چه چیزهایی برای تقویت مغز و حافظه خوب است؟

چه چیزهایی برای تقویت مغز و حافظه خوب است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” چه چیزهایی برای تقویت مغز و حافظه خوب است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

چه خستگی ذهنی ، چه از دست دادن حافظه کوتاه مدت ، ظرفیت یادآوری ضعیف ، گیاهان زیادی وجود دارند که می توانند این مشکلات را درمان و پیشگیری کنند. گیاهان حتی می توانند کاهش شناختی را کاهش دهند و می توانند از دست دادن حافظه را که اغلب با افزایش سن رخ می دهد ، معکوس کنند.شما میتوانید با این خوراکی ها و گیاهان مغز و ذهن و حافظه تان را بهبود بخشیده و تقویت کنید.

گیاهان برای تقویت عملکرد شناختی از طریق تحریک جریان خون به مغز ، ایجاد تشکیل سلول های جدید مغزی ، تغییر غلظت انتقال دهنده های عصبی ، مهار التهاب مغز و محافظت از مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد ، کار می کنند.

استفاده دارویی از گیاهان دارویی به قرون گذشته برمی گردد و در طی سالهای گذشته جذب و مشروعیت علمی بسیاری داشته است. این پادزهرهای طبیعی معمولاً به عنوان ابزار مکمل برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها ، از سرماخوردگی گرفته تا سرطان استفاده می شوند.

یکی دیگر از جنبه های جالب توجه تعدادی از این گیاهان دارویی این است که این گیاهان به عنوان جایگزین طبیعی “داروهای شیمیایی” عمل میکنند.

خوراکی هایی که به بهبود حافظه و تقویت ذهن شما کمک می کنند:

۱- چای رزماری بنوشید.

عطر و بوی رزماری در جهان مشهور است ، و آن را به عنصری مورد پسند در سنت های مختلف آشپزی تبدیل می کند. کمتر شناخته شده است که باعث تقویت حافظه از این گیاه معطر می شود ، دلیل دیگری برای گنجاندن آن در دستور العمل های شما است.

گذشته از آنتی اکسیدان هایی مانند اسید رزمارینیک و اسید کارنوزیک موجود در رزماری ، توانایی آن در افزایش سطح استیل کولین است که آن را به یک گیاه موثر در بهبود حافظه تبدیل می کند. استیل کولین انتقال دهنده اصلی سیگنالهای عصبی است.

مطالعه ای که در مجله بین المللی علوم اعصاب منتشر شده است ، خصوصیات تقویت کننده حافظه را در رزماری برجسته می کند. این مطالعه گزارش می دهد که خواص بویایی روغن اساسی آن می تواند اثرات عینی بر عملکرد شناختی و همچنین اثرات ذهنی بر خلق و خو ایجاد کند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۲ در مجله Therapy Advances در Psychopharmacology منتشر شده است گزارش می دهد که فعال ترین ماده شیمیایی موجود در روغن رزماری (۱ ، ۸-سینئول) مربوط به افزایش عملکردهای شناختی است. محققان دریافتند که روغن رزماری می تواند دقت حافظه ، سرعت پردازش اطلاعات و حتی روحیه فرد را بهبود بخشد.

علاوه بر این ، رزماری در افزایش فعالیت های موج مغزی و محافظت در برابر شرایط تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر موثر است. 

اقزایش قدرت مغز با رزماری:

*برای تقویت قدرت مغز خود ، ۲ یا ۳ قطره روغن رزماری بر روی دستمال خود بریزید و رایحه آن را بو کنید.
*نوشیدن چای رزماری تهیه شده از برگ های تازه یا خشک نیز کمک می کند.
*توجه: به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود از مصرف دارویی رزماری استفاده کنند زیرا این امر می تواند سلامت مادر و کودک را به خطر بیندازد.

افراد مبتلا به اختلالات کلیوی نیز باید احتیاط کنند و از مصرف این گیاه در مقادیر بیشتر از مواد غذایی خودداری کنند. اگر از داروهای رقیق کننده خون ، آلرژی به آسپیرین یا مبتلا به جاذب استفاده می کنید ، از رزماری خودداری کنید.

علاوه بر این ، اگر مبتلا به دیابت ، فشار خون بالا یا پایین ، مشکلات تیروئیدی و زخم معده هستید یا می خواهید در آینده نزدیک تحت عمل جراحی قرار بگیرید ، باید در مورد استفاده از رزماری احتیاط لازم را داشته باشید.

