چیزی درباره سندرم موی بد بو شنیده اید؟

موهای بد بو می تواند برای اعتماد به نفس شما مضر باشد. اگرچه دلایل متعددی می تواند پشت بوی بد موها وجود داشته باشد ، اما همه آنها یک ویژگی مشترک دارند: تجمع پوسته سر. تجمع پوسته سر دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: تجمع کثیفی ، چربی ، سلول های مرده پوست ، شوره سر ، بقایای محصولات مو و آلاینده های محیطی بر روی پوست سر. این ناخالصی ها به عنوان غذا برای میکروارگانیسم هایی که به طور طبیعی در پوست سر قرار دارند عمل می کنند و باعث تکثیر سریع آنها می شود که منجر به عفونت پوست سر می شود.

خوشبختانه سندرم موی بدبو نگران کننده نیست زیرا می توان آن را به راحتی با برخی از داروهای خانگی ساده و اقدامات مراقبت از مو مدیریت کرد که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد.

سندرم موی بد بو

هر مو از یک کیسه کوچک به نام فولیکول مو روی پوست سر رشد می کند. هر فولیکول مو به یک غده چربی متصل است ، که چربی های چربی ترشح می کند که پوست سر و مو را آبرسانی می کند.

تولید بیش از حد این سبوم می تواند پوست سر و موهای شما را بیش از حد چرب کند. پوست سر شما به طور طبیعی سلول های مرده پوست را که به دلیل چسبندگی در چربی اضافی محبوس شده اند ، دفع می کند.

پوست سر و موهای چرب نیز گرد و غبار ، آلودگی و دود بیشتری را به همین دلیل جذب می کنند. این ترکیب سبوم ، سلولهای مرده و خاک علوفه را برای میکروبهای مختلف موجود در پوست سر فراهم می کند و تکثیر سریع آنها را تسهیل می کند. این میکروب ها ممکن است به طور طبیعی روی پوست سر زندگی کنند بدون اینکه آسیبی به بدن وارد کنند ، اما رشد بیش از حد آنها می تواند باعث عفونت پوست سر شود. آنها با تجزیه از سبوم و سایر مواد آلی مانند سلول های مرده پوست تغذیه می کنند و در این فرآیند محصولات جانبی بدبو آزاد می کنند.

شرایط پوستی التهابی می تواند پوست سر شما را بیش از حد خشک و پوسته پوسته کند و مشکل را بدتر کند. علاوه بر این ، بهداشت ضعیف مو ، مانند عدم شستن موها به اندازه کافی یا به اندازه کافی مناسب ، نیز می تواند راه را برای ایجاد پوست سر هموار کند. ماندن چند روز بدون شستشوی مو به طور خودکار منجر به جمع آوری آلودگی ، روغن و سایر ناخالصی ها روی پوست سر و مو می شود.

 

سندرم موی بد بو

همچنین شستشوی بی رویه موها می تواند باقیمانده شامپوها ، نرم کننده ها و محصولات مو را بر روی پوست سر و موهای شما باقی بگذارد ، که به تجمع بیشتر می افزاید. برخی از مواد موجود در محصولات مو ، مانند سیلیکون ، به سختی تمیز می شوند و به پوست سر یا موهای شما می چسبند.

و این تجمع پوست سر به زودی منجر به بوی بد مو و پوست سر می شود که به آن سندرم مو بدبو می گویند. یکی از راههای مهم برای تشخیص اینکه آیا شما با این سندرم دست و پنجه نرم می کنید این است که بوی بد حتی پس از شستشو نیز باقی می ماند. هر فولیکول مو مواد مغذی و اکسیژن را از طریق رگ های خونی مختلف متصل به خود دریافت می کند. این منبع تغذیه برای حفظ گردش سلولهای مویی که برای رشد مو لازم است بسیار مهم است.

تجمع سر در طول زمان به داخل فولیکول های مو می ریزد و باعث احتقان می شود. فولیکول های مو مسدود قادر به دریافت تغذیه مناسب نیستند و در نهایت کوچک می شوند. بدون تغذیه مناسب ، سلولهای موی شما به اندازه کافی تکثیر نخواهند داشت تا تار بلند و قوی شود. تجمع سموم شیمیایی در فولیکول های مو حتی می تواند آنها را تا حدی از بین ببرد که قادر به تولید موهای جدید نیستند و گاهی اوقات می تواند سرطان زا باشد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “همه چیز درباره عادت ماهیانه یا پریود” را نیز مطالعه بفرمایید.      

محصولات مراقبت از مو برای رفع موهای بد بو

در زیر چند محصول ضروری برای مراقبت از مو وجود دارد که می توانند به مدیریت یا درمان سندرم بد بو کمک کنند. این محصولات بوی بد مو را از طریق مکانیسم های خاص ترکیبات کلیدی خود دفع می کنند.

