علت ترشح نوک پستان چیست؟

برای زنانی که شیر نمی دهند ، ترشح نوک پستان می تواند نگران کننده باشد. اما اگر متوجه ترشح نوک سینه خود شدید ، دلیلی برای وحشت وجود ندارد. در حالی که ترشح از نوک سینه می تواند جدی باشد ، در بیشتر موارد ، طبیعی است یا به دلیل یک بیماری جزئی است.

با این حال ، اگر شما تازه مادر نشده اید، باید هر زمان که متوجه ترشح سینه شدید ، با پزشک خود تماس بگیرید. بر اساس علائم شما و نتایج آزمایشات تشخیصی ، پزشک شما بهترین روش درمانی را تعیین می کند.

ترشح نوک پستان

ترشح خونین نوک سینه هرگز طبیعی نیست. علائم دیگر ناهنجاری عبارتند از ترشح نوک سینه فقط از یک سینه و ترشحاتی که خود به خود و بدون هیچ گونه لمس ، تحریک یا تحریک سینه رخ می دهد.

ارزیابی رنگ ترشح معمولاً برای تصمیم گیری در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن ترشحات مفید نیست. هر دو ترشحات غیر طبیعی و طبیعی نوک سینه می توانند شفاف ، زرد ، سفید یا سبز رنگ باشند.

ترشحات معمولی بیشتر در هر دو نوک سینه رخ می دهد و اغلب هنگامی که نوک سینه ها فشرده می شوند ترشح می شود. برخی از زنانی که نگران ترشحات سینه هستند ممکن است در واقع باعث بدتر شدن آن شوند. آنها این کار را با فشار دادن مکرر نوک سینه برای بررسی ترشح نوک سینه انجام می دهند. در این موارد ، دست نزدن به نوک سینه ها برای مدتی ممکن است به بهبود وضعیت کمک کند.

بر اساس ارزیابی پزشکی شما ، پزشک تشخیص می دهد که ترشحات نوک سینه شما طبیعی (فیزیولوژیکی) یا غیر طبیعی (پاتولوژیک) است. حتی اگر پزشک تشخیص دهد ترشحات سینه شما غیرطبیعی است ، به خاطر داشته باشید که اکثر بیماری های پاتولوژیک که باعث ترشح نوک سینه می شوند جدی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند.

ترشح نوک سینه

علت ترشح نوک سینه

برخی از علل ترشح طبیعی نوک سینه عبارتند از:

بارداری: در مراحل اولیه بارداری ، برخی از خانم ها متوجه ترشح شفاف سینه از نوک سینه می شوند. در مراحل بعدی بارداری ، این ترشح ممکن است ظاهر آبکی و شیری به خود بگیرد.

قطع شیردهی: حتی پس از قطع شیردهی نوزاد ، ممکن است متوجه شوید که ترشحات سینه مانند شیر برای مدتی ادامه دارد.

تحریک: وقتی نوک سینه ها تحریک یا فشرده می شوند مایع ترشح می کنند. ترشح طبیعی نوک سینه نیز ممکن است زمانی رخ دهد که نوک سینه های شما به طور مکرر توسط سوتین شما ساییده می شوند یا در حین انجام تمرینات شدید بدنی مانند دویدن.

علت ترشح غیرطبیعی نوک سینه چیست و آیا می تواند غیرسرطانی باشد؟

تعدادی از شرایط غیر سرطانی می تواند باعث ترشح نوک سینه شود.

اگر ارزیابی اولیه پزشکی شما نشان می دهد که ترشحات غیر طبیعی است ، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را درخواست کند. این آزمایشات به تعیین وضعیت زمینه ای که باعث ایجاد مشکل می شود کمک می کند و ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ترشحات
آزمایش خون
ماموگرافی و یا سونوگرافی یک یا هر دو سینه
برش و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک سینه شما

دلایل احتمالی ترشحات غیر طبیعی عبارتند از:

تغییرات فیبروکیستیک سینه: فیبروکیستیک به وجود یا توسعه بافت فیبری و کیست اشاره دارد. تغییرات فیبروکیستیک در سینه های شما ممکن است باعث ایجاد توده یا ضخیم شدن در بافت سینه شما شود. با این حال ، آنها وجود سرطان را نشان نمی دهند. تغییرات فیبروکیستیک سینه علاوه بر ایجاد درد و خارش ، گاهی اوقات باعث ترشح شفاف ، سفید ، زرد یا سبز از نوک سینه می شود.

