میدانستید گوزن ها حس بویایی و شنوایی عالی دارند؟

گوزن حیوانی وحشی است که از خانواده Cervidae است. این در راسته آرتیوداکتیلا است که به معنای پستاندارانی است که سم‌های یکنواخت دارند و هر یک از پاهایشان دو سم کوچک و دو سم بزرگ دارد. با توجه به تمام اطلاعات در مورد گوزن ها، آنها حقایق شگفت انگیز بسیاری را به رخ می کشند. بنابراین، این مقاله به دنبال توضیح ۱۸ واقعیت در مورد گوزن است.

دانستنی های جالب درباره گوزن ها

آهوها و گوزن ها حدود ۵۰ گونه دارند مانند گوزن شمالی، گوزن قرمز، گوزن، گوزن دم سفید و … گوزن ها در اصل در قاره هایی مانند آسیا، آمریکای شمالی، آفریقای شمالی، اروپا و آمریکای جنوبی یافت شدند و بعداً به کشورهایی مانند جمهوری آفریقای جنوبی، نیوزیلند و استرالیا رفتند.

آنها همچنین دارای یک ویژگی متمایز هستند که آنها را از بقیه نشخوارکنندگان متمایز می کند، زیرا تقریباً هر گونه گوزن دارای شاخ است. اینها یک ساختار خروجی هستند که از سر منشأ می گیرند و مانند آنچه در شاخ واقعی یافت می شود، کراتین ندارند.

گوزن ها در زیستگاه هایی با زمین های جنگلی فراوان زندگی می کنند، به ویژه آنهایی که ناهموار هستند و شاید به همین دلیل است که پاهای بلند و محکم و بدن فشرده و انعطاف پذیری دارند که به آنها کمک می کند در چنین محیط هایی زنده بمانند.

دانستنی های جالب درباره گوزن ها

محیط آنها بیشتر سبز و چوبی است، اگرچه برخی زیست بوم های تاندرا و علفزار را ترجیح می دهند. اندازه گوزن ها متفاوت است، زیرا برخی از آنها بسیار بزرگ هستند در حالی که برخی دیگر بسیار کوچک هستند. پودو جنوبی با وزنی در حدود ۹ کیلوگرم تا ۱۴ اینچ قد دارد. این گوزن می تواند تا حدود ۸۲۰ کیلوگرم وزن داشته باشد و در بلوغ کامل تا ۶٫۵ اینچ قد داشته باشد و آن را بزرگ ترین خانواده می کند.

آهوها به دلیل چالش های زیست محیطی و شکارچیان متعددشان در معرض خطر مرگ زیادی در زیستگاه خود هستند. با این حال، یک گوزن می تواند بین ۱۰ تا ۲۵ سال زندگی کند که از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است. گوزن ها گیاهان، برگ ها، میوه ها، آجیل، علف و بلوط را می خورند. بنابراین آنها گیاهخوار هستند.

حقایق شگفت انگیز در مورد گوزن

۱- چشم گوزن ها کنار سر است.

این به گوزن ها زاویه دید وسیع ۳۱۰ و درجه می دهد که تمرکز روی یک نقطه کانونی را تقریبا غیرممکن می کند. با این حال، دید در شب چشمگیر دارند که در طول زمان تغذیه و فرار از دست شکارچیان ضروری است.

۲- گوزن ها حس شنوایی عالی دارند.

آهوها می توانند گوش های خود را حرکت دهند و بدون حرکت دادن سر به دلیل ماهیچه هایی که دارند، آنها را در جهت های مختلف قرار دهند. همچنین فرکانس های صوتی بالاتر از انسان را می گیرد.

۳- حس بویایی عالی.

حس بویایی آنها شکارچیان را از فواصل دور می گیرد. آنها با لیسیدن صداهای خود را مرطوب نگه می دارند که باعث ایجاد بو می شود و توانایی بویایی آنها را بهبود می بخشد.

۴- گوزن ها در گروه هایی به نام گله راه می روند، آنها حیوانات اجتماعی هستند.

آنها می توانند در جنسیت قدم بزنند یا یک رهبر مرد مسلط داشته باشند. گله نر می تواند مراقب گله های ماده باشد. گله می تواند تا ۱۰۰۰۰۰ عضو داشته باشد.

۵- گوزن ها راه های ارتباطی خاصی دارند.

آنها از طریق وسایل بصری، صوتی و شیمیایی ارتباط برقرار می کنند. آنها رایحه ای تولید شده در قسمت های مختلف بدن دارند که اطلاعات مهمی مانند فیزیک بدنی، جنسیت، موقعیت اجتماعی و اینکه آیا خطری در منطقه وجود دارد یا خیر را می دهد.

۶- آهو هم تک همسری و هم چند همسری را انجام می دهد.

