چرا باید اینماد دریافت کرد و مراحل دریافت آن چگونه است؟

اینماد چیست؟

یکی از تلاش‌های که وزان صنعت معدن تجارت انجام داد تا خرید اینترنتی را با خیالی امن انجام داد، طراحی سامانه‌ای برای پایش عملکرد کسب و کارها بود. این وظیفه، بر دوش مرکز توسعه تجارت الکترونیک قرار داده شد تا با احراز هویت صاحبان کسب و کار، نماد الکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار گرفته و علاوه بر آن، نام کسب و کار و همچنین نام صاحبش، در لیست کسب و کارهای معتبر قرار گیرد. این نماد الکترونیکی تنها پس از احراز هویت صاحب کسب و کار به وی تعلق گرفته که بدین معناست که عملکرد کسب و کار، تحت نظارت سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیک است. تا چندی پیش، دریافت اینماد پروسه‌ای نسبتا طولانی و سخت بود، اما خوشبختانه در حال حاضر، این پروسه بسیار تسهیل گردیده است.

چرا باید اینماد گرفت؟

هدف تمامی کسب و کارهای اینترنتی، تبدیل مراجعان به مشتریان و افزایش میزان فروش است. یکی از مهمترین عواملی که باعث انصراف از خرید می‌شود، کمبود اطمینان به کسب و کار (خصوصا وبسایت‌های تازه تاسیس) است. هنگامیکه کسب و کار موفق به دریافت اینماد شده و لوگوی آن را در مقابل چشمان مراجعان قرار دهد، طبیعتا فرآیند اطمینان کردن به وبسایت تسهیل شده و نتیجتا نرخ تبدیل مراجع به مشتری، افزایش خواهد یافت. بنابراین، مزیت اصلی دریافت اینماد، بالا بردن میزان فروش است.

در کنار این موضوع، اگر قصد استفاده از درگاه پرداخت بانکی داشته باشید، لزوما ملزم به دریافت اینماد و قرار دادن آن در وبسایت خواهید بود. بسیاری از کسب و کارها ترجیح می‌دهند که از درگاه پرداخت مستقیم یا همان درگاه پرداخت بانکی استفاده نمایند. از آنجاییکه این درگاه‌ها بدون کسر کارمزد، مبلغ تراکنش را به حساب کسب و کار منتقل می‌کنند، طبیعتا به نظر می‌رسد که انتخاب مناسبی برای ارائه‌ی امکان خرید آنلاین به مشتریان باشند. بنابراین، دلیل دیگری برای دریافت اینماد، استفاده از درگاه پرداخت مستقیم است.

آیا دریافت اینماد اجباری است؟

خیر. هیچ اجباری برای دریافت این نماد الکترونیک وجود نداشته و کسب و کارها می‌توانند بدون داشتن این نماد، فعالیت خود را به صورت قانونی ادامه داده و حتی تراکنش‌های آنلاین خود را نیز انجام دهند. اگرچه پیشتر مطرح شد که دریافت درگاه پرداخت مستقیم منوط به داشتن اینماد است، اما کسب و کارها می‌توانند از خدمات جایگزین پرداخت آنلاین که توسط پرداخت یارها انجام می‌شود، استفاده نمایند. در بسیاری از پرداخت‌یارها از جمله یکتاپال داشتن اینماد اجباری نیست.

پرداخت یارها تحت نظارت بانک مرکزی و به صورت قانونی، درگاه پرداخت امن و معتبری را در کمتر از ۲۴ ساعت در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. اگرچه پرداخت یارها برروی هر تراکنش، حداکثر ۱ درصد کارمزد (تا سقف ۶ هزار تومان) دریافت می‌کنند، اما به دلیل سهولت واگذاری درگاه پرداخت و همچنین خدمات جانبی، بسیار کاربردی و پرطرفدار شده‌اند.

