تفاوت ایست قلبی و حمله قلبی به زبان ساده

اشتباه گرفتن ایست قلبی با حمله قلبی رایج است، زیرا هر دو اورژانس پزشکی هستند که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند. با این حال، آنها یک چیز نیستند. حمله قلبی شامل وقفه در خون رسانی به قلب است. ممکن است منجر به ایست قلبی شود، یعنی زمانی که قلب پمپاژ نمی کند. انجمن قلب آمریکا (AHA) تفاوت بین حمله قلبی و ایست قلبی را به عنوان یک مشکل گردش خون در مقایسه با یک مشکل الکتریکی توصیف می کند. این مقاله تفاوت بین ایست قلبی و حمله  قلبی را توضیح می دهد. همچنین علائم هر یک را مورد بحث قرار می دهد و توضیح می دهد که در مواقع اضطراری چه باید کرد.

تفاوت ایست قلبی با حمله قلبی چیست؟

تفاوت ایست قلبی و حمله قلبی به زبان ساده

ایست قلبی چیست؟

ایست قلبی به طور ناگهانی، معمولاً بدون هشدار، زمانی اتفاق می‌افتد که قلب پمپاژ خون در بدن را متوقف می‌کند. اگر فرد فوراً تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است بیهوش شود و در عرض چند دقیقه بمیرد. بسیاری از ایست‌های قلبی به این دلیل اتفاق می‌افتند که فرد دچار حمله قلبی شده است، که باعث ریتم غیرطبیعی قلب می‌شود که به نام آریتمی شناخته می‌شود.

یکی از علل شایع ایست قلبی، آریتمی به نام فیبریلاسیون بطنی (VFib) است. VFib زمانی اتفاق می افتد که مدار الکتریکی قلب دچار هرج و مرج می شود. قلب به جای تپش ، فیبریل می شود، یعنی می لرزد.

علائم ایست قلبی

در بیشتر موارد، اولین علامت ایست قلبی از دست دادن هوشیاری است.

گاهی اوقات، فرد علائم هشدار دهنده ایست قلبی را یک ساعت قبل از ایست قلبی تجربه می کند.

ضربان قلب تند
سبکی سر یا سرگیجه
درد قفسه سینه
تنگی نفس
حالت تهوع
استفراغ

ایست قلبی: در مواقع اضطراری چه باید کرد؟

ایست قلبی یک اورژانس است و شاهدان باید فوراً اقدام کنند. اگر بیش از یک نفر در دسترس باشد، یکی باید احیای قلبی ریوی (CPR) را شروع کند در حالی که دیگری با ۱۱۵ تماس گرفته و به دنبال دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می‌گردد.

ادامه شناخت تفاوت های بین ایست قلبی و حمله قلبی

حمله قلبی چیست؟

در ایالات متحده، هر ۴۰ ثانیه یک نفر دچار حمله قلبی می شود . حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به قلب قطع شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون یکی از شریان های کرونری را مسدود کند. قلب همچنان خون را به اطراف بدن پمپاژ می کند، اما بخشی از قلب که معمولاً خون را از شریان مسدود شده دریافت می کند شروع به مرگ می کند. حمله قلبی می تواند آسیب جدی به قلب وارد کند و کشنده باشد.

شایع‌ترین علت حمله قلبی بیماری عروق کرونر (CAD) است که در آن دیواره‌های سرخرگ با آتروم، تجمع رسوبات چربی، مسدود می‌شوند. اگر یک تکه آتروم پاره شود، لخته ای در اطراف آن ایجاد می شود که می تواند جریان خون را مسدود کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علائم حمله قلبی

اگرچه علائم حمله قلبی می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود، اما همیشه اینطور نیست. علائم برخی افراد خفیف و تدریجی است و طی روزها تا هفته ها ایجاد می شود.علائم ممکن است بین جنس ها و حتی در بین حملات قلبی در یک فرد متفاوت باشد.

با این حال، علائم معمول حمله قلبی عبارتند از:

درد یا ناراحتی قفسه سینه
درد شدید یا سوزش که به یک یا هر دو بازو یا پشت، گردن، فک یا معده گسترش می یابد
تنگی نفس
سبکی سر
حالت تهوع
ضربان قلب سریع یا نامنظم
تعریق

برخی از افراد ممکن است یک حمله قلبی خاموش را تجربه کنند، که یا بدون علائم یا با علائم بسیار خفیف اتفاق می افتد. بر اساس یک تخمین، حملات قلبی خاموش تقریباً ۵۰٪ حملات قلبی را تشکیل می دهند. سن بالاتر و داشتن شرایطی که باعث آسیب عصبی می شود، مانند دیابت، می تواند بر نحوه تجربه درد در فرد تأثیر بگذارد. در نتیجه ممکن است فرد بدون احساس درد دچار حمله قلبی شود.

حمله قلبی: در مواقع اضطراری چه باید کرد؟

اگر فردی فکر می‌کند که خود یا کسی که با او در حال حمله قلبی است، باید شانس یک نتیجه خوب را با موارد زیر به حداکثر برسانند:

بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید
نشستن و آرام ماندن
در صورت امکان ۳۲۵ میلی گرم آسپرین را بجوید و ببلعید

عوامل زیر خطر ایست قلبی و حمله قلبی را در افراد افزایش می دهد:

سن: خطر با افزایش سن افزایش می یابد.
جنسیت: خطر ایست قلبی برای مردان بیشتر است.
نژاد: مردم آفریقایی-آمریکایی با افزایش خطر ایست قلبی مواجه هستند. در معرض خطر خاص کسانی هستند که شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی و نارسایی قلبی دارند.

تفاوت های بین ایست قلبی و حمله قلبی

عوامل خطر دیگر برای ایست قلبی و حمله قلبی عبارتند از:

سابقه پزشکی شخصی یا خانوادگی ایست قلبی
سابقه پزشکی شخصی یا خانوادگی اختلالات ارثی که ممکن است باعث آریتمی یا کاردیومیوپاتی شود.
مصرف مواد مخدر
مصرف الکل
نارسایی قلبی
سیگار کشیدن
کلسترول خون بالا
فشار خون بالا
عدم تحرک بدنی
چاقی
دیابت
فشار
یک رژیم غذایی غیر مغذی
عدم تعادل الکترولیت
نارسایی کلیه

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.