توجه داشته باشید که استفاده از این محصولات مو باید با شستشوی کامل موها انجام شود تا محصول شسته شود. اگر اجازه دهید این محصولات به مدت طولانی روی پوست سر یا موهای شما جمع شوند ، مشکل بوی بد موها تشدید می شود.

۱- شامپوهای تمیز کننده

چندین نوع شامپو شفاف کننده بدون نسخه در دسترس است که می تواند پوست سر را به طور عمیق تمیز کرده و از شر موهای بد بو خلاص شود.

اگر موهای شما به دلیل شوره سر یا سایر عفونت های پوست بد بو شده است ، از شامپوهای ضد قارچی که حاوی گوگرد ، روی پیریتیون ، کتوکونازول ، سالیسیلیک اسید ، بوراکس یا سلنیوم سولفید هستند استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا کاشت مو دائمی است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

 

برخی دیگر از مواد لازم برای شامپو درمان کننده بوی بد مو عبارتند از:

اسانس درخت چای
اسانس نعناع
اسانس رزماری
روغن اسطخدوس
عصاره پاپایا
عصاره تمشک
پروتئین گندم
روغن بادام
نارگیل
توت فرنگی
نعناع
عسل
عصاره گیلاس
سرکه سیب

۲- نرم کننده ها

برای جلوگیری از تجمع پوست سر و موهای بد بو از نرم کننده استفاده کنید. اگر سندرم موی بد بو شما به دلیل تولید بیش از حد سبوم است ، می توانید از نرم کننده هایی استفاده کنید که به کاهش آن کمک می کند تا از تجمع بیشتر پوست سر جلوگیری شود.

بسیاری از مردم اشتباه می کنند که نرم کننده ها را روی پوست سر قرار می دهند ، که فقط به تجمع سر و انسداد فولیکول های مو می افزاید. هدف از نرم کننده این است که رطوبت موهای شما را ببندد ، بنابراین محصول را فقط باید روی ساقه مو بمالید اما روی پوست سر قرار ندهید.

اجازه دهید نرم کننده حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موهای شما بماند و سپس موها را کاملاً آبکشی کنید و مطمئن شوید که هیچ اثری از آن باقی نمانده است.

به دنبال مواد زیر در نرم کننده باشید که می تواند بوی اضافی را حذف کرده و بوی مطبوعی به موهای شما ببخشد:

روغن لیمو
عصاره لیمو
عصاره انگور فرنگی
روغن دانه های کوکوئی
عصاره سیب زمینی
عصاره گزنه
عصاره توت درخت عرعر
عصاره نعناع
سرکه سیب
روغن هسته زردآلو
چوب صندل
عصاره زنجبیل

۳- اسکراب و لایه بردار پوست سر

اسکراب های سر کمی ساینده تر از محلول های ساده لایه برداری هستند و از آنها برای تمیز نگه داشتن پوست سر و جلوگیری یا از بین بردن تجمع سر استفاده می شود.

لایه بردارها می توانند فیزیکی (با عوامل مانند گرانول قند) یا شیمیایی (با عوامل مانند اسیدهای ملایم) باشند. اگر با پسوریازیس دست و پنجه نرم می کنید ، بهتر است از اسکراب پوست سر خودداری کنید و در عوض از شامپوهایی استفاده کنید که مخصوص پسوریازیس طراحی شده اند.

در اسکراب یا لایه بردار پوست سر به دنبال مواد زیر باشید:

روغن آرگان
روغن نارگیل
زغال فعال
دانه های تجزیه پذیر سلولز استات
ترکیبات پروبیوتیک
آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید گلیکولیک
بتا هیدروکسی اسیدها مانند سالیسیلیک اسید

۴- اسپری های خوشبو کننده مو برای رفع موی بد بو

 

 

انواع مختلف اسپری های معطر مو که می تواند به رفع مشکل موهای بد بو کمک کند ، به آسانی در داروخانه ها موجود است.

اگرچه ممکن است استفاده از موادی که می توانند به تجمع پوست سر بیفزایند ، مضر باشد ، اما در اینجا چنین نیست. شما فقط روی تارهای مو و نه روی پوست سر خود ، جایی که تجمع واقعی اتفاق می افتد ، محصول را اسپری می کنید.

به دنبال اسپری های مو باشید که با مواد طبیعی مغذی ساخته شده اند ، که موهای شما را قوی تر کرده و بوی بد را نیز پنهان می کند. بسیاری از اسپری های تجاری تجاری حاوی الکل هستند که می تواند پوست سر شما را خشک کرده و تحریک کند و مشکل را بدتر کند ، بنابراین از آنها اجتناب کنید. در نهایت ، مطمئن شوید که یک روال شستشوی مناسب مو را برای شستشوی محصول در پایان روز انجام دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.