مراحل دریافت اینماد چیست؟

مراحل اینمادبه صورت کلی، دیریافت این نماد الکترونیک در شش مرحله انجام شده که نقطه‌ی آغازین آن، ثبت نام در سایت اینماد به نشانی enamad.ir است. ثبت نام با استفاده از کد ملی و وارد کردن اطلاعات حقیقی (یا حقوقی) انجام خواهد شد. شش مرحله‌ی دریافت اینماد به شرح زیر است:

  1. ایجاد حساب و تکمیل اطلاعات
  2. احراز اطلاعات
  3. بررسی اطلاعات
  4. تایید ارزیاب
  5. پرداخت
  6. دریافت نماد اعتماد الکترونیک

در مقاله آموزش دریافت اینماد در بلاگ یکتاپال، مراحل دریافت این نماد الکترونیکی به صورت تصویری و قدم به قدم آموزش داده شده است. بهتر است بدانید که برخلاف باور عموم، دریافت این نماد الکترونیک در کمتر از یک ربع انجام خواهد شد. در گذشته، پروسه‌ی تایید وبسایت و ارائه‌ی نماد الکترونیک به چند روز زمان نیاز داشت، اما در حال حاضر، لوگوی خاکستری یا همان اینماد بدون ستاره، در کمتر از یک ربع ارائه شده و قابل استفاده در سایت است.

لوگوی خاکستری اینماد چیست؟

جهت تسهیل فرآیند اخذ اینماد برای کسب و کارهای تازه تاسیس و یا کسب و کارهایی که میزان تراکنش پایینی دارند (کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در ماه)، امکان اخذ اینماد بدون ستاره که به آن لوگوی خاکستری اینماد گفته می‌شود، ارائه شده است. در این مدل از اینماد، نیازی به احراز هویت محل سکونت مالک کسب و کار (دریافت کد تاییدیه توسط پست) وجود نداشته و همه چیز به صورت آنلاین و از طریق پنل کاربری وبسایت اینماد انجام خواهد شد. اگر تراکنش ماهیانه کسب و کار از ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر شود، مالک وبسایت ۱۰ روز زمان داشته تا مراحل تبدیل لوگوی خاکستری به لوگوی ستاره دار را انجام داده و یا نماد الکترونیک آن باطل شده و علاوه بر آن، درگاه پرداخت بانکی وی نیز، قطع خواهد شد.

لوگوی ستاره دار اینماد

برای دریافت لوگوی ستاره دار، احراز محل سکونت مالک اجباری بوده که ممکن است فرآیند دریافت اینماد را اندکی طولانی‌تر نماید. برای دریافت این لوگو، باید از خدمات شرکت پست استفاده نمود تا مرسوله‌ای حاوی دو عدد کد دریافت شده و از این کدها برای احراز محل سکونت استفاده شود. بدین ترتیب، کسب و کار می‌تواند لوگوی ستاره‌دار دریافت نموده که طبیعتا اعتبار بیشتری را برای کسب و کار به همراه خواهد داشت. اگرچه عموما مشتریان تفاوت انواع لوگوی اینماد را متوجه نمی‌شوند.

هزینه دریافت اینماد چقدر است؟

برای دریافت لوگوی ستاره دار با اعتبار دو ساله، باید هزینه‌ای معادل ۱۷۵ هزار تومان بعلاوه هزینه پست مرسوله (حاوی کد) پرداخت شود. دریافت لوگوی خاکستری نیازی به استفاده از مرسوله پستی نداشته و هزینه‌ی آن برای مدت یکساله، تنها ۵۰ هزار تومان خواهد بود. بنابراین، به صورت کلی عدد و رقم در نظر گرفته شده برای دریافت اینماد، بسیار ناچیز خواهد بود.

استفاده از لوگوی خاکستری اینماد

همانطور که پیشتر مطرح شد، لوگوی خاکستری تنها زمانی قابل استفاده است که میزان تراکنش ماهیانه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیک این عدد را با بررسی تراکنش‌های انجام گرفته از طریق درگاه پرداخت بانکی مستقیم تحت نظر خواهد گرفت. بنابراین، در صورتیکه از درگاه پرداخت واسطی همچون یکتاپال استفاده نمایید، عملا مرکز توسعه تجارت الکترونیک قادر به رصد کردن تراکنش‌های ماهیانه نبوده و همواره می‌توانید بدون ترس از باطل شدن لوگوی خاکستری، کسب و کار خود را ادامه دهید. این نکته نیز یکی از مزایای استفاده در خدمات درگاه پرداخت واسط همانند یکتاپال است.

