آشنایی با ۱۰گل مقاوم آپارتمانی

آشنایی با ۱۰گل مقاوم آپارتمانی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” آشنایی با ۱۰گل مقاوم آپارتمانی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

گلهای مقاوم آپارتمانی

هریک از گل‌های آپارتمانی نسبت به یک فاکتور خاص مقاوم هستند.  سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کدامیک از گل‌ها با شرایط محل زندگی شما هماهنگی دارد. شاخص‌های مقاومت گل‌های آپارتمانی به چند دسته تقسیم می‌شود. این شاخص‌ها عبارتند از: گل ها و گیاهان مقاوم به سرما، مقاوم در برابر گرما و گل های مقاوم به کم آبی و مقاوم به نور کم یا مقاوم به سایه، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱ – زامیفولیا گیاهان مقاوم

زامیفولیا ( Zamiifolia) یا زاموفیلیا یکی از گیاهان بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا می‌باشد.

این گیاه در زمین دارای ریشه های غده ای شکلی است که به آن ریزوم میگویند.

در واقع این ریزوم ها و ساقه های گوشتی هستند که با نگهداری آب درون خود این گیاه را جزء دسته ی گیاهان کم آب قرار داده است.

زامیفولیا در محیطی با نور متوسط بهتر رشد میکند اما محیط های کم نور را نیز به خوبی تحمل میکند.

همچنین این گیاه مقاوم و زیبا طیف گسترده ای از دما را نیز تحمل میکند.

زامیفولیا با آن برگ های براق و چرم شکلش میتواند زینت بخش محل زندگیتان باشد. زیبایی که بسیاری از گیاهان از آن بی بهره اند.

هشدار:

تمام قسمت های این گیاه سمی است.

لذا باید دقت کرد که کودکان و حیوانات خانگی برگ های آن را وارد دهانشان نکنند و نبلعند.

 ۲-سانسوریا (sansevieria) 

گیاهان مقاوم

سانسوریا یکی از گیاهان بومی آفریقا،ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد.

این گیاه معمولا با نام های زبان مار یا زبان مادر شوهر هم خوانده میشود.

سانسوریا یک گیاه بسیار مقاوم و کم توقع محسوب میشود و به قول معروف نامیرا است.

سانسوریا از دسته ی گیاهان کم آب محسوب میشود به طوری که میتوانید با خیال راحت به مسافرت بروید و دیگر نگران آسیب دیدن آن نباشید.

از طرفی دیگر او میتواند حتی رطوبت های بالا مثل حمام را هم تحمل کند و طیف های گسترده از دما نیز خود را حفظ کند.

فقط حواستان باشد که او را در هوای سرد نگذارید.

از طرفی چون برگ های سانسوریا زود میسوزند او را در معرض آفتاب زیاد قرار ندهید.

او میتواند خیلی خوب محیط های کم نور و سایه را هم تحمل کند.

البته این مقاومت در برابر نور کم برای گونه‌های ابلق صادق نیست. چون این گونه‎ها برای ماندن رگه‎های زرد به نور نیاز دارند.

پس اگر دنبال گیاهی هستید که برای همیشه سبز و سر حال بماند یک سانسوریا برای خود بخرید.

۳٫گل ترشک

مدل زیر را به نام های گل عشق، اکسالیس یا ترشک نیز می شناسند. ظاهر این گیاه بی نظیر خود گویای این است که چرا به گیاه عشق معروف شده است. این گیاه که زادگاهش برزیل  است عمدتا با شبدر ایرلندی نیز اشتباه گرفته می شود. اما مدل برزیلی رنگ های بسیار درخشان تر و برجسته تری دارند، از بنفش گرفته تا قرمز سیر توسط این گیاه تولید می شوند. این گیاه اگر در مرحله پیاز گل خریداری شود تا یک هفته بعد سریعا رشد کرده و پس از ۱۰ هفته گل می دهند. گل عشق اگر در گلدان های روشن و سفید کاشته شوند بسیار زیباتر خودنمایی خواهند کرد.

۴-پوتوس 

پوتوس (Pothos) یکی از گیاهان بومی جزایر سلیمان و جنوب شرقی آسیا می‌باشد. برای یک مبتدی در نگهداری گیاهان آپارتمانی پوتوس یک انتخاب خوب است.

پوتوس در نور متوسط رشد بهتری دارد ولی در نور کم نیز مقاوم است.

فقط به یاد داشته باشید که در نور کم فاصله ی بین برگ ها زیاد  میشود.

برای آبیاری این گیاه هم صبر داشته باشید تا سطح خاک خشک شود سپس آبیاری مجدد را انجام دهید.

علاوه بر این ، پوتوس توانایی تصفیه هوای پیرامونش را دارد پس برای بهبود کیفیت هوای محیط های اداری و خانگی مناسب است.

