مراقبت های ماه سوم بارداری

مراقبت های ماه سوم بارداری

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”مراقبت های ماه سوم بارداری” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

*این مطلب در خرداد ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

 مطمئناً از این که در آخرین ماه از سه ماهه اول بارداری‌تان هستید ، احساس هیجان انگیزی دارید. ماه سوم بارداری آغاز رشد سریع جنین شما است و به همین خاطر تغییرات و تحولات جدیدی به مرور زمان در شما رخ می‌دهد.

برخی از آزمایشات مورد نیاز  ماه سوم بارداری :

• پزشک یک سری چکاپ‌های پزشکی مانند بررسی وزن ، فشار خون، رشد رحم، ضربان قلب و ادرار کودک را برای شما تجویز می‌کند.
• می‌توانید با انجام سونوگرافی ، ضربان قلب کودک خود را بشنوید.
• خودتان را از لحاظ ذهنی آماده تغییرات جسمانی ماه سوم بارداری کنید.
• استرس و ترس شما در این ماه و دوران بارداری عادی است ، اما اگر این استرس شما را آزار می‌دهد به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

تغییرات فیزیکی زنان باردار در ماه سوم بارداری

ماه سوم بارداری پایان سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم است، بنابراین برخی از علائم بارداری که تا به حال داشته اید ممکن است کم کم از بین بروند. در ادامه بخوانید تا بدانید در این مدت چه چیزی در انتظار شماست و علائم رایج چیست. همچنین در طی این هفته ها متوجه خواهید شد که کودک چگونه رشد می کند.

تغییرات فیزیکی زنان باردار در ماه سوم بارداری

علائم شایع در ماه سوم بارداری

در ماه سوم بارداری، ممکن است هنوز برخی از علائم اولیه بارداری را داشته باشید یا علائم جدیدی ظاهر شوند. اگرچه برخی از این علائم می توانند کاملا آزاردهنده باشند، اما احتمال اینکه همه آنها را تجربه نکنید وجود دارد.

افزایش ترشحات واژن. ترکیبی از هورمون های بارداری و افزایش حجم خون در بدن می تواند باعث دفع ترشحات بیشتر از حد معمول شود. تا زمانی که شفاف یا مایل به سفید است و بوی خنده‌داری نمی‌دهد، لازم نیست نگران باشید. برای جلوگیری از عفونت، لباس زیر نخی و لباس های گشاد یا قابل تنفس بپوشید. اگر در مورد وضعیت خود شک دارید با پزشک خود مشورت کنید.

حالت تهوع. ممکن است همچنان احساس سرگیجه داشته باشید، اگرچه این احساس مطمئناً به زودی از بین خواهد رفت. بسیاری از مادران می گویند که حالت تهوع در این ماه شروع به از بین رفتن می کند که بسیار عالی است. اگر جزو افراد خوش شانس نیستید، غذاهای سبک (مانند نان تست، برنج یا موز) بخورید و نوشیدنی های زنجبیل بنوشید تا معده خود را آرام کند.

خستگی. ممکن است در این ماه همچنان خواب‌آمیزتر از حد معمول باشید زیرا بدن شما به رشد کودک کمک می‌کند. هر زمان که می توانید استراحت کنید، هیدراته بمانید و ورزش متوسطی انجام دهید، زیرا کیفیت خواب را بهبود می بخشد. تمرین یوگای دوران بارداری، پیاده روی و شنا ممکن است گزینه های مناسبی باشند. با این حال، قبل از انجام ورزش های جدید با پزشک خود مشورت کنید.

تغییرات پوستی. اگر متوجه شده اید که نوک سینه هایتان کمی تیره شده است، به این دلیل است که بدنتان ملانین بیشتری تولید می کند که نوعی رنگدانه است. این ملانین اضافی همچنین می تواند باعث پیدایش لکه های قهوه ای روی صورت شود که به آن کلواسما می گویند. همچنین ممکن است متوجه یک خط عمودی تیره شوید که از ناف تا ناحیه تناسلی امتداد دارد. این خط در سه ماهگی بارداری، زمانی که روده شروع به رشد می کند، ظاهر می شود. بیشتر این تغییر رنگ ها تا زمان تولد فرزندتان محو یا ناپدید می شوند.

