جراحی افتادگی پلک چگونه است؟

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک که از نظر پزشکی به نام پتوز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن مرز یکی یا هر دو پلک فوقانی به حالت پایین تر از حالت طبیعی افتاده است. این می تواند باعث مشکلات زیبایی ناخواسته و ظاهری خسته به افراد بدهد. در موارد شدیدتر، اگر افتادگی پلک تمام یا قسمتی از چشم را بپوشاند و همچنین شرایط دیگری مانند خشکی یا آبریزش چشم، می تواند باعث مشکلات بینایی شود.

علائم پتوز پلک چیست؟

علامت واضح پتوز افتادگی پلک است که می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند. در کودکان مبتلا به پتوز مادرزادی، سرنخ هایی که باید به دنبال آنها بود، کج کردن سرشان به عقب یا بالا بردن ابروها و چانه برای بلند کردن پلک ها و دیدن واضح است. این اغلب منجر به سردرد و گردن درد می شود.

شدت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما معمولاً بیماران علائم زیر را تجربه می کنند:

باز نگه داشتن پلک ها مشکل است
خستگی چشم به خصوص هنگام مطالعه
چشم های خسته
ابرو درد در نتیجه تلاش زیاد برای بالا بردن پلک ها.

علت افتادگی پلک چیست؟

چرا باید افتادگی پلک درمان شود؟

افتادگی پلک باعث باریک شدن دهانه چشم می شود، در این صورت چشم کوچکتر از آنچه هست به نظر می رسد. علاوه بر این، اگر بیماری مردمک ها را پوشانده باشد و در نتیجه باعث مشکلات بینایی شود، بیمار ممکن است ناخودآگاه ابروهای خود را بالا ببرد تا بهتر ببیند که منجر به سردرد و ظاهری عجیب و شگفت زده شود.برای برخی از افراد، افتادگی پلک ممکن است باعث مشکلات پزشکی نشود، اما فقط یک نگرانی زیبایی است.

در صورت افتادگی پلک، مراجعه فوری به پزشک ضروری است اگر:

به طور ناگهانی در یک دوره کوتاه چند ساعت یا چند روز ایجاد می شود.

با دوبینی، ضعف در عضلات صورت یا بازوها و پاها، مشکل در صحبت کردن یا بلع، یا سردردهای شدید همراه است.

همچنین دارای علائم عفونت چشم، از جمله درد و قرمزی، تب، برآمدگی چشم، یا مشکل در حرکت است

علت افتادگی پلک چیست؟

پتوز معمولا در بزرگسالان به دلیل اختلال در عملکرد عضلات پلک که پلک را بالا می‌برد و باعث افتادگی پلک می‌شود، رخ می‌دهد. پتوز پلک می تواند ارثی باشد (پتوز مادرزادی) که از بدو تولد فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و به معنای وجود نقص در عضله بالابرنده است که پلک ها را بالا می برد. پتوز مادرزادی می تواند خفیف یا شدید باشد، اما در صورت عدم درمان ممکن است فرد دچار آسیب دائمی بینایی شود.

برخی از کودکان ممکن است دچار پتوز چشمک زدن به مارکوس گان باشند، جایی که پلک‌های افتاده هنگام باز شدن فک بالا می‌آیند. دلیل این امر به دلیل اتصال عصبی غیر طبیعی است و معمولاً فقط یک پلک را تحت تأثیر قرار می دهد.

این عارضه همچنین می‌تواند بیماران بزرگسال را در مراحل بعدی زندگی (پتوز اکتسابی)، به دلیل سن، ضربه چشم، جراحی آب مروارید یا استفاده از لنزهای تماسی تحت تأثیر قرار دهد، که با قرار دادن مکرر لنزها در پلک به عضله بالابرنده آسیب می‌رساند.

بیماری های عصبی مختلف می توانند باعث افتادگی پلک شوند، مانند میاستنی گراویس یا دیستروفی میوتونیک، اما این موارد کمتر رایج هستند. افتادگی پلک نیز ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که با تورم یا کیست های بزرگ سنگین شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “داشتن ابروهای پرپشت با ۱۰ روش خوب” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه پتوز را تشخیص دهیم؟

بسیاری از موارد پتوز مربوط به سن است و شما به راحتی می توانید آن را تشخیص دهید. ظاهر فعلی پلک خود را با تصاویر گذشته خود مقایسه کنید تا تصمیم بگیرید که آیا افتادگی به مرور زمان بدتر شده است یا خیر.

