رشد مهارت حل اختلاف و تعارض با این نکته های طلایی

علت اختلافات در خانه یا محل کار هرچه باشد ، این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا درگیری را به روشی سازنده حل کنید و روابط خود را مستحکم و رو به رشد نگه دارید.

تعارض و اختلاف چیست؟

اختلاف یک قسمت طبیعی در هر رابطه سالم است. به هر حال ، نمی توان دو نفر به طور مداوم در همه زمینه ها با هم توافق داشته باشند. نکته اصلی ترسیدن یا جلوگیری از درگیری نیست بلکه یادگیری نحوه حل آن به روشی سالم است.

هنگامی که تعارض و اختلاف دچار سو مدیریت شود ، می تواند آسیب زیادی به یک رابطه وارد کند ، اما وقتی با روشی محترمانه و مثبت اداره شود ، درگیری فرصتی برای تقویت پیوند بین دو نفر فراهم می کند. خواه در خانه ، محل کار یا مدرسه با درگیری روبرو باشید ، یادگیری این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا اختلافات را به روشی سالم برطرف کرده و روابط مستحکم تر و سودمندتری ایجاد کنید.

درگیری چیزی فراتر از اختلاف است. این وضعیتی است که در آن یک یا هر دو طرف تهدید را درک می کنند (اینکه تهدید واقعی باشد یا نباشد).

درصورت نادیده گرفته شدن درگیری ها همچنان متشنج می شوند. از آنجا که درگیری ها تهدیدهای قابل درک برای سلامتی و بقای ما را شامل می شوند ، تا زمانی که با آنها روبرو نشویم و آنها را حل نکنیم با ما می مانند.

ما به درگیری ها براساس برداشت خود از وضعیت پاسخ می دهیم ، نه لزوماً به بررسی عینی واقعیت ها. درک ما تحت تأثیر تجربیات زندگی ، فرهنگ ، ارزشها و اعتقادات ماست.

درگیری ها احساسات شدیدی را تحریک می کنند.

تعارضات فرصتی برای رشد است. وقتی بتوانید تعارض موجود در یک رابطه را حل کنید ، باعث ایجاد اعتماد می شود. شما می توانید احساس امنیت کنید زیرا رابطه شما می تواند از چالش ها و اختلافات دوام بیاورد.

مهارت حل تعارض و اختلاف

علت تعارض و اختلاف در یک رابطه

تعارض از اختلافات بزرگ و کوچک ناشی می شود. هر زمان که مردم در مورد ارزش ها ، انگیزه ها ، برداشت ها ، ایده ها یا خواسته های خود اختلاف نظر داشته باشند ، تعارض بروز می کند. بعضی اوقات این اختلافات پیش پا افتاده به نظر می رسند ، اما وقتی درگیری احساسات شدیدی را برانگیزد مشکل جدی میشود. این نیازها می تواند از نیاز به احساس و امنیت یا احترام و ارزشمندی تا نیاز به نزدیکی و صمیمیت بیشتر باشد.

مثال برای تعارض و اختلاف:به مخالفت های کودک نوپا و والدین خود فکر کنید:

نیاز کودک کشف است پس کودکش دلش میخواهد به تنهایی پارک رود از کوه بالا رود و … . اما نیاز والدین محافظت از ایمنی کودک است ، نیازی که تنها با محدود کردن اکتشاف کودک نوپا برطرف می شود. از آنجا که این نیازها مغایر است ، درگیری ایجاد می شود.

نیازهای هر یک از طرفین در موفقیت طولانی مدت یک رابطه نقش مهمی دارد. هر یک شایسته احترام و توجه است. در روابط شخصی ، عدم درک درستی از نیازهای مختلف می تواند منجر به فاصله ، مشاجره و جدایی شود. در محیط کار ، نیازهای مختلف می تواند منجر به شکستن معاملات ، کاهش سود و از دست دادن شغل شود.

وقتی می توانید نیازهای متناقضی را تشخیص دهید و مایلید آنها را با عطوفت درک کنید ، می تواند به حل خلاقانه مشکلات ، تیم سازی و روابط مستحکم منجر شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تمرین مهربانی با خود ” را نیز مطالعه بفرمایید.