۲-جنسینگ هندی استفاده کنید.

جینسینگ هندی ، یک گیاه جوان کننده برای مغز شما است.

فعالیت محافظت نورونی آن را می توان به محتوای غنی آنتی اکسیدان ها جستجو کرد. این گیاه رادیکال های آزاد به جلوگیری از زوال سلول های مغزی ناشی از استرس اکسیداتیو ، که در درجه اول مسئول شروع و پیشرفت بیماری های نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر است ، می پردازند.

جنسینگ هندی به تجزیه پروتئینهای بتا آمیلوئید تشکیل پلاک در مغز کمک می کند. این ، به نوبه خود ، تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد. همچنین باعث ایجاد نوروژنز می شود که به تقویت قدرت مغز ، بهبود بیشتر حافظه و جلوگیری از تحلیل رفتن سلول های عصبی و خستگی عصبی کمک می کند.

در یک مطالعه ۲۰۱۷ ، مشخص شد که تنها پس از ۸ هفته درمان با جنسینگ هندی، بهبود قابل توجهی در حافظه فوری و عمومی در شرکت کنندگان در مطالعه مشاهده شده است.

مطالعه منتشر شده در مجله انگلیسی فارماکولوژی گزارش داد که جنسینگ می تواند سلولهای عصبی را بازسازی کرده و سیناپس ها را در سلولهای عصبی به شدت آسیب دیده بازسازی کند.

همچنین در مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان داده شد که جنسینگ می تواند عملکرد شناختی و روان حرکتی را بهبود بخشد ، و آن را به عنوان یک مکمل ارزشمند در درمان بیماری های مرتبط با افت شناختی تبدیل می کند.

 تقویت مغز
تقویت مغز

تقویت حافظه با جنسینگ هندی:

*این گیاه را می توانید به صورت ریشه ای پودر شده ، خشک یا تازه تهیه کنید که می تواند به صورت چای جویده یا دم شود.
*توجه: مصرف دارویی جنسینگ می تواند نتایج سلامتی بالقوه خطرناکی برای زنان باردار یا شیرده و نوزادان آنها داشته باشد. بنابراین ، بهتر است در سمت ایمن باقی بمانید و از استفاده از آن در این مرحله آسیب پذیر خودداری کنید.

۳- گیاه آب قاشقی یا برهمی می تواند مفید باشد.

برهمی ، معروف به Bacopa monnieri ، در طب مشهور است که به دلیل خاصیت تقویت مغز شناخته می شود. از این گیاه به طور سنتی در طب هندی و چینی برای درمان چندین اختلال استفاده می شود.

از برهمی اغلب برای کمک به درمان ضعف حافظه ، تمرکز و حتی افسردگی استفاده می شود.

این ماده به عنوان مقوی مغز عمل می کند و دارای اثرات آنتی اکسیدانی و محافظت از نور است.

این اثرات محافظت از نور در مقاله ۲۰۱۶ در Frontiers in Pharmacology ارائه شده است. طبق شواهد بالینی ، مشخص شد که Brahmi چندین اثر دارویی مفید دارد که در برابر تخریب عصبی مرتبط با سن و کاهش شناخت کمک می کند. ظرفیت تقویت حافظه این گیاه استفاده از آن را در درمان بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی توجیه می کند.

همان مطالعه حاکی از آن است که براهمی دارای پتانسیل ضد پاركینسونی ، ضد ضربه و ضد تشنج است.

یک مطالعه نشان داد که برهمی به بهبود یادآوری کلمات و حتی کاهش افسردگی و اضطراب در افراد سالم ۶۵ سال به بالا کمک می کند. مطالعه دیگری نشان داد که با سرکوب فعالیت AChE ، برهمی می تواند توجه ، پردازش شناختی و حافظه فعال را بهبود بخشد.

تقویت مغز و حافظه با گیاه آب قاشقی:

*دو قاشق چای خوری آب استخراج شده از برگهای برهمی روزی دو یا سه بار مصرف کنید.
*شما همچنین می توانید این گیاه را به عنوان یک مکمل مصرف کنید ، اما فقط پس از مشورت با پزشک در مورد مناسب بودن و دوز مناسب برای مورد خاص خود.
*توجه: برای خانم های باردار و شیرده بسیار ضروری است که با پزشک خود در مورد ایمنی و کفایت استفاده از برهمی در ایالت خود مشورت کنند. همین احتیاط در مورد افرادی که از برادی کاردی ، انسداد دستگاه گوارش ، زخم ، بیماری های ریوی ، اختلالات تیروئید یا انسداد رحم رنج می برند نیز اعمال می شود.

