مراقبت های ماه هشتم بارداری

مراقبت های ماه هشتم بارداری

*این مطلب در مرداد ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”مراقبت های ماه هشتم بارداری ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ماه هشتم بارداری

 در ماه هشتم بارداری، جنین شما به حدی زیادی رشد کرده است و شما با حرکات جنین در شکم و اذیت و آزارهای او، دست و پنجه نرم می‌کنید. هر مادر باردار باید خودش را آماده اتفاقات قبل از زایمان و هفته‌های آخر بارداری کنید. در ماه هشتم بارداری باید سرعت حرکات خود را کاهش دهید، زیرا در ماه حساسی از بارداری هستید. از الآن می‌توانید حس مادری به خودتان بگیرید و برنامه‌ریزی‌هایی برای زایمان و ماه آخر بارداری خود داشته باشید. در طول ماه هشتم بارداری، تغییراتی در شرایط فیزیکی مادر و جنین اتفاق می‌افتد، این تغییرات به خاطر نزدیک شدن به‌روز زایمان است.

ماه هشتم بارداری از هفته ۲۹ تا ۳۲ است و بنابراین بخشی از سه ماهه سوم بارداری است. در طول دوره رشد جنین بسیار قابل توجه است، زیرا در حال حاضر تقریباً به نصف وزنی که در هنگام تولد خواهد داشت رسیده است و در حال به دست آوردن موقعیتی است که در هنگام زایمان خواهد داشت.

این ماه در حال نزدیک‌تر شدن به زایمان است، بنابراین مهم است که به علائم احتمالی که ممکن است خطر زایمان زودرس را تهدید کند، توجه کنید. با وجود این، ممکن است هنوز زایمان اتفاق نیفتاده باشد. بنابراین گزینه دیگر شروع به آماده سازی برای این روز مورد انتظار است. مانند بقیه دوران بارداری، در ماه هشتم بارداری، تغییراتی هم در مادر و هم در جنین ایجاد می‌شود، زیرا اندام‌های آن‌ها بالغ می‌شوند.

هفته ۳۲ حاملگی

در این هفته لانوگو که یک لایه موی نرم و قهوه ای رنگ روی پوست بچه است، شروع به ریزش می کند. در طی چند هفته آینده بیشتر لانگو پوست بچه ریخته می شود. بلافاصله بعد از تولد بچه ممکن است باقیمانده این پوشش روی پوست بچه را ببینید که روی شانه ها و کمرش ممکن است وجود داشته باشد.

در این هفته عده ای از زنان متوجه تغییر حرکات بچه در شکم خود می شوند. حالا که بچه به نقطه ای رشد کرده است که داخل رحم را کامل پر کرده است. گرچه بچه به اندازه قبل در داخل رحم حرکت می کند، لگد می زند، مشت می زند یا حرکات دیگری انجام می دهد، اما به قدرت و شدت قبل نیست. در بسیاری از زنان این تغییرات حدود هفته ۳۴ حاملگی مشهودتر می شود.

زن حامله باید از هفته ۳۲ حاملگی گاهی حرکات بچه خود را چک کند، بخصوص اگر متوجه کاهش فعالیت بچه شد. برای چک کردن حرکات بچه در شکم مادر، زن حامله بایستی نشسته و تعداد حرکات بچه که احساس می کند را بشمارد. لگدها یا حرکات بچه ممکن است کمی گنگ و ضعیف باشد که علتش محدودیت فضای داخل رحم است. اگر بچه در طی ۲ ساعت کمتر از ۱۰ حرکت داشته باشد، بایستی با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

در هفته ۳۲ حاملگی وزن بچه حدود ۴ پوند (۲ کیلو) و قد وی ۱۱ و نیم اینچ است. اگر در این نقطه زایمان رخ دهد، ریسک وقوع عوارض تهدید کننده حیات برای بچه کمتر از هفته های قبل است.

ماه هشتم بارداری

تغییرات بدن مادر در ماه هشتم بارداری

۱-  رحم شروع به رشد می کند و به تمام اندام های داخل بدن مانند ریه فشار وارد میکند بنابراین نفس کشیدن سخت می شود.

۲- پشت درد رحم رشد کرده به پشت فشار می آورد و باعث پشت درد می شود. این مسئله باعث تغییر مرکز ثقل به جلوی بدن می شود.

۳- چکیدن پستان در نزدیک سه ماه سوم بارداری، پستان ها شروع به چکیدن می کند و موادی زرد رنگ یا کلستروم از آن ها خارج می شود.

۴- بواسیر با رشد رحم اندام های داخلی بدن تحت فشار بیشتر قرار می گیرد. بنابراین فشار خون بالا رفته و رگ های اطراف واژن ورم می کنند. گاهی اوقات خونریزی می بینید که ناشی از حرکات روده است.

سایر تغییرات در مادر

در صورتی که نوزاد در زمان زایمان از قبل به صورت رو به پایین قرار گرفته باشد، طبیعی است که خانم باردار متوجه گشاد شدن لگن برای آماده شدن برای زایمان شود. این باعث می شود پیاده روی کمی ناراحت کننده باشد. رحم به حداکثر درجه انبساط خود می رسد و حتی می تواند بسیار به جناغ نزدیک شود که باعث می شود معده بسیار فشرده تر شود. به همین دلیل، سوزش سر دل یا سوزش می تواند به طور قابل توجهی متحمل شود.

احتمال ابتلا به گرفتگی عضلات پا وجود دارد که وزن اضافی بسیار زیادی را تحمل می کند. برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، که می تواند دردناک باشد، غذاهای غنی از کلسیم بخورید و روزانه ماساژ دهید. همچنین توصیه می شود در حالی که پاهای خود را کمی بلند کرده اید بخوابید.

