علائم پیری پوست چیست؟

 علائم پیری پوست چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”این علامتها نشانه پیری پوست هستند” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

علم پیشرفت زیادی کرده است ، اما یک چیز که هنوز نتوانسته است انجام دهد توقف روند پیری است. اما با مراقبت مناسب از پوست و برخی از داروهای خانگی طبیعی ، می توانید روند پیری را تا حد زیادی کند کنید.اگر این علامتها را دارید یعنی پوست شما در حال پیر شدن هست پس چکار باید کرد؟

پیری در هر لایه از پوست اتفاق می افتد. این تغییرات در این لایه ها است که در سطح پوست به عنوان نشانه هایی از پیری مانند چین و چروک ، خطوط ریز و لکه های پیری نشان داده می شود.

ظاهری جوان به دلیل خاصیت ارتجاعی پوست است که پوست را محکم و صاف نگه می دارد. با افزایش سن ، با کاهش تولید کلاژن و الاستین در بدن ، این خاصیت ارتجاعی کاهش می یابد. این دلیل اصلی پیری طبیعی پوست است.

ترکیبی از عوامل دیگر – اعم از داخلی و خارجی – در آسیب و پیری پوست نقش دارند.

دو دلیل اصلی داخلی پیری پوست گردش خون ضعیف و ژنتیک است. عوامل کلیدی خارجی که بر سرعت پیر شدن پوست در معرض اشعه های مضر اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید ، آلودگی ، سیگار کشیدن ، نوشیدن بیش از حد ، تغذیه نامناسب و روال نامناسب مراقبت از پوست تأثیر می گذارند.

زمان مطمئناً اثر خود را بر روی پوست شما برجای می گذارد. اما می توانید برای جوانتر جلوه دادن پوست و جلوگیری از پیری زودرس اقداماتی انجام دهید.

علائم پیری پوست چیست؟

۱- ایجاد خطوط ظریف

خطوط ظریفی که در گوشه های خارجی چشم شما تشکیل می شود ، از اولین علائم پیری است. آنها معمولاً در اواسط ۲۰ سالگی فرد ظاهر می شوند و با افزایش سن برجسته تر می شوند.

همانطور که با افزایش سن تولید کلاژن و الاستین کاهش می یابد ، پوست نرم اطراف چشم شما تمایل دارد با سرعت بیشتری خطوط کوچک را ایجاد کند.

دوره های طولانی مدت در آفتاب نیز عامل مهمی در ایجاد آنها هستند. سیگار کشیدن ، آلودگی زیاد ، چسبیدن به حالت اخم و اخم کردن از دیگر عوامل ایجاد آنها است.

برای رفع خطوط ریز چکار کنم؟

به مدت چند دقیقه و دو بار در روز روغن ویتامین E را به آرامی در اطراف چشم ماساژ دهید. اگر روغن ویتامین E ندارید ، می توانید چند کپسول ویتامین E را باز کرده و از محتویات برای این منظور استفاده کنید.
همچنین ، می توانید هر روز قبل از خواب ژل آلوئه ورا را دور چشم خود بمالید.

این علامتها نشانه پیری پوست هستند
این علامتها نشانه پیری پوست هستند

۲- چین و چروک

چین و چروک یا خطوط ریز ایجاد شده بر روی پوست تعریف می شود که معمولاً با افزایش سن ایجاد می شود. این یک علامت قابل توجه از پیری طبیعی است که معمولاً پس از ۲۵ سالگی ظاهر می شود.چین و چروک ها بیشتر در صورت ، گردن ، پشت دست ها و بالای بازوها دیده می شوند.

از آنجا که کلاژن و الاستین به دلیل افزایش سن ضعیف می شوند ، پوست قادر به حفظ ظاهر صاف ، چاق و جوان خود نیست.

جدا از افزایش سن ، چین و چروک های زودرس می توانند به دلیل عواملی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد یا محیط خشن ، سیگار کشیدن ، استرس ، کاهش ناگهانی وزن و استعداد ژنتیکی ایجاد شوند.

