آماده سازی بدن برای بارداری

آماده سازی بدن برای بارداری

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آماده سازی بدن برای بارداری” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

ارائه چند گام ساده به منظور آماده‌سازی بدن برای بارداری

بارداری مسئولیت سنگینی است، کافی است بیش‌ از اندازه حساس نباشید و با اقداماتی صحیح پیش از بارداری و حین بارداری کودکی سالم به دنیا بیاورید.

با برنامه‌ریزی قبل از بارداری به‌ویژه زمانی‌که برای اولین بار قصد بچه‌‌دار شدن دارید، شانس باروری سالم را در خود بالا می‌برید.

 

در واقع با این برنامه‌ریزی خودتان را محک می‌زنید که از نظر احساسی و جسمی چقدر برای داشتن فرزند آمادگی لازم را دارید.

قبل از بارداری این ویتامین‌ها را مصرف کنید

مصرف روزانه مولتی‌ویتامین با اسیدفولیک البته با توصیه پزشک، خطر نقص لوله‌ عصبی را که موجب فلج و ازکارافتادگی و شکل نگرفتن ستون فقرات به‌طور کامل می شود ، به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

اسیدفولیک کمک می‌کند بدن سلول‌های جدید و سالم بسازد.

این ویتامین در برخی خوراکی‌ها مثل غلات کامل و سبزیجات برگ دار هم وجود دارد اما مقدار دریافتی آن به این روش کافی نیست.

بهتر است سه ماه قبل از تصمیم به بارداری، مولتی‌ویتامین مصرف کنید تا اسید فولیک مورد نیاز بدن‌تان تامین شود.

پیش از بارداری به وزن مناسب برسید

شاخص توده بدنی در این دوران اهمیت زیادی دارد. شاخص بالاتر از ۳۰، چاقی است و باعث مشکلاتی در تخمک‌گذاری و لقاح می‌شود.

این زنان درصورت کم‌کردن ۵ تا ۱۰ درصد وزن‌شان، شانس بارداری را در خود بیشتر می‌کنند.

همچنین زنان با شاخص توده بدنی کمتر از ۱۹ ممکن است در باردار شدن دچار مشکلاتی بشوند چون احتمالا قاعدگی‌هایی بدون تخمک‌گذاری را تجربه کرده‌اند.

مادرانی که به‌طور مرتب و متعادل ورزش می‌کنند، دوران بارداری بی‌دردسری خواهند داشت و بعد از زایمان راحت‌تر وزن کم می‌کنند.

در رژیم غذایی‌تان تجدیدنظر کنید

از غذاهای فراوری شده تا جایی که ممکن است پرهیز کنید و به جای آن میوه‌ها، سبزی‌ها، پروتئین، چربی‌های سالم و غذاهایی را که ویتامین B12، اسید فولیک و آهن فراوان دارند ، به‌اندازه کافی مصرف کنید.

در باره ویتامین B12، بهترین منابع آن غذاهای دریایی، گوشت گوساله و بره، محصولات لبنی و تخم مرغ هستند.

اسیدفولیک را هم می‌توانید در سبزیجات برگ دار، پرتقال، عدس و لوبیا پیدا کنید.

غذاهای دریایی، مغزها و دانه‌ها، گوشت گوساله و بره، حبوبات و غلات کامل هم آهن دارند

و مصرف کافئین را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید، چه قبل و چه در دوران بارداری.

درباره حذف داروهای مصرفی پیش از بارداری با پزشک مشورت کنید

از مصرف داروهای بدون نسخه‌ پرهیز کنید چون احتمالا زمانی‌که باروری تخمک رخ می‌دهد، از بارداری خود آگاه نیستید.

برخی از زنان ممکن است داروهایی مانند ضدافسردگی، فشار خون و ضدآکنه مصرف کنند.

در چکاپ پیش از بارداری باید درباره بیماری یا داروی خاصی که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید تا پزشک ادامه، حذف یا تغییر دوز آن را تجویز کند.

از وضعیت واکسیناسیون و دریافت واکسن‌های لازم هم اطمینان حاصل کنید.

حواس‌تان به ترکیبات شیمیایی باشد

مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها، حلال‌ها و کودها ممکن است بارداری را سخت کنند یا روی نطفه تأثیر منفی بگذارند.

از پزشک‌تان درباره موادی که باید از آن‌ها دوری کنید، راهنمایی بگیرید.

اگر به دلیل شغل‌تان با موارد خطرزا مانند پرتو رادیواکتیو، جیوه یا سرب سروکار دارید، درباره چگونگی محافظت از خودتان مشورت بگیرید یا موقعیت شغلی‌تان را تغییر دهید.

برای کم‌کردن استرس‌تان فکری بکنید

متناسب با شرایط خود یکی از راه‌های شناخته شده کنترل استرس را انتخاب کنید. پیاده‌روی، ارتباط بیشتر با دوستان، مطالعه درباره تغییرات جدید و… کمک زیادی به کاهش استرس می‌کند.

عادت‌های درست را در خود تقویت کنید

از نشستن طولانی‌مدت در یک وضعیت پرهیز کنید

زیرا ممکن است جریان خون را محدود کند.

اگر تمام روز با رایانه کار می‌‌کنید، گاهی از جا بلند شوید و کمی قدم بزنید.

همچنین از رفتن به حمام داغ جکوزی و حمام آفتاب پرهیز کنید.

نویسنده : فاطمه قاسمی،خراسان

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.