چه بیماری هایی در زنان و مردان باعث ناباروری میشود؟

در این مقاله، ما به شرایط اساسی، نگرانی‌ها و درمان‌هایی می‌پردازیم که ممکن است باردار شدن را پیچیده‌تر کنند یا علت بالقوه ناباروری باشند. اگر مشکل باردار شدن دارید و این سؤالات را می‌پرسید مطمئناً تنها نیستید – ناباروری میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.در ادامه مطلب شما را با بیماری هایی آشنا میکنیم که ممکن است بر بارداری شما موثر باشد و زنان و مردان را دچار ناباروری کند.

چه بیماری هایی باعث ناباروری می شود؟

آیا بیماری کلامیدیا می تواند شما را نابارور کند؟

کلامیدیا یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی (STI) است. از طریق رابطه جنسی محافظت نشده یا تماس با مایعات تناسلی آلوده (منی یا مایع واژن) منتقل می شود. ابتلا به کلامیدیا با یا بدون علائم (به نام “عفونت خاموش”) معمول است. با این حال، کلامیدیا به راحتی قابل تشخیص و درمان است، اما اگر درمان نشود می‌تواند منجر به مشکلات ناباروری شود. مهم است که به موقع آزمایش و درمان شوید – با استفاده از یک سواب ساده یا آزمایش ادرار – برای جلوگیری از عوارض.

– ناباروری در زنان: اگر کلامیدیا به درستی درمان نشود، ممکن است به بیماری التهابی لگن (PID) تبدیل شود. هر دو عفونت خاموش و PID می توانند منجر به زخم در پوشش لوله های فالوپ شوند که می تواند عبور تخم ها را سخت تر کند. هر چه کلامیدیا یا PID زودتر درمان شوند، خطر مشکلات ناباروری کمتر می شود

– ناباروری در مردان: تأثیر کلامیدیا بر باروری در مردان بسیار کمتر از زنان است. با این حال، این امکان وجود دارد که عفونت به بیضه ها و به مجرای انتقال و سپس ذخیره اسپرم از بیضه ها (اپیدیدیم) سرایت کند. اگرچه یک بیماری نادر است، اما می تواند باعث درد و تورم (اپیدیدیمیت) شود و بر اسپرم و باروری شما تأثیر بگذارد.

چه بیماری هایی باعث ناباروری می شود؟

آیا کیست تخمدان می تواند باعث ناباروری شود؟

کیست‌های تخمدان کیسه‌های کوچک و پر از مایعی هستند که می‌توانند روی تخمدان‌ها تشکیل شوند – دو عضو گردویی شکل در دو طرف رحم که تخمک‌ها و هورمون‌هایی را برای تولید مثل زنانه آزاد می‌کنند. اکثر کیست ها بی ضرر هستند و خود به خود از بین می روند، اما می توانند با شرایط دیگری همراه باشند که ممکن است منجر به کاهش باروری شود. مثلا:

اندومتریوز، وضعیتی که در آن پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند و باعث انسداد و زخم می شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد کیست‌هایی شود که می‌توانند بزرگ و دردناک به نام اندومتریوم شوند که می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، وضعیتی که بر عملکرد تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارد. می تواند باعث ایجاد کیسه های کوچک پر از مایع در تخمدان ها شود – این کیسه ها شبیه کیست هستند اما در واقع کیست نیستند. آنها در واقع فولیکول هایی هستند که تخمک ها را به درستی رشد نمی دهند یا آزاد نمی کنند، که می تواند به این معنی باشد که تخمک گذاری اتفاق نمی افتد و باروری تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین می تواند باعث پریودهای نامنظم و سطوح بالای برخی هورمون ها شود

آیا واریکوسل باعث ناباروری آقایان می شود؟

واریکوسل مجموعه‌ای از سیاهرگ‌های بزرگ شده (رگ‌های خونی) است که معمولاً در نزدیکی بیضه‌ها، معمولاً در سمت چپ، یافت می‌شوند.

واریکوسل نسبتاً بی ضرر است، اما مهم است که آنها را توسط پزشک معاینه کنید تا مطمئن شوید آنچه که احساس می کنید نوع متفاوتی از توده بیضه نیست. در برخی افراد، واریکوسل می تواند تولید اسپرم و همچنین کیفیت اسپرم را کاهش دهد که هر دو می توانند باعث ناباروری شوند. با این حال، تقریباً دو سوم مردانی که آنها را دارند هنوز هم می توانند شریک زندگی خود را باردار کنند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بعد از سقط جنین برای بارداری مجدد چه مدت باید صبر کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آیا اوریون می تواند باعث ناباروری مردان شود؟

اوریون یک بیماری عفونی است که قبلا در کودکان شایع بود. اخیراً، تأثیر آن تا حد زیادی به لطف واکسن MMR (سرخک، اوریون و سرخجه) کنترل شده است. اگرچه اوریون می تواند باعث تورم غدد، درجه حرارت بالا و درد مفاصل شود، این بیماری معمولاً جدی نیست و در عرض یک هفته یا بیشتر از بین می رود.

