کاشت شلغم و پرورش آن چگونه است؟

شلغم مانند بسیاری از سبزی‌های برگ‌دار، سبزیجات ریشه‌دار و خویشاوندان براسیکا یک محصول بهاره و پاییزی است و گیاهان بالغ شلغم حتی می‌توانند یخبندان را تحمل کنند. در این مقاله میخواهیم با کاشت شلغم و نگهداری از آن آشنا شویم؟ چطوری شلغم بکاریم؟ مراقبت خاصی دارد؟ شلغم میوه ای عالی برای مبارزه با سرماخوردگی و بیماری های پایییزی است ،این مقاله را بخوانید تا با کاشت آن آشنا شوید و از این میوه بنفش رنگ نهایت سود را ببرید.

نحوه کاشت و مراقبت از شلغم

نحوه کاشت و مراقبت از شلغم

برخی از سبزیجات پس از یک یخبندان کوتاه به طرز شگفت انگیزی بهبود می یابند. سبزیجات ریشه ای، کربوهیدرات ها را برای نگهداری و محافظت در برابر یخ زدگی به منظور زمستان گذرانی به قند تبدیل می کنند. بسیاری از گیاهان خانواده براسیکا (مانند کلم بروکلی و کلم) نیز از این طریق از برگ های خود محافظت می کنند.

کاشت و رشد شلغم

بذرها را مستقیماً در خاک به فاصله ۳-۶ اینچ در ردیف هایی با فاصله ۱۰-۱۵ اینچ از هم بکارید. اندازه ریشه را تصور کنید (مانند یک توپ تنیس)، و مطمئن شوید که در هنگام رشد آنها بیش از حد شلوغ نخواهند شد. به طور کامل آبیاری کنید، زیرا دانه های کوچک سخت باید مرطوب بمانند تا جوانه بزنند، اما برای کاشت در عمق خاک بسیار کوچک هستند و در نتیجه خطر خشک شدن دارند. انجمن کشاورزان و باغبانان ارگانیک مین توصیه می کند که اگر باران نباریده اید، شیارهایی را که در آن کاشت می کنید، از قبل خیس کنید. خوشبختانه، بذر شلغم به سرعت جوانه می زند.

با توجه به موسسه تحقیقاتی پرماکالچر، می‌توانید دانه‌ها را در پاییز، پس از اینکه سایر گیاهان زیر کشت و علف‌های هرز کاملاً پاک شدند، پخش کنید.

مراقبت از گیاه شلغم

شلغم ها مقاوم و بی دردسر هستند، اما کمی وجین هرز مهم است. با توجه به اینکه قسمت زیرزمینی گیاه تقریباً به سطح زمین نزدیک است، از یک بیل دستی یا یک بیل چغندر دسته بلند استفاده کنید و تیغه را دقیقاً زیر سطح خاک بلغزانید تا علف های هرز را بدون مزاحمت از بین ببرید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “در آپارتمان هم میشود، سبزی خانگی داشت” را نیز مطالعه بفرمایید.      

خاک و مواد مغذی

شلغم برای رشد ریشه کروی شکل خود به خاکی شکننده با مواد آلی فراوان نیاز دارد. مانند سایر سبزیجات ریشه ای، به زهکشی مناسبی نیاز دارد که در آب زیاد بماند و پوسیده یا دچار بیماری نشود. هنگام برداشت شلغم، خاک سبک تر نیز راحت تر از بین می رود.

آماده سازی خاک قبل از کاشت با مخلوط کردن کود گیاهی همه منظوره آسان تر و موثرتر از تلاش برای اصلاح خاک پس از کاشت است. شلغم برای تشکیل درست ریشه به فسفر و برای رشد رویشی به مقداری نیتروژن نیاز دارد، اما نه خیلی زیاد، در غیر این صورت سبزی ها به قیمت ریشه بزرگتر می شوند.

میزان آب مورد نیاز برای شلغم

دانشگاه مینه‌سوتا خاطرنشان می‌کند که در حالی که شلغم دارای یک ریشه ذخیره‌سازی بزرگ است، اما سیستم ریشه‌ای گسترده‌ای ندارد. یا رطوبت سنج. عمق آب بسته به نوع خاک باغ شما متفاوت است، با خاک شنی اجازه می دهد آب عمیق تر از خاک سنگین و رسی باشد.

آفات و بیماری های رایج

خاکستر چوب را در اطراف شلغم بپاشید تا از انگل ریشه جلوگیری کنید. پوشش‌های ردیفی شناور روی گیاهان جوان ممکن است از سوسک‌های کک و سایر حشرات برگ‌خوار محافظت کند. آفاتی مانند حشرات را با یک شبکه سیمی یک چهارم اینچی که در عمق ۱۰ اینچ در زمین و ۱۲ اینچ ارتفاع از سطح زمین کاشته شده است، محاصره کنید.

نحوه برداشت شلغم

محصول بهاره خود را قبل از گرم شدن هوا برداشت کنید، زیرا گرما طعم آن را تغییر می دهد. شلغم پاییز و زمستان از سرما سود می برد. وقتی شلغم ها آماده شدند، خاک اطراف آن را با بیل یا چنگال شل کنید، سپس ساقه ها را نزدیک پایه شان نگه دارید، به آرامی بکشید. شلغم را نشویید. سبزیجات غنی از مواد مغذی را از ریشه جدا کرده و در یک حوله کاغذی کمی مرطوب در یخچال نگهداری کنید، و در اسرع وقت از آنها لذت ببرید. بگذارید ریشه ها کمی خشک شوند، سپس خاک باقی مانده را پاک کنید.

انواع شلغم

کاشت شلغم و پرورش آن چگونه است؟

اگر شلغم پرورش می دهید، چند نوع کلیدی برای انتخاب دارید.

شلغم های بنفش دارای رنگ ارغوانی-بنفش در بالای ریشه هستند، به خوبی ذخیره می شوند و سبزی های خوشمزه زیادی ارائه می دهند.

شلغم های سفید به سبک ژاپنی مانند Shogoin یا Hakurei کوچکتر، سفید، لطیف و ترد هستند که می توانند خام مصرف شوند. آنها را برش داده و در روغن کنجد سرخ شده امتحان کنید. همچنین می توانید انواع ژاپنی با پوست قرمز مانند Tsugaru Scarlet و Hidabeni را امتحان کنید. این ها را از شرکت های تخصصی بذر تهیه کنید.

گونه های زرد مانند شلغم هلندی زرد طعم غنی تر و مواد مغذی بیشتری دارند. اینها مخصوصاً برای خرد کردن در نان یا ترشی/تخمیر خوب هستند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.