آیا استفاده مجدد از روغن برای سرخ کردن بی ضرر است؟

استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی می تواند سلامت شما را در دراز مدت به خطر بیندازد. به جای استفاده مجدد از آن، یاد بگیرید که آن را بازیافت کنید تا از سلامت خود مراقبت کنید و از سیاره مراقبت کنید.چرا نباید از روغن برای سرخ کردن مجدد استفاده کرد؟ نحوه بازیافت آن را بیاموزید

استفاده از روغن برای سرخ کردن در میلیون‌ها آشپزخانه در سراسر جهان انجام می‌شود و این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد؟ برخی از مردم فکر می کنند که استفاده مجدد از روغن یک عمل قابل قبول است، به شرط اینکه دستورالعمل های خاصی مانند فیلتر کردن و ذخیره سازی صحیح آن رعایت شود.

از سوی دیگر، نگرانی هایی در مورد کیفیت روغن استفاده شده وجود دارد، مانند تجمع ترکیبات مضر و تخریب مواد مغذی. در این مقاله، یاد خواهید گرفت که آیا امکان استفاده مجدد ایمن از روغن سرخ کردنی وجود دارد یا خیر و راه هایی که می توانید آن را بازیافت کنید.

استفاده مجدد از روغن برای سرخ کردن

استفاده مجدد از روغن برای سرخ کردن موضوع مورد بحث بوده است و نظرات متفاوتی در مورد امکان سنجی آن وجود دارد. قبل از بررسی استفاده مجدد از روغن، مهم است که چندین فاکتور را در نظر بگیرید.از جمله این موارد می توان به کیفیت اولیه روغن، نوع غذایی که در آن پخته شده است و روش نگهداری استفاده شده اشاره کرد.

دستورالعمل هایی وجود دارد که باید از آنها پیروی کرد تا بتوان از روغن تا ۲۵ بار استفاده مجدد کرد. از جمله : اجازه ندهید روغن داغ شود، دمای آن از ۱۸۰ درجه سانتیگراد بیشتر نشود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که پیروی از این دستورالعمل ها برای اکثر مصرف کنندگان در خانه دشوار است. واقعیت این است که مردم تجهیزات تخصصی یا توانایی کنترل دقیق دمای پخت و پز یا انجام فرآیند سرخ کردن مداوم را ندارند.علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که با هر بار استفاده مجدد از روغن، خطر تخریب و تجمع ترکیبات مضر افزایش می یابد. حتی در صورت رعایت توصیه های فوق، کیفیت و ایمنی روغن ممکن است با گذشت زمان و استفاده مکرر کاهش یابد.

آیا استفاده مجدد از روغن برای سلامتی بی خطر است؟

آیا استفاده مجدد از روغن برای سلامتی بی خطر است؟

این سؤال که آیا استفاده مجدد از روغن برای سرخ کردن ایمن است یا خیر، هنگام بررسی استفاده از روغن در پخت و پز بسیار مهم است. اگرچه دیدگاه‌های متفاوتی در مورد این موضوع وجود دارد، اما بررسی دلایل این موضع که استفاده مجدد از روغن سالم نیست، مهم است. در اینجا به برخی از این دلایل اشاره می کنیم.

تجمع ترکیبات مضر

با هر بار استفاده، روغن در معرض دماهای بالا قرار می گیرد و تخریب شیمیایی رخ می دهد. این تخریب می تواند منجر به تشکیل ترکیبات سمی و مضر مانند آکریل آمید شود که به گفته موسسه ملی سرطان ایالات متحده، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می دهد.

همچنین با گرم شدن مکرر روغن، رادیکال های آزاد تولید می شود. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند سلول‌های بدن ما را تخریب کنند، در نتیجه سلامت ما را بدتر کرده و ما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کنند.همه اینها هنگام سرخ کردن در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد که در هنگام سرخ کردن چیزی در خانه به راحتی قابل دسترسی و انتقال است.

افزایش محتوای چربی ترانس

گرم کردن و استفاده مجدد از چربی ها و روغن های خوراکی منجر به تغییرات شیمیایی مانند تشکیل اسیدهای چرب ترانس (TFAs) می شود که با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

در واقع، مطالعه ای که در مجله Food Chemistry منتشر شد، تأثیر گرم کردن/سرخ کردن بر تشکیل TFA را در شش نوع رایج روغن در هند بررسی کرد. TFA قبل و بعد از گرم کردن/سرخ کردن در دماهای مختلف اندازه گیری شد. همه روغن ها افزایش TFA، اسیدهای چرب اشباع و کاهش اسیدهای چرب غیر اشباع را نشان دادند.

