شهید حسن تهرانی مقدم که بود؟

شهید حسن تهرانی مقدم که بود؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”شهید حسن تهرانی مقدم که بود؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

حسن تهرانی‌مقدم، ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. به علت شغل پدرش (محمود تهرانی‌مقدم)، که به پیشه خیاطی مشغول بود، به محله شکوفه و سپس به محله بهارستان نقل مکان کرد و مقاطع ابتدایی و دبیرستان را در همین مناطق گذراند.

عضویت در سپاه پاسدران؛ تیرماه ۱۳۵۹

تهرانی‌مقدم در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به‌عنوان مسئول اطلاعات منطقه‌ی ۳ سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد و تا ۵۹/۷/۳۱ در این سمت باقی ماند. در زمان بروز ناآرامی‌ها در نقاط مرزی که مهم‌ترین آن‌ها حوادث تجزیه‌طلبانه در کردستان بود، سپاه را در ۱۵ ماه اول عمر خود متوجه ضرورت تقویت صبغه نظامی کرد.

با این رویکرد تا شهریور ۱۳۵۹ که کشور در آستانه هجوم رژیم بعث عراق قرار گرفت، حداکثر توان رزمی سپاه، تعداد معدودی گردان‌های رزمی بود که با روش‌های چریکی و غیر کلاسیک، درگیر مبارزه با اشرار وضد انقلابیون مسلح در کردستان شدند.

سنگین‌ترین سلاحی که در آن دوران در اختیار سپاه بود، تعدادی خمپاره‌انداز و آرپی‌جی و تیربار بود، درحالی که در همین وضعیت، ضد انقلابیون در کردستان، حتی به توپخانه نیز مجهز بودند. شاید آمار کل سلاح‌های سپاه در آن مقطع از چند هزار تفنگ G۳ ، کلت، آر‌پی‌جی و ده‌‌ها قبضه خمپاره‌انداز تجاوز نمی‌کرد.

راه‌اندازی یگان موشکی حزب‌الله در لبنان به روایت برادر

محمد تهرانی‌مقدم برادر شهید از این رویداد چنین سخن می‌گوید: «حاج حسن‌ حتی به لبنان هم آمد و یگان موشکی حزب‌الله را در آنجا ایجاد کرد. تقریباً در سال ۶۶-۶۵ بود. بچه‌های حزب‌الله لبنان بسیار دوستدار حاج حسن‌آقا بودند. با کارهایی که ایشان انجام داد، حزب‌الله موفق به تجهیز سلاح‌هایی شد که هرگاه صهیونیست‌ها شرارتی می‌کردند، با پاسخ دندان‌شکن مواجه می‌شدند.

الان هم قاطعانه بگویم، رژیم صهیونیستی اگر هرگونه عملیات یا تهدیدی را علیه جمهوری اسلامی داشته باشد، از ناحیه موشک‌های حزب‌الله لبنان مشت محکمی را دریافت خواهد کرد که قلب تل‌آویو را زیر و رو می‌کند. باید بگویم بهترین هدیه حاج حسن آقا به مردم و حزب‌الله لبنان، آموزش و انتقال تجربیات موشکی به این کشور بود، به‌طوری که در جنگ ۳۳ روزه و جنگ ۲۲ روزه غزه، پیروزی حزب‌الله و بچه‌های حماس علیه صهیونیست‌ها مدیون همین آینده‌نگری ایشان بود که رزمندگان حزب‌الله را آموزش دادند. از همین طریق بود که حزب‌الله توانست سیستم موشکی‌اش را ایجاد کند و نه تنها مانع پیشرفت رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان شد بلکه تمام نقشه‌های صهیونیست‌ها را نقش بر آب کرد.»

جانشین نیروی هوا فضای سپاه؛ ۱۳۸۴

شهید تهرانی‌مقدم در تاریخ ۱۳۸۴/۷/۱ به‌عنوان جانشین سردار “علی زاهدی” در نیروی هوا فضای سپاه پاسداران منصوب شد.

نحوه شهادت

سردار حسن تهرانی‌مقدم تا روز آخر عمر نیز به‌عنوان مسئول این سازمان در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیر بنایی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود و در روز شهادتش (۲۱ آبان ۱۳۹۰) در پادگان امیرالمومنین(ع) شهرستان ملارد درحالی که برای آزمایش موشکی، آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات، به یاران شهیدش (احمد کاظمی، حسن شفیع زاده، حسن غازی،‌ غلامرضا یزدانی، علیرضا ناهیدی، مصطفی تقی‌خواه و …) پیوست.

شهید حسن تهرانی مقدم که بود؟
شهید حسن تهرانی مقدم که بود؟

خبر شهادتش چون موشک در جهان پیچید

خبر شهادت پدر موشکی ایران، چون موشک جهان پیما در دنیا مخابره شد. هر رسانه ای از ظن خود نوشت، اما نبوغ و تخصص او از دید هیچ یک پوشیده نماند.

روزنامه گاردین درباره شهید طهرانی‌مقدم به نقل از سرلشکر مصطفی ایزدی نوشت: او از سال ۱۹۸۴ پیشگام ایجاد سیستم موشکهای زمین به زمین ایران بوده است که این موضوع باعث وحشت قدرت‌های امپریالیستی و رژیم صهیونیستی شده است.

 یک سایت یهودیان در جهان درباره شهید حسن طهرانی‌مقدم نوشت : گزارش‌ها نشان می‌دهد که حسن تهرانی‌مقدم یکی از موسسان توپخانه و واحدهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جنگ ایران و عراق بوده و بیشترین کار و تلاش وی برای توسعه سلاح‌ها و موشک‌ها بوده است.

شهید تهرانی مقدم از زبان دخترش

زیاد بودند کسانی که دوست نداشتند معروف باشند. اما گاهی کسانی همه تلاششان این است که گمنام بمانند. پدرم همیشه می‌گفت بچه‌ها وقتی کاری را انجام می‌دهید از در پشتی بروید. حتی نایستید که از شما تشکر کنند. خیلی از پروژه‌های بزرگی که در سطح کشور انجام شده را ایشان انجام داده‌اند اما به اسم‌های دیگر است. این‌ها همه برای ما درس است که کسی که واقعا برای خدا کار کند نتیجه‌اش را می‌بیند.

مطیع امر رهبر بود و وقتی رهبری می‌فرمود ما عقبیم و باید به لحاظ شبانه روزی تلاش کنیم تا بتوانیم از لحاظ علمی و خودباوری عقب ماندگی چندین ساله را جبران کرده و عزت تشیع را در جهان به وجود بیاوریم. ایشان هم شبانه روز مشغول فعالیت شد. می‌گفت: دشمنی داریم که شبانه روز فعالیت می‌کند. هر جوان ما باید اندازه چند جوان دیگر کار انجام دهد.

منبع:ایرنا،صراط نیوز،رشد

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.