آیا فلوراید برای بدن ضرر دارد ؟

احتمالاً می دانید که جیوه ، سرب و سایر فلزات سنگین برای بدن مناسب نیستند و می توانند مسائل زیادی ایجاد کنند. اما اینکه فلوراید ضرر دارد یا مفید است بحث برانگیزتر است. ضرر فلوراید بر بدن چیست ؟

آیا فلوراید برای بدن ضرر دارد ؟

در اوایل قرن بیستم ، کشف شد که جوامع کوچکی که دارای مقادیر بالاتری از فلوراید طبیعی در آب آشامیدنی خود هستند ، پوسیدگی دندان کمتری دارند . به نظر می رسد آب حاوی فلوریداسیون طبیعی است و ۱ میلی گرم در یک لیتر برای سلامت دندان مفید باشد . (فلورایدی که به طور طبیعی وجود دارد کلسیم فلوراید است.)

متأسفانه ، فلورایدی که اغلب به منابع آب اضافه می شود ، اسید هیدروفلوئوریک است ، نه فلورید بنیادی یا کلرید فلوراید. کاملاً مشهور است که مواد طبیعی (حتی فلزات سنگین) به طور کلی توسط بدن بهتر از مواد مصنوعی تحمل می شوند.

اما از آنجا که مطالعات اولیه نشانگر پوسیدگی دندان در جوامع با استفاده از فلوئوره شده بود ، از نظر مرکز کنترل بیماری (CDC) ، فلوراید به عنوان یکی از ۱۰ دستاورد بهداشت عمومی قرن بیستم شناخته شد.

با این حال ، میزان پوسیدگی دندان برای همه کشورهای غربی در حال کاهش است ، هم با استفاده از فلوراید و هم نه ، که نشان می دهد هیچ ارتباطی بین آب حاوی فلوراید و پوسیدگی کمتر وجود ندارد.

به عنوان مثال ، سوئد آب خود را فلوئور نمی کند و به همان اندازه پوسیدگی دندان ایالات متحده دارد. دکتر آروید کارلسون ، برنده جایزه نوبل ، علیه استفاده از آن در سوئد استدلال کرد و گفت که استفاده موضعی از فلوراید ممکن است برای پوسیدگی دندان مفید باشد ، اما نوشیدن فلوراید ایده خوبی نیست .

اگرچه فلوراید در صورت استفاده موضعی از پوسیدگی جلوگیری می کند ، اما روشهای دیگری و بهتری برای بهبود سلامت دهان و دندان بدون فلوراید وجود دارد.

 برخی از منابع عمده فلوراید

غذاها و نوشیدنی های بسته بندی شده (تهیه شده با آب حاوی فلوراید)
چای (گیاه به طور طبیعی فلوراید را جذب می کند ؛ چای های گیاهی خوب هستند)
تابه های تفلون
صنعت (صنایع آلومینیوم ، کود ، آهن ، تصفیه روغن ، نیمه رسانا و فولاد)
داروهای دارای فلورین
محصولات دندانپزشکی

ضرر فلوراید بر بدن
ضرر فلوراید بر بدن

ضررهای فلوراید بر روی جسم چیست ؟

چگونه فلوراید بر تیروئید تأثیر می گذارد ؟

اگرچه بحث در مورد بی خطر بودن فلوراید وجود دارد ، اما شواهد کاملاً واضح است که می تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد و فلوراید به طور بالقوه خطرناک است. با توجه به اینکه بیماری تیروئید ۲۰ میلیون آمریکایی (بیشتر زنان) را تحت تأثیر قرار می دهد ، این زاویه مهمی است که باید در نظر گرفت.

در دهه ۱۹۳۰ از محصولی حاوی فلوراید برای درمان افراد مبتلا به پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) استفاده شد. فلوراید آنزیم های غده تیروئید را مسموم کرده و تولید هورمون های تیروئید را کند می کند. استفاده از این دارو متوقف شد زیرا غدد تیروئید برخی از افراد به دلیل استفاده از آن به طور دائمی آسیب دیدند.

مطالعات نشان می دهد که فلوراید به طور خاص بر غده تیروئید تأثیر می گذارد. مطالعات انجام شده در هند نشان داد كه كودكان با مصرف فلوراید زیاد در هورمون تحریک كننده تیروئید (TSH) كاهش قابل توجهی دارند. مطالعه دیگری نشان داد که افرادی که دارای آب بدون فلوراید هستند ، کمتر به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند.

