بوتولیسم چیست ؟ علائم، علل، تشخیص

بوتولیسم چیست ؟ این یک بیماری نادر و فلج کننده است که توسط سموم عصبی برخی باکتری های تولید کننده هاگ به نام کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود. آنها در خاک و آب تصفیه نشده یافت می شوند. رایج ترین اشکال بوتولیسم عبارتند از:

بوتولیسم نوزاد
بوتولیسم غذایی
بوتولیسم زخم

بوتولیسم نوزادان

شایع ترین شکل، پس از مصرف اسپورهای باکتریایی توسط نوزاد، معمولاً با خوردن عسل آلوده، رخ می دهد. اغلب در نوزادان یک ساله و کوچکتر تشخیص داده می شود (سیستم گوارشی نوزادان به اندازه کافی بالغ نیست تا عسل حاوی بوتولیسم را به سرعت از بدن خود خارج کند).

بوتولیسم ناشی از غذا در اثر مصرف غذاهای آلوده به سم بوتولینوم ایجاد می شود – معمولاً سبزیجات کنسرو شده خانگی، ماهی دودی یا خام، عسل و شربت ذرت.

اگر کلستریدیوم بوتولینوم وارد زخم باز شده و سموم آن را آزاد کند، بوتولیسم زخم ایجاد می شود.

اشکال دیگر، حتی نادرتر از بوتولیسم، از جمله بوتولیسم یاتروژنیک وجود دارد. این امر به دنبال مصرف بیش از حد تصادفی سم بوتولینوم در طی تزریق بوتاکس رخ می دهد که در طی عمل های زیبایی و همچنین برای درمان برخی اختلالات عصبی عضلانی استفاده می شود.

همه انواع بوتولیسم می تواند کشنده باشد و به عنوان اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود.

علائم و نشانه های بوتولیسم چیست ؟

سم بوتولینوم باعث فلج گسترده عضلانی می شود که منجر به:

تاری و دوبینی
افتادگی پلک
گفتار نامفهوم و مشکل در بلع و تنفس
احساس سنگینی در زبان
دهان خشک
ضعف عضلانی

علائم بوتولیسم در نوزادان عبارتند از:

تغذیه ضعیف
بی حالی و ضعف
یبوست
گریه ضعیف
عضلات ضعیف و کنترل سر

علائم و نشانه‌های بوتولیسم ناشی از غذا معمولاً ۱۸ تا ۳۶ ساعت پس از مصرف غذای آلوده ظاهر می‌شوند، اگرچه می‌توانند در هر زمانی بین ۶ ساعت تا ۱۰ روز پس از مصرف ظاهر شوند.

شایع ترین علائم بوتولیسم غذایی عبارتند از:

مشکلات بلع، صحبت کردن یا تنفس
دهان خشک
ضعف عضلات صورت
دوتایی و تاری دید
تهوع و استفراغ
گرفتگی شکم

علائم و نشانه های بوتولیسم زخم معمولاً حدود ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض سم ظاهر می شوند و عبارتند از:

مشکلات بلع، صحبت کردن یا تنفس
ضعف عضلات صورت
دوتایی و تاری دید
افتادگی پلک
زخم آسیب دیده ممکن است قرمز و متورم به نظر برسد یا نباشد.

به طور کلی، اگر همه اشکال بوتولیسم درمان نشوند، می توانند باعث فلج بازوها، پاها، تنه و عضلات تنفسی شوند که در نهایت به دلیل ناتوانی در تنفس منجر به مرگ می شود.

علل و عوامل خطر برای بوتولیسم چیست ؟

اغلب، منبع بوتولیسم ناشی از غذا، غذاهای کنسرو شده خانگی است که اسید کمی دارند، مانند میوه ها، سبزیجات و ماهی. با این حال، فلفل تند ، سیب زمینی پخته شده با فویل،  موارد بوتولیسم ناشی از غذا مرتبط است.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بسیاری از موارد بوتولیسم ناشی از غذا پس از مصرف غذاهای کنسرو شده، کنسرو شده یا تخمیر شده در خانه گزارش شده است.