مهارت حل تعارض و اختلاف

آیا از درگیری می ترسید یا به هر قیمتی از آن دوری می کنید؟ اگر برداشت شما از تعارض ناشی از خاطرات دردناک دوران کودکی یا روابط ناسالم قبلی است ، ممکن است انتظار داشته باشید که همه اختلافات بد پایان یابد. ممکن است درگیری را به عنوان روحیه ای تحقیرآمیز یا موضوعی که باید از آن ترسید ، تلقی کنید. اگر تجربیات اولیه زندگی شما احساس ناتوانی یا عدم کنترل را در شما ایجاد می کند ، درگیری حتی ممکن است برای شما آسیب زا باشد.

وقتی وارد وضعیت درگیری می شوید و از قبل احساس خطر می کنید ، مقابله با مشکل موجود به روشی سالم دشوار است. در عوض ، به احتمال زیاد یا خاموش می شوید یا از عصبانیت منفجر می شوید.

مهارت حل تعارض و اختلاف

روش های سالم و ناسالم برای مدیریت و حل تعارض

پاسخ های ناسالم به اختلاف

ناتوانی در تشخیص و پاسخ دادن به مواردی که برای شخص دیگر اهمیت دارد. مهارت مورد نیاز :بالا بردن ظرفیت همدلی با دیدگاه شخص مقابل.

واکنش های انفجاری ، عصبانی ، آسیب زا و کینه توز. مهارت مورد نیاز :بالا بردن واکنش های آرام ، غیر دفاعی و محترمانه.

عقب نشینی از عشق ، در نتیجه طرد ، انزوا ، شرمندگی و ترس از رها شدن.مهارت مورد نیاز :بالا بردن آمادگی برای بخشش و فراموشی و عبور از درگیری بدون داشتن کینه و عصبانیت.

ناتوانی در مصالحه یا دیدن طرف مقابل. مهارت مورد نیاز :بالا بردن توانایی مصالحه و جلوگیری از مجازات.

احساس ترس یا اجتناب از درگیری. انتظار نتیجه بد.مهارت مورد نیاز :بالا بردن اعتقادی که رو به رو شدن درگیری بهترین کار برای هر دو طرف است.

حل تعارض ، استرس و احساسات

درگیری احساسات شدیدی را ایجاد می کند و می تواند منجر به احساسات صدمه دیده ، ناامیدی و ناراحتی شود. در صورت برخورد ناسالم ، می تواند شکاف ها ، کینه ها و گسست های جبران ناپذیری ایجاد کند. اما وقتی تعارض به روشی سالم حل شود ، درک شما از شخص مقابل افزایش می یابد ، اعتماد به نفس ایجاد می کند و روابط شما را تقویت می کند.

اگر احساسات خود را از دست ندهید یا چنان استرس دارید که فقط می توانید به تعداد محدودی از احساسات توجه کنید ، قادر به درک نیازهای خود نخواهید بود. این کار برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد آنچه واقعاً شما را آزار می دهد دشوار خواهد بود. به عنوان مثال ، زن و شوهرها اغلب در مورد اختلافات کوچک – نحوه آویختن حوله ها ، نحوه غذا خوردن و لباس پوشیدن و … – به جای آنچه واقعاً آنها را آزار می دهد ، بحث می کنند.

تعارض

توانایی حل موفقیت آمیز تعارض به توانایی شما بستگی دارد:

در حالی که هوشیار و آرام هستید ، استرس را به سرعت کنترل کنید. با حفظ آرامش می توانید ارتباط کلامی و غیرکلامی را به طور دقیق بخوانید و تفسیر کنید.

احساسات و رفتار خود را کنترل کنید. هنگامی که احساسات خود را کنترل می کنید ، می توانید بدون تهدید ، تهدید یا مجازات دیگران نیازهای خود را برقرار کنید.

به احساساتی که بیان می شود و همچنین گفته های دیگران توجه کنید.

از اختلافات آگاه باشید و به آنها احترام بگذارید. با پرهیز از سخنان و اعمال بی احترامی ، تقریباً همیشه می توانید یک مشکل را سریعتر حل کنید.

۲ مهارت مهم برای حل تعارض و اختلاف

تسکین سریع استرس: توانایی تسکین سریع استرس در لحظه.
آگاهی احساسی: احساس های خود را در زمان تعارض و اختلاف بشناسید.

