اثرات احتمالی کلر استخر بر سلامت کودکان

اثرات متعددی کلر استخرها بر سلامت کودکان دارد. با این حال، مضرترین چیز خود کلر نیست، بلکه استفاده نادرست از آن است. تمرین شنا و تفریح ​​در آب برای کودکان بسیار سالم است. با این حال، رعایت برخی اقدامات احتیاطی نیز مهم است، زیرا اثرات کلر در استخرها اگر به موقع پیشگیری نشود، می تواند بسیار منفی باشد.

کلر ماده ای است که در استخرها برای از بین بردن باکتری ها و قارچ ها یا جلوگیری از ظهور آنها استفاده می شود. مشکل این است که نه تنها بر این میکروارگانیسم ها، بلکه بر انسان نیز تأثیر می گذارد. این زمانی اتفاق می‌افتد که قرار گرفتن در معرض آن بسیار طولانی باشد یا مقدار ماده در آب بسیار زیاد باشد.

اثرات کلر در استخرها بر سلامت کودکان از آزارهای جزئی تا مشکلات جدی است.

 خطرات کلر استخر

کلر یک عنصر شیمیایی است که در طبیعت یافت می شود و یکی از اجزای اساسی ماده است. به طور مصنوعی، از نمک معمولی و از طریق فرآیندی به نام الکترولیز ساخته می شود.

این ماده به آب استخر اضافه می شود تا میکروب های موجود در آن را از بین ببرد. هنگامی که اجزای کلردار با آب تماس پیدا می کنند، اسید هیپوکلروس آزاد می کنند که یک ضد عفونی کننده فعال است.

علیرغم فواید بسیار زیاد آن، قرار گرفتن طولانی مدت و مکرر با کلر می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. این به ویژه برای نوزادان و کودکان تا ۳ سال صدق می کند. در این سنین پایین، عملکرد تنفسی در حال توسعه است و تمایل دارد به عوامل تحریک کننده واکنش غیر طبیعی نشان دهد.

 

 

اثرات کلر استخر بر سلامتی

مشکلات سلامتی ناشی از اثرات کلر در استخر

اثرات کلر در استخرها بر سلامت کودکان می تواند بسیار زیاد باشد. جدی ترین، اما نه تنها، آنهایی هستند که بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارند. به طور کلی، اینها تحریکات از انواع مختلفی هستند.

سوزش چشم یا ورم ملتحمه

خیلی وقت ها بچه ها با چشم های قرمز از استخر بیرون می آیند و اعتقاد بر این است که این یکی از اثرات کلر در استخرها است. حقیقت این است که نتیجه فقدان این عنصر است. استخری که چشم را تحریک می کند، فضایی است که ضدعفونی نشده است.

به طور کلی، تحریک چشم و ملتحمه به دلیل وجود عرق، بزاق، ادرار، مدفوع و بقایای محصولات آرایشی و بهداشتی ایجاد می شود. همه این عناصر می توانند در آب وجود داشته باشند، حتی اگر تمیز به نظر برسند.

مشکلات پوستی

یکی دیگر از اثرات احتمالی کلر در استخرهای شنا خشکی پوست یا درماتیت تحریک کننده است. زیرا PH این ماده از پوست بیشتر است. در نتیجه، تحریک رخ می دهد. این باعث خارش و لایه برداری می شود.

مشکلات تنفسی

یکی دیگر از اثرات احتمالی کلر در استخرهای شنا، ایجاد مشکلات تنفسی است. کلر دارای ماده غلیظی به نام تری کلرامین است.

این ماده سمی است و به راحتی قابل استنشاق است. نه تنها به دستگاه تنفسی فوقانی می رسد، بلکه به ناحیه عمیق ریه ها نیز می رسد. نتیجه آن این است که می تواند باعث تحریک کودکان شود و کودکان را بیشتر در معرض سایر مشکلات تنفسی قرار دهد.

مسمومیت با کلر

یک استخر سالم نباید هیچ بویی داشته باشد. اگر بوی بسیار قوی کلر به مشام برسد یعنی آب پر از ناخالصی است. این عطر شدید زمانی ایجاد می شود که کلر در تماس با عرق یا مدفوع واکنش نشان می دهد.

اگر کودک مقدار زیادی آب کلر را ببلعد، خطر مسمومیت وجود دارد. علائم عبارتند از سرفه، استفراغ، ناراحتی معده، خستگی، مشکل در تنفس و تورم چشم، گلو، گوش و بینی.

حساسیت آلرژیک

مطالعه ای که توسط دکتر آلفرد برنارد از دانشگاه کاتولیک لوون انجام شد، نشان داد که بین کلر در استخرها و بروز بیماری های آلرژیک رابطه وجود دارد. به خصوص آسم.

این امر در نوزادانی که به طور مکرر قبل از ۲ سالگی از استخر استفاده می کنند و در کودکان مستعد آلرژی مشهود است. تحقیقات نشان می دهد که به ازای هر ۱۰۰ ساعت قرار گرفتن در یک استخر کلردار، خطر ابتلا به آسم تا ۶۰ درصد افزایش می یابد.

۷ راه برای مدیریت عفونت ادرار در کودکان

ترکیب کلر با سایر مواد

یکی از جنبه هایی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به عنوان کلر فعال شناخته می شود. این نام عمومی به محصولات جانبی که در واکنش از ترکیب کلر با مواد دیگر به وجود می آیند داده می شود. این اغلب در استخرها اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، هنگامی که کلر با کرم های ضد آفتاب، لوسیون ها یا عطرها ترکیب می شود، دچار تغییراتی می شود که می تواند به پوشش چربی محافظ پوست آسیب برساند. اثر آن خشکی بیشتر است.

به همین ترتیب، و همانطور که قبلا ذکر کردیم، هنگامی که کلر با مواد آلی (عرق، ادرار) تماس پیدا می کند، کلرآمین تولید می کند. اینها بوی کلر را شدیدتر می کنند، اما بر ظاهر مشکلات سلامتی آلرژیک نیز تأثیر می گذارند.

از سوی دیگر، هنگامی که پروتئین های بزاق با آب حاوی کلرامین تماس پیدا می کنند، به سرعت تجزیه می شوند. پیامد این امر ایجاد تارتار قهوه ای روی دندان ها است.

اثر کلر استخر بر سلامت کودکان

نکاتی برای به حداقل رساندن اثرات کلر در استخر

نکات زیر می تواند اثرات کلر در استخرها را بر سلامت کودکان محدود کند:

از استخرهایی که بوی کلر قوی دارند خودداری کنید.
قبل و بعد از استفاده به استخرهایی که نیازی به دوش گرفتن ندارند وارد نشوید.
پس از دوش گرفتن، هنگام خروج از استخر، استفاده از کرم مرطوب کننده به کودک توصیه می شود.
بسیار مهم است که به کودک یاد دهید که در استخر آب دهان نریزد و ادرار نکند.
توصیه می شود کودک قبل از ورود به استخر به دستشویی برود.
هنگام استفاده از استخر بهتر است از عینک و گوش گیر استفاده کنید.
کودک باید یاد بگیرد که آب استخر را در دهانش نگذارد، چه رسد به قورت دادن آن.
اگر کودک با چشم های قرمز بیرون آمد، بهترین کار این است که آنها را با محلول نمکی بشویید و چند دقیقه کمپرس سرد قرار دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.