به طور کلی، غذاهایی با محتوای اسید کم رایج ترین منابع در این موارد هستند، از جمله:

هویج
ذرت
لوبیا سبز
مارچوبه
چغندر
سیب زمینیها
مواد غذایی از پیش بسته بندی شده

بوتولیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

اولین قدم در هر تشخیص بوتولیسم، شرح حال کامل بیمار است. پزشک شما را از نظر علائم و نشانه‌ها بررسی می‌کند و سپس در مورد غذاهایی که اخیراً خورده‌اید یا ممکن است از طریق یک زخم باز در معرض باکتری قرار گرفته باشید، از شما می‌پرسد.

برای نوزادان مبتلا به بوتولیسم، پزشک ممکن است از شما بپرسد که آیا کودک شما اخیراً عسل خورده است یا یبوست یا بی حالی را تجربه کرده است.

بوتولیسم چیست

در برخی موارد، آزمایش خون، مدفوع (مدفوع) یا استفراغ برای شواهد سم بوتولینوم کلستریدیوم می تواند بوتولیسم نوزاد یا غذا را تأیید کند. علاوه بر این، از آنجایی که علائم بوتولیسم مشابه علائم بیماری هایی مانند سندرم گیلن باره، سکته مغزی، میاستنی گراویس و مصرف بیش از حد مواد افیونی است، پزشک ممکن است توصیه کند:

اسکن مغز
آزمایش مایع نخاعی (پنکسیون کمری)
تست عملکرد عصب و عضله

از آنجایی که این آزمایشات ممکن است چندین روز طول بکشد، معاینه پزشکی بهترین راه برای تشخیص بوتولیسم است – و اگر پزشک شما مشکوک به بوتولیسم باشد، ممکن است بلافاصله درمان را شروع کنید.

به طور کلی، اگر فکر می کنید ممکن است بوتولیسم داشته باشید، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا درمان زودهنگام شانس بقای شما را افزایش می دهد و خطر عوارض را کاهش می دهد.

درمان بوتولیسم چیست؟

دارویی به نام آنتی توکسین بوتولینوس برای مقابله با سم فلج کننده باکتری در گردش در بدن استفاده می شود. اگر آنتی توکسین قبل از شروع فلج داده شود، می تواند از بدتر شدن علائم جلوگیری کرده و زمان بهبودی را کوتاه کند.

برای تسریع بهبودی بوتولیسم ناشی از غذا، پزشکان ممکن است استفراغ یا مدفوع (با تنقیه) را برای خارج کردن غذای آلوده از روده تحریک کنند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “یوگای چشم چیست و چه فوایدی دارد؟به همراه تصویر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

گزینه های دارویی برای بوتولیسم

آنتی توکسین بوتولینوس که به صورت تزریقی تجویز می شود، تنها درمان دارویی موثر برای بوتولیسم ناشی از غذا و زخم است. آنتی توکسین با چسبیدن خود به سم کلستریدیوم بوتولینوم که هنوز در جریان خون شما در گردش است، عمل می کند و از آسیب رساندن به اعصاب شما جلوگیری می کند.

درمان با آنتی‌توکسین هیچ آسیب عصبی را که قبلاً توسط سم ایجاد شده است برطرف نمی‌کند، اما اعصاب شما در نهایت در طول درمان و بعد از درمان خود به خود بازسازی می‌شوند.

برای بوتولیسم زخم، پزشک شما همچنین ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای کمک به بهبود زخم و رفع عفونت توصیه کند.

برای بوتولیسم نوزادان، پزشکان از نوع دیگری از آنتی توکسین به نام گلوبولین ایمنی بوتولیسم استفاده می کنند.

جراحی برای بوتولیسم

از جراحی فقط برای درمان بوتولیسم زخم استفاده می شود. در این روش‌ها، جراحان بخشی از زخم را که در آن سموم کلستریدیوم بوتولینوم رشد می‌کند، برمی‌دارند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.