افزایش جذب ترکیبات سمی

هنگامی که روغن مجدداً در سرخ کردن غذا استفاده می شود، بیشتر به غذای جدید نفوذ می کند که منجر به افزایش محتوای چربی آن می شود. در همان زمان، ترکیبات سمی به محصول نهایی که قرار است بخوریم وارد می شود و احتمال ورود آنها به بدن ما را افزایش می دهد.با هر چرخه استفاده مجدد، هم تعداد ترکیبات سمی و هم توانایی آنها برای نفوذ به غذا افزایش می یابد و باعث ایجاد آلودگی بیشتر در غذای ما می شود.

اینها برخی از دلایلی است که چرا نباید از روغن سرخ کردنی استفاده مجدد کنید، مخصوصاً هنگام سرخ کردن انواع مختلف مواد غذایی که برای پختن آنها به دماهای متفاوتی نیاز دارند.

به این موضوع می‌توانیم خطر ابتلا به واکنش‌های آلرژیک یا مسمومیت غذایی را در مواجهه با مواد غذایی که از همان روغنی که قبلاً برای سرخ کردن غذاهای آلرژی‌زا یا حساس استفاده شده است، اضافه کنیم.

اگر در مورد سرخ کردن انواع مختلف مواد غذایی با شرایط دمایی متفاوت است، توصیه می شود هر بار روغن تازه را انتخاب کنید تا از پخت مناسب اطمینان حاصل کنید و از تجمع ترکیبات مضر جلوگیری کنید.

چگونه روغن مصرف شده را بازیافت کنیم؟

بازیافت به جای ریختن روغن مصرف شده در فاضلاب یا دور ریختن آن، راه‌های مختلفی برای مهار این منبع و کاهش تأثیر منفی آن بر محیط‌زیست ارائه می‌کند. روغن مصرف شده، در صورت مدیریت صحیح، قابل بازیافت و تبدیل به محصولات مفید است. در زیر با چند روش بازیافت آن آشنا شوید.

صابون درست کن

ساخت صابون با روغن مصرف شده شامل مخلوط کردن روغن صاف شده و تمیز با سود سوزآور به نسبت مناسب است. این فرآیند که صابون سازی نامیده می شود، با اتصال مولکول های اسید چرب با مولکول های سود سوزآور، روغن را به صابون تبدیل می کند.

هنگامی که صابونی‌سازی کامل شد، می‌توان مواد اضافی مانند روغن‌های ضروری را اضافه کرد و مخلوط را در قالب‌ها ریخت تا به مدت چند هفته خشک شود. در پایان فرآیند، صابون خانگی طبیعی و سازگار با محیط زیست به دست می آید.

شمع های تزئینی ایجاد کنید

ساخت شمع با روغن کارکرده فرآیندی ساده و خلاقانه است. برای شروع، یک پایه مارپیچ با سیم ایجاد می شود، که کشش رو به بالا برای نگه داشتن نخ پنبه باقی می ماند. این پایه در مرکز ظرف انتخابی قرار می گیرد.بعد، ظرف را با روغن استفاده شده از قبل فیلتر شده پر کنید، مطمئن شوید که فتیله پنبه را بپوشانید. در صورت تمایل می توان چند قطره روغن معطر به شمع ها اضافه کرد. پس از تکمیل، نتیجه یک شمع چرخشی است که آماده روشن شدن و لذت بردن است.

این فرآیند روشی سازگار با محیط زیست برای استفاده از روغن مصرف شده، کاهش ضایعات و ارائه شمع های شخصی و سازگار با محیط زیست ارائه می دهد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “نکات خانه داری که حتما به کارتان می آید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

قالب دسرهایتان را چرب کنید

قالب هایی که برای تهیه بیسکویت، بیسکویت و سایر آماده سازی ها در فر استفاده می شود را می توان با روغنی که از قبل فیلتر شده چرب کرد تا غذا راحت تر و بدون مشکل خارج شود. برای این کار فقط باید روغن را صاف کرده و با برس آشپزخانه به آرامی روی قالب پخش کنید و سپس مخلوط آماده را بریزید.

یک چراغ نفتی ایجاد کنید

می توانید با استفاده از یک ظرف ضد حرارت، یک فتیله و روغن مصرف شده برای سوخت، یک چراغ نفتی ایجاد کنید. ظرف را با روغن پر کنید و فتیله را در آن فرو کنید. فتیله را روشن کنید و یک لامپ خانگی دارید که در مواقع اضطراری یا برای نورپردازی تزئینی به کارتان می آید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.