ضرر فلوراید بر بدن با بررسی رابطه فلوراید و ید

فلوراید می تواند منجر به التهاب تیروئید و بیماری خود ایمنی تیروئید شود (مانند هاشیموتو). فلوراید همچنین یک مخل غدد درون ریز است.

یک مطالعه نشان داد که سطح ید تأثیر مستقیمی بر میزان آسیب فلوراید به تیروئید دارد و می تواند به محافظت از تیروئید در برابر فلوراید کمک کند. از طرف دیگر ، بسیاری از افرادی که به بیماری تیروئید مانند هاشیموتو مبتلا هستند ، سطح ید کمی دارند اما نمی توانند ید مکمل را نیز تحمل کنند. در آن موارد ، فلوراید به ویژه مشکل ساز است.

فلوراید چگونه بر استخوانها تأثیر می گذارد

فلوراید نیز به طور واضح در مسائل مربوط به سلامت استخوان نقش دارد. اگرچه طرفداران فلوراید ادعا می کنند که می تواند به بهبود تراکم استخوان کمک کند ، اما شواهد نشان می دهد که مقدار فلوراید نقش مهمی در کمک یا آسیب رساندن فلوراید به سلامت استخوان دارد.

این مطالعه جمعیت های مختلف در چین را با سطوح مختلف فلوراید طبیعی موجود در آب از ۰٫۲۵ میلی گرم در لیتر تا ۷٫۹۷ میلی گرم در لیتر بررسی کرد (به عنوان یک مقایسه ، مکان هایی که فلوراید به آب اضافه می کنند معمولاً به ۷/۱ میلی گرم در لیتر می رسد) ) آنچه که مطالعه نشان داد این است که شکستگی وقتی که میزان فلوراید در حدود ۱ میلی گرم در لیتر بود کمتر اتفاق می افتد اما بیشتر وقتی که در پایین ترین و بالاترین قسمت از دامنه قرار داشته باشد. واضح است که در اینجا یک خط خوب بین مفید و مضر وجود دارد.

فلوروز اسکلتی یک بیماری جدی استخوانی است که باعث سفت و ضخیم شدن استخوان ها می شود و حرکت را دشوار می کند. می تواند با تعدادی دیگر از مشکلات اسکلتی از جمله آرتروز اشتباه گرفته شود.

فلوروز اسکلتی در اثر قرار گرفتن بیش از حد در فلوراید ایجاد می شود که می تواند با گذشت زمان اتفاق بیفتد زیرا فلوراید در بدن تجمع می یابد. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که علائم اولیه فلوروز اسکلتی می تواند با کمتر از ۶ میلی گرم فلوراید در روز اتفاق بیفتد (در افرادی که بیماری کلیوی دارند بسیار کمتر).

داشتن سلامتی برای شروع ، به ویژه سطح طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی ، می تواند به کاهش اثرات منفی فلوراید کمک کند. یک مطالعه نشان داد که سطح نرمال کلسیم به موشها کمک می کند تا از وجود مشکلات استخوانی ناشی از فلوراید جلوگیری کنند. دیگری دریافت که مقادیر کافی ویتامین D می تواند محافظ باشد. علاوه بر این ، یک مطالعه دیگر نشان داد که موشهای دارای منیزیم بیشتر از موشهای دارای سطح منیزیم فلوراید جذب می کنند و همچنین در استخوانها و دندانهایشان فلوراید بیشتری دارند.

این یعنی چی؟ اینکه ما می توانیم درمقابل مواجهه با فلوراید کاری انجام دهیم که در کل برای سلامتی مفید است. بهینه سازی سطح کلسیم ، ویتامین D و منیزیم و خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی اولین قدم عالی است.

فلوراید و مغز

فلوراید یک نوروتوکسین تأیید شده است و بسیاری از بررسی های معتبر تحقیقاتی را انجام داده اند که در طول سال ها در مورد این موضوع موجود است. در یک بررسی ۲۰۱۲ در هاروارد مشخص شد که از ۲۷ مطالعه حاضر ، ۲۶ مورد از آنها به این نتیجه رسیده اند که بین افزایش فلوراید و کاهش ضریب هوشی رابطه وجود دارد.

در بررسی سال ۲۰۱۴ لنست ، فلوراید را به عنوان یک سم عصبی که می تواند برای رشد کودک مضر باشد ، معرفی می کند. این بررسی نتیجه گیری می کند ، “این فرض که مواد شیمیایی و فن آوری های جدید تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود ایمن هستند ، یک مشکل اساسی است.”

