تشخیص ابتلا به هپاتیت + B آزمایش HBs Ab

آزمایش HBs Ab بخشی از آزمایش تشخیص هپاتیت B است که برای اندازه‌گیری میزان ایمنی بدن شما در مقابل بیماری هپاتیت B انجام می‌شود. هپاتیت ب نوعی بیماری عفونی در کبد است که می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما به وجود آورد. اگر قصد دارید تا در ارتباط با نحوه تشخیص هپاتیت ب و اینکه آزمایش HBs Ab  چیست؟ اطلاعات بیشتری کسب کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

هپاتیت ب چیست؟

هپاتیت B شایع‌ترین عفونت جدی کبد در جهان است. این بیماری توسط ویروس هپاتیت B ایجاد می‌شود که به کبد حمله کرده و به آن آسیب می‌رساند. حدود ۳۰۰ میلیون نفر با عفونت مزمن هپاتیت B زندگی می‌کنند. هر ساله بالغ بر یک میلیون نفر بر اثر هپاتیت B می‌میرند، در صورتی که این بیماری به راحتی قابل پیشگیری است.

هپاتیت ب از طریق تماس مستقیم با خون آلوده یا مایعات خاص بدن منتقل می‌شود. این ویروس به دلیل تبادل خونی که بین مادر و نوزاد اتفاق می‌افتد، معمولا از یک فرد باردار آلوده به نوزادش در هنگام زایمان منتقل می‌شود. همچنین از طریق تجهیزات پزشکی یا دندانپزشکی غیراستریل، رابطه جنسی محافظت نشده یا سوزن‌های غیر استریل، یا با استفاده از وسایل شخصی مشترک مانند تیغ، مسواک و ناخن گیر منتقل می‌شود.

هپاتیت

چرا تشخیص زود هنگام هپاتیت B مهم است؟

هپاتیت B یک «اپیدمی خاموش» است، زیرا اکثر افراد هنگامی که به تازگی آلوده شده‌اند یا به طور مزمن آلوده هستند، علائمی ندارند. بنابراین، آنها می‌توانند ناآگاهانه ویروس را به دیگران منتقل کنند و به گسترش بی سر و صدا هپاتیت B کمک کنند. اگرچه اغلب افرادی که به طور مزمن آلوده هستند هیچ علامتی ندارند، اما کبد آن‌ها به مرور آسیب می‌بیند که می‌تواند به بیماری‌های کبدی جدی مانند سیروز یا سرطان کبد تبدیل شود.

اما خوشبختانه هپاتیت B قابل پیشگیری و درمان است. یک آزمایش خون ساده برای تشخیص عفونت هپاتیت B وجود دارد. شما همچنین به کمک HBs Ab در آزمایش خون، می‌توانید در هر زمانی از میزان ایمنی خود در مقابل هپاتیت ب مطلع شوید.

آزمایش HBs Ab چیست؟

آزمایش HBs Ab یا آزمایش آنتی بادی سطحی هپاتیت B برای بررسی ایمنی نسبت به ویروس هپاتیت ب استفاده می‌شود. نتیجه مثبت این آزمایش به این معنی است که شما نسبت به هپاتیت B مصون هستید. به طور کلی دو دلیل برای مثبت شدن آزمایش شما وجود دارد:

  • به تازگی واکسن هپاتیت را دریافت کرده‌اید.
  • از عفونت هپاتیت بهبود پیدا کرده‌اید و دیگر مسری نیستید.

این ویروس روی سطح خود پروتئین‌هایی به نام آنتی‌ژن دارد که به عنوان برچسب‌های شناسایی منحصر به فرد آن عمل می‌کنند. وقتی ویروس هپاتیت وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌های مخصوص این آنتی‌ژن‌ها را رمزگذاری می‌کند تا بتواند ویروس را در صورت ظاهر شدن دوباره شناسایی کرده و به آن حمله کند.

دو نوع آنتی بادی در پاسخ به ویروس تولید می‌شود:

  • ایمونوگلوبولین M (IgM): آنتی بادی است که حمله اولیه را تقویت می‌کند اما در نهایت از بین می‌رود.
  • ایمونوگلوبولین G (IgG): آنتی بادی است که محافظت طولانی مدت در برابر هپاتیت ایجاد می‌کند. مصونیت می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد، اما به مرور زمان از بین می‌رود.

وقتی آزمایش HBs Ab انجام می‌شود در واقع سطح آنتی‌بادی بدن شما اندازه گرفته می‌شود که می‌تواند نشان دهنده میزان ایمنی بدن شما در مقابل ابتلا به هپاتیت باشد. از مجموع نتایج این آزمایش و چند آزمایش دیگر می‌توان در مورد ابتلا به هپاتیت نیز قضاوت کرد.