مهارت اصلی ۱: تسکین سریع استرس

توانایی مدیریت و از بین بردن استرس در لحظه ، مهم تعادل ، تمرکز و کنترل است ، مهم نیست که با چه چالش هایی روبرو هستید. اگر نمی دانید چگونه باید مرکز خود باشید و خود را کنترل کنید ، در موقعیت های درگیری غرق می شوید و نمی توانید از راه های سالم پاسخ دهید.

استرس با محدود کردن توانایی شما در حل تعارض تداخل می کند:

زبان بدن شخص دیگری را به طور دقیق بخوانید.
حرف شخصی را بشنوید.
از احساسات خود آگاه باشید.
با نیازهای ریشه دار خود در ارتباط باشید.
نیازهای خود را به روشنی اعلام کنید.

مهارت اصلی ۲: آگاهی احساسی

آگاهی عاطفی کلید درک خود و دیگران است. اگر نمی دانید چگونه یا چرا به طریقی خاص احساس می کنید و قادر به برقراری ارتباط موثر یا حل اختلاف نیستید؟

اگرچه دانستن احساسات خود ممکن است ساده به نظر برسد ، اما بسیاری از افراد احساسات قوی مانند عصبانیت ، غم و ترس را نادیده می گیرند یا سعی در تحریک آنها دارند. توانایی شما در کنترل تعارض ، به ارتباط با این احساسات بستگی دارد. اگر از احساسات شدید می ترسید یا اگر اصرار دارید راه حل هایی کاملا منطقی پیدا کنید ، توانایی شما در مواجهه و حل اختلافات محدود خواهد شد.

آگاهی احساسی به شما کمک می کند تا:

درک کنید که واقعاً چه چیزهایی باعث آزار دیگران شده است
خود را درک کنید ، از جمله آنچه واقعاً شما را آزار می دهد
انگیزه خود را حفظ کنید تا درگیری حل شود
ارتباط واضح و موثر برقرار میکنید
علاقه و نفوذ در دیگران
ارزیابی سطح آگاهی عاطفی خود

ارتباط غیر کلامی و مهارت حل اختلاف

هنگامی که افراد درگیر درگیری هستند ، کلماتی که آنها استفاده می کنند به ندرت موضوعات اصلی مشکل را بیان می کنند. اما با توجه دقیق به سیگنال های غیرکلامی یا “زبان بدن” طرف مقابل ، مانند حالت های چهره ، حالت ، حرکات و لحن صدا ، می توانید درک کنید که شخص واقعاً چه می گوید. این به شما این امکان را می دهد که به گونه ای پاسخ دهید که اعتماد را جلب کند و ریشه یابی مشکل را پیدا کند.

حل تعارض

نکات بیشتر برای مدیریت اختلاف و حل تعارض

آنچه را که احساس می شود و همچنین گفته شده گوش دهید. وقتی واقعاً گوش می دهید ، عمیقتر به نیازها و احساسات خود و افراد دیگر ارتباط برقرار می کنید. گوش دادن همچنین وقتی نوبت به صحبت شما می رسد ، باعث تقویت ، اطلاع رسانی و شنیدن دیگران می شود.

حل تعارض را به جای پیروزی یا “درست بودن” در اولویت قرار دهید. حفظ و تقویت رابطه ، به جای “پیروزی” در بحث ، همیشه باید اولین اولویت شما باشد. به شخص مقابل و دیدگاه او احترام بگذارید.

بر حال تمرکز کنید. اگر بر اساس درگیری های گذشته کینه خود را حفظ کنید ، توانایی شما برای دیدن واقعیت وضعیت فعلی مختل می شود. به جای نگاه به گذشته ، بر آنچه می توانید در اینجا و اکنون برای حل مشکل انجام دهید تمرکز کنید.

درگیری ها ممکن است خسته کننده باشد ، بنابراین مهم است که بررسی کنید آیا مسئله واقعا ارزش وقت و انرژی شما را دارد.

حاضر به بخشش باشید. اگر نمی خواهید دیگران را ببخشید ، حل تعارض غیرممکن است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “زبان بدن چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

استفاده از شوخ طبعی و مهارت حل اختلاف

با برقراری ارتباط طنزآمیز می توانید از بسیاری از برخوردها بپرهیزید و مشاجرات و اختلافات را حل کنید. شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند مطالبی را بیان کنید که بیان آنها در غیر این صورت ممکن است دشوار باشد بدون اینکه کسی رنجیده شود. با این حال ، مهم این است که با شخص مقابل بخندید ، نه به او.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.