۱۰مدل غذا با نخود فرنگی(نخود سبز)

۱۰ مدل غذا با نخود فرنگی(نخود سبز)

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”۱۰ مدل غذا با نخود فرنگی(نخود سبز)” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه‌ی کوچکی از مواد مغذی هستند که خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند.نخود فرنگی حاوی آنتی اکسیدان،فیبر،پروتئین گیاهی،ویتامین kویتامین bوaمنیزیم فسفر و روی و آهن است.

۱-زیره پلو با نخود فرنگی

برنج ایرانی چهار پیمانه
سبوس برنج یک قاشق غذاخوری
نخود فرنگی پاک شده ۲۰۰ گرم
زیره سیاه یک تا ۲ قاشق غذاحوری
روغن کنجد یک تا ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون پنج قاشق غذاخوری
آب پنج لیوان
پیاز یک عدد
جعفری به مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه و زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه زیره پلو با نخود فرنگی

-نخست نخود فرنگی را شسته و به همراه ۲ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا نیم‌پز شود.
-برنج خیس شده را با بقیه آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
-پیاز خرد شده را به همراه روغن زیتون تفت دهید تا طلایی رنگ شود.
-نمک، زردچوبه، جعفری، روغن زیتون و نخود فرنگی نیم‌پز شده را به پیاز تفت داده شده اضافه کنید.
-مواد را به برنج در حال جوشیدن اضافه و صبر کنید تا دَم بکشد.
-زعفران دَم‌کشیده را با برنج مخلوط و روی غذا را با آن تزئین کنید.

۲- نخودپلو

پیاز را نگینی خرد کنید و  تفت دهید. طلایی که شد کمی زردچوبه و ۲۵۰ گرم گوشت چرخ‌ شده به آن اضافه کنید. به گوشت کمی نمک، فلفل و آویشن یا هر ادویه دلخواه دیگر مثل ادویه پلویی اضافه کنید. بعد از افزودن سه قاشق رب گوجه‌فرنگی و نصف استکان آب در ظرف را ببندید.

یک و نیم پیمانه نخود را آب‌پز کنید. در آخر که آب گوشت تمام شد، نخود را هم افزوده و هم بزنید حالا دو و نیم پیمانه برنج را به روش معمول آبکش کنید. ته قابلمه کمی روغن بریزید. ته دیگ دلخواه  را بگذارید و برنج ومایه گوشت و نخود را لایه لایه در قابلمه بریزید. غذا را دم کنید. بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت نخودپلو آماده است.

۳-نخود برشته طعم‌دار

این میان‌وعده را هم با نخود یخ‌زده می‌توان درست کرد و هم با نخود تازه. نخود یخ‌زده را یخ زدایی کنید و بعد با دستمال حوله‌ای آشپزخانه خشک کنید تا رطوبتی نداشته باشد. نخود تازه را هم به مدت دو دقیقه در آب در حال جوش بیندازید. سپس آنها را آبکش و سپس همان گونه خشک کنید. فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.

نخود را در کاسه‌ای بریزید و یک قاشق سوپخوری روغن و یک قاشق چایخوری مخلوط  نمک  و پودر سیر به آنها افزوده و خوب مخلوط کنید. در سینی فر کاغذ روغنی یا فویل آلومینیوم پهن کنید. نخودها را در یک سطح روی سینی پهن کنید. دقت کنید همه نخودها کنار هم قرار گیرند و توده‌ای روی هم نباشند. نیم ساعت سینی را در فر حرارت دهید. بعد در اواخر زمان پخت کمی سینی را تکان دهید تا همه جای نخودها برشته و کرانچی شود.

۴-دیپ نخودسبز و پنیر

 

میان وعده

دو پیمانه نخود سبز را آب‌پز کنید و بعد در دستگاه غذاساز بریزید. یک حبه سیر، نصف پیمانه  نعنا، نوک قاشق چایخوری زیره، کمی نمک و فلفل هم به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا به صورت پوره‌ای نرم و یکدست در بیایند. نصف پیمانه پنیر پارمسان رنده یا پودر شده، دو قاشق روغن زیتون و آب یک عدد لیموترش تازه را  هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. این دیپ را مدتی در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس آن را با بیسکویت،‌ چیپس یا نان سوخاری سرو کنید.