۴- جینکو را در رژیم خود بگنجانید.

گیاه دیگری که گیاهان دارویی برای بهبود حافظه و افزایش وضوح ذهنی توصیه می کنند ، گیاه جینکو است که با نام علمی Gingko Biloba شناخته می شود. جینکو حاوی مواد شیمیایی شیمیایی فعال است که به بهبود حافظه کمک می کند. همچنین می تواند از تشکیل پروتئین های بتا آمیلوئید که به عنوان عامل آلزایمر شناخته می شوند ، جلوگیری کند.

یک مطالعه منتشر شده در Psychopharmacology اثرات تقویت کننده حافظه جینکو بر جنبه های مختلف عملکرد شناختی در داوطلبان سالم میانسال را برجسته می کند. این مطالعه بهبودهایی در تعدادی از جنبه های مختلف حافظه از جمله حافظه کاری و طولانی مدت را منعکس کرده است.

مطالعه بعدی در سال ۲۰۱۴ بیشتر نشان داد که عصاره های جینکو می توانند حافظه فعال را در افراد میانسال بهبود بخشند.

مانندجنسینگ هندی ، جینکگو دارای هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است ، که توسط عملکرد محافظتی آن در برابر از دست دادن نورون هیپوکامپ ناشی از تری متیلتین مشهود است. شاید این امر توضیح دهد که چرا عصاره جینکو در درمان مشکلات کمبود حافظه مربوط به سن ، از جمله بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل استفاده شده است.

توجه: زنان باردار و شیرده باید از جینکو خودداری کنند زیرا این امر می تواند عوارض غیر جبرانی ایجاد کند. بذرهای جینکو نیز برای کودکان بی خطر محسوب نمی شوند زیرا معروف به ایجاد تشنج هستند و حتی در موارد نادر کودکان می توانند کشنده باشند.

افرادی که دارای اختلالات خونریزی ، ناباروری ، دیابت یا سابقه تشنج هستند و کسانی که جراحی برنامه ریزی شده دارند نیز باید هنگام استفاده از این داروی گیاهی احتیاط کنند.

۵-  جو دوسر سبز می تواند به تقویت مغز کمک کند.

جو دوسر سبز که به آن Avena sativa یا جو وحشی نیز گفته می شود ، گیاه موثر دیگری برای مغز شما است.

این گیاه به عنوان مقوی مغذی مغذی عمل می کند و اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد. همچنین می تواند باعث افزایش توجه و تمرکز شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در ژورنال طب جایگزین و مکمل منتشر شد ، گزارش داد که عصاره گیاه جو دو سر تأثیرات مثبتی در بهبود توجه و تمرکز ، همراه با توانایی حفظ تمرکز روی کار در بزرگسالان مسن تر دارد.

مطالعه جداگانه ای در سال ۲۰۱۱ در همان ژورنال منتشر شد که نشان داد مصرف Avena sativa می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد. این امر با تغییراتی که در فرکانسهای طیفی الکتروانسفالوگرام (EEG) در افراد سالم مشاهده شد ، مشهود بود.

یک مطالعه ۲۰۱۷ که در Nutritional Neuroscience منتشر شد نشان داد که ۸۰۰ میلی گرم عصاره جو دوسر سبز عملکرد یک یادآوری کلمه با تأخیر را از نظر اشتباهات و یک کارکرد اجرایی را از نظر کاهش زمان تفکر و زمان اتمام کلی بهبود می بخشد.

چه چیزهایی برای تقویت مغز و حافظه خوب است؟
چه چیزهایی برای تقویت مغز و حافظه خوب است؟

۶- یک فنجان چای سبز میل کنید.

مصرف منظم چای سبز دارای تأثیر مثبت بر حافظه است.

چای سبز حاوی تئانین است که نشان داده شده است دارای اثرات محافظت در برابر نورون برای جبران آسیب بافت مغزی است. تئانین همچنین به عنوان یک کمک درمانی برای درمان برخی اختلالات روانپزشکی ، از جمله اختلالات اضطرابی ، وسواس فکری عملی و اختلال دو قطبی موثر شناخته شده است.

ماهیت آنتی اکسیدانی چای سبز به حمایت از رگهای خونی سالم در مغز کمک می کند تا عملکرد آن به درستی انجام شود. همچنین ، چای سبز رشد پلاک را در مغز متوقف می کند که مربوط به بیماری های آلزایمر و پارکینسون است ، این دو اختلال شایع تخریب عصبی است.

