راههایی برای زیاد شدن شیر مادران

راههایی برای زیاد شدن شیر مادران

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”راههایی برای زیاد شدن شیر مادران ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری بسیار ضروری است ، اما در عین حال رژیم خوب در زمان شیردهی نیز به همان اندازه مهم است.

بدن از کالری و مواد مغذی زیادی استفاده می کند تا مایع شگفت انگیز به نام شیر مادر را برای کودک به وجود آورد.

اما گاهی اوقات  شیر مادر را به اندازه کافی وجود ندارد و کم است.در این مقاله سعی داریم راههایی که شیر مادران را زیاد میکند بگوییم .

چه مقدار شیر نرمال است؟

یکی از راههای کافی بودن شیر مادر میزان ادرار و مدفوع نوزاد است .

 دانشگاه جان هاپکینز دستورالعملهایی را در مورد آنچه که باید در روزهای اول از شیر مادر انتظار داشته باشد ارائه می دهد:

۱-۲ روز: انتظار درست این است که نوزاد  فقط چند پوشک را کثیف کند. دستگاه گوارش کودک تازه شروع به کار کرده است.
۳-۵ روز: طبیعی است که کودک در این مرحله کمی وزن خود را کاهش دهد. تغییر چند پوشک در روز هنوز طبیعی است.
حدود روزهای ۴ تا ۵: با وارد شدن شیر مادر تعداد تغییرات باید افزایش یابد. در این روزها شما باید روزانه پوشک های بیشتری را برای نوزادتان عوض کنید.
روزهای ۶ تا ۲۸:در مدت زمان ۲۴ ساعت نوزاد تقریبا ۶ پوشک را مرطوب کرده  و ۳ بار هم مدفوع کرده است.(ممکن است این ارقام تقریبی باشد لطفا اگر نگران وزن نوزادتان شدید به جاب پرسش از دیگران که تجربه کافی هم ندارند در اسرع وقت با متخصص اطفال صحبت نمایید)

معمولا نوزاد باید در طی یک هفته ۳۰ گرم وزن اضافه کند.

راههایی برای زیاد شدن شیر مادران
راههایی برای زیاد شدن شیر مادران

دلایلی که باعث میشود شیر مادران کم شود؟

عدم تعادل هورمونی ، سایر شرایط اساسی بهداشتی مانند کم کاری تیروئید

مادر تغذیه خوبی نداشته باشد

سینه تان را ماساژ نمیدهید

(در اوایل زایمان معمولا سینه ها به خوبی تخیله نمیشوند چون نوزاد زود خسته میشود و همین امر باعث میشود شما فکر کنید شیرتان کم است شما میتوانید سینه تان را به آرامی ماساژدهید تا پستان شما برای شیردادن تحریک شود و یا اینکه از شیردوش کمک بگیرید تا سینه تان کامل تخلیه شود )

راههایی برای افزایش شیر مادر

۱٫استرس نداشته باشید.

مادرها از زمانی که جنین در رحمشان قرار میگیرد مهر مادری را تجربه میکنند.اکثر مادرهایی که احساس میکنند شیرشان کم است و نوزاد را سیر نمیکند دچار استرس و نگرانی میشوند غافل از اینکه خود این استرس شیر شما را کم میکند.پس لطفا استرس را از خودتان دور کنید. روش های ساده ای برای کاهش استرس وجود دارد. فقط یکی را انتخاب کنید و از آنجا شروع کنید.

۲٫تا وقتی کودک هنوز گرسنه نشده شیر دادن دوباره را امتحان نکنید چون اگر نوزاد سیر باشد خوب سینه را نمیمکد و شیری هم جاری نمیشود در نهایت شما فکر میکنید که شیرتان کم است.

۳٫خواب کافی بعد از زایمان مهم است.

 استراحت برای سلامت عمومی و به ویژه برای مادران پس از زایمان بسیار مهم است. در روزهای ابتدایی پس از زایمان قطع شما نیاز به یک همراه دارید تا در مادری کردن به شما کمک کند حالا بسته به شرایط این همراه میتواند همسر شما ،مادرتان و یا یک پرستار خوب باشد.

