چکار کنیم تا تبخال نزنیم؟

آیا تا به حال تاول های دردناک ، آبکی و مایل به قرمز یا همان تبخال در نزدیکی دهان یا لب های خود داشته اید؟بعضی از آنها باعث تورم دردناک و مایل به قرمز ، تب و از دست دادن اشتها می شود؟ اگر داشته باشید ، به احتمال زیاد به تبخال آلوده شده اید.

این جوش های دهانی مزاحم که از نظر پزشکی به نام هرپس لبیالیس شناخته می شوند ، در مجموع تاول های تب نیز نامیده می شوند. این ویروس ها توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند و بسیار مسری هستند – اما می توان از آن جلوگیری کرد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، آمارهای جهانی نشان می دهد که حدود ۳٫۷ میلیارد نفر در افراد زیر ۵۰ سال به این ویروس مبتلا شده اند ، بدون اینکه آنها این موضوع را بدانند

تبخال

راهکارهای جلوگیری از تبخال

برای جلوگیری از این عفونت دهانی گسترده ، برخی از نکات زیر را بررسی کنید:

از تغذیه مناسب استفاده کنید

تغذیه کافی برای دفع عفونت ها ، چه باکتریایی و چه ویروسی ، حیاتی است. یک رژیم غذایی سالم همراه با پروتئین و غلات کامل ، و همچنین سبزیجات و میوه های خام ، به شما کمک می کند تا در برابر شیوع مقاومت بیشتری داشته باشید.

کلم پیچ ، اسفناج ، کلم بروکلی و کلم ،سبزیجاتی با ایندول-۳-کاربینول (I3C) هستند ، که اعتقاد بر این است که به کاهش سرعت ویروس تبخال کمک می کند.

برعکس ، سعی کنید از مصرف گوشت فرآوری شده ، قندهای تصفیه شده  و کافئین خودداری کنید ، زیرا گفته می شود این محصولات غذایی به ایجاد تبخال کمک می کنند. همین مورد در مورد غذاهای غنی از آرژنین وجود دارد که متأسفانه شامل شکلات و آجیل هستند.

از خود محافظت کنید

به نظر می رسد عفونت های ویروسی از ناکجاآباد فوران می کنند و به نظر می رسد راههای پیشگیری از آن بسیار کم است که می توانید انجام دهید. خوشبختانه عوامل محرک قابل پیشگیری وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا تبخال را از بین ببرید.

به عنوان مثال ، از آسیب دیدن ناحیه دهان خودداری کنید. گاهی اوقات ، عفونت های ویروسی می توانند در کنار عفونت های باکتریایی ایجاد شوند.

بنابراین ، هرچه بیشتر ناحیه دهان خود را تمیز نگه دارید ، احتمال شیوع شما کمتر است. هنگام استفاده از بریس یا انجام مراحل خاص دندانپزشکی ، جدا از جلوگیری از صدمات ، باید اقدامات احتیاطی بیشتری نیز انجام دهید.

ضد آفتاب بزنید

لب های شما با وجود ظاهر مایل به قرمز یا مایل به صورتی ، هنوز توسط پوست پوشانده شده و بنابراین در برابر گرما و اشعه ماوراio بنفش (UV) خورشید حساس هستند. این دو عنصر به همراه بادهای شدید می توانند باعث ایجاد عفونت شوند.

برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به تبخال ، قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید. در حالی که یک لوسیون ضد آفتاب را روی صورت خود می مالید ، فراموش نکنید که لب را با حداقل فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 15 انجام دهید.

هرچه SPF بالاتر باشد ، بهتر است ، زیرا اعداد نشان دهنده مدت زمانی است که می تواند از پوست شما محافظت کند. به عنوان مثال ، اگر حدود سه دقیقه طول بکشد تا پوست شما تحت تأثیر آفتاب قرار گیرد ، ضد آفتاب با SPF 15 می تواند تا ۴۵ دقیقه از پوست شما محافظت کند.

جلوگیری از تبخال

استرس را بهتر مدیریت کنید

گاهی اوقات ، ممکن است تبخال از استرس ایجاد شود ، مانند زمانی که مصاحبه مهم شغلی یا یک رویداد قریب الوقوع در تغییر زندگی دارید. هنگامی که به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا شدید و در حال وقوع یک رویداد استرس زا هستید ، کاندیدای خوبی برای شیوع هستید.

اگر غالباً به عنوان پاسخی به موقعیت های تحریک کننده اضطراب دچار تبخال می شوید ، با داشتن خواب با کیفیت و انجام تمرینات منظم ، خود را آرام نگه دارید.

تمرین برخی از تکنیک های مفید استراحت به شما کمک می کند تا احساس آرامش کنید. یوگا ، تنفس عمیق و مدیتیشن همه می توانند استرس و اضطراب را به حداقل برسانند .

سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

جدا از داشتن تغذیه مناسب ، با داشتن حداقل هفت ساعت خواب می توانید سیستم ایمنی بدن خود را نیز تقویت کنید. استراحت خوب به شما امکان می دهد تا به درستی بهبود یابید ، زیرا بعد از یک روز طولانی چشم بسته ای را که بسیار مورد نیاز است دریافت می کنید.

همچنین ، با مصرف مکمل های پروبیوتیک ، خوردن قند کم ، ورزش منظم و کنترل بهتر استرس ، سلامت روده خود را بهبود ببخشید. تحقیق منتشر شده در پزشکی جانز هاپکینز در نوامبر ۲۰۱۵ ، تحت عنوان “روده: جایی که باکتری ها و سیستم ایمنی با هم ملاقات می کنند” ، ارتباط این دو را نشان می دهد.

بهداشت را رعایت کنید

تبخال ممکن است از طریق تماس فیزیکی از یک شخص از طریق فرد دیگر منتقل شود. بزاق و سایر مایعات بدن که وارد هر روزنه صورت می شوند ، ناقلین عفونت هستند ، دقیقاً مانند ویروس کرونا.

از این رو ، همیشه ایده خوبی است که مرتباً دستان خود را بشویید. اگر در منطقه ای هستید که به آب و صابون دسترسی ندارید ، ضد عفونی کننده دست و الکل بر روی دست خود بمالید و از لمس سطوح در مکان های عمومی خودداری کنید.

در اینجا یک واقعیت شگفت آور وجود دارد: ویروس تبخال می تواند در مسواک شما رشد کند. برای جلوگیری از شیوع ، مسواک خود را به موقع عوض کنید. اگر به تبخال مبتلا شده اید ، مسواک استفاده شده خود را دور بریزید و یک مسواک جدید بگیرید تا از عفونت مجدد جلوگیری کند.

جلوگیری از تبخال

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه می توان دندان های خود را با زغال سفید کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

از استفاده از وسایل شخصی دیگران خودداری کنید

از آنجا که تبخال یک عفونت بسیار مسری است ، ابتلا از فرد آلوده به شما بسیار آسان است. بنابراین ، مطمئن شوید که مسواک ، حوله صورت ، قاشق و چنگال و همچنین لیوان دیگران را استفاده نمیکنید.

تبخال ها بسیار مسری هستند و به نظر می رسد از هیچ جا بیرون نمی آیند. دانستن عوامل محرک آنها – افزایش سطح استرس ، بهداشت نامناسب و تغذیه و همچنین عدم محافظت – می تواند از شیوع جلوگیری کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.