پدر و مادرها چگونه میتوانند الگوی خوبی برای بچه ها باشند؟

پدر و مادرها چگونه میتوانند الگوی خوبی برای بچه ها باشند؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”پدر و مادرها چگونه میتوانند الگوی خوبی برای بچه ها باشند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

بچه های کوچک به دنبال بزرگترهای خود می گردند زیرا آنها می خواهند مانند بزرگسالان نیز رفتار کنند. از طریق عملکرد و گفتار خود می توانید رفتار خوب را مدل سازی کنید. و فرزندانتان را تحت تأثیر قرار دهید.در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم تا الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید

با نشان دادن قدرت ، بلوغ و قابلیت اطمینان ، می توانید به آنها کمک کنید تا قوی تر ، شادتر و مهربان تر شوند. مثلا با گوش دادن به نگرانی های آنها ، چگونگی گوش دادن به درد و دل دیگران را به آنها یاد میدهید.

۱-روی اعتماد به نفس خود کار کنید.

سعی کنید کارهای روزمره خود را با انرژی مثبت و مطمئن انجام دهید. در رسیدن به اهداف خود کار کنید. احتمال دارد که بچه ها حواسشان به شما باشد. با قرار دادن بهترین هدف در زندگی روزمره ، می توانید الگوی خوبی باشید.

۲- یک مدل موفق برای بچه ها باشید .

 یکی از مهمترین مواردی که می توانید به کودک بیاموزید قابل اعتماد بودن در بزرگسالی است. بسیاری از بچه ها  ممکن است والدین یا بستگان دیگری نداشته باشند که به آنها اعتماد کنند. بزرگسالان ممکن است یک چیز را قول دهند و سپس کار دیگری انجام دهند. ممکن است آنها به موقع یا اصلاً آنجا نباشند.
وقتی می خواهید مثلاً وقت خود را با خواهرزاده یا برادرزاده خود بگذرانید ، وقتی می گویید حاضر می شوید ، حتما آنجا باشید. برای حضور در کنار آنها وقت بگذارید. اگر دوستی دعوت به انجام کار دیگری کرد ، ابتدا وقت خود را با خواهرزاده یا برادرزاده خود در اولویت قرار دهید.

اگر پسر عموی کوچک شما یک مسابقه فوتبال در پیش دارد ، و شما موافقت کردید که بروید ، پس مطمئن شوید که آن را در یک تقویم کاری خود قرار میدهید. اگر مورد دیگری پیش آمد ، حتماً حداقل یک روز قبل با آنها تماس بگیرید تا به آنها اطلاع دهید که نمی آیید و عذرخواهی کنید اینگونه میتوانید الگوی خوبی برای فرزندتان و دیگر بچه ها باشید.

پدر و مادرها چگونه میتوانند الگوی خوبی برای بچه ها باشند؟
پدر و مادرها چگونه میتوانند الگوی خوبی برای بچه ها باشند؟

۳-خوش اخلاقی را با رفتارتان به آنها نشان دهید.

 به عنوان یک الگو ، شما یک منبع الهام هستید. شما به دیگران کمک می کنید تا آنچه را در زندگی مهم است درک کنند. بسیاری از کودکان ممکن است الگوهایی مانند ورزشکاران حرفه ای ، خواننده ها یا بازیگران زن داشته باشند ، اما آنها به الگوهای واقعی زندگی نیاز بیشتری دارند که به آنها کمک می کند اخلاق  را درک کنند.
با آنها درباره افراد واقعی که مورد تحسین شما هستند صحبت کنید و اینکه چه ویژگی هایی این الگوها را خاص می کند.
از نمونه های افراد جامعه خود استفاده کنید. برخی اوقات شخصیت های تاریخی نیز می توانند چشم انداز خوبی ارائه دهند.

به آنها نشان دهید که مسئولیت ، احترام و صداقت چگونه است. این را در کارهای روزمره خودتان جدی بگیرید. اگر در حال سفر به فروشگاه با فرزندان خود هستید ، به روشهایی فکر کنید که چگونه می توانید رفتارهای احترام آمیز را هنگام تعامل با خریداران دیگر یا هنگام خریدهایی که مسئولیت را نشان می دهد ، الگو قرار دهید.

۴-با اشتباهات به عنوان فرصتی برای رشد رفتار کنید.

به فرزندان خود کمک کنید تا اشتباهات را فرصتی برای تبدیل شدن به یک شخص بهتر و قوی بدانند. درباره زمانهایی که اشتباه کرده اید صحبت کرده و به آنها بگویید که از آن اشتباه چه درسی گرفته اید؟. با دیدن چگونگی رشد شما در این تجربه ، کودکان شما می فهمند که اشتباه در زندگی اشکالی ندارد.
مثلاً می توانید بگویید. “وقتی در مراسم سخنرانی به هم ریختم ، فکر کردم زندگی من تمام شده است. ولی اینطور نشد.انگیزه ام برای سخنرانی بعدی بیشتر شد و موفق تر ظاهر شدم.

۵-به آنها یاد بدهید دیگران را همانطور که هستند بپذیرند.