با این حال، در سایر موارد این بیماری، پزشک باید آن را به درستی تشخیص دهد و بیمار را برای درمان ارجاع دهد. پزشک عمومی شما ابتدا تمام علائمی را که تجربه می‌کنید بررسی می‌کند و در مورد سابقه پزشکی، از جمله اینکه آیا پتوز یا سایر بیماری‌های عضلانی در خانواده وجود دارد، سؤال می‌کند. پس از آن، معاینه فیزیکی برای بررسی ناحیه چشم انجام می شود. در جایی که هر چیز غیرطبیعی یافت می شود، ممکن است نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی بیشتری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی داشته باشید.

در مواردی که ضعف عضلانی نیز مشاهده می شود، پزشک ممکن است انجام آزمایش خون را برای تعیین اینکه آیا به میاستنی گراویس مبتلا هستید یا خیر، توصیه کند. این یک وضعیت نادر است که بر نحوه واکنش عضلات به پیام‌های عصبی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند روی ماهیچه‌های پلک و غیره تأثیر بگذارد.

 درمان افتادگی پلک

نوع درمان ارائه شده به عوامل زیادی بستگی دارد، اما برای کسانی که از پتوز شدید رنج می برند که بینایی و ظاهر را تحت تاثیر قرار می دهد، مراجعه به جراح چشم توصیه می شود.

درمان های غیر جراحی نیز در دسترس هستند و قطعا نقش خود را در درمان پتوز دارند. اینها شامل پایه های BoNT و پتوز هستند که به عینک متصل می شوند. لنزهای تماسی تخصصی نیز وجود دارد که بیماران می توانند برای بالا نگه داشتن پلک به درستی از آنها استفاده کنند.

جراحی افتادگی پلک چگونه انجام می شود؟

جراحی پتوز معمولاً شامل کوتاه شدن ماهیچه ها یا تاندون هایی است که پلک را بالا می برند. یک برش پنهان در چین طبیعی پوست پلک بالایی ایجاد می شود. همچنین می‌توان آن را از طریق زیر پلک انجام داد و نیازی به برش پوست نیست.

مرحله کلیدی در روش درمان افتادگی پلک، شناسایی عضله ای است که بلند کردن پلک را کنترل می کند، که سپس پیشرفته شده و دوباره به پلک متصل می شود. در سایر اشکال نادرتر پتوز، تعلیق به ابرو انجام می شود که به موجب آن لیفت ناحیه ابرو به صورت دستی با پلک جفت می شود.

عمل جراحی پتوز معمولاً تحت بی حسی موضعی (بی حسی عمومی برای کودکان) انجام می شود و بسته به اینکه یک یا هر دو پلک تحت درمان هستند، حدود ۴۵ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد. پس از ۱-۲ هفته، بخیه ها را می توان برداشت.

همچنین معمولاً با بلفاروپلاستی پلک بالا برای ایجاد ظاهری بهینه پلک بالا و بهبود بینایی انجام می شود. جراحی لیفت ابرو نیز اغلب به طور همزمان انجام می شود تا نتیجه زیبایی خوب حاصل شود.

جراحی افتادگی پلک چگونه انجام می شود؟

در جراحی پتوز از چه نوع بی حسی استفاده می شود؟

بزرگسالانی که تحت عمل جراحی افتادگی پلک قرار می‌گیرند معمولاً بی‌حسی موضعی داده می‌شوند و در طول عمل بیدار خواهند بود. این به جراح اجازه می دهد تا موقعیت پلک را بهتر قضاوت کند. گاهی از بی حسی موضعی همراه با آرامبخش یا بیهوشی عمومی استفاده می شود.

برای کودکان، جراحی پتوز معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. حداقل شش ساعت قبل از جراحی، بیماران نباید چیزی برای خوردن یا نوشیدن داشته باشند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.