هپاتیت B

چه کسانی باید آزمایش HBs Ab انجام دهند؟

اندازه‌گیری آنتی بادی هپاتیت B برای تعیین وضعیت ایمنی در مقابل هپاتیت B استفاده می‌شود. چنین ایمنی ممکن است به دنبال قرار گرفتن در معرض ویروس هپاتیت B یا واکسن آن ایجاد شود. بیمارانی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند و بهتر است این آزمایش را انجام دهند عبارتند از:

  • نوزادان متولد شده از مادران آلوده
  • شرکای جنسی افراد آلوده
  • افرادی که در ۶ ماه گذشته بیش از یک شریک جنسی داشته‌اند.
  • افرادی که سابقه عفونت مقاربتی دارند
  • مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی
  • تماس‌های خانگی با یک فرد مبتلا
  • کارکنان بهداشت و ایمنی که با خون و مایعات بدن تماس دارند.
  • افرادی که در منطقه‌ آلوده به هپاتیت ب زندگی می‌کنند یا به آن سفر کرده‌اند.
  • افرادی که در زندان زندگی یا کار می‌کنند.

آزمایش HBs Ab باید چند باشد؟

آزمایش HBs Ab باید چند باشد؟ نتایج این آزمایش معمولا به صورت مثبت و منفی گزارش می‌شوند. اما با توجه به میزان آنتی‌بادی می‌توان نتایج را به سه دسته تقسیم کرد.

  • کمتر از mIU/mL ۵: منفی، به این معنا که فرد ایمن نیست.
  • بین mIU/mL ۵ تا mIU/mL ۱۲: نمی‌توان با قطعیت گفت که فرد ایمن است.
  • بیشتر از mIU/mL ۱۲: مثبت، به این معنا که فرد ایمن است.

بالا بودن HBs Ab نشانه چیست؟

بالا بودن HBs Ab نشانه چیست؟

هنگامی که نتیجه آزمایش HBs Ab مثبت باشد، معمولا به این معنی است که شما از یک عفونت نزدیک یا قدیمی هپاتیت B بهبود یافته‌اید و در برابر ویروس مصون هستید. همچنین این می‌تواند به این معنی باشد که واکسن شما به خوبی عمل کرده و در برابر هپاتیت ب ایمن هستید.

پایین بودن HBs Ab نشانه چیست؟

اگر آزمایش HBs Ab شما منفی باشد، می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. به طور کلی، به این معنی است که شما در برابر ویروس مصون نیستید. اما اینکه آیا اکنون به هپاتیت ب مبتلا هستید یا خیر نتیجه‌ای است که در کنار سایر آزمایش‌ها سنجیده می‌شود. در کنار HBs Ab، آزمایش‌های HBs Ag و HBc Ab نیز انجام می‌شود که به کمک جدول زیر می‌توانید آن‌ها را تفسیر کنید:

 

تفسیر

نتیجه

تست

آلوده نشده است، اما ایمن هم نیست. باید واکسن تزریق شود.

منفی
منفی
منفی

HBsAb
HBsAg
HBcAb

عفونت حاد (اخیر)

IgM  مثبت
IgG  منفی
منفی

HBsAb
HBsAg
HBcAb

عفونت مزمن (مداوم)

منفی
مثبت
مثبت

HBsAb
HBsAg
HBcAb

سه احتمال:
۱.  عفونت برطرف شده
۲.  مثبت کاذب
۳. عفونت مزمن سطح پایین

منفی
منفی
مثبت

HBsAb
HBsAg
HBcAb

 

نکات مهم درباره تفسیر آزمایش HBs Ab

اگر HBs Ab شما مثبت باشد، دیگران را آلوده نمی‌کنید و نیازی به واکسیناسیون نیز ندارید. اگر هر سه آزمایش منفی باشد، به این معنی است که هرگز در معرض ویروس قرار نگرفته اید و به شما توصیه می‌شود که واکسن هپاتیت B را دریافت کنید.

اگر آزمایش HBs Ab شما منفی باشد اما سایر آزمایش‌ها مثبت باشد، پزشک وضعیت شما را بیشتر بررسی می‌کند. چه عفونت شما حاد باشد و چه مزمن، شما هنوز هم توانایی آلوده کردن دیگران را دارید و در مورد روش‌های جلوگیری از انتشار آن با پزشک خود مشورت کنید.

هومکا و انجام آزمایش HBs Ab

هومکا و انجام آزمایش HBs Ab در منزل

هپاتیت ب یک بیماری خطرناک است که در صورت عدم تشخیص و رسیدگی می‌تواند موجب بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان کبد شود. به کمک آزمایش HBs Ab می‌توانید از میزان ایمنی خود در برابر این بیماری و به کمک آزمایش کامل تشخیص هپاتیت B می‌توانید از سلامت خود مطمئن شوید. به کمک خدمات آزمایش در منزل هومکا به راحتی می‌توانید این آزمایش و هرگونه آزمایش دیگر را در خانه و در شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز، مشهد و اهواز انجام دهید. با استفاده از خدمات هومکا به راحتی می‌توانید از پوشش بیمه پایه و تکمیلی خود استفاده کنید. برای درخواست خدمات آزمایش در منزل کافی است تا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.