تحقیقات جدید در حال یافتن همان مسمومیت عصبی مانند مطالعات قبلی است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که قرار گرفتن در معرض فلوراید در رحم با عملکرد شناختی ضعیف بعدی در زندگی ارتباط دارد.

فلوراید روی سایر قسمت های بدن تأثیر می گذارد

در حالی که تأثیرات فلوراید بر روی تیروئید ، سیستم استخوانی و مغز کاملاً مشخص است ، این علم در مورد تأثیر فلوراید بر سایر قسمت های بدن کمتر روشن است. در اینجا چند ادعای دیگر درباره ضرر های فلوراید وجود دارد :

سرطان :

ارتباط بین فلوراید و سرطان موضوعی است که مورد بحث است ، الته هنوز هم نتایج این تحقیق گیج کننده است و بر لزوم تحقیقات پیشرفته تر تاکید دارد .

ضرر فلوراید بر بدن با رشد زودرس جنسی :

یک محقق دریافت که فلوراید در غده صنوبری (ترشح هورمون ها) به مقدار زیاد تجمع می یابد. یک مطالعه در سال ۱۹۹۷ نشان داد که فلوراید در این مطالعه با رشد سریع جنسی در ناحیه جنین ماده ارتباط دارد.

ناباروری مردان :

برخی از داده ها حاکی از آن است که کاهش باروری مردان می تواند با استفاده موضعی از فلوراید همراه باشد. مطالعات حیوانات نشان دهنده نگرانی است اما اطلاعات بیشتری لازم است.

ضررهای فلوراید
ضرر فلوراید بر بدن

بنابراین … آیا باید نگران فلوراید باشم؟

نظرات متناقضی در مورد بی خطر بودن فلوراید و جای نگرانی وجود دارد. نظر مارک سیسون در این باره این است که فلوراید عالی نیست اما ما باید ابتدا از طریق روش های دیگر (رژیم پاک ، خواب زیاد ، استرس کم ، و غیره) سلامتی خود را به دست آوریم .

در هر دو طرف بحث شواهدی وجود دارد. موضع شخصی من این است که برای افرادی که مشکل تیروئید دارند بهتر است از فلوراید خودداری کنند . من خمیردندان بدون فلورید خریداری می کنم و محصولات حاوی فلوراید را در اطراف خانه خود نگهداری نمی کنم.

چگونه از دندان بدون فلوراید محافظت کنیم ؟

اگرچه ممکن است فلوراید بر روی دندان ها تأثیر محافظتی بگذارد ، اما روش های دیگری (بهتر) برای سلامت دندان ها وجود دارد تا اینکه آنها را با فلوراید آغشته کنید.

رژیم غذایی

آنچه می خورید می تواند حتی بیشتر از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد. دندانها در حالت بازسازی مجدد مداوم هستند زیرا بزاق دهان مواد معدنی دندانها را تأمین می کند و سلولهای دندان از این مواد معدنی برای تقویت خود استفاده می کنند.

رژیم غذایی می تواند سهم بزرگی در این روند (و سلامت دندان های شما) داشته باشد. طبق تحقیقات Weston A. Price  ، یک رژیم غذایی غنی از چربی های سالم ، ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به بهبود و محافظت از سلامت دهان و دندان کمک کند .

تعادل هورمون ها

هورمون ها می توانند تأثیر زیادی بر سلامت دهان و دندان بگذارند زیرا می توانند تعادل اسید / قلیایی در دهان را کنترل کنند . آنها همچنین بر میزان خوب بودن بدن در بهبود بیماری یا مقابله با بیماری تأثیر می گذارند . بسیاری از ما علائم عدم تعادل هورمون ها را داریم و مواردی مانند بهینه سازی خواب ، استرس ، رژیم غذایی و تناسب اندام می توانند تفاوت زیادی در سلامت هورمون ها (و بهداشت دهان و دندان) ایجاد کنند .

        پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه می توان دندان های خود را با زغال سفید کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

جمله پایانی درباره فلوراید

شواهد متناقضی در مورد فلوراید و آب حاوی فلوراید وجود دارد. برخی از دندانپزشکان فکر می کنند استفاده از فلوراید پیشرفت بزرگی در سلامتی بوده است. اما همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد فلوراید می تواند مضر باشد.

این مقاله توسط دکتر اسکات Soerries پزشک خانواده و مدیر پزشکی SteadyMD . مثل همیشه ، این توصیه پزشکی شخصی نیست و توصیه می کنیم با پزشک خود صحبت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.