خوش قول بودن را تمرین کنیم

خوش قول بودن را تمرین کنیم

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”خوش قول بودن را تمرین کنیم” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

رابطه خوش قولی و همدلی

خوش قولی و همدلی رابطه نزدیکی با هم دارند. وقتی کسی می خواهد بدقول شود و به عهد خود وفا نکند نشاندهنده این است که همدلی در او وجود ندارد زیرا اگر حس همدلی در او وجود داشت به این فکر می کرد که بدقولی می تواند مشکلات زیادی برای کسی که به ما کمک کرده بوجود آورد.

چگونه خوش قول باشیم؟

۱-    به پیامدهای منفی بدقولی و آثار مثبت خوش‎قولی توجه کنید.

مدام به سود و زیان خوش‎قولی و بدقولی فکر کنید. این به شما انگیزه می‎دهد و برای وفای به عهد مصمم‎تان می‎سازد. خوش‎قولی نه تنها اعتبار شما را زیاد می‎کند بلکه باعث محبوبیت و نفوذ شما به قلب دیگران می‎شود. در فرمایشات معصومین علیه السلام وفای به عهد را نشانه جدی ایمان خوانده‎اند و حتی وعده آن را داده‎اند که فردی که به وعده و قول‎اش به طور جدی متعهد و وفادار است با پیامبر اسلام (ص) محشور می‎شود. پیامبر اکرم (ص) فرموده‎اند: « نزدیک‎ترین شما به من در قیامت راستگوترین، خوش‎قول‎ترین و خوش‎اخلاق‎ترین شماست.»

۲-    خود را تشویق و تنبیه کنید.

اگر به فرزند، همسر، والدین و.. قولی داده‎اید و به آن وفادار نبودید یا آن را به تأخیر انداخته‎اید، خود را به طور جدی تنبیه کنید. برای خود جریمه‎ای در نظر بگیرید و یا خود را از یک موضوع مورد علاقه در آن روز محروم کنید. در عین حال اگر خوش‎قولی کردید خدا را شکر کنید و خود را تشویق کنید.

۳-عجله نکنید.

وقتی می‎خواهید به کسی قول بدهید کاملاً جوانب کار را بررسی کنید. توانمندی خود را بسنجید فرصت و زمان خود را ارزیابی کنید، حوصله خود را در نظر بگیرید و پس از آن تصمیم بگیرید که قول بدهید. وعده‎های عجولانه معمولاً به بدقولی و شرمندگی می‎انجامد.

۴-اگر یقین به انجام ندارید وعده ندهید.

حتی اگر به احتمال زیاد قادر به انجام کاری هستید قول ندهید باید مطمئن باشید که می‎توانید. امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده‎اند: « چیزی را که یقین به وفای به آن نداری وعده مده.» بنابراین تا آنجا که می‎توانید وعده‎ای ندهید.

۵-یادداشت کنید.

دفترچه کوچکی را برای خود تهیه کنید و کوچکترین قول و قرارهای خود را داخل ان یادداشت کنید. حتی اگر به همسرتان قول داده‎اید که یک کیلو پرتقال بخرید و یا برای فرزندتان یک مداد بخرید و یا به خواهرتان قول داده‎اید که به او زنگ بزنید، آنها را یادداشت کنید و جدی بگیرید.

خوش قول بودن را تمرین کنیم
خوش قول بودن را تمرین کنیم

مقابله با بدقولی

۱٫ از پیش مشخص کنید چه می‌خواهید

نتیجه‌ی ضعیف مایه‌ی شکایت بسیاری از مدیران است، به‌خصوص مدیرانی ‌که در پایان کار متوجه می‌شوند خواسته‌های‌شان را از همان آغاز دقیقا مشخص نکرده‌اند. بنابراین پیش از پذیرفتن تعهدی یا اقدام به سین‌جیمِ کسی، باید خواسته‌ی خود را به‌صورت کاملا شفاف مشخص کنید. باید تعیین کنید در چه صورتی خروجی را موفقیت‌آمیز می‌دانید. وقتی خودتان مردد هستید، چه انتظاری از دیگران دارید؟

۲. انتظارات را شفاف بیان کنید

گاهی می‌توان با توضیحی ساده در آغاز کار، از سوءبرداشت‌های آینده جلوگیری کرد. بنابراین همیشه مطمئن شوید دیگران به‌روشنی می‌دانند «چه» می‌خواهید و «چه‌مدت» زمان برای انجام آن در اختیارشان قرار می‌دهید. ابهام اغلب منجر به سرخوردگی و تأمین‌نشدن اهداف می‌شود. فراموش نکنید تنها با پرسیدن «متوجه شدید؟» راه به جایی نمی‌برید؛ از دیگران بخواهید برداشت‌شان را بیان کنند و به گفته‌هایتان واکنش نشان بدهند تا مطمئن شوید همه‌ با هم به درک مشترکی رسیده‌اید.

۳. بر بایدها تأکید کنید نه نبایدها

آدم‌های بسیاری عادت دارند به‌خاطر رفتارها و کارهایی که نمی‌پسندند، غر بزنند. در این مسیر، آنها معمولا فراموش می‌کنند پسند خود را می‌خواهند مشخص کنند.

۴. پیش از متهم‌کردن، اجازه‌ی توضیح‌دادن بدهید

در رویارویی با فردی که کارش را به‌خوبی انجام نداده است، در گام نخست به او فرصتی دوباره بدهید؛ شاید مشغله‌اش خیلی زیاد بوده است و به‌گمانش وظایف دیگرش اولویت داشته‌اند. شاید هم نیاز به راهنمایی بیشتری داشته ‌و البته شاید رخداد غیرمنتظره‌ای رخ داده که فراموش کرده‌ است به شما اطلاع بدهد. پای صحبت‌شان بنشینید و اجازه بدهید دلایل و مشکلات‌شان را مطرح کنند.

۵. پیامدهای بدقولی‌شان را با خودشان در میان بگذارید

افراد معمولا نمی‌دانند رفتارشان چه اثری بر دیگران یا خودشان می‌گذارد. بنابراین برای‌شان روشن کنید که پایبند‌نبودن به حرف و تعهد‌شان، چه تأثیری بر شخص شما، افراد دیگر و حتی خودشان دارد: شاید مجبور شوید تا دیروقت برای انجام کاری بمانید که وظیفه‌ی آنها بوده است؛ شاید این موضوع بر کار همه‌ی تیم اثر بگذارد و درنهایت شما را مجبور به تعدیل کند؛ شاید شما را از خودشان ناامید کنند؛ شاید هم، شما یا دیگران درباره‌ی سپردن مسئولیت‌های دیگر به آنها مردد شوید. نیت شما ناراحت‌کردن آنها نیست؛ تنها می‌خواهید پیامدها را روشن کنید تا امکان بهبود کارها در آینده فراهم شود.

منبع:چطور،ایده ال مگ،حورایی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.