اختلال نعوظ چیست و چگونه درمان میشود؟

اختلال نعوظ چیست ؟ (ED) زمانی است که یک مرد مشکلات دائمی در دستیابی و یا حفظ نعوظ دارد. اختلال نعوظ می تواند رابطه جنسی را غیرممکن کند.اختلال نعوظ به طور خاص به مشکلات دستیابی یا حفظ نعوظ اشاره دارد. اشکال دیگر اختلال عملکرد جنسی مردان شامل میل جنسی ضعیف و مشکلات مربوط به انزال است.

مردان مبتلا به اختلال نعوظ اغلب میل جنسی سالمی دارند، اما بدن آنها در مواجهه جنسی با ایجاد نعوظ پاسخ نمی دهد. معمولاً یک مبنای فیزیکی برای مشکل وجود دارد.

*این مطلب در بهمن ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

آیا تستوسترون پایین می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

در حالی که تستوسترون پایین تنها علت اختلال نعوظ نیست، به نظر می رسد این دو به هم مرتبط هستند. با این حال، ارتباط بین تستوسترون پایین و اختلال نعوظ پیچیده است. محققان بر این باورند که این دو به هم مرتبط هستند زیرا به نظر می رسد که هر دو با بالا رفتن سن مرد همزمان هستند. با این حال، برخی از مردان با تستوسترون پایین به نعوظ سالم ادامه می دهند.

علائم اختلال نعوظ چست؟

علائم اختلال نعوظ شامل نعوظ هایی است که برای مقاربت جنسی بسیار نرم هستند، نعوظ هایی که فقط برای مدت کوتاهی دوام می آورند و ناتوانی در دستیابی به نعوظ. مردانی که نمی توانند نعوظ داشته باشند یا نعوظ را حفظ کنند حداقل ۷۵ درصد از مواقعی که اقدام به رابطه جنسی می کنند، در نظر گرفته می شوند که دارای اختلال نعوظ هستند.

علائم اختلال نعوظ چست؟

چه کسانی دچار اختلال نعوظ می شوند؟

اختلال عملکرد جنسی با بالا رفتن سن مردان شایع تر است. بر اساس مطالعه روی مردان در ماساچوست، حدود ۴۰ درصد از مردان درجاتی از ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ را در سن ۴۰ سالگی تجربه می کنند در مقایسه با ۷۰ درصد از مردان در سن ۷۰ سالگی. و درصد مردان مبتلا به اختلال نعوظ از ۵ درصد به افزایش می یابد. ۱۵ درصد با افزایش سن از ۴۰ به ۷۰ سال. اختلال نعوظ در هر سنی قابل درمان است.

هنگامی که خون دو حفره در آلت تناسلی (معروف به اجسام غاری) را پر می کند، نعوظ رخ می دهد. این باعث می شود آلت تناسلی منبسط و سفت شود، دقیقاً مانند یک بالون که با آب پر می شود. این فرآیند توسط تکانه های عصبی از مغز و ناحیه تناسلی آغاز می شود. هر چیزی که با این تکانه ها تداخل داشته باشد یا جریان خون به آلت تناسلی را محدود کند، می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

آیا اختلال نعوظ نشانه بیماری قلبی است؟

اختلال نعوظ می تواند علامت هشدار دهنده بیماری زمینه ای جدی باشد. تحقیقات نشان داده است که اختلال نعوظ یک پیش بینی کننده قوی برای حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی است. همه مردان مبتلا به اختلال نعوظ باید از نظر بیماری قلبی عروقی ارزیابی شوند. قابل ذکر است، این بدان معنا نیست که هر مردی که دارای اختلال نعوظ است، به بیماری قلبی مبتلا خواهد شد، یا اینکه هر مردی که بیماری قلبی دارد، دارای اختلال نعوظ است. با این حال، بیماران مبتلا به اختلال نعوظ باید از این ارتباط آگاه باشند.

بیماری هایی که می توانند منجر به اختلال نعوظ شوند:

ارتباط بین بیماری مزمن زمینه ای و اختلال نعوظ در دیابت بسیار چشمگیر است. تقریبا نیمی از مردان مبتلا به دیابت اختلال نعوظ را تجربه می کنند. با این وجود، کنترل خوب قند خون می تواند این خطر را به حداقل برساند.

علاوه بر این، چهار بیماری زیر می توانند با تداخل در جریان خون یا تکانه های عصبی در سراسر بدن منجر به اختلال نعوظ شوند.

بیماری قلب و عروقی
آترواسکلروز (سخت شدن عروق)
بیماری کلیوی
اسکلروز چندگانه

انتخاب سبک زندگی می تواند باعث اختلال نعوظ شود:

انتخاب های سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و چاقی می تواند گردش خون را مختل کرده و منجر به اختلال نعوظ شود. سیگار کشیدن، و مصرف مواد مخدر ممکن است به رگ های خونی آسیب برساند و جریان خون به آلت تناسلی را کاهش دهد.

