درمان تورم پا در دوران بارداری

درمان تورم پا در دوران بارداری

مادر باردار به دلیل افزایش وزن جنین و تغییرات شیمیایی بدن دچار تورم پا می‌شود که می توان با راهکارهای ساده از شدت آن کاست
کمترین استرس و ناراحتی مادر روی جنین او تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل باید از عوارض بارداری هم کاست تا او تجربه شیرینی از فرزندآوری داشته باشد.

یکی از مشکلات جسمی این دوران تورم پاهاست که در ادامه مطالبی را در این زمینه مطالعه می‌کنید:

تورم بیشتر پاها

تورم پا‌ها که با آن اِدم می‌گویند می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد؛ کفش‌ها دیگر اندازه‌تان نیست و ممکن است هنگام راه رفتن، احساس درد کنید. ادم در پا‌ها می‌تواند در هر مرحله‌ای از بارداری روی دهد، اما در سه ماهه‌ سوم معمولا تشدید می‌شود.

علت اصلی

تورم بخش طبیعی بارداری است که به دلیل تولید خون و مایعات اضافی در بدن برای تامین نیاز‌های جنین در حال رشد به‌وجود می‌آید. این مایعات به تورم قوزک
زانو و کف پا منجر می‌شود. رشد هر روزه جنین، فشار بیشتری به رگ‌ها وارد می‌کند و برگشت خون از پا‌ها به سمت قلب کُندتر می‌شود.
ایستادن طولانی مدت، فعالیت‌های زیاد، رژیم غذایی کم پتاسیم، مصرف زیاد کافئین و سدیم هم باعث تشدید این تورم می‌شود.

تورم پاها چقدر خطرناک است ؟

تورم پا به مادر آسیبی نمی‌زند، اما در برخی مادران می‌تواند علامت به‌وجود آمدن یک بیماری به نام «پره اکلامپسی»، باشد؛ بنابراین اگر ناگهان دچار تورم پا تورم زیاد در صورت، فشار خون بالا، سردرد شدید و کاهش دفع ادرار شدید حتما به سرعت با پزشک مشورت کنید.

راه‌های کاهش تورم

پیاده روی

وقتی راه می‌روید عضلات پاهای‌تان به طور مداوم منقبض و منبسط می‌شود و این کمک می‌کند مایعات اضافی از بافت‌ها خارج شود. همچنین بالا رفتن ضربان قلب، گردش خون را در پا‌ها افزایش می‌دهد که برای کمتر شدن مایعات در پاها مفید است.

با سرعت کم شروع کنید و به تدریج سرعت و مدت پیاده روی را افزایش دهید، از ۲۰ تا ۶۰ دقیقه.

بالا نگه داشتن پاها

بالا نگه داشتن پا‌ها کمک می‌کند از تورم شان کم شود. این کار موجب بهبود جریان خون می شود و از تجمع مایعات در پا‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که برای مدت طولانی نایستید.

گذاشتن پاها در آب و نمک اپسوم

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) نه تنها از تورم پاهای‌تان کم می‌کند بلکه درد عضلات را تسکین می‌دهد. لگن کوچکی را از آب ولرم پر کنید، یک دوم فنجان نمک اپسوم در آن حل کنید، چند قطره عصاره استوقودوس یا گلاب در آن بریزید و پاهای‌تان را در آن بگذارید تا زمانی که آب، سرد شود. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

Treatment of foot swelling during pregnancy

ماساژ پاها

ماساژ برای تسکین تورم پا‌ها مفید است. ماساژ دادن با حرکات آرام، به پوست و عضلات فشار وارد و سیستم لنفاوی را فعال می‌کند و مایعات به طور طبیعی تخلیه می‌شود.

مصرف کمتر نمک

فشار خون بالا می‌تواند موجب ادم بارداری شود. برای پایین آوردن فشار خون باید کمتر نمک مصرف کنید.

غذا‌های پتاسیم‌دار

غذا‌های غنی از پتاسیم کمک می‌کند سدیم از بدن‌تان دفع شود و نسبت نمک به آب در بدن‌تان در سطح مطلوبی بماند. سدیم موجب حفظ آب بدن می‌شود

بنابراین خوردن غذا‌های دارای پتاسیم در برطرف شدن ادم بارداری سودمند است. موز، آووکادو، انجیر کاهو، کیوی، آب آلو، اسفناج، گوجه فرنگی‌ و کاسنی پتاسیم زیادی دارد.

مصرف آب کافی

علت تورم پا‌ها در دوران بارداری، تعادل نداشتن سدیم و آب در بدن است. بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. می‌توانید کمی آب‌لیموی تازه به لیوان آب‌تان اضافه کنید. لیموترش خاصیت ضد التهابی دارد و برای برطرف کردن تورم خوب است. کافئین کمتر مصرف کنید، چون موجب دهیدراته شدن (کمبود آب )بدن می‌شود.

منبع،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.