علت واژینیت چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

واژینیت چیست ؟ اگر دهانه واژن دردناک باشد یا لب های خارجی و ناحیه کلیتوریس (فرج) متورم، ملتهب یا تحریک شده باشد این نوعی ناراحتی است که از نظر پزشکی به عنوان واژینیت شناخته می‌شود، واژینیت یکی از آن مشکلات سلامتی آزاردهنده‌ای است که بسیاری از ما هر از گاهی با آن مواجه می‌شویم. تمام آنچه را که باید در مورد واژینیت بدانید،اگر میخواهید بدانید واژینیت چیست و چه علائمی دارد و درمانش چگونه است این مقاله پزشکی را تا انتها مطالعه کنید.

واژینیت چیست ؟

واژینیت یعنی واژن شما دردناک، خارش دار و ناراحت کننده است. بسته به علت، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید، از جمله تغییر در بوی واژن و ترشحات غیرعادی واژن. این علائم می‌تواند بر دهانه واژن، لب‌های بیرونی (لابیا بزرگ)، لب‌های داخلی (لب‌های کوچک) و کلیتوریس تأثیر بگذارد. به همین دلیل، گاهی اوقات این بیماری ولوواژینیت نامیده می شود.

علائم اصلی واژینیت چیست ؟

علائم واژینیت بسته به علت زمینه‌ای متفاوت است، اما احتمالاً یک یا چند مورد از این موارد را خواهید داشت:

درد، خارش یا سوزش در داخل یا اطراف واژن شما
تغییر در ترشحات واژن – از جمله بو، رنگ، مقدار و ضخامت
بوی قوی یا غیرمعمول از واژن – به خصوص بعد از رابطه جنسی
درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی
خشکی واژن
پوست ترک خورده یا متورم در اطراف واژن شما
خونریزی خفیف واژینال یا لکه بینی بین قاعدگی شما

علائم اصلی واژینیت چیست؟

شایع ترین علل ایجاد بیماری واژینیت چیست ؟

عفونت ها

بسیاری از عفونت‌های مختلف وجود دارند که می‌توانند باعث درد و تورم فرج شوند. برفک (کاندیدیازیس) یک عفونت قارچی شایع است که اگر یک قارچ معمولی بی ضرر در واژن شما بیش از حد رشد کند می تواند اتفاق بیفتد. این یکی از شایع ترین علل واژینیت است و تحقیقات نشان می دهد که حدود ۷۵ درصد از زنان حداقل یک بار در زندگی خود به برفک دهان مبتلا می شوند. مراقب خارش و سوزش در داخل و اطراف واژن خود و احتمالاً ترشحات غلیظ، توده ای و سفید رنگ واژن باشید.

واژینوز باکتریایی (BV) یکی دیگر از عفونت های شایع واژن است که می تواند باعث واژینیت شود. زمانی اتفاق می افتد که تعادل باکتری هایی که به طور معمول در واژن شما زندگی می کنند، تغییر کند. شایع ترین علامت ترشحات واژن با بوی شدید ماهی است.

عفونت های مقاربتی (STIs)

۳ بیماری مقاربتی وجود دارد که اغلب می تواند باعث درد، تورم و خارش در اطراف واژن شود:

تریکومونیازیس توسط یک انگل کوچک ایجاد می شود و معمولاً با داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم (جنس جنسی محافظت نشده) منتقل می شود. علاوه بر درد، ممکن است ترشحات بدبوی غلیظ یا کف آلود داشته باشید.

کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده نیز منتقل می شود. اگر علائم را مشاهده کردید، می‌تواند شامل ترشح غیرمعمول، درد هنگام ادرار کردن، خونریزی بعد از رابطه جنسی و بین قاعدگی و درد شکم باشد.

تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود – همان ویروس رایجی که باعث تبخال می شود. این می تواند از طریق رابطه مقعدی، واژینال یا دهانی منتقل شود و منجر به تاول ها یا زخم های کوچک در، روی و اطراف واژن، فرج یا پایین بدن، سوزش یا خارش در اطراف ناحیه تناسلی، ترشح غیرمعمول واژن و درد هنگام ادرار کردن شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

شرایط پوستی

بیماری‌های پوستی که باعث تحریک می‌شوند، مانند اگزما و لیکن پلان، می‌توانند هر قسمت از بدن شما – از جمله اندام تناسلی را تحت تأثیر قرار دهند. علائم شامل لکه های پوستی خشک، خارش دار و دردناک بر روی فرج است که ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز وجود داشته باشد.

آلرژی

مواد شیمیایی مورد استفاده در بسیاری از محصولات رایج در صورت حساسیت به آنها می توانند باعث واکنش شوند. مقصرهای رایج عبارتند از صابون های معطر و شوینده های بدن، مواد شوینده لباسشویی، تامپون ها و نوارهای بهداشتی، دستمال توالت معطر، کاندوم ها و فوم های ضد بارداری.

تغییر سطح هورمون

پایین آمدن سطح هورمون استروژن می تواند باعث شود پوشش و بافت های واژن و فرج شما خشک تر، نازک تر و انعطاف پذیرتر شوند. این اغلب در طول و بعد از یائسگی اتفاق می افتد و همچنین می تواند در دوران شیردهی نیز اتفاق بیفتد. این می تواند منجر به درد، خارش، سوزش و سایر علائم خشکی واژن شود.

نحوه درمان واژینیت چیست ؟

درمان‌های مؤثر زیادی وجود دارد، و اینکه چه چیزی برای شما مناسب است بستگی به این دارد که چه چیزی باعث علائم شما شده است. در برخی موارد، مراحل خودمراقبتی و چیزهایی که می توانید از داروخانه تهیه کنید ممکن است برای کمک کافی باشد. اگر علت علائم شما مشخص نیست، ممکن است داروساز توصیه کند ابتدا با پزشک صحبت کنید.

اگر واژینیت ناشی از برفک باشد:

داروساز شما ممکن است یک داروی ضدقارچ مانند کرمی برای استفاده به واژن، یک قرص برای مصرف یا یک شیاف برای گذاشتن داخل واژن توصیه کند.
اگر برای اولین بار علائم برفک دهان دارید، اگر باردار هستید یا شیر می دهید، اگر علائم شما با درمان های داروخانه ای بهتر نشد یا اگر دوباره عود کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر واژینیت به دلیل یک بیماری پوستی یا واکنش به محصولی مانند صابون یا حوله های بهداشتی معطر ایجاد شده باشد:

با محصولات غیر معطر و بدون صابون – یا فقط آب ساده بشویید.
از آستر شورت معطر، دستمال توالت و روان کننده ها خودداری کنید.
کرم های مرطوب کننده بدون عطر به نام نرم کننده را امتحان کنید. آنها می توانند به تسکین پوست خشک، درد یا خارش فرج کمک کنند، همچنین از آن در برابر عوامل تحریک کننده محافظت می کنند و به جلوگیری از شعله ور شدن پوست کمک می کنند.
خارش، تورم و درد را با کمپرس سرد یا کیسه یخ تسکین دهید.

علت واژینیت چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

اگر واژینیت ناشی از سطوح پایین استروژن باشد:

داروساز شما ممکن است یک مرطوب کننده یا روان کننده واژن را برای کمک به تسکین خشکی و درد توصیه کند.اگر می خواهید از سایر علائم یائسگی حمایت کنید، با پزشک خود صحبت کنید – آنها می توانند چند درمان برای کمک به شما تجویز کنند.

اگر واژینیت ناشی از تبخال تناسلی باشد:

برای کمک به کاهش درد هنگام ادرار کردن، می توانید وازلین یا یک کرم بی حس کننده (مسکن) را روی تاول های خود بمالید.
ریختن آب گرم روی اندام تناسلی خود هنگام ادرار کردن نیز می تواند کمک کننده باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.