همه چیز درباره علائم کم کاری و پرکاری تیروئید

همه چیز درباره علائم کم کاری و پرکاری تیروئید

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”همه چیز درباره علائم کم کاری و پرکاری تیروئید ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

کم کاری یا پرکاری تیروئید بر وضعیت خلق و خو، سوخت و ساز ، باروری و سلامت قلب تاثیر می‌گذارد بنابراین شناختن علایم ابتلا مهم است
اگر مشکلات تیروئید در خانواده موروثی باشد، شما بیشتر در معرض ابتلا به آن‌قرار دارید و باید به نشانه های کمتر شناخته شده آن توجه داشته باشید . شایع‌ترین علت بی‌کفایتی(نارسایی) غده تیروئید التهاب آن به علت اشکال در سیستم ایمنی خود فرد اسـت که بیماری‌ هاشیموتو نامیده می‌شود. در التهاب تیروئید به علت خودایمنی ، سیستم ایمنی خود فرد غده تیروئید را به اشتباه (به جای بیگانه) مورد تهاجم قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌رساند.

 

در ادامه به تعدادی از علایم اختلالات تیروئید اشاره می کنیم :

گردن درد

گردن درد می‌تواند نشان دهنده مشکلات تیروئید باشد. علایمی مانند احساس تورم ، مشکلات بلع و صدای گوش خراش. بزرگ شدن تیروئید هم نشانه پرکاری و هم نشانه کم کاری تیروئید است .

تغییر در پوست و مو

در مبتلایان به کم کاری تیروئید، مو‌ها شکننده و خشک و پوست هم ضخیم، خشک و پوسته پوسته می‌شود. در پرکاری تیروئید ریزش موی شدید رخ می‌دهد و پوست هم به شدت تحریک پذیر خواهد شد.

سندروم روده تحریک پذیر

یبوست و اسهال و ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تیروئید باشد. یبوست شدید یا طولانی مدت و یبوستی که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد با کم کاری تیروئید ارتباط دارد.

قاعدگی نامنظم و مشکلات باروری

قاعدگی طولانی و دردناک با کم کاری تیروئید رابطه دارد. مبتلایان به پرکاری تیروئید، قاعدگی‌های سبک‌تر و تجربه قاعدگی به ندرت را دارند. زنان مبتلا به کم کاری تیروئید ناباروری و سقط‌های مکرر را تجربه می‌کنند.

کلسترول بالا

کلسترول بالا که با رژیم غذایی، ورزش و دارو‌های کاهش دهنده کلسترول درمان نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کم کاری تیروئید باشد.

افسردگی و اضطراب

تغییرات ناگهانی در خلق و خو با اختلالات تیروئید رابطه دارد. کم کاری تیروئید معمولا با افسردگی مشخص می‌شود در حالی که در پرکاری تیروئید، شایع‌ترین علامت روانی، اضطراب و حملات هراس است. افسردگی که به دارو پاسخ نمی‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال تیروئید تشخیص داده نشده باشد.

خستگی

احساس خستگی وقتی بعد از ۷ تا ۸ ساعت خواب، بیدار می‌شوید، ولی قادر نیستید فعالیت‌های روزمره تان را شروع کنید، می‌تواند نشانه‌های مشکلات تیروئید باشد.

در پرکاری تیروئید هم ممکن است فرد دچار بی خوابی و همین موضوع باعث خسته ماندن او در طول روز شود.

درد عضلانی و مفصل

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، ممکن است این درد را‌ در دست‌ها و پاها تجربه کنند. تورم دست‌ها و ضعف و احساس ضعف در بازوها از علایم دیگر پرکاری تیروئید است.

منبع،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.