برخی از مردانی که به اوریون مبتلا می شوند پس از یک دوره اوریون، درد و التهاب در بیضه (اپیدیدیم-اورکیت) را تجربه می کنند. این می تواند بر تعداد و کیفیت اسپرم شما تأثیر بگذارد، به خصوص در کوتاه مدت. در برخی موارد، می تواند بر باروری شما در آینده تأثیر بگذارد، به خصوص اگر هر دو بیضه تحت تأثیر قرار گیرند.

آیا فیبروز کیستیک می تواند باعث ناباروری شود؟

فیبروز کیستیک یک بیماری ارثی است که به دلیل تغییر در ژنی ایجاد می شود که باعث می شود بدن مخاط چسبناکی تولید کند که می تواند لوله ها و اندام ها را مسدود کند.

باروری مردانه:

این امکان برای مردان مبتلا به فیبروز کیستیک وجود دارد که دارای فرزند شوند، اما تقریباً همیشه پس از درمان باروری یا جراحی حاصل می شود. این به این دلیل است که لوله (یا مجرای دفران) که بیضه ها را به آلت تناسلی متصل می کند یا از بین رفته است یا با مخاط مسدود شده است. این گذرگاهی است که اسپرم برای رسیدن به منی (cum) قبل از انزال در حین رابطه جنسی استفاده می کند. بنابراین، فیبروز کیستیک در واقع بر تعداد اسپرم یا کیفیت آن تأثیر نمی‌گذارد – فقط اسپرم شما نمی‌تواند به جایی که باید برود تا بارداری امکان‌پذیر باشد.

باروری زنان:

در صورت ابتلا به فیبروز کیستیک، امکان تولید تخمک های سالم و بارور وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از زنان مبتلا به فیبروز کیستیک می‌توانند بدون درمان باروری، بچه‌های سالمی را باردار و به دنیا آورند. گفته می شود، زنان مبتلا به فیبروز کیستیک نسبت به سایر زنان مشکلات باروری بیشتری را تجربه می کنند. این به این دلیل است که بیماری و کاهش وزنی که فیبروز کیستیک می تواند ایجاد کند می تواند منجر به پریودهای نامنظم یا غایب شود.
ثانیاً، فیبروز کیستیک می تواند منجر به تولید مخاط ضخیم تری در بدن شما شود. این می تواند کار را دشوارتر کند یا حتی از رسیدن اسپرم به تخمک شما جلوگیری کند

شما ممکن است نگران انتقال این بیماری باشید، بنابراین بهتر است در مورد آزمایشاتی بپرسید تا بررسی کنید که آیا همسرتان نیز ممکن است ناقل ژن فیبروز کیستیک باشد.

آیا شیمی درمانی باعث ناباروری می شود؟

برخی از داروهای شیمی درمانی بسته به نوع درمان و دوز مصرفی می توانند باعث ناباروری موقت و دائمی شوند. سن شما و نوع سرطانی که دارید نیز می تواند از عوامل باشد.

ناباروری زنان:

ناباروری موقت زمانی است که دوره های شما در طول درمان متوقف می شود یا نامنظم می شود، اما ۶ تا ۱۲ ماه پس از توقف درمان به حالت عادی باز می گردد. توجه به این نکته مهم است که حتی اگر عادت ماهانه شما متوقف شود، باز هم ممکن است باردار شوید، زیرا ممکن است هنوز در حال ساخت و رهاسازی تخمک باشید. پزشک شما احتمالاً استفاده از روش های پیشگیری از بارداری را در طول شیمی درمانی توصیه می کند زیرا داروهای درمانی می توانند به جنین آسیب برساند

ناباروری دائمی زمانی ایجاد می‌شود که دوزهای بالاتر داروهای شیمی‌درمانی به تخمک‌های تخمدان شما آسیب می‌زند یا از بین می‌رود و در زنان مسن بیشتر از زنان جوان رخ می دهد.

شیمی درمانی همچنین می تواند منجر به یائسگی زودرس شود (زمانی که قاعدگی شما برای همیشه متوقف می شود) که همچنین می تواند مانع از بارداری طبیعی شما شود.

چه بیماری هایی باعث ناباروری می شود؟

ناباروری مردانه:

شیمی درمانی می تواند بر باروری مردان نیز تأثیر بگذارد. داروهای شیمی درمانی مورد استفاده متفاوت هستند اما برخی می توانند میزان اسپرم و تستوسترون تولیدی شما را کاهش دهند. این تغییرات بسته به عواملی مانند دوز و سن شما می تواند موقت یا طولانی مدت باشد

قبل از شروع درمان، از پزشک خود بپرسید که آیا باروری شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد یا خیر. به این ترتیب، می توانید گزینه های خود را از قبل درمیان بگذارید. برداشت و منجمد کردن تخمک ها یا نمونه اسپرم برای استفاده در اواخر از طریق درمان های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا لقاح مصنوعی ممکن است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.