گالاکتوره: شاید ترسناک به نظر برسد اما گالاکتوره به سادگی وضعیتی را توصیف می کند که در آن سینه زن شیر ترشح می کند یا ترشحات نوک پستان شیری ترشح می شود حتی اگر آنها به نوزاد خود شیر نمی دهند. گالاکتوره یک بیماری نیست و دلایل احتمالی زیادی دارد.

این شامل:

تومورهای غده هیپوفیز
داروهای خاص ، از جمله برخی هورمون ها و داروهای روانگردان
برخی گیاهان مانند رازیانه
کم کاری تیروئید
مصرف برخی مواد مخدر

عفونت ترشح نوک پستان که حاوی چرک است ممکن است نشان دهنده عفونت در سینه شما باشد. این به عنوان ورم پستان نیز شناخته می شود. ماستیت معمولاً در زنانی که در حال شیردهی هستند دیده می شود. اما می تواند در زنانی که شیر نمی دهند ایجاد شود. اگر عفونت یا آبسه در سینه دارید ، ممکن است متوجه شوید که سینه شما در لمس زخم ، قرمز یا گرم است.

اکتازیا مجرای پستانی : این دومین علت شایع ترشح غیر طبیعی نوک سینه است. به طور معمول در زنانی که در آستانه یائسگی هستند دیده می شود. این وضعیت منجر به التهاب و انسداد احتمالی مجاری واقع در زیر نوک سینه می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، ممکن است عفونت ایجاد شود که منجر به ترشح غلیظ و سبز رنگ نوک سینه می شود.

پاپیلومای داخل سینه: اینها رشد غیر سرطانی در مجاری سینه هستند. آنها شایع ترین دلیل ترشح غیرطبیعی نوک سینه در زنان هستند. وقتی ملتهب می شوند ، پاپیلوم های داخل مجرا ممکن است باعث ترشح نوک سینه شود که حاوی خون است یا بافتی چسبناک دارد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “سرطان سینه چیست؟ و چه نکاتی را باید بدانیم” را نیز مطالعه بفرمایید.      

ارتباط بین ترشحات نوک سینه و سرطان سینه چیست؟

بیشتر ترشحات نوک سینه طبیعی است یا ناشی از یک بیماری خوش خیم پزشکی است. مواردی وجود دارد که ترشح از پستان ممکن است نشانه برخی از انواع سرطان پستان باشد. اگر ترشح از نوک سینه با یک توده یا توده در داخل سینه همراه باشد یا ماموگرافی غیرطبیعی داشته باشید ، این احتمال بیشتر است.

یکی از انواع سرطان پستان که ممکن است باعث ترشح سینه شود ، سرطان داخل مجرا است. این سرطان در مجاری سینه واقع در زیر نوک سینه ایجاد می شود.

یکی دیگر از انواع نادر سرطان سینه که ممکن است منجر به ترشح نوک سینه شود ، بیماری پاژه است. این حالت در مجاری سینه ایجاد می شود و سپس به سمت نوک سینه حرکت می کند. ممکن است باعث خونریزی یا ترشح نوک پستان و آرئول اطراف آن شود. بیماری پاژه معمولاً با نوع دیگری از سرطان سینه رخ می دهد.

علت ترشح نوک سینه

در صورت عدم شیردهی ، چه چیزی باعث ترشح نوک سینه می شود؟

ترشح نوک سینه هر گونه مایع یا مایع دیگری است که از نوک سینه خارج می شود. ممکن است مجبور شوید نوک سینه را فشار دهید تا مایع خارج شود ، یا ممکن است به خودی خود خارج شود.

ترشح نوک سینه در سالهای باروری شایع است ، حتی اگر باردار یا شیرده نیستید. ترشحات معمولاً جدی نیستند. با این حال ، این می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد(البته درصد آن بسیار پایین است) ، بنابراین ارزش صحبت با پزشک را دارد.

سینه های شما هر کدام حدود ۲۰ مجرای شیر دارند و مایعات از آنها نشت می کند. طبیعی است که هنگام بارداری یا شیردهی شیر از نوک سینه خارج شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.