گیاه دم اسب چیست؟

گیاه دم اسب چیست؟

این مطلب در آبان ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”گیاه دم اسب چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

گیاه دم اسب ( دم اسبی ) 

گیاه دم اسب ( دم اسبی ) یک گیاه دارویی بدون بذر با ساقه سبز یا قرمز و عجیب است که به وسیله قارچ ها رشد می‌کند و پخش می‌شود؛ این گیاه معمولا با القاب دیگری مثل چمن زن، سرخس دم اسبی یا ذنب الفرس هم شناخته می‌شود. این گیاه باستانی در طب سنتی چین و روم کاربرد فراوانی دارد.

 ترکیبات مفید موجود در این گیاه

ویتامین C-ویتامین K-پتاسیم-سدیم-کلسیم-منیزیم-آهن-روی-مس-ترکیبات فنولی-سیلیکا-کلروفیل-تیامین یا همان ویتامین B۱-ریبوفلاوین یا همان ویتامین B۲

نیاسین یا همان ویتامین B۳-پانتوتنیک اسید یا همان ویتامین B۵-پیرودوکسین یا همان ویتامین B۶-فولات-ویتامین E

۶ مزیت اصلی گیاه دم اسب 

به بهبود ناخن های شکننده کمک می کند

باعث رشد موها می شود

زخم را درمان می کند و سوختگی را تسکین می بخشد

ادیما (Edema) را بهبود می بخشد

بیماری مفاصل را بهبود می بخشد

در برگیرنده خاصیت ضد میکروبی طبیعی است

گیاه دم اسب

خواص گیاه دم اسب

برای لاغری

دمنوش و چای دم اسبی شما را لاغر تر می‌کند. هر روزتان را با این نوشیدنی عجیب آغاز کنید. دمنوش دم اسب می‌تواند سموم را از بین ببرد و سوخت و ساز بدن شما را بیشتر کند؛ به این ترتیب شما لاغر تر خواهید شد.

سلامت کلیه

گیاه دم اسبی به درمان اختلالات کلیوی و مشکل احتباس مایع در بدن کمک می‌کند. دیورتیک طبیعی موجود در گیاه دم اسبی، سنگ کلیه را دفع می‌کند. اگر مشکلات شایع کلیوی مثل عفونت مثانه و ادرار، بی اختیاری ادرار و سنگ مثانه و کلیه دارید، دمنوش یا چای دم اسبی را امتحان کنید. این گیاه خاصیت پاکسازی قوی دارد و مجاری ادرار و کلیه ها را تمیز می‌کند.

گیاه ضد التهاب

دم اسبی یک گیاه ضد آلرژی و ضد التهاب است؛ اگر کودک شما پوست حساسی دارد و نسبت به پوشاک واکنش نشان می‌دهد، می‌توانید از عصاره این گیاه به عنوان یک لوسیون طبیعی استفاده کنید.

به افرادی که از آسیب، نقرس، آرتریت یا سایر شرایط ناشی از التهاب و/یا تورم رنج می برند، توصیه می شود از دم اسب استفاده کنند. با توجه به خواص ضد التهابی و ضد درد موجود در دم اسب، این یک گیاه بسیار موثر برای خلاص شدن از شر این مشکل است

خواص گیاه دم اسبی برای جلوگیری از سرطان

ریشه دم اسبی از آنتی اکسیدان هایی تشکیل شده است که در واکنش با رادیکال های آزاد که می توانند باعث ایجاد شرایطی مانند التهاب، ساییدگی اندام ها، درد و بیماری های دژنراتیو شوند، توانایی بالایی دارند. همین آنتی اکسیدان ها همچنین تضمین می کنند که سلول های طبیعی بدن به سلول های سرطان زا تغییر نخواهند کرد.

گیاه دم اسبی مفید برای مجرای تنفسی

استنشاق بخار دم کرده گیاه دم اسبی، گرفتگی مجرای تنفسی را باز می کند.برای رفع سرفه های خشک، برونشیت، گرفتگی مجرای تنفسی و تب مربوط به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، روزی ۲ لیوان دم کرده این گیاه را میل کنید.

دم اسب به شکل چای برای درمان سرماخوردگی، سرفه و احتقان بسیار مفید است. دم اسبی که به عنوان خلط آور عمل می کند، تضمین می کند که محل رشد باکتری ها به شکل مخاط و خلط جمع نمی شود. دم اسب علاوه بر کاهش التهاب، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مشکلات تنفسی را کاملا تسکین می دهد.