تغییرات در سینه ها. در طول این ماه، سینه های شما رشد می کنند و تغییر می کنند. ممکن است آرئول ها بزرگ و تیره شوند یا نوک سینه ها کمی بیشتر بیرون بزنند. در زیر سطح، غدد پستانی برای تولید شیر آماده می شوند و چربی در حال انباشته شدن است. اگر سوتین شما خیلی تنگ است، ممکن است وقت آن رسیده که سایز خود را افزایش دهید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

کودک شما در ماه سوم بارداری چگونه تغییر می کند؟

۱- استخوان های نوزاد شروع به سخت شدن کرده اند و ساختاری محکم در حالت تشکیل است.

۲- نوزاد هنوز نمی تواند در شکم حرکت کند.

۳- چشم های نوزاد بزرگ و باز است. پلک ها نیز بعد تشکیل می شود.

۴- گوش خارجی در این زمان تشکیل شده است.

۵- هنوز برای تشکیل اندام های تناسلی زمان وجود دارد، اما اندام های خارجی شروع به تمایز می کنند.

۶- فرزند شما دیگر جنین نیست.

۷- سر نوزاد بزرگترین قسمت بدن است. حدود ½ سایز کل بدن.

۸- سلول های مغز نوزاد به سرعت در حال رشد هستند.

۹- وزن فرزند شما در ماه سوم بارداری ۱۴ گرم است و قد آن ۵۴/۳ اینچ می باشد.

۱۰- در آخر ماه سوم بارداری ضربان قلب فرزند شما به وسیله داپلر قابل شنیدن است..

کارهایی که در ماه سوم بارداری نباید انجام دهید:

اجسام سنگین برندارید. سنگینی به شکم فشار می آورد.
غذاهای چرب و تند نخورید. غذاهای غیرسالم باعث افزایش نفخ و حالت تهوع می شوند.
در فعالیت های پر تنش شرکت نکنید زیرا برای فرزند خطرناک است.
از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
کفش های راحت بپوشید.
سیگار نکشید.
مصرف قهوه را کاهش دهید.
مواد مخدر مصرف نکنید. هر چیزی که شما مصرف کنید به طور مستقیم بر رشد فرزندتان تاثیر می گذارد.

کارشناسان توصیه می کنند روزانه فقط حدود ۳۰۰ کالری اضافی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این معادل یک وعده غذایی سبک یا میان وعده است. مگر اینکه به دلیل تهوع صبحگاهی کمی وزن کم کرده باشید، ممکن است در این ماه بین یک و نیم تا چهار و نیم پوند وزن اضافه کنید. برای مشاوره در مورد میزان افزایش وزن برای شما مناسب است، با پزشک یا ماما خود مشورت کنید.

آیا می توانید حرکت کودک خود را در سه ماهگی بارداری احساس کنید؟

کودک شما در سه ماهگی بارداری می تواند در شکم شما حرکت کند، اما شما هنوز نمی توانید این را احساس کنید. بسیاری از مادران آینده برای اولین بار در ماه پنجم احساس می کنند کودکشان حرکت می کند.

رشد کودک شما در این ماه چگونه خواهد بود؟

ماهیچه ها و روده کوچولوی شما در حال شکل گیری است. اگرچه برخی از استخوان ها در حال حاضر سخت تر هستند، ستون فقرات هنوز بسیار شکننده است.

به نوبه خود، در ماه سوم بارداری، دست و پای کودک از قبل دارای انگشتان ریز است، جایی که ممکن است ریشه ناخن ها دیده شود.

در این ماه اندام تناسلی شروع به رشد خواهند کرد. طولی نمی کشد که متوجه می شوید دختر دارید یا پسر.

به یاد داشته باشید که در سونوگرافی اواسط بارداری متوجه دختر یا پسر بودن نوزاد خواهید شد.