از آنجایی که فصل تولید مثل برای اکثر گونه ها کوتاه است، آنها همچنین ویژگی های متفاوتی از خود نشان می دهند، یک نر ممکن است قلمرویی داشته باشد که یک یا چند ماده دارد، ممکن است چندین نر برای محافظت از حرمسرا (گروه ماده) گرد هم آیند یا فقط به دنبال گله های مختلف سفر کنند. جفت.

۷-برخی از شاخ ها در فصل بهار رشد می کنند.

در مناطقی که آب و هوای معتدل دارد، گوزن شاخ هایی می روید که با مخمل پوشیده شده است که پوشش پوستی است که دارای اعصاب و رگ های خونی فراوان است. زمانی که شاخ‌ها به بلوغ می‌رسند می‌ریزند، شاخ‌ها برای گوزن‌های نر به ویژه در فصل جفت‌گیری مهم هستند زیرا به نر کمک می‌کند گوزن ماده را به دست آورد.

۸- دوره بارداری گوزن ها بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ روز است.

آنها فقط می توانند یک یا دو بچه در یک زمان به دنیا بیاورند و سه تا بسیار نادر است. گونه های بزرگتر بچه خود را گوساله می نامند. یک بچه حنایی ظرف ۱۰ دقیقه پس از تولد توانایی ایستادن به تنهایی را به دست می آورد و میتواند تا ۷ ساعت راه می رود. این بسیار چشمگیر است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۶عکس از حیوانات که جایزه جهانی بردند” را نیز مطالعه بفرمایید.

۹- گوزن ها دارای تنوع رنگی مختلفی هستند.

گوزن‌ها یا قهوه‌ای روشن هستند یا واقعاً تیره هستند، گوزن های جوانتر دارای لکه‌هایی هستند که به عنوان مکانیزم محافظتی در برابر شکارچیان عمل می‌کنند.

۱۰-آن ها بوی قابل تشخیصی ندارند.

شکارچیان قادر به شنیدن بوی گوزن نیستند که پنهان کردن آنها را آسان تر می کند. مادران به مدت ۱ تا ۲ سال در کنار بچه آهوها می مانند، در حالی که هنوز به آنها غذا می دهند، آنها را در مناطق امن پنهان می کنند و تا ۶ بار در روز به آنها غذا می دهند.

۱۱- گوزن های چینی شاخ ندارند.

آنها تنها گونه آهویی هستند که شاخ ندارند، آنها از یک دندان نیش بسیار بلند استفاده می کنند که آن را به رخ می کشند تا جفت ماده خود را تحت تاثیر قرار دهند.

۱۲- گوزن شمالی تنها گوزن اهلی است.

بیشتر گونه‌های گوزن عمدتاً در تمام طول عمر خود در طبیعت زندگی می‌کنند، گوزن شمالی تنها گونه اهلی شده است و می‌تواند با انسان‌ها همزیستی کند.

۱۳- برخی از گونه های گوزن در حال انقراض هستند.

بر اساس فهرست IUCN از گونه های در معرض خطر، گوزن گراز، گوزن ایرانی، گوزن چینانتکو، آهو باوئن و آهوی کالامیان در معرض خطر انقراض محسوب می شوند. گوزن های پر دیوید را فقط می توان در قفس یافت زیرا در جمعیت وحشی وجود نداشتند.

۱۴-گوزن ها بخش مهمی از اکوسیستم هستند.

گوزن ها طعمه بسیاری از حیوانات وحشی هستند، حتی انسان ها آنها را شکار می کنند .

۱۵- شاخ گوزن خیلی سریع رشد می کند.

بافت های موجود در شاخ گوزن سریعتر از هر بافت دیگری روی این سیاره رشد می کنند.

۱۶-گوزن ایرلندی بزرگترین گونه گوزن بود که وجود داشته است.

اگرچه اکنون منقرض شده و آخرین آن در بیش از ۱۱۰۰۰ سال پیش مرده است، اما ۷ فوت تا شانه بود و شاخ‌هایی داشت که از نوک تا نوک آن را ۱۲ فوت بلند می‌کرد و آن را به بزرگ‌ترین گونه شناخته‌شده تبدیل می‌کرد. پودو فقط تا ۳۲ سانتی متر قد دارد.

حقایق شگفت انگیز در مورد گوزن ها

۱۷-گوزن ها بخشی از نقاشی های غار بودند.

دیرینه شناسان گوزن را به عنوان بخشی از آثار هنری در غارها یافتند و آنها بخش بزرگی از این تاریخ بوده اند.

۱۸-گوزن ها نسبت به نارنجی کور رنگ هستند

به همین دلیل است که شکارچیان کت های آن رنگ را به منظور افزایش شانس تیراندازی یک گوزن به کار می گیرند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.