پلی فنولهای موجود در چای سبز به محافظت از پیری مغز و کاهش بروز زوال عقل ، بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک می کنند.

*روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید تا مغز شما سالها تیز بماند.
توجه: چای سبز در صورت مصرف طولانی به دلیل کافئین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

در صورت داشتن مشکلات خونریزی ، کم خونی ، بیماری های قلبی ، دیابت ، اسهال ، گلوکوم ، فشار خون بالا ، سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری کبدی با احتیاط چای سبز مصرف کنید. برای این منظور ، بهتر است قبل از شروع استفاده از این گیاه ، با پزشک مشورت کنید.

۷- به جینسنگ قرمز کره ای بله بگویید.

جینسینگ انواع مختلفی دارد ، اما این جینسینگ قرمز کره ای است که بیشتر با خواص تقویت کننده حافظه مرتبط است.

این گیاه از طریق فعال شدن فعالیت عصبی در هیپوکامپ نقش اساسی در بهبود حافظه فضایی دارد. همچنین از سلولهای عصبی در برابر سموم بتا آمیلوئید و سایر مواد محافظت می کند. این گیاه به عنوان یک آداپتوژن ، در جلوگیری از زوال عقل نیز بسیار مفید است.

مطالعات نتایج مثبتی را با استفاده از جینسینگ قرمز کره ای در کمک به بهبود دامنه توجه کودکان مبتلا به ADHD نشان داده است ، اگرچه هنوز مطمئن نیست که این ماده برای کاهش شدت ADHD نیز کار می کند. علاوه بر این ، این گیاه درمانی حتی ممکن است نقش مفیدی در کاهش رفتارهای غیر طبیعی مربوط به اوتیسم داشته باشد.

مکانیسم دقیق تأثیر مثبت جینسینگ قرمز کره بر عملکرد شناختی کاملاً مبهم و تأیید نشده باقی مانده است و این امر نیاز به مطالعات بیشتر برای اثبات قطعی اثر بالینی این گیاه را تضمین می کند.

توجه: اگر هر یک از مشکلات سلامتی زیر را دارید ، قبل از استفاده از این گیاه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

فشار خون بالا یا پایین
مشکلات قلبی مانند ریتم غیر طبیعی قلب ، بیماری روماتیسمی قلب و مشکلات خونریزی / لخته شدن
اختلالات روحی / خلقی مانند اسکیزوفرنی
اختلالات بیش از حد سیستم ایمنی بدن مانند لوپوس ، آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکلروزیس
شرایطی که تحت تأثیر استروژن ها مانند آندومتریوز ، فیبروم رحم و سرطان پستان / رحم / تخمدان قرار می گیرند

تقویت حافظه
تقویت حافظه

۸- مریم گلی را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

مریم گلی سالهاست که در طب سنتی برای بهبود حافظه استفاده می شود. روغن اساسی آن حاوی مواد موثری از جمله سینئول و توجون است که خواص تقویت کننده مغز را فراهم می کند.

عصاره مریم گلی با سیستم های کولینرژیک موسکارینی و نیکوتینی که در احتباس حافظه نقش دارند تداخل می کند.

مریم گلی حافظه را بهبود می بخشد.

همچنین ، برگ مریم گلی حاوی فلاون ، گلیکوزیدهای فلاونوئید ، نیاسین ، اسید تاننیک و اسید اولئیک است که برای مغز مفید است. این گیاه می تواند به بهبود تمرکز و افزایش هوشیاری ذهنی و دامنه توجه کمک کند.

در یک بررسی ادبیات در سال ۲۰۱۴ ، مشخص شد که مریم گلی عملکرد شناختی را هم در افراد سالم و هم در افرادی که به زوال عقل یا نقص شناختی دیگر مبتلا هستند ، بهبود می بخشد. همچنین اشاره شد كه استفاده از مریم گلی برای این منظور بی خطر است.

*برای تقویت قدرت مغزی خود ، چای مریم گلی بنوشید و مریم گلی را در سوپ ها ، خورش ها و سس های سالاد خود قرار دهید.
*توجه: به زنان باردار و شیرده توصیه می شود مصرف مریم گلی را به مقدار غذا محدود کنند. هر چیزی بالاتر از آن می تواند عوارض غیرضروری ایجاد کند و حتی ممکن است سلامت مادر و کودک را به خطر بیندازد.