سیگار کشیدن مردان مبتلا به آترواسکلروز را در برابر اختلال نعوظ آسیب پذیرتر می کند. خطر ابتلا به اختلال نعوظ در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری تقریبا دو برابر است. اضافه وزن و ورزش کم نیز به اختلال نعوظ کمک می کند. مردانی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر در معرض خطر اختلال نعوظ هستند.

جراحی می تواند باعث اختلال نعوظ شود

درمان های جراحی یا پرتودرمانی برای سرطان پروستات، سرطان مثانه یا بزرگ شدن پروستات (BPH) گاهی اوقات می تواند به اعصاب و رگ های خونی نزدیک آلت تناسلی آسیب برساند. گاهی اوقات، آسیب عصبی دائمی است و بیمار برای رسیدن به نعوظ نیاز به درمان دارد. گاهی اوقات، جراحی باعث اختلال نعوظ موقت می شود که پس از ۶ تا ۱۸ ماه خود به خود بهبود می یابد.

چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشود؟

بسیاری از داروها می توانند باعث اختلال نعوظ شوند یا به آنها کمک کنند، از جمله داروهای فشار خون خاص، داروهای ضد افسردگی و آرام بخش. مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند، اگر مشکوک هستند که یک داروی تجویزی یا بدون نسخه ممکن است باعث مشکلات نعوظ شود، باید با پزشک خود صحبت کنند.

 رابطه فیزیولوژی بدن و اختلال نعوظ چیست؟

برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ معمول است که دلیل جسمی اساسی برای آن داشته باشند، به ویژه در مردان مسن. با این حال، عوامل روانی ممکن است در ۱۰ تا ۲۰ درصد از مردان مبتلا به اختلال نعوظ وجود داشته باشد. کارشناسان می گویند استرس، افسردگی، عزت نفس ضعیف و اضطراب عملکرد می توانند توانایی نعوظ را مختل کنند. این عوامل همچنین می توانند اختلال نعوظ را در مردانی که اختلال عملکرد جنسی ناشی از چیزی فیزیکی هستند، بدتر کند.

تشخیص اختلال نعوظ

دوچرخه سواران و اختلال نعوظ

دوچرخه سواران بیشتر از سایر ورزشکاران از اختلال نعوظ رنج می برند زیرا شکل برخی از صندلی های دوچرخه باعث فشار بر اعصابی می شود که برای تحریک جنسی حیاتی هستند. دوچرخه‌سوارانی که هر هفته ساعت‌های زیادی را رکاب می‌زنند، ممکن است از صندلی‌هایی که برای محافظت از پرینه طراحی شده‌اند بهره ببرند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علل روانی

عوامل روان‌شناختی می‌توانند با عواملی از بیماری‌های سلامت روانی قابل درمان گرفته تا حالت‌های عاطفی روزمره که اغلب افراد در برخی زمان‌ها آن را تجربه می‌کنند، باعث ED شود یا به آن کمک کنند. با این حال، این منابع کمتر از دلایل فیزیکی رایج هستند.

عوامل روانشناختی می تواند شامل موارد زیر باشد:

ترس از صمیمیت
افسردگی
اضطراب عمومی

همچنین ممکن است یک فرد به دلیل اضطراب عملکرد جنسی خاص که یک عامل روانشناختی رایج در افراد مبتلا به ED است، نتواند به نعوظ کامل دست یابد. بر اساس یک بررسی، اضطراب عملکرد جنسی ۹ تا ۲۵ درصد از مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که ممکن است بین علل پزشکی و روانی اجتماعی همپوشانی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر فردی چاق باشد، تغییرات جریان خون می تواند بر توانایی آن فرد برای حفظ نعوظ، که یک علت فیزیکی است، تأثیر بگذارد. با این حال، فرد ممکن است عزت نفس پایینی نیز داشته باشد و بر عملکرد نعوظ تأثیر بگذارد که یک علت روانی اجتماعی است.

راه تشخیص اختلال نعوظ چیست؟

برای تشخیص اختلال نعوظ، پزشک سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی می پرسد. یک معاینه فیزیکی کامل برای تشخیص گردش خون ضعیف یا مشکلات عصبی انجام می شود. پزشک به دنبال ناهنجاری‌های ناحیه تناسلی است که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در نعوظ شود.

بسیاری از آزمایشات آزمایشگاهی می توانند در تشخیص مشکلات جنسی مردان مفید باشند. اندازه گیری سطح تستوسترون می تواند تعیین کند که آیا عدم تعادل هورمونی وجود دارد، که اغلب با کاهش میل مرتبط است.