برای رفع چین و چروک چکار کنم؟

ماساژ روزانه پوست آسیب دیده با روغن زیتون یا نارگیل گرم می تواند با مرطوب نگه داشتن پوست و بازسازی سلول های پوست به کاهش چین و چروک کمک کند.
همچنین ، می توانید حداقل ۳۰ دقیقه ماسک موز رسیده له شده ، پاپایا یا آووکادو بزنید ، سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را هفته ای ۲ یا ۳ بار انجام دهید.

۳-پوست خشک

پوست مرطوب و خوب شما ممکن است به طور ناگهانی احساس خشکی و زبری کند و این می تواند نشانه پیری پوست باشد.

با افزایش سن ، پوست شما به اندازه کافی روغن طبیعی تولید نمی کند تا پوست را نرم و لطیف نگه دارد. این باعث خشک شدن لایه های بالایی می شود. همچنین با افزایش سن ، میزان تجدید سلول سلول شما کاهش می یابد.

علاوه بر پیری ، کم آبی ، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب ، استفاده بیش از حد از صابون ، هوای خشک ، حمام های گرم ، سیگار کشیدن و استرس نیز به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست کمک می کند.

برای رفع خشکی پوست چکار کنم؟

برای مقابله با خشکی پوست می توانید روزانه از هر یک از روش های درمانی زیر استفاده کنید.

حدود ۳۰ دقیقه قبل از دوش گرفتن ، مقداری روغن زیتون روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. دوش بگیرید ، سپس یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.
روش دیگر این است که عسل یا  شیر را به تمام بدن بمالید و قبل از استحمام یا دوش گرفتن آن را به مدت ۵ دقیقه بگذارید بماند.

۴-شل شدن پوست

یکی دیگر از علائم برجسته پیری ، افتادگی پوست است که به دلیل از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست با افزایش سن است. همچنین ، پوست برخی از اجزای مرطوب کننده خود را از دست می دهد ، که به نوبه خود به شلی پوست کمک می کند.

پوست شما در جوانی به دلیل داشتن بافت های قوی ، کلاژن و الاستین نرم و لطیف می ماند. اما با افزایش سن ، این بافت ها ضعیف و آسیب می بینند.

عوامل دیگری که باعث شلی پوست می شوند عبارتند از: قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب های مضر ، سیگار کشیدن بیش از حد ، نوشیدن بیش از حد ، تغییر مکرر وزن ، رژیم غذایی نامناسب ، استفاده از محصولات مراقبت از پوست که برای نوع پوست شما مناسب نیستند ، کمبود آب بدن و استفاده از مواد شیمیایی سخت برای پوست.

برای رفع شل شدن پوست چکار کنم؟

ماسک سفید تخم مرغ یکی از بهترین روش های درمان افتادگی پوست است. ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده را به ۱ سفید تخم مرغ اضافه کنید و آنها را با هم مخلوط کنید. قبل از شستشو مخلوط را روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی آن بماند. این کار را هفته ای ۲ یا ۳ بار انجام دهید.
ماساژ منظم با روغن زیتون یا نارگیل گرم همچنین به سفت شدن پوست شل کمک می کند تا پوست آن را محکم و صاف نگه دارد.

پیری پوست
نشانه پیری پوست

۵- لکه های تیره روی پوست

تغییر رنگ پوست می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و افزایش سن فقط یکی از آنهاست. تولید بیش از حد ملانین که ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در بدن با افزایش سن رخ دهد ، می تواند مناطقی از پوست شما را تیره کند.

به غیر از سن ، قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد ، آسیب دیدگی یا سوختگی پوست ، استرس عاطفی یا تماس با برخی مواد شیمیایی نیز می تواند باعث آن شود.

 لکه های تیره ناشی از افزایش سن معمولاً در صورت ، بازوها ، پشت و دستها قابل مشاهده است.