دیگران را بپذیرید. بیشتر بر روی شباهت ها تمرکز کنید تا تفاوت بین شما و دیگران. حتی اگر سبک زندگی یا تربیتی مشابه نداشته باشید ، ممکن است راه هایی برای اتصال آنها به روشی دوست داشتنی و پذیرنده وجود داشته باشد.
به عنوان مثال ، بگذارید بگوییم که نزدیکان شما نمایش های تلویزیونی خاصی را تماشا می کنند یا بازی های ویدیویی خاصی را دوست دارند. شاید شما در کارها سلیقه دیگری داشته باشید. حاضر باشید این چیزهای جدیدی را که از آن لذت می برند امتحان کنید.

بگذارید بچه ها در مورد موارد خاصی که دوست دارند صحبت کنند. مثلا ممکن است بین فرزند شما و پسر عمویش اختلاف وجود داشته باشد طوری با او برخورد کنید که بتواند به راحتی از دغدغه و نگرانی اش یا حتی عصبانیت اش درباره این اتفاق با شما صحبت کند بعد شما هم به آهستگی راه صحیح برای پایان دادن به این مشاجره را به او بگویید.

۶-نسبت به جامعه خود تعهد نشان دهید.

اگر چند بار کودک و یا فرزندتان را به پارک و فروشگاه برده اید این بار بیندیشید که  آنها را به مکان های مختلف غیر از مغازه ها یا مکان های بازی ببرید. اگر در محفل های عمومی عضو هستید مثل گروه های حمایت از محیط زسیت گروه های خیریه و … از این طریق  به آنها نشان دهید که چه کاری انجام می دهید.

مراکز اجنماعی را به فرزندتان نشان دهیهد و درباره آنها گفتگو کنید.
با فرزندان خود به مکان های تاریخی کشورتان بروید بگذارید آنها هم با تاریخ جامعه شان اشنا شوند. شاید در شهر شما کارخانه ها  یا موزه های قدیمی وجود داشته باشد که زندگی سال ها پیش را برجسته می کند.
به آنها بیاموزید قدردان جامعه خود باشند و به آن احترام بگذارند.

۷-یک حمایت کننده عاطفی قوی برای فرزندتان باشید.

 برخی از بچه های ممکن است در مدرسه یا محل کار با مشکلات روانی مقابله کنند. روی آنچه آنها نیاز دارند تمرکز کنید و در مورد آنچه آنها را آزار می دهد صحبت کنید.
از مهارت گوش دادن فعال استفاده کنید. ارتباط چشمی خود را خوب حفظ کنید. اگر آنها در مورد مسئله دشواری برای آنها صحبت می کنند با آنها همدردی کنید. بگویید ، “به نظر می رسد دشوار است” یا “این شرایط سخت است.”
اطمینان حاصل کنید که آنها از طریق شما پشتیبانی می شوند. بگویید: “من می دانم که دوران سختی را پشت سر می گذاری. فقط بدان که من اینجا برای تو هستم. اگر لازم باشد درباره هر چیزی صحبت کنی می توانی به من مراجعه کنی. یا مثلا وقتی صدمه می بینند  او را بغل کنید.این رفتارها کمک میکند تا الگو خوبی برای آنها باشید .

۸-فعالیت هایی انجام دهید که باعث افزایش اعتماد به نفس و رشد شخصی شود.

فعالیت هایی سرگرم کننده اما چالش برانگیز پیدا کنید. مواردی را پیدا کنید که مناسب سن هستند. به کاری که با آنها انجام می دهید اطمینان داشته باشید. با قرار دادن آنها در کاری که هر دو می توانید از آن لذت ببرید ، احساس خاصی به آنها بدهید.
اگر آنها زیر ۶ سال هستند ، اسباب بازی ها و فعالیت هایی پیدا کنید که به آنها کمک می کند مهارت های اساسی حل مسئله و تفکر خلاق مانند ساختن چیزی از بلوک های چوبی یا یادگیری نحوه انجام مراحل اساسی رقص را بیاموزند.
اگر آنها زیر ۱۲ سال نیستند ، فعالیت هایی را پیدا كنید كه می تواند شامل كاوش در فضای باز یا آموزش ساخت یا ساختن چیزی با استفاده از وسایل صنایع دستی باشد.
اگر آنها نوجوان هستند ، این ممکن است کمک به  پروژه کلاس ، بردن آنها به یک نمایش هنری محلی یا … باشد.

۹-بخند و لذت ببر و با فرزندان خود دوست باشید.

به آنها احساس آرامش دهید.
اگر آنها کاری کودکانه انجام می دهند یا به طریقی بهم ریخته اند ، به آنها نخندید یا قضاوت کنید.
بهتر است که با هم بخندیم و چیزی پیدا کنیم که هر دو می توانید به خوبی با آن وقت بگذرانید.مثلا تماشای یک فیلم طنز و یا یک  تماشای فیلم هیجان انگیز.
این زمان را اختصاص دهید .

پدر و مادرها چگونه میتوانند الگوی خوبی برای بچه ها باشند؟
پدر و مادرها چگونه میتوانند الگوی خوبی برای بچه ها باشند؟

۱۰-خلاقیت را در آنها رشد دهید.

به آنها جسارت داشتن را بیاموزید شجاعانه فکر کردن را آموزش دهید و بگذارید چیزهای جدید را با نظارت شما تجربه کنند.

مثلا شنا کردن ،یا پخت یک غذای خلاقانه یا خلق یک اثر هنری غیر معمول.

آنها را نترسانید و اعتماد به نفس شان را از آنها نگیرید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.