*اگر از دیابت ، شرایط حساس به هورمون ، فشار خون بالا یا پایین و تشنج و اگر برنامه ریزی جراحی دارید ، با احتیاط از مریم گلی استفاده کنید. علاوه بر این ، مصرف طولانی مدت دوز زیاد مریم گلی اکیداً ممنوع است زیرا می تواند تا حد قابل توجهی به کبد و سیستم عصبی شما آسیب برساند.

۹- ریحان ارزش امتحان کردن را دارد.

ریحان  ، همچنین به عنوان Ocimum tenuiflorum شناخته می شود ، یک آداپتوژن در نظر گرفته می شود ، که آن را به یک گیاه تقویت کننده مغز تبدیل می کند.

به بدن شما کمک می کند تا با استرس سازگار شود و تعادل روانی را تقویت می کند. در حقیقت ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ریحان اثرات مثبتی بر حافظه و عملکرد شناختی و همچنین خواص ضد افسردگی دارد.

همچنین کشف شد که ریحان حتی می تواند از اندام ها و بافت ها در برابر استرس ناشی از مواد شیمیایی و استرس جسمی در برابر اعمال جسمی طولانی مدت ، ایسکمی و سر و صدای زیاد یا قرار گرفتن در معرض سرما محافظت کند.

*برای بهبود حافظه روزانه یک فنجان چای ریحان بنوشید.
*شما همچنین می توانید برگ ریحان تازه را بجوید یا از روغن ریحان در رایحه درمانی برای تقویت حافظه و تمرکز استفاده کنید.

۱۰-ماهی قزل آلا

مغز از ۷۰ درصد چربی تشکیل شده است. بدن برای حفظ سلامت مغز به اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ از رژیم غذایی نیاز دارد. ماهی قزل آلا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و مصرف ماهی قزل آلا یک روش عالی برای تقویت قدرت مغز است.

به طور خاص ، ماهی قزل آلا سرشار از DHA است که می تواند از شروع بیماری آلزایمر جلوگیری کند. به علاوه ، اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می کند و از افزایش جریان خون به مغز پشتیبانی می کند.

فقط ماهی قزل آلا ارگانیک، زیرا ماهی قزل آلا پرورشی حاوی مقادیر زیادی جیوه و PCB است که می تواند اثرات سوئی بر مغز بگذارد.

حرف آخر درباره تقویت مغز و حافظه:

 گیاهان به تنهایی در درمان یا حتی مدیریت بیماری های مختلف مربوط به سلامت و عملکرد مغز کاملا ناکافی هستند.

کمبودهای عصبی و عملکرد نامناسب ، اگر به درستی با مراقبت های پزشکی همراه نباشد ، می توانند به شکل های تهاجمی و ناتوان کننده بیماری ها در بیایند. ساده تصور کردن ، حتی اگر علائم در حال حاضر نسبتاً خفیف باشد ، یک قضاوت اشتباه کامل از طرف شما خواهد بود.

مشکل در حافظه کوتاه مدت ، عدم توانایی در تمرکز ، تغییرات نامنظم خلق و خو و سایر علائمی که نشان می دهد سلامت روانی شما از بین می رود ممکن است در اثر سو مصرف مواد مخدر ، مصرف بیش از حد الکل ، کمبود خواب ، استرس ، افسردگی ، کار زیاد ، داروهای تجویز شده ، سکته مغزی ، کمبود تغذیه یا صدمات سر باشد.

اگر احساس می کنید مغز شما قادر به پاسخگویی به خواسته های روزمره نیست ، برای رد کردن هرگونه دلیل احتمالی جدی ، از یک متخصص کمک بگیرید.

در حالی که گیاهان فوق الذکر از نظر محافظت در برابر نورون دارای پشتوانه علمی هستند ، آنها فقط در حد بهبودی مکمل می توانند موثر باشند تا جایگزینهای درمان استاندارد.

حتی اگر این داروها کاملاً طبیعی هستند ، خود درمانی با مکمل های گیاهی منفی است. اگر قصد استفاده دارویی از این گیاهان سازنده مغز را دارید ، به پزشک خود اعتماد کنید تا دوز مناسب و عوارض جانبی احتمالی شما را در جریان قرار دهد.

با توجه به اینکه این اسیدهای طبیعی می توانند در برخی داروها تداخل داشته باشند و در بعضی موارد می توانند مضر باشند ، کمی احتیاط هرگز به کسی آسیب نمی رساند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.