جنین در ماه سوم بارداری چقدر بزرگ می شود؟

جنین در ماه سوم بارداری چقدر بزرگ می شود؟

در ابتدای این ماه نوزاد تقریباً ۱٫۳ سانتی متر طول خواهد داشت، اما در پایان به ۵ سانتی متر و وزن تقریباً ۱۴ گرم می رسد.

ممکن است هر روز در حال حاضر دچار شکم شوید. با این حال، به یاد داشته باشید که هر مادری متفاوت است و ممکن است مجبور باشید چند هفته دیگر صبر کنید. در این ماه، رحم شما به اندازه یک پرتقال بزرگ می شود. متوجه شوید که چه زمانی روده شما شروع به نشان دادن خواهد کرد.

وقتی حالت تهوع فروکش کرد، اشتهای شما باز می گردد و می خواهید به تغذیه سالم ادامه دهید. حتی اگر یک نفر کوچک دیگر را درون خود حمل کنید، لازم نیست برای دو نفر غذا بخورید.

متخصصان توصیه می کنند فقط ۳۰۰ کالری بیشتر در روز بخورید که معادل یک میان وعده یا یک وعده غذایی سبک است. مگر اینکه به دلیل حالت تهوع مقداری وزن کم کنید، معمولاً در این ماه بین ۰٫۷ تا ۲ کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد. با پزشک خود مشورت کنید تا به شما بگوید با توجه به وضعیت خود چقدر باید وزن اضافه کنید.

می‌توانید از محاسبه‌گر افزایش وزن بارداری ما استفاده کنید تا متوجه شوید که آنها می‌توانند بر اساس شاخص توده بدنی‌تان قبل از بارداری، چند کیلوگرم اضافه وزن را در بقیه این دوره به شما توصیه کنند. با این حال، توصیه می کنیم از پزشک خود بپرسید، زیرا او بهترین فردی است که به شما می گوید.

در ماه سوم بارداری چند هفته خواهید بود؟

آیا می خواهید بدانید در ماه سوم بارداری چند هفته خواهید بود؟ سؤال خوبی بود. هیچ پاسخ استانداردی وجود ندارد، اما ماه سوم بارداری معمولاً از هفته ۹ تا هفته ۱۲ یا هفته ۱۳ را در بر می گیرد. وقتی این ماه تمام شد، سه ماهه دوم بارداری آغاز می شود.

ممکن است کودک در سه ماهگی در شکم شما حرکت کند، اما شما هنوز متوجه آن نخواهید شد. بسیاری از مادران اولین حرکات کودک خود را در ماه پنجم احساس می کنند. در مورد حرکات جنین بیشتر بدانید.

از پزشک خود بپرسید که کدام آزمایش های غربالگری ژنتیکی را باید در این ماه بر اساس وضعیت شخصی خود انجام دهید. همچنین در مورد خطرات و مزایای آزمایش های غربالگری مختلف، مانند آزمایش شفافیت نوکال، آزمایش DNA رایگان جنین، یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی صحبت کنید. در مورد به اشتراک گذاشتن اخبار با خانواده و دوستان نزدیک خود در اسرع وقت فکر کنید.

مرخصی زایمان را برنامه ریزی کنید و از پزشک خود بپرسید که چه زمانی باید به مافوق خود بگویید که باردار هستید.

از پزشک خود بپرسید که ایمن ترین گزینه های ورزشی چیست.

پیوند با کودک را با صحبت کردن یا آواز خواندن با شکم خود شروع کنید. همچنین می توانید به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهید. کوچولوی شما فوراً می تواند صدای شما را بشنود.

در مورد ترس ها یا احساساتی که تجربه می کنید به همسرتان بگویید. شما می توانید بیشتر احساس مشارکت کنید و این ماجراجویی را با شما به اشتراک بگذارید.

اگر این اولین بارداری شما نیست، در مورد نحوه آماده سازی فرزندتان برای تولد نوزاد جدید بخوانید.

1/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.