استخوان ها را قوی میکند

گیاه دم اسبی حاوی سیلیکون در مقادیر فراوان است که یک ماده معدنی بسیار کمیاب و در عین حال مهم است که برای استخوان‌های قوی و انعطاف‌پذیر مورد نیاز است. تراکم استخوان را بهبود می بخشد و به کاهش و از بین بردن مشکل جدی پوکی استخوان معروف است.

توانایی های شناختی را تقویت می کند

گیاه دم اسبی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن به افزایش کارایی مسیر عصبی معروف است. همچنین باعث از بین بردن رادیکال های آزاد از بدن می شود و از شرایطی مانند بیماری آلزایمر، زوال عقل پیشگیری می کند و در عین حال عملکرد مغز را نیز تقویت می کند.

با مصرف مکمل های دم اسبی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند

دم اسب همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است که آن را قادر می سازد از بدن در برابر تهاجم خارجی پاتوژن ها و میکروب هایی که ممکن است برای بدن مضر باشند محافظت کند.

این سیستم ایمنی را به ویژه در زمانی که در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد، تقویت می کند. در صورت عفونت یا تب معمولی.

چای دم اسب برای درمان دیابت

دم اسب به طور گسترده ای برای متعادل کردن سطح انسولین در بدن شناخته شده است. نوسانات ناگهانی و شدید سطح قند خون در بدن را مدیریت می کند و بنابراین یک ماده جادویی برای افراد مبتلا به دیابت است.

اما می توان آن را به راحتی به شکل چای مصرف کرد. استفاده طولانی مدت بدون مشورت با پزشک متخصص توصیه نمی شود.

خواص گیاه دم اسب برای پوست و مو

خواص گیاه دم اسب برای پوست و مو

فواید دم اسب برای مشکلات پوستی

دم اسبی که از عوامل مراقبت از پوست قدرتمند تشکیل شده است، به طور گسترده در تهیه لوازم آرایشی و محصولات زیبایی استفاده می شود. ریشه دم اسب به دلیل وجود آنتی اکسیدان، ضد التهاب، سیلیس و برخی ترکیبات دیگر، در افزایش سلامت پوست بسیار مفید است.

ماسک گیاه دم اسب برای تقویت مو

مواد معدنی و ترکیب غنی موجود در دم اسب، کیفیت و استحکام مو را بهبود می بخشد. این به کاهش ریزش مو، افزایش استحکام مو و استحکام فولیکول مو کمک می کند و علاوه بر درخشندگی به مو کمک می کند. بنابراین دم اسب نیز به طور گسترده در انواع محصولات مو استفاده می شود.
می توان از این دستور العمل بیش از دو بار در هفته استفاده کرد .
مواد لازم:
۳ قاشق غذا خوری گیاه دم اسب (۳۰ گرم)
۱ فنجان آب (۲۵۰ میلی لیتر)
طرز تهیه :
میزان ۳ قاشق چایخوری از گیاه دم اسب را به یک لیوان آب جوش اضافه نمایید .
اجازه دهید به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه بماند .
بعد از این زمان تعیین شده آنرا بر روی موهایتان بمالید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند . سپس موهایتان را با آب زیاد بشوید .
با این کار مواد مغذی و معدنی این گیاه به سرتان جذب می شود و طی مدتی بعد می تواند به رشد موهایتان کمک کند .

استفاده از روغن دم اسب برای مو

روغن گیاه دم اسب یک روغن استخراج شده است نه اسانس. روغن گیاه دم اسب فواید زیادی برای مو دارد. حاوی سیلیس است که به نظر می رسد سرعت رشد و استحکام مو را بهبود می بخشد و به طور بالقوه شوره سر را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که قرص های خوراکی حاوی این روغن رشد و استحکام مو را در زنانی که موهای نازک خود درک می کنند بهبود می بخشد.
می تواند به عنوان یک درمان موضعی موثر باشد.
ممکن است به تقویت گردش خون در پوست سر کمک کند و فوایدی مشابه قرص های خوراکی داشته باشد.

عوارض جانبی و آلرژی به گیاه دم اسب

همیشه توصیه می شود که دم اسبی برای مدت طولانی بیش از ۲ ماه مصرف نشود. به خانم های باردار و زنان شیرده نیز توصیه می شود که بدون مشورت با پزشک متخصص از این گیاه استفاده نکنند.
Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.