۴٫مکمل ها و داروها را بررسی کنید.

برخی از داروهای مانند آنتی هیستامین ها ،، ادرارآورها ، قرص های ضد بارداری هورمونی (خصوصاً با استروژن) و داروهای کاهش وزن ممکن است در مقدار شیر شما تداخل ایجاد کند. اگر گمان می کنید یکی از این موارد ممکن است شیر ​​شما را تحت تأثیر قرار دهد یا در مورد ایمنی مطمئن نیستید ،  با پزشک مشورت کنید.

۵٫از یک شیردوش استفاده کنید.

شما میتوانید برای تحریک غدد شیردهی و افزایش شیرتان از یک شیر دوش استفاده کنید.شیردوش ها هم دستی اند و هم برقی.

اگر کسی در دوشیدن شیر به شما کمک میکند شیردستی هم به کارتان می آید اما اگر تنها هستید میتوانید از شیردوش برقی استفاده کنید چون شما را خسته نمیکند.

غذاها و خوراکی های مفید برای افزایش تولید شیر

در کنار نکات بالا ، توجه به رژیم غذایی مادر می تواند کمک شایانی در ایجاد شیر کافی کند.

  • چربی های سالم.مطالعات نشان می دهد که غذایی که مادر می خورد بر کیفیت شیر ​​او تأثیر دارد. به عنوان مثال ، شیر مادر وقتی  چربی های سالم میخورد ، چربتر میشود وشیر چرب هم وزن نوزادتان را بالا میبرد. چربی های با کیفیت برای رشد مغزی کودک ، رشد اعضای بدن و بافت ها و تولید شیر مناسب برای مادر ضروری هستند. گوشت های سالم ، روغن نارگیل و محصولات نارگیل ، روغن زیتون ، آووکادو و آجیل(بادام هندی ،فندق و …) منبع خوبی از چربی سالم هستند.

  • مقدار زیادی پروتئین با کیفیت استفاده کنید . مانند گوشت گاو ،  مرغ و تخم مرغ  و غذاهای دریایی تکیه کنید. گوشت های ارگانیک که معمولا در روستاها و با توجه به تغذیه دام بدست می آید برای دچار نشدن مادر به کم خونی خیلی مناسب است.

  • استفاده از کربوهیدراتها. لازم نیست رژیم کربوهیدرات بالایی داشته باشید ، فقط نباید کربوهیدرات خیلی کم باشد و ترجیحا باید از منابع با کیفیت مانند سبزیجات تهیه شود.

  • سبزیجات سبز بیشتر مصرف کنید. سبزیجات سبز دارای فولات هستند که برای رشد نوزاد بسیار مهم است و حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی دیگر هم هست.سبزیجات سبز به جلوگیری از یبوست که گاهی اوقات در دوران پس از زایمان رخ میدهد نیز کمک می کند و برای تامین ویتامین های بدن هم لازم هستند.

  • سایر غذاهای که پس از زایمان خوب هستند و به زیاد شدن شیر کمک میکند : آبگوشت خانگی ، سوپ ها ، سبزیجات پخته شده و میوه (به خصوص انواع توت ها) در هنگام شیردهی نیز عالی هستند.

  • آب ! بدون مایع نمی توان مایع درست کرد. اکثر متخصصان روزانه حدود ۱۰ لیوان آب را برای مادران شیرده توصیه می کنند. (حدود ۹-۱۰ لیوان آب بسته به اندازه لیوان شما.)

  • مادران شیرده همچنین میتوانند برای زیاد شدن شیرشان این خوراکی ها را هم امتنحان کنند:رازیانه،جودوسر،سیر،گزنه .

  • از خوراکی های دیگر که در تصویر زیر آمده است هم میتوانید بای زیادشدن شیرتان کمک بگیرید:

چه چیزهایی شیر را زیاد میکنند؟
چه چیزهایی شیر را زیاد میکنند؟
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.