آنچه باید در مورد فیبروم رحم و بارداری بدانید

اگر فیبروم در رحم به موقع تشخیص داده شود، نیازی به عوارض بارداری ندارد، اگرچه پیگیری پزشکی بیشتر ضروری است.زنانی هستند که از اختلالات هورمونی رنج می برند. اینها باعث ایجاد دوره های بسیار طولانی یا درد قاعدگی با شدت زیاد می شوند. طبق تحقیقات موسسه Karolisnka در استکهلم، ۴۰ درصد از زنان بین ۳۵ تا ۵۵ سال دارای فیبروم رحم هستند. فیبروم ها که لیومیوم یا فیبرومیوم نیز نامیده می شوند، تومورهایی هستند که از بافت عضلانی رحم منشا می گیرند. ضایعه ای است که سرطانی نیست و خطر سرطانی شدن را ندارد، بنابراین یک تومور خوش خیم است.

ناباروری در زنان با وجود فیبروم افزایش می یابد. همه اینها به تعداد، اندازه و مکان بستگی دارد. با این حال، تعداد زنان باردار مبتلا به فیبروم افزایش یافته است. بنابراین باید بدانید وجود فیبروم در رحم و بارداری به چه معناست.

فیبروم در رحم چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، فیبروم ها تومورهای خوش خیم هستند. یعنی بافت ماهیچه ای که در داخل رحم رشد می کند. علل تشکیل آن ناشناخته است. با این حال، آنها تأثیر قابل توجهی بر روی هورمون های زنانه دارند، زیرا آنها رشد این فیبروم ها را تحریک می کنند.

رحم عضوی است که بیشتر از ماهیچه ها تشکیل شده است. فیبروم رشد غیر طبیعی ناحیه ای از این عضله است. به طور کلی ظاهر آن گرد است و از همان بافت رحم تشکیل شده است. چهار نوع فیبروم در رحم وجود دارد که بر اساس محل قرارگیری آنها طبقه بندی می شوند.

زیر مخاطی: این فیبروم ها در زیر میومتر، لایه ای که دیواره داخلی رحم را می پوشاند، رشد می کنند. فیبروم های زیر مخاطی معمولاً در سراسر رحم گسترش می یابند. گاهی اوقات که شدید است قسمت بزرگی از حفره رحم را اشغال می کند.

زیر سروز: سروزا لایه ای است که قسمت بیرونی رحم را می پوشاند. به طور معمول، فیبروم های ساب سروز درست در زیر این لایه رشد می کنند. این فیبروم ها در داخل حفره رحم ظاهر گره ای دارند.

ساقه: تومورهایی هستند که رشد می کنند و توسط یک طناب نازک به نام پدیکول به آن متصل می شوند. فیبروم ساقه دار در داخل حفره رحم برجسته است، زیرا می تواند در داخل یا خارج رحم رشد کند.

داخل دیواره: این فیبروم ها در دیواره عضلانی رحم رشد می کنند. وقتی اندازه مشخصی داشته باشند، می توانند دیواره خارجی یا دیواره داخلی رحم را مخدوش کنند.

آنچه باید در مورد فیبروم رحم و بارداری بدانید

علل فیبروم در رحم

فیبروم در رحم یک بیماری است که در سنین باروری رخ می دهد. علاوه بر این، آنها به طور مستقیم با هورمون های استروژن و پروژسترون مرتبط هستند. این فیبروم ها قبل از بلوغ ظاهر نمی