برای رفع لکه های تیره پوست چکار کنم؟

با استفاده از پنبه مقداری آبلیموی تازه را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند ، سپس آن را با آب بشویید. این کار را روزانه دو بار انجام دهید.
همچنین قبل از خواب ژل تازه آلوئه ورا را روی پوست هایپر رنگدانه زده و بگذارید یک شب بماند. صبح آن را بشویید.
محافظت از پوست در برابر آفتاب با استفاده از لوسیون ضد آفتاب با کیفیت نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

رفع لکه های پوست
رفع لکه های پوست

۶- چروک پوست گردن

افزایش سن نیز می تواند اثر خود را بر روی گردن شما بگذارد. پوست گردن از بیشتر اعضای بدن نازک تر است و با افزایش سن باعث از بین رفتن پوست خوب آن می شود. این به نوبه خود منجر به “چروک پوست گردن” می شود – پوستی شل و ول و سست که به نوعی آویزان می شود.

جدا از روند طبیعی پیری ، نوسان شدید وزن ، قرار گرفتن در معرض آفتاب و حتی ژنتیک می تواند باعث آن شود.

برای رفعچروک پوست گردن چکار کنم؟

برای جلوگیری از چروک پوست گردن، پوست ظریف گردن را با استفاده از مرطوب کننده مرغوب محافظت کنید.
مهمترین محصول بعدی که باید روی گردن شما بمالد ضد آفتاب خوب با SPF 30 یا بالاتر است. این به مبارزه با خشکی و آسیب ناشی از نور  خورشید کمک می کند.

۷- حلقه های تیره زیر چشم

یکی دیگر از اولین علائم قابل مشاهده پیری در چشم و اطراف آن دیده می شود. پوست ظریف اطراف چشم شما بسیار نازک است و با افزایش سن حتی نازکتر هم می شود. همچنین از دست دادن چربی و کلاژن به دلیل افزایش سن باعث می شود رگهای خونی زیر چشم را بیشتر نمایان می کند.

این تغییر در بافت و تولید ضعیف کلاژن منجر به سیاهی تیرگی زیر چشم می شود که باعث می شود پیرتر از سن واقعی خود به نظر برسید.

در عین حال ، ژنتیک ، قرار گرفتن در معرض آفتاب ، آلاینده ها و کمبود خواب نیز می تواند باعث تیرگی زیر چشم شود.

برای رفع حلقه های تیره زیر چشم چکار کنم؟

قبل از خواب هر شب ، کمی روغن بادام روی حلقه های تیره بمالید و آن را به آرامی در پوست ماساژ دهید.
همچنین می توانید پد های پنبه ای چشم را در گلاب خیس کرده و حدود ۱۵ دقیقه ، دو بار در روز روی پلک های بسته خود قرار دهید.

۸- منافذ بزرگ پوست

منافذ دهانه های ریزی روی سطح پوست هستند که تمایل دارند با افزایش سن بزرگتر و برجسته شوند. در حالیکه منافذ پوست کوچکتر ، جوانتر و سالم به نظر می رسند ، منافذ بزرگ و باز پوست را پیر به نظر می رسانند.منافذ بزرگ نشانه پیری است.

هر چه پیرتر می شوید و تولید کلاژن کاهش می یابد ، باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاع و باز شدن منافذ می شود. جدا از افزایش سن ، قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی ، ژنتیک ، استرس و روال ضعیف مراقبت از پوست نیز در ایجاد منافذ بزرگ نقش دارد.

برای رفع منافذ بزرگ پوست چکار کنم؟

یخ به دلیل اثر سفت کننده پوست به کوچک شدن منافذ بزرگ کمک می کند. می توانید مقداری یخ را در یک تکه پارچه بسته بندی کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه و چند بار در روز روی پوست آسیب دیده بمالید.
همچنین ، می توانید سرکه سیب رقیق شده (برای رقیق کردن ، مخلوط کردن آن با مقدار مساوی آب) بر روی پوست خود بمالید تا منافذ بزرگ پوست را کاهش داده و تعادل PH پوست را بازیابی کنید. این کار را هفته ای ۲ یا ۳ بار انجام دهید.

۹- افتادگی پلک ها

افتادگی پلک ها زمانی اتفاق می افتد که لبه پلک فوقانی به موقعیت کمتری نسبت به حالت طبیعی سقوط کند. گاهی اوقات ، افتادگی پلک می تواند مردمک چشم را بپوشاند و حتی در بینایی شما اختلال ایجاد کند.