۵-برگ عبایی

نام علمی این گیاه (Aspidistra elatior) است و در ایران به نام برگ عبایی معروف است. گیاه برگ عبایی یکی از بی زحمت ترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری درون منزل است. در حالی که این گونه از گیاهان، نور روشن را ترجیح می دهند اما به خوبی در سایه و اتاق هایی که فاقد نور طبیعی هستند دوام می آورند.

این گیاه کم نور، بومی چین و از خانواده ی سوسن است و دارای گلهای کوچک بنفشی است که در نزدیکی سطح خاک ظاهر شده و در میان شاخه ها پنهان می شوند.

گیاه برگ عبایی به خوبی در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند و به آبیاری منظم حساس نیست. با این که رشد کندی دارد اما گیاه مورد اطمینانی است و سال ها دوام می آورد. در بهترین حالت رشد اندازه ی آن به حدود ۶۰ سانتی متر می رسد.

برگ عبایی سایه دوست، شرایط سخت را تحمل می کند، اما ایده ی خوبی است که در روزهای خشک (تابستان) آب بیش تری برای آن فراهم کنید. این گیاه در تابستان های گرم و خشک و در زمستان های سرد به راحتی آسیب نمی بیند و به ندرت دچار آفت می شود.

۶- کالاتیا

گیاه کالاتیا

کالاتیا با برگ های رنگارنگش با قرار گرفتن در هر اتاقی آن جا را تبدیل به یک مکان دوست داشتنی می کند. در نور متوسط تا کم به خوبی رشد می کند و برای این که عملکرد بهتری داشته باشد نیاز به رطوبت ثابتی دارد.

نام علمی گیاه سایه دوست کالاتیا (Calathea Triostar) می باشد. این گیاه را می توان در مکان هایی از منزل قرار داد که گیاهان دیگران دوست ندارند در آن جا بمانند. علاوه بر اتاق نشیمن، می توان آن را در مکان های تاریک خانه مانند سالن هم قرار داد.

درباره قرار گرفتن کالاتیا در حمام نیز، شما باید رطوبت این گیاه را تامین کنید، در مکان کم نور این گیاه احساس می کند در خانه ی خودش است. و همین طور درباره ی اتاق خواب، جای ویژه و مناسبی است که شب ها بتوانید برگ های کالاتیا را تماشا کنید.

۷-گندمی یا عنکبوتی

گندمی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که پرورش و نگه داری آن نیز بسیار ساده می باشد. این گیاهان در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی دچار کمبود شده و جذابیت شان را از دست می دهند. هنگامی که به درستی از آن ها نگه داری شود برگ ها به سمت بالا و به صورت قوس مانند رشد خواهد کرد.

گل های کوچک سفید رنگ ستاره ای شکل دارند که نزدیک خوشه های آویزان ظاهر می شوند. در کنار گل ها، گیاه کوچک جدیدی نیز رشد می کند که می توان آن را جدا کرد و دوباره کاشت تا گیاه گندمی بیش تری تولید شود.

۸-فیلوم (Spathiphyllum wallissi)

گیاهان مقاوم

اسپاتی فیلوم یا لی لی صلح (Peace lily) یکی از گیاهان بومی جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی می‌باشد.

شرایط ایده آل نوری برای این گیاه نور متوسط است.

اما این گیاه چشم نواز در شرایط نوری ضعیف نیز مقاوم می‌باشد.

برای دوست داران گیاهان گلدار ، اسپاتی فیلوم بهترین انتخاب است.

این گیاه با گل های سفید رنگ خود چشم هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

فقط این نکته را از یاد نبرید که نگذارید تا خاکش خشک شود.

برای اسپاتی فیلوم رطوبت همیشگی خاک مناسب ترین شرایط است.

۹-برگ انجیری

این گیاه نیز سایه دوست است. در انگلیسی به پنیر سوئیسی معروف است و دلیل این نام گذاری نیز وجود سوراخ های متعدد روی برگ های این گیاه است.

برگ انجیری را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید زیرا نور مستقیم باعث سوختن برگ های آن می شود. گیاه، نور متوسط رو به کم را دوست دارد. رشد زیادی دارد و بسیار بلند می شود بنابراین نیاز به فضای زیادی از اتاق دارد.

۱۰-فیتونیا

فیتونیا با برگ های جالب و رنگارنگ خود، در میان گیاهان خانگی بالا رونده ی کوچک به گیاهی محبوب تبدیل شده است. اگر چه نگهداری این گیاهان به دلیل این که آن ها رطوبت دائمی را دوست دارند در فضای عادی خانه ها راحت نیست.

بهترین مکان برای نگهداری این گیاهان، گلخانه یا باغ شیشه ای است.

فیتونیا در جنگل های بومی پرو و زیر سایه ی گیاهان دیگر یافت می شود. بنابراین این گیاه را از نور مستقیم آفتاب دور نگه داشته و در محلی که سایه است قرار دهید.

نور بیش از حد باعث سفید شدن برگ ها و محو شدن رگه های صورتی آن می شود.

منبع:کافه گلدون،اتاق،کوکا،توکامارت

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.