تاییدیه فنی برای دریافت اینماد

اگرچه بسیاری از وبسایت‌ها ادعا کرده‌اند که تنها مالک دامنه توانایی ثبت درخواست برای دریافت اینماد را دارد، اما حقیقت این است که مرحله تاییدیه فنی بسیار ساده بوده و به سادگی می‌توان آن را رد کرد. برای تایید شدن مالکیت وبسایت، چهار روش به کاربران ارائه شده که یکی از یکی آسانتر است! ساده‌ترین روش برای احراز هویت مالکیت دامنه، تغییر نام صفحه اصلی به کدی است که در این صفحه (پنل کاربری، قسمت کسب و کار، مدیریت کسب و کار و گزینه تاییده فنی) و در بخشی با نام تغییر عنوان (title) صفحه ارائه شده است.

روش های تاییدیه فنی برای دریافت اینماد

پس از تغییر نام صفحه اصلی، کافی است برروی گزینه‌ی تایید عنوان کلیک نمایید تا با یک بررسی بسیار کوتاه، مرحله‌ی تاییدیه فنی رد شده و برای دریافت اینماد اقدام نمایید. سایر روش‌های ذکر شده در این صفحه شامل استفاده از کد ارسال شده به ایمیل، بارگذاری یک فایل متنی در روت وبسایت و نهایتا اضافه کردن متاتگ به صفحه‌ی اصلی است.

درگاه پرداخت بدون اینماد

اگرچه توصیه می‌شود که برای جلب اعتماد مخاطبان خود، اینماد را دریافت کرده و در بخشی از سایت قرار دهید که مراجعان همواره بتوانند آن را به سادگی مشاهده نمایند، اما در صورتیکه قصد دریافت درگاه پرداخت بدون گرفتن اینماد را داشته باشید، می‌توانید از خدمات پرداخت یارهایی همچون یکتاپال، زرین پال، وندار، پی فا و … استفاده نمایید. برای دریافت درگاه واسط، تنها کافی است که کد رهگیری مالیاتی را دریافت نمایید. این کد، پس از ثبت نام کردن در سایت سازمان امور مالیاتی و ارائه‌ی چند مدرک و پر کردن چند فرم، در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

کد رهگیری مالیاتی با کد مالیاتی متفاوت بوده و از آن به جهت شناسایی کسب و کارها و مالک کسب و کار استفاده می‌شود. در حال حاضر، افرادی که کد رهگیری مالیاتی را دریافت می‌کنند، ملزم به پرداخت مالیات نشده، اما احتمال آن وجود دارد که در آینده، تکمیل مراحل و دریافت کد مالیاتی اجباری شود. اما به هر حال، شرط دریافت هرگونه درگاه پرداخت (چه واسط و چه مستقیم)، داشتن این کد رهگیری است. اما امکان دریافت درگاه پرداخت واسط بدون دریافت اینماد، هنوز هم برای مالکان کسب و کارها، وجود دارد. برای یادگیری مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی، می‌توانید به وبلاگ یکتاپال blog.yektapal.com مراجعه نمایید.

استفاده از لوگوی اینماد بدون طی مراحل قانونی

استفاده از لوگوی اینماد بدون طی کردن مراحل قانونی و یا استفاده از تصویر متفاوت برای این لوگو (مثلا استفاده از لوگوی ستاره دار به جای خاکستری)، تخلف بوده و ممکن است تبعاتی را برای کسب و کار به همراه داشته باشد. به همین جهت نیز توصیه می‌شود که به هیچ عنوان بدون طی کردن مراحل قانونی، این نماد الکترونیک را در وبسایت درج ننمایید. همانطور که پیشتر مطرح شد، مراحل دریافت اینماد خاکستری بسیار ساده و سریع بوده و در کمتر از یک ربع می‌توانید نه تنها لوگوی معتبری داشته باشید، بلکه نام کسب و کار خود را نیز به فهرست کسب و کارهای معتبر مرکز توسعه تجارت الکترونیک اضافه نمایید.

یکتاپال

یکتاپال، کمترین میزان کارمزد را در میان تمامی ارائه دهندگان درگاه پرداخت واسط، در نظر گرفته است.

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.