برای از بین بردن گچ کتری چکار باید کرد؟

هیچ کس از دیدن کتری گچ گرفته لذت نمی برد، اما لازم است که برای رفع رسوبات گچ تمیز کردن را منظم انجام دهید. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید کتری خود را بدون گچ نگه دارید، از جمله چند ماده که ممکن است از قبل در یخچال یا زیر سینک آشپزخانه خود  داشته باشید. در اینجا، ما توضیح می دهیم که رسوب گچ در واقع چیست و پنج روش موثر برای از بین بردن حتی سرسخت ترین لکه ها را با شما به اشتراک می گذاریم. این مقاله ترجمه و تالیف از which.co.uk میباشد.

رسوب گچ چیست و از کجا می آید؟

رسوب آهک یک ماده گچی سخت است که عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است که معمولاً در سنگ ها و صدف ها یافت می شود. رنگ آن مایل به سفید است، اما در برخی موارد می تواند خاکستری، صورتی یا قهوه ای مایل به قرمز نیز باشد.

اگر در یک منطقه آب سخت زندگی می کنید، متوجه خواهید شد که رسوب آهک به سرعت در لوازم شما ایجاد می شود. این به این دلیل است که منبع آب شما حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم است که در داخل کتری شما تجمع می‌یابد و در صورت عدم درمان، پوششی پوسته‌دار ایجاد می‌کند.

رسوب آهک کاملاً طبیعی است و مصرف آن کاملاً بی ضرر است. مطمئناً، اگر چای شما مملو از تکه های شناور باشد، ممکن است مزه خوبی نداشته باشد، و در موارد بد به خصوص ممکن است طعم تلخی ایجاد کند، اما خطرناک نیست.

برای از بین بردن گچ کتری چکار باید کرد؟

برای از بین بردن گچ کتری چکار باید کرد؟

استفاده از سرکه سفید

رسوب آهک در صورت درمان با اسید ملایم به راحتی حل می شود و سرکه سفید در بسیاری از خانه ها در سراسر کشور یکی از مواد اصلی پاک کننده است. ارزان، بدون دردسر است و می توان از آن برای مقابله با انواع کثیفی های سرسخت استفاده کرد.

به سادگی مقدار مساوی سرکه سفید و آب لوله کشی را اندازه بگیرید، سپس آب خود را حدود سه چهارم پر از مخلوط کنید.
آن را به جوش بیاورید و بگذارید بماند تا کاملا خنک شود، قبل از اینکه چندین بار آن را بشویید. در صورت لزوم می توانید از یک برس شستشوی دسته بلند برای حذف هر گونه لکه مخصوصاً سرسخت استفاده کنید.
هنگامی که تمام رسوبات آهک از بین رفت، کتری خود را با آب تمیز پر کنید، آن را بجوشانید و دوباره آن را خالی کنید.
این روند را دو تا سه بار تکرار کنید تا آثار سرکه از بین برود و از مزه مزه چای شما جلوگیری شود.

اگر کتری شما پوسته پوسته خاصی دارد، می توانید مقدار کمی بی کربنات سودا را نیز به مخلوط سرکه و آب اضافه کنید تا به جابجایی پوسته های سرکش کمک کند. فقط باید حدود یک قاشق چایخوری اضافه کنید، اما مراقب کتری خود باشید تا مطمئن شوید که حباب نمی‌زند.

استفاده از اسید سیتریک برای گچ کتری

اگر در خانه سرکه ندارید یا نمی توانید بو یا طعم آن را تحمل کنید، ممکن است از یک محصول پاک کننده طبیعی جایگزین مانند اسید سیتریک استفاده کنید. این را می‌توانید در  فروشگاه‌ها تهیه کنید و به همان اندازه در از بین بردن رسوب‌های آهک سرسخت خوب است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است:

یک کتری نیمه پر را بجوشانید و خاموش کنید و از برق بکشید سپس یک تا دو قاشق غذاخوری اسید سیتریک اضافه کنید.
حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید تا جادوی خود را اعمال کند، سپس آب را بیرون بریزید.
قبل از استفاده مجدد، کتری را چند بار بشویید.

آیا می توانید چیزهای داغ را در مخلوط کن بریزید؟

آب لیمو

اسید موجود در لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و آن را به گزینه ای عالی برای تمیز کردن بسیاری از وسایل خانه تبدیل می کند. همچنین ضد باکتری و ضد عفونی کننده است، بنابراین در صورت تمایل می توانید از استفاده از هر گونه مواد شیمیایی خشن خودداری کنید.

به سادگی کتری خود را با ۵۰/۵۰ آب لیمو و آب پر کنید و آن را به جوش آورید.
بگذارید حدود ۳۰ دقیقه بماند.
پس از خنک شدن کامل، آن را در سینک خالی کنید و قبل از تهیه نوشیدنی آن را به خوبی بشویید.

کتری روی گاز و در حال جوشیدن

پودر رسوب زدا

شما می توانید پودر رسوب زدایی را تهیه کنید و با آن گچ کتری را رفع نمایید. مانند روش های دیگری که ذکر کردیم، قبل از استفاده از آن برای تهیه نوشیدنی، مطمئن شوید که کتری خود را به خوبی بشویید (حتی آن را دوباره بجوشانید و تخلیه کنید). پودر رسوب‌زدا کمی قوی‌تر از بیشتر پاک‌کننده‌های طبیعی است، بنابراین همیشه احتیاط کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.