خوشبختانه همه علائمی که در این دوره بروز می کند آزاردهنده نیستند. به عنوان مثال: بسیار طبیعی است که خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی متوجه موهای پرپشت و حجیم تر شوند.

توصیه ها و کنترل های پزشکی

در ماه هشتم بارداری سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری انجام می شود. در این تست تصویربرداری، جنبه های زیر بررسی می شود:

رشد جنین
موقعیت کودک در داخل رحم.
مقدار مایع آمنیوتیک
مرحله بلوغ جفت.

علاوه بر سونوگرافی، آزمایش خون و آزمایش ادرار نیز معمولاً به عنوان یک فرآیند روتین انجام می شود. در طول این سه ماهه، پزشک ممکن است برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در نوزاد، مانند آنفولانزا یا سیاه سرفه، واکسیناسیون را در برابر برخی بیماری ها توصیه کند.

مواد غذایی مضر در ماه هشتم بارداری

قهوه و نوشیدنی های کافئین دار

شیر غیرپاستوریزه

استفاده زیاد از انواع ماهی ها

پنیرهای نرم ا

جتناب از خمیرها

تخم مرغ خام یا نیم پز

منوعیت خوردن ماهی خام با پوسته

 الکل و تنباکو

حذف جگر

چک لیست ماه هشتم بارداری

  • در مورد روش زایمان تصمیم بگیرید : احتمالاً تا کنون در حال تصمیم‌گیری برای روش زایمان بوده‌اید. همه تصمیمات خود برای این موضوع را نهایی کنید.
  • وسایل بیمارستان را آماده کنید : کیفی از وسایلی که در هنگام زایمان در بیمارستان به آن‌ها نیاز دارید آماده کنید. در بین این وسایل باید هر آنچه شما و همسرتان در حین زایمان و برای ماندن در بیمارستان لازم دارید، موجود باشد. همچنین این کیف باید شامل لباس‌های نوزاد و هر چیزی که نوزاد در بیمارستان لازم دارد، باشد.
  • برای بیمارستان برنامه ریزی کنید: به این فکر کنید که در زمان بارداری به چه طریقی می‌خواهید به بیمارستان منتقل شوید. چند راه ارتباطی به بیمارستان را بررسی کنید تا اگر نوزاد در ساعات پر ترافیک قصد متولد شدن داشت، بتوانید به سرعت خود را به بیمارستان برسانید. شماره افرادی که در گروه زایمان هستند را نزدیک به تلفن یا روی یخچال داشته باشید تا در صورت نیاز دسترسی سریع به آن‌ها داشته باشید.
  • خانه را به شکل آماده درآورید : از این زمان استفاده کنید تا آخرین تغییراتی که می‌خواهید در خانه یا اتاق کودک ایجاد کنید. وسایل خطرناک خانه را جابجا کنید یا تغییری در آن‌ها ایجاد کنید که دیگر خطرناک نباشند.
  • پیاده‌روی و ورزش کنید : پیاده‌روی کردن، انجام ورزش‌های کگل ،تمرین روش‌های تنفس ، تمرین حالت مناسب زایمان و مصرف مقادیر زیاد مایعات در این زمان بسیار مناسب است.

سوالات متداول درباره ماه هشتم بارداری

سوالات متداول درباره ماه هشتم بارداری

من ۸ ماهه باردار هستم، آیا می توانم سفر کنم؟

سفرهای طولانی در زمانی که بارداری بسیار پیشرفته است، نه تنها به دلیل خطر برای زن باردار و جنین، بلکه به این دلیل که معمولاً این نوع سفر برای زن بسیار ناراحت کننده است، به شدت توصیه نمی شود.

باید در نظر داشت که بسیاری از شرکت های هواپیمایی برای سفر به گواهی پزشکی نیاز دارند که ثابت کند وضعیت زن باردار خوب است. بنابراین، چه با هواپیما باشد یا نه، مهم است که قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

آیا تزریق واکسن آنفولانزا در ماه هشتم بارداری راحت است؟

زنان باردار جزء گروه پرخطری هستند که به گفته متخصصان باید علیه آنفولانزا واکسینه شوند. اگرچه توصیه می شود واکسن را در سه ماهه دوم بارداری تزریق کنید، اما تا زمانی که پزشک صلاح بداند، در ماه هشتم تزریق آن مشکلی ندارد.

من ترشحات سفید فراوان دارم، آیا در ۸ ماهگی بارداری طبیعی است؟

دفع ترشحات سفید در اواخر بارداری یک اتفاق بسیار رایج است. معمولاً بخشی از پلاگ مخاطی است که در نتیجه فشاری که جنین هنگام قرار دادن سر خود روی دهانه رحم وارد می کند، برداشته می شود. به طور معمول، پلاک مخاطی به بازسازی خود ادامه می دهد تا زمانی که کودک برای تولد آماده شود.

در ماه هشتم بارداری چه مراقبت هایی باید انجام داد؟

در طول ماه هشتم بارداری، خانم باردار ممکن است کمی احساس ناراحتی کند. بنابراین توصیه هایی برای کاهش علائم ماه هشتم بارداری عبارتند از:

روی اندام ها آب سرد بریزید.
به پهلوی چپ بخوابید.
در فواصل زمانی کم به مقدار کم بخورید.
از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.
روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

علاوه بر این، مهم است که تا حد امکان استراحت کنید و از کار بیش از حد خودداری کنید. اگر خانم باردار متوجه درد شد، بهتر است در اسرع وقت با پزشک مشورت کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.