۵-ساندویچ نخود سبز و پیازچه

برای درست کردن این ساندویچ‌ها به ۸ برش نان تست ساده یا سبوس‌دار احتیاج دارید. آنها را روی شعله پخش کن یا در تستر برشته کنید و کناری بگذارید. دوپیمانه نخودسبز پخته را له کنید و در ظرفی بریزید.
چهار برش نان برشته را کنار هم در یک سینی بچینید. مایه ساندویچ‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و روی هر برش یک قسمت از مایه را بگذارید. کمی آنها را پخش کنید و روی‌شان را با برش‌های نازک گوجه‌فرنگی بپوشانید. لایه دیگر نان ها را روی آنها گذاشته..

۶-فلافل نخود سبز

فلافل نخود سبز

نصف پیمانه آرد سفید را با دو قاشق آرد نخودچی، دو قاشق چایخوری بیکینگ‌پودر و نوک قاشق چایخوری فلفل قرمز در کاسه‌ای بریزید و مخلوط کنید. سه پیمانه نخودسبز را آب‌پز کنید اما خیلی نرم نشوند. یک پیاز کوچک، دو حبه سیر، یک پیمانه برگ نعنا،‌ نصف پیمانه برگ جعفری و نصف پیمانه گشنیز را در غذاساز بریزید و له کنید.
حالا این مواد را به کاسه آردها افزوده و خوب با هم مخلوط کنید تا مایه‌ای سفت و به هم چسبیده داشته باشید. اگر دیدید شل است باز کمی آرد اضافه کنید. مایه را یک ساعت در یخچال بگذارید و بعد از این مدت به اندازه یک گردوی درشت از مایه بردارید، در درست فرم دهید و در روغن سرخ کنید.

 

۷-خوراک گوشت و نخود 

یک پیاز را ریز خردکنید و در تابه‌ای با کمی روغن تفت دهید. وقتی پیاز سرخ شد کمی زردچوبه و ۳۰۰ گرم گوشت چرخ شده را به آن افزوده، سرخ کنید. رنگ گوشت که عوض شد، یک پیمانه هویج حلقه حلقه‌‌ شده و یک و نیم پیمانه نخود اضافه کنید.

۸-سالاد ماکارونی با نخود سبز

دو پیمانه پاستای فرمی را در آب جوش بریزید، بعد از ۸ تا ۱۰ دقیقه آنها را آبکش کنید و از روی‌شان آب سرد رد کنید. یک سیب‌زمینی متوسط را آب‌پز یا بخارپز کرده، نگینی خرد کنید. نصف پیمانه هویج پخته نگینی شده،‌ نصف پیمانه ذرت پخته و یک قاشق پیازچه ریز خرد شده را با سیب‌زمینی و پاستا در کاسه‌ای بریزید.

۹- پراتای نخودسبز

دو پیمانه نخود را آب‌پز کنید و بعد به صورت پوره درآورید. در تابه‌ای کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. در روغن داغ یک قاشق سوپخوری دانه زیره و ۵ قاشق چیلی خشک را تفت دهید. نمک به مقدار لازم و نخود پوره شده را هم در تابه ادویه‌ها بریزید و تفت دهید.

سپس تابه را از روی حرارت بردارید. وقتی مواد خنک شد، آن را به سه پیمانه آرد اضافه و مخلوط  کنید. مقداری آب اضافه کنید تا خمیر یکدست شود. بعد این خمیر را به ۱۲ چانه تقسیم کنید. چانه‌ها را با کمک  وردنه باز و نازک کنید. تابه‌ای مناسب را کمی چرب کنید و نان‌ها را در آن سرخ کنید. هردو طرف نان که پخت آن را بردارید.

۱۰- سوپ خامه‌ای نخودسبز

سوپ

یک پیاز را ریز خرد کنید. یک حبه سیر را هم له کنید. ۵۰ گرم کره را ذوب کنید. پیاز و سیر را در کره تفت دهید تا طلایی شوند. ۷۰۰ گرم نخود را با نصف قاشق غذاخوری شکر و یک مشت پر برگ نعنا به مخلوط پیاز اضافه کنید. یک لیتر آب مرغ یا آب جوشی را که یک قرص عصاره سبزیجات در آن حل کرده‌اید به مواد اضافه کنید و بگذارید تا خوب بجوشد، همه مواد بپزد و مزه‌دار شود.

سوپ که تقریبا غلیظ شد حرارت را خاموش کنید و آن را با گوشت‌کوب برقی به صورت پوره درآورید. ۱۵۰ میلی لیتر خامه به آن افزوده، نمک و فلفل آن را امتحان کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.