این آزمایشات ممکن است دلایل پزشکی زمینه ای ED را نشان دهد:

شمارش سلول های خونی
سطح کلسترول
سطح قند خون
تست های عملکرد کبد

درمان اختلال نعوظ

خبر خوب این است که درمان های زیادی وجود دارد و اکثر مردم راه حلی را پیدا می کنند که برای آنها مفید باشد.

درمان های دارویی

فرد مبتلا به ED می تواند گروهی از داروها به نام مهارکننده های PDE-5 (فسفودی استراز-۵) را مصرف کند.بیشتر این قرص ها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از رابطه جنسی مصرف می شوند که شناخته شده ترین آنها قرص آبی رنگ سیلدنافیل (ویاگرا) است.

گزینه های دیگر عبارتند از:

واردنافیل (لویترا)
تادالافیل (در صورت تقاضا یا به عنوان یک قرص یکبار در روز به نام سیالیس مصرف می شود)
آوانافیل (Stendra)
مهارکننده های PDE-5 فقط با نسخه در دسترس هستند. پزشک پیش از تجویز، بیماری‌های قلبی را بررسی می‌کند و در مورد سایر داروهایی که فرد مصرف می‌کند می‌پرسد.

عوارض جانبی مرتبط با مهارکننده های PDE-5 عبارتند از:

گرگرفتگی
ناهنجاری های بینایی
از دست دادن شنوایی
سوء هاضمه
سردرد

گزینه‌های دارویی با منبع مطمئن که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل پروستاگلاندین E1 است که به صورت موضعی با تزریق آن به آلت تناسلی یا قرار دادن آن در دهانه مجرای ادرار اعمال می‌شود.

  • هشدار مهم:داروها فقط باید با مشورت پزشک استفاده شود.

درمان های جراحی

چندین گزینه درمانی جراحی از جمله ایمپلنت آلت تناسلی برای بیماران وجود دارد. در این روش، پزشک یک وسیله چکش خوار یا بادی را در آلت تناسلی قرار می دهد. این جراحی ممکن است به بیمار کمک کند تا نعوظ خود را حفظ کند، در صورتی که درمان‌های مبتنی بر دارو جواب نداده باشند.

در موارد بسیار نادر، بیمار ممکن است تحت عمل جراحی عروقی برای درمان ED قرار گیرد.

به طور معمول، یک پزشک تنها پس از اتمام تمام راه های درمانی دیگر، جراحی را توصیه می کند.

آیا مکمل های غذایی و درمان های جایگزین موثر هستند؟

هیچ دستورالعملی که توسط پزشکان دنبال می شود، یا هیچ منبع شواهد ثابتی، استفاده از مکمل های غذایی مانند قرص های گیاهی را تایید نمی کند. علاوه بر اینکه هیچ مدرکی به نفع جایگزین‌های بدون نسخه برای ED وجود ندارد، مکمل‌ها و درمان‌های جایگزین ممکن است مضر و در برخی موارد خطرناک باشند.

افراد ممکن است همیشه با موفقیت به نعوظ دست پیدا نکنند. اگر این اتفاق گاهی اوقات رخ دهد، یک مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی شود. با این حال، اگر فردی به طور مداوم نتواند به نعوظ دست یابد، ممکن است ED داشته باشد.

هیچ بازه زمانی مشخصی وجود ندارد که طی آن فرد باید ED را برای دریافت تشخیص تجربه کند. برخی از متخصصان ۶ ماه را مناسب می دانند.

با این حال، ED تنها به ناتوانی کامل در دستیابی به آلت تناسلی در حالت نعوظ اشاره نمی کند. علائم همچنین می تواند شامل تلاش برای حفظ نعوظ برای مدت زمان کافی تا نزدیکی کامل یا ناتوانی در انزال باشد.اغلب علائم احساسی مانند خجالت، شرم، اضطراب و کاهش علاقه به رابطه جنسی وجود دارد.

تمریناتی وجود دارد که فرد می تواند برای کاهش اثرات اختلال نعوظ انجام دهد.

تحقیقات نشان می دهد که تقویت عضلات کف لگن از طریق ورزش می تواند یک درمان مفید برای افراد مبتلا به ED باشد.

ورزش های هوازی مانند دویدن یا حتی پیاده روی سریع نیز می تواند به گردش خون بهتر کمک کند و می تواند به بهبود ED در مردانی که مشکلات گردش خون دارند کمک کند.

خلاصه

اختلال نعوظ (ED) زمانی است که فرد به طور منظم قادر به دستیابی به نعوظ کامل نیست. این بیماری شایع است و مردان زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

یک فرد ممکن است ED را در نتیجه عوامل فیزیکی مانند سطح کلسترول بالا یا به دلایل روانشناختی مانند اضطراب عملکرد جنسی تجربه کند.

پزشک ممکن است تعدادی از درمان‌ها را برای اختلال نعوظ توصیه کند، از جمله داروهای تجویزی یا در موارد نادر، مداخله جراحی.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.