اشتباهاتی که سلامت چشمها را به خطر می اندازند

اشتباهاتی که سلامت چشمها را به خطر می اندازند

استفاده نادرست از لنز، خوابیدن با آرایش و خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایش‌های الکترونیکی از جمله عادت‌های مضر برای چشم ها هستند

سلامت چشم‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای اغلب افراد مهم است اما بسیاری از ما در طول روز رفتارها و اشتباهاتی انجام می دهیم که باعث می‌شود سلامت چشم‌ها به خطر بیفتد. در این مطلب ۹ مورد از اشتباهاتی را که در زندگی روزمره ممکن است مرتکب شویم مرور می‌کنیم تا با کنار گذاشتن آن‌ها به سلامت بیشتر چشم‌هایمان کمک کنیم.

شب با لنز می‌خوابید

بیشتر متخصصان بر این باورند که استفاده از هر نوع لنزی در شب و هنگام خواب می‌تواند خطرناک باشد. مطالعه انجام شده در آکادمی آمریکایی چشم پزشکی نشان می‌دهد که استفاده از لنز در خواب می‌تواند زخم قرنیه را ۱۰ تا۱۵ برابر بیشتر کند. شما نمی‌توانید سایر لنزهای تماسی را در شب به چشم داشته باشید. زمانی که با لنز می‌خوابید، اکسیژن قرنیه کمتر می‌شود. همین موضوع موجب می‌شود عفونت در چشم ایجاد شود و باکتری‌های مضر در آن رشد کند. یک چرت ۲۰ دقیقه ای با لنز تماسی مشکل ساز نخواهد بود اما اگر می‌خواهید از سلامت چشمان خود مراقبت کنید بهتر است آن‌ها را خارج کنید و سپس بخوابید.

چشمان خود را مدام مالش می‌دهید

چه از لنز استفاده کرده باشید یا نه، زمانی که چشم های خود را مدام مالش می‌دهید دچار مشکل خواهید شد. برخی از اوقات چشم شما دچار خارش می‌شود و مجبور به مالیدن آن با دست هستید اما بهتر است چشم خود را کاملا ببندید و تنها بخش خارجی چشم را با دست لمس کنید. مالش دادن بیش از حد چشم با دست می‌تواند باعث پاره شدن رگ‌های خونی شود. زمانی که با کسی دست می‌دهید یا اشیای موجود در اطراف را لمس می‌کنید و سپس دست خود را به چشمان‌تان می‌زنید، میکروب‌های موجود به ناحیه چشم منتقل و امکان عفونت آن بیشتر می‌شود.

از معاینات چشم‌پزشکی سالیانه استفاده نمی‌کنید

بیشتر افراد هیچ توجهی به معاینات چشم پزشکی ندارند. تغییرات بینایی ممکن است مهم‌ترین دلیل برای مراجعه به چشم پزشک باشد اما باید بدانید که مراجعه سالیانه به چشم پزشک سلامت چشم های شما را تضمین می‌کند. باید سلامت کلی چشمان‌تان مورد بررسی قرار گیرد. همان طور که می‌دانید پشت چشم هیچ گیرنده دردی وجود ندارد. بنابراین اگر یکی از رگ‌های خونی پاره شده باشد یا توموری وجود داشته باشد تا زمانی که بینایی تحت تاثیر قرار نگرفته است متوجه این موضوع نخواهید شد.

از وسایل الکترونیکی زیاد استفاده می‌کنید

صفحه نمایش‌های الکترونیکی همچون مواردی که در رایانه‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند یافت
می شود نور آبی از خود ساطع می‌کند که به گفته چشم پزشکان برای چشم های شما مضر است. زمانی‌که ساعت‌ها روی این صفحات نمایش خیره می‌شوید؛ دچار سردرد و چشم‌درد خواهید شد. لازم است به ازای هر ۲۰ دقیقه‌ای که به صفحه نمایش نگاه می‌کنید، یک استراحت ۲۰ ثانیه‌ای به چشم های خود بدهید و به یک مسافت دور خیره شوید. چشم خود را روی شیء دیگری متمرکز و سعی کنید پلک بزنید. در این حالت چشم شما زمان کافی برای استراحت خواهد داشت.

خط چشم را در فاصله بین مژه‌ها و چشم اعمال می‌کنید

همان طور که می‌دانید به فاصله بین مژه‌ها و چشم waterline گفته می‌شود. اگرچه بیشتر افراد مشهور تلاش می‌کنند خط چشم را در ناحیه داخلی چشم اعمال کنند اما این یک شیوه نادرست محسوب می‌شود و باید از انجام این‌کار خودداری شود. زمانی که خط چشم را در قسمت داخلی چشم اعمال می‌کنید، با اشک چشم ترکیب می‌شود. اگر از لنز استفاده می کنید ، با اعمال کردن خط چشم در قسمت داخلی، مواد آرایشی با لنز مخلوط می‌شود. همین موضوع موجب می‌شود اکسیژن چشم کمتر شود. حتی اگر از لنز استفاده نمی کنید هم باید از انجام این‌کار خودداری کنید زیرا ذرات آرایشی می‌تواند میکروب‌های مختلف را وارد چشم کند که موجب عفونت می‌شود.

با آرایش می خوابید

زمانی که با آرایش به رختخواب می‌روید امکان آلوده شدن چشم وجود دارد. وجود ریمل در چشم ممکن است باعث تحریک پوست شود. اگر با آرایش می‌خوابید و سپس با دست های خود چشم خود را می‌مالید امکان چسبیدن این مواد به قرنیه و ایجاد التهاب وجود دارد. به همین دلیل بهتر است آرایش خود را به هنگام خواب پاک کنید.

از قطره‌های چشمی تاریخ ‌گذشته استفاده می‌کنید

هیچ چیز بدتر از به کار بردن قطره‌های چشمی تاریخ گذشته نخواهد بود. این محلول‌ها دارای مواد پاک‌کننده هستند که باکتری‌های موجود در لنز را از بین می‌برند. بنابراین اگر می‌خواهید از خاصیت این محلول‌ها استفاده کنید باید به تاریخ مصرف آن‌ها توجه کنید.همین موضوع درباره خود لنزها هم وجود دارد. این لنزها معمولا در یک محلول استریل قرار می‌گیرد که در اثر گذشت زمان خاصیت خود را از دست می‌دهد. اشک مصنوعی و قطره‌های چشمی هم دارای تاریخ مصرف و تاریخ انقضا هستند. زمانی که می‌خواهید از این مواد استفاده کنید به تاریخ روی آن دقت کنید. سعی کنید لنز خود را در هر محلولی نگهداری نکنید زیرا موجب عفونت چشم می‌شود.

از عینک آفتابی مناسب استفاده نمی‌کنید

بیشتر افراد بر این باورند که عینک آفتابی تنها برای تابستان ضروری است یا فقط برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید بدانید که استفاده از عینک آفتابی در زمستان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نور خورشید از روی برف منعکس می‌شود و به چشم ها برخورد می‌کند. محافظت نکردن از چشم در برابر اشعه ماورای بنفش می‌تواند به سوختگی قرنیه، سرطان پوست روی پلک و لکه های قابل مشاهده روی سفیدی چشم منجر شود. اطمینان حاصل کنید که از عینک آفتابی مناسب استفاده می‌کنید.

منبع،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.