اراده چیست؟ آیا میتوان آن را تقویت کرد؟

اگر فقط می توانستی خودت را کنترل کنی اگر اراده بیشتری داشتید، می توانستید به وزن دلخواه برسید . اگر اراده قوی داشتید، در نهایت می توانستید تعلل را متوقف کنید، برای بازنشستگی پس انداز کنید، به یک برنامه ورزشی پایبند باشید و از عادت های منفی مختلف مانند سیگار ، تنبلی ،پرخوری ، بد خلقی و … دوری کنید. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت اراده انجام دهید.

اراده چیست؟

قدرت اراده با نام‌های زیادی به کار می‌رود: انگیزه، عزم، نظم و انضباط، خودکنترلی، عزم راسخ. در ساده ترین حالت، اراده توانایی کنترل یا مهار خود و توانایی مقاومت در برابر رضایت آنی برای دستیابی به اهداف بلند مدت است.

تقویت اراده

با توجه به انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، تعاریف دیگر عبارتند از: 

توانایی غلبه بر یک فکر، احساس یا انگیزه ناخواسته
توانایی به کارگیری یک سیستم شناختی رفتاری به جای یک سیستم احساسی
تنظیم آگاهانه و پر تلاش خود

برخی از محققان بر این باورند که قدرت اراده تا حدی توسط ژنتیک تعیین می شود

آیا اراده یک منبع محدود است؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که همه افراد دارای نیروی اراده خوبی هستند و با استفاده به موقع از آن داشتن اراده و حفظ انگیزه ملکه ذهن شما میشود – دقیقاً مانند بنزین ماشین شما. تا زمانی که بنزین دارید، می توانید رانندگی کنید. وقتی تمام می شود، ماشین شما می ایستد و تمام. آموزش نیروی اراده می تواند معجزه کند. اما یادتان باشد، زیادی به خود سخت نگیرد.

اهمیت عزم و اراده در زندگی چیست؟

اراده بر هر بخش از زندگی شما تأثیر می گذارد. این به شما کمک می کند تا اهداف مختلفی از ورزش گرفته تا پس انداز پول را انجام دهید. در واقع، قدرت اراده ممکن است حتی از آی کیو در پیش بینی موفقیت مهمتر باشد

“آزمون مارشمالو” روانشناس والتر میشل نگاهی عمیق به رابطه بین قدرت اراده و موفقیت می دهد. این آزمون به این صورت انجام شد: کودکی در سنین پیش دبستانی را به اتاقی می آورند و روی میز کاسه ای از مارشمالو قرار دارد. سپس به آن‌ها گفته می‌شود که می‌توانند فوراً یک کیک بخورند یا ۱۵ دقیقه صبر کنند و دو عدد مارشمالو بخورند.

چندین سال بعد، محققان این افراد را در دوران نوجوانی ردیابی کردند. آنها دریافتند که کسانی که برای مارشمالوهای بیشتری مقاومت می کنند:

عزت نفس بالاتری داشت
نمرات بالاتری گرفتند
استرس را به طور موثرتری مدیریت کرد
در مدرسه عملکرد بهتری داشت

و به نظر می رسد که این مزایا فراتر از دوران کودکی و نوجوانی است. تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالانی که خودکنترلی بالایی دارند کمتر به سوء مصرف الکل و سایر مواد، روابط بهتر و مشکلات سلامت روانی کمتری دارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته کاربردی و کلیدی برای تصمیم گیری های سخت در زندگی” را نیز مطالعه بفرمایید.

 

چگونه قدرت اراده مان را تقویت کنیم؟

در حالی که بسیاری از ما با قدرت اراده و خویشتن داری دست و پنجه نرم می کنیم، به نظر می رسد اکثر مردم نیز معتقدند که این مهارتی است که می توان آن را آموخت و تقویت کرد. خوشبختانه، محققان نیز به نتایج مشابهی رسیده اند و پیشنهاد می کنند که تعدادی کار وجود دارد که می توانید برای بهبود کنترل خود انجام دهید.

آن را مثل ماهیچه بدنتان ماساژ دهید

اراده را به عنوان یک ماهیچه در نظر بگیرید. درست مانند هر عضله دیگری، اراده را می توان با صرف زمان و تلاش تقویت و تقویت کرد. به کارگیری نیروی اراده نیز ممکن است آن را در برابر تحلیل رفتن کمتر آسیب پذیر کند

 ایجاد کارهای ساده اما چالش برانگیز را پیشنهاد می کند که نیاز به تلاش دارند. به عنوان مثال، از دست چپ به جای دست راست برای باز کردن درها استفاده کنید. یا هر بار که اتاقی را ترک می کنید چراغ را خاموش کنید. درگیر شدن در این کارهای نسبتا آسان برای چند هفته مهارت های خودکنترلی شما را تقویت می کند.

به اندازه کافی خوابیدن

عادات بد خواب (خوابیدن خیلی کم یا زیاد) شما را از نظر جسمی و ذهنی خسته می کند. این به نوبه خود بر توانایی شما برای مقاومت در برابر وسوسه تأثیر می گذارد. بررسی مطالعات مختلف نشان داد که افراد کم خواب بیشتر تسلیم تکانه ها می شوند، تمرکز کمتری دارند و تصمیمات پرخطر می گیرند.

نیازهای خواب هر فردی متفاوت است. اما با توجه به بنیاد ملی خواب، اکثر بزرگسالان به هفت تا نه ساعت خواب در هر شب نیاز دارند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن یکی از قوی ترین راه ها برای افزایش اراده است. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن منظم تمرکز حواس می‌تواند تمرکز و خودکنترلی شما را بهبود بخشد، حتی زمانی که مراقبه نمی‌کنید.

مدیتیشن کاری است که می توانید در هر مکان و هر زمان انجام دهید. یک جلسه مدیتیشن ۵ دقیقه ای اول صبح یا در طول استراحت ناهار برای شروع کافی است.هرچه بیشتر در مقابل میل مغزتان به سرگردانی مقاومت کنید، مقاومت در برابر دیگر وسوسه های زندگیتان نیز آسان تر خواهد بود.

تقویت اراده

از وسوسه ها دوری کنید

در تست کلاسیک مارشمالو میشل، کودکانی که حواس خود را پرت می‌کردند، می‌توانستند بسیار طولانی‌تر از آن‌هایی که چشم خود را از بشقاب غذا برنمی‌داشتند، در برابر وسوسه مقاومت کنند.برخی از کودکان چشمان خود را بسته بودند، در حالی که برخی دیگر روی خود را برگرداندند و به جای دیگری نگاه کردند. با این حال، بچه‌هایی که نمی‌توانستند چشمشان را از این غذا بردارند، به احتمال زیاد تسلیم شدند.

وقتی با یک وسوسه روبرو می شوید، خواه میل به خوردن، یا خرج کردن پول حتی عادت به دروغ و … باشد، این تاکتیک “دور از دید، دور از ذهن” را امتحان کنید. یا بهتر است از نظر فیزیکی وسوسه را از محیط خود دور کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، به طور موقت خود را از وسوسه دور کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.