طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه به روش لبنانی

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه

این برگهای انگور بسته بندی شده با طعم و مزه با مخلوط دلپذیری از برنج پر می شوند. گوشت و انبوهی از گیاهان تازه و ادویه های گرم ، سپس پخته می شوند. دلمه برگ مو یکی از غذاهای رایج در فصل تابستان است که خوشمزه و لذیذ است.

نویسنده: سوزی کارادشه  زمان آماده سازی: ۴۵ دقیقه   زمان پخت و پز: ۶۰ دقیقه زمان کل: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه

مواد اولیه دلمه برگ مو:

حدود ۶۰ تا ۷۰ عدد برگ انگور
۱ پیمانه برنج ، به مدت ۱۵ دقیقه در آب فراوان خیسانده ، سپس آبکش کنید
روغن زیتون
۱ پیاز بزرگ زرد ، ریز خرد شده
گوشت گاو بدون چربی چرخ شده به میزان لازم
نمک
فلفل سیاه
۱ قاشق چایخوری پودر پاپریکا
۱ قاشق چایخوری زیره
½ فنجان جعفری تازه خرد شده ،و شوید تازه و نعناع تازه(هرکدام ½ فنجان)
۱ تا ۲ گوجه فرنگی خرد شده به صورت گرد
حدود ۴ فنجان یا بیشتر آب مرغ
۲ عدد لیمو آب گیری شده

        پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه میگوی خوشمزه” را نیز مطالعه بفرمایید.      

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و لبنانی:

برگ های انگور را آماده کنید. برگ های انگور را خوب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود. (بعداً در مراحل کار ، ساقه ها را قبل از پر کردن پاک می کنید.)

چاشنی را آماده کنید.

حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برنج را در آب فراوان خیس کنید. خوب آبکش کنید.

در حالی که برنج خیس است ، گوشت را بپزید. ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک تابه بزرگ گرم کنید. پیاز را اضافه کنید و به مدت کوتاه ، حدود ۲ دقیقه یا آن را بپزید ، تا شفاف شود. گوشت را اضافه کرده و بپزید تا کاملاً قهوه ای شود و گهگاهی آن را بریزید. هرگونه چربی اضافی را تخلیه کنید ، سپس گوشت را با نمک، فلفل و ادویه جات ترشی جات ترکیب کنید. آن را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود.

در یک کاسه بزرگ ، گوشت ، برنج آبکش شده و گیاهان تازه را با هم مخلوط کنید. به آرامی با نمک مزه دار کنید. یک قطره چاشنی روغن زیتون فوق العاده بکر اضافه کنید و مخلوط کنید تا همه چیز به خوبی جا بیفتد.

برگ های انگور را پر کنید ، جمع کنید و بپزید.

یک قابلمه مخصوص پخت و پز تهیه کنید و ته قابلمه را با روغن چرب کنید. چند برگ انگور در ته ظرف بچینید روی آنها را گوجه بگذارید.

برای پر کردن برگ های انگور ، هر بار یک برگ کار می کنید. یک برگ انگور را روی تخته برش در سمت بافت و خشن رو به رو قرار دهید. ۱ قاشق از مواد ریخته و برگ را پر کنید. سپس دو طرف آن را روی مواد پر کنید و رول کنید . این کار را با بقیه برگ های انگور تکرار کنید.

برگهای انگور را به ترتیب در ردیف ، درز به سمت پایین و در قابلمه آماده شده بچینید و در آن را بپوشانید. سپس یک صفحه کوچک وارونه در بالا قرار دهید. آب مرغ یا آب را بجوشانید و روی برگهای انگور بریزید ، به لایه بالایی رسیده و تا حدودی بپوشانید (حدود ۴ فنجان مایع ، شاید کمی بیشتر).

اکنون قابلمه را با درب ظرف بپوشانید و روی حرارت متوسط ​​به مدت ۳۰ دقیقه بپزید تا مایع جذب شود. بشقاب را برداشته سپس آب ۲ لیمو را بریزید. دوباره با درپوش آن را بپوشانید (در این مرحله نیازی به بشقاب نیست) ، برای مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بیشتر یا تا زمانی که کاملاً پخته شود با حرارت ملایم بپزید.

برگ های انگور را از روی حرارت بردارید. قبل از سرو اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بدون پوشش استراحت کند.

یک نم نم بارانی روغن اضافه کرده و آن را به یک ظرف مخصوص سرو منتقل کنید.

نکاتی برای بهتر و خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو:

۱) حتماً برنج را قبل از استفاده خیس کنید ، این باعث می شود خوب و به طور یکنواخت بپزد.

۲) برگ های انگور را بیش از حد پر نکنید ، به یاد داشته باشید که مواد پر شده بیشتر از برنج است و با پخته شدن منبسط می شود.

۳) برگهای انگور را به اندازه کافی محکم بغلتانید تا در حین پخت ، پاره نشود و از بین نرود ، اما باز هم یادتان باشد برنج با پخت منبسط می شود ، بنابراین خیلی محکم تا نکنید وگرنه برنج درست پخته نمی شود.

۴) افزودن یک صفحه کوچک وارونه در بالای برگهای انگور  به سالم ماندن و سر جای آنها کمک می کند و از شناور شدن آنها هنگام پخت و پز جلوگیری می کند. پس از جذب مایعات ، می توانید بشقاب را برداشته و طبق دستورالعمل پخت و پز را تمام کنید.

۵) پس از پخته شدن ، اجازه دهید تا برگ های انگور به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنند تا مایعات باقیمانده جذب شده و برگها خوشمزه شوند .

گزینه گیاهخواری:

تفاوت دلمه برگ مو برای گیاهخواران و گوشت خواران فقط در مخلوط قیمه است. شما باید گوشت را حذف کرده و ½ فنجان برنج اضافه کنید. پیازها را (این بار بدون گوشت) تفت دهید تا شفاف شود. و پیاز را به برنج اضافه کنید. ادویه جات ترشی جات (فلفل دلمه ای و زیره سبز) و مقداری نمک اضافه کرده و گیاهان تازه را اضافه کنید. مخلوط کنید تا ترکیب شود و از این مخلوط گیاهخواری در دستورالعمل به شرح زیر استفاده کنید.

در صورت استفاده از برگهای تازه انگور: آنها را خیلی خوب بشویید و در آب داغ در حال جوش قرار دهید. با استفاده از یک کفگیر سوراخ دار از آب خارج کرده و آنها را در آبکش قرار دهید تا کاملا خنک و آبکش شوند.

باقی مانده مواد غذایی:

به درستی در یخچال و در ظرف در بسته و بدون یخچال به مدت ۳ تا ۴ روز نگهداری شود. می توانید از آنها لذت ببرید و یا دوباره گرم شوید. برای گرم شدن مجدد ، در گلدان را با مقدار کمی مایع قرار دهید ، آن را بپوشانید و آن را روی حرارت متوسط ​​و کم گرم کنید تا گرم شود.

نکات پایانی :

۱) می توانید ۱ تا ۲ شب قبل مواد میانی را آماده کنید و در یخچال در ظرف شیشه ای محکم نگه دارید. ۲) همچنین می توانید برگ های انگور را رول کرده و تا ۱ شب قبل کاملاً مونتاژ کرده و در یخچال نگه دارید تا آماده پخت شود. دوست دارم قبل از پختن کمی آنها را از یخچال بیرون بیاورم تا خیلی سرد نباشند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه به روش لبنانی

دلمه بی شک خوشمزه ترین غذای دنیاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.