این مشکل در درجه اول هنگامی رخ می دهد که پوست اطراف چشم قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و بر توانایی آن برای بالا بردن وزن افزایش یافته بافت پوست پلک تأثیر می گذارد.افتادگی پلک نشانه پیری است.

به غیر از پیری ، علل دیگر شامل آلرژی ، قرار گرفتن در معرض آفتاب ، اختلال عملکرد تیروئید ، خستگی و احتباس مایعات است.

برای رفع افتادگی پلک هاچکار کنم؟

ماساژ آرام اطراف چشم می تواند گردش خون در ناحیه را بهبود بخشد ، که به نوبه خود افتادگی پلک را کاهش می دهد. برای ماساژ ، از چند قطره روغن زیتون یا نارگیل استفاده کنید. این کار را هر روز شب قبل از خواب انجام دهید.
همچنین با پوشیدن کلاه و عینک آفتابی با کیفیت از چشم و پوست اطراف آنها در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کنید.

۱۰- چشم های پف کرده

گریه بیش از حد ، خماری ، کمبود خواب و برخی واکنش های آلرژیک می تواند باعث پف چشم موقتی برای یک یا دو روز شود. اما اگر به طور مداوم پف چشم دارید ، این نشانه واضح پیر شدن است.

پوست زیر چشم بسیار نازک است و هر تغییر کوچکی را که ممکن است با افزایش سن رخ دهد ، منعکس می کند. این مسئله می تواند مواردی مانند پف را حتی بیشتر برجسته کند.در همان زمان ، بافت های پلک نیز با افزایش سن ضعیف می شوند ، که به نوبه خود می تواند باعث پف کند.

برای رفع چشم های پف کردهچکار کنم؟

قرار دادن کیسه های چای سیاه و یا سرد خلال خیار روی پلک های خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه چند بار در روز می تواند باعث کاهش پف کند. می توانید کیسه های چای یا برش های خیار را قبل از استفاده از آنها در یخچال به مدت ۳۰ دقیقه خنک کنید.
چشمان خود را به شدت مالش ندهید. تا جایی که می توانید ملایم باشید.
نمک را کاهش دهید ، زیرا این امر باعث احتباس آب و تشدید تورم می شود.

نکاتی برای به تأخیر انداختن علائم پیری زودرس:

 علائم پیری پوست چیست؟
علائم پیری پوست چیست؟

روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید و مدت زمانی را که در معرض تابش مستقیم آفتاب هستید ، محدود کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب پیری پوست را تسریع می کند.
به طور مرتب پوست مرطوب کنید ، زیرا پوست خشک بیشتر مستعد چین و چروک است.
صورت خود را دو بار در روز و پس از تعریق شدید بشویید.
هفته ای یکبار لایه برداری انجام دهید تا سلول های مرده پوست را که باعث کدر و پیر به نظر رسیدن پوست می شوند ، از بین ببرید.
غذاهایی با پروتئین و کلسیم بالا بخورید ، زیرا برای سلامت پوست و مو حیاتی هستند.
غذاهای شیرین و فرآوری شده را کاهش دهید.
هر روز مقدار کافی آب بنوشید. هیدراته ماندن به لطافت و لطافت پوست کمک می کند.

هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. هنگام خواب ، بدن خود را ترمیم و جوان می کند.

سیگار کشیدن را متوقف کنید ، زیرا روند پیری را تسریع می کند.

از استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد شیمیایی سختی که باعث تحریک و آسیب پوست شما می شوند خودداری کنید.
محصولات مراقبت از پوست و موهای ارگانیک و گیاهی را انتخاب کنید.
از شنا در استخرهای کاملاً کلره دار خودداری کنید ، زیرا باعث تحریک پوست و موی شما می شود.
دوش آب گرم طولانی نگیرید. این روغن از روغن های طبیعی پوست پاک کرده و به خشکی کمک می کند.
برای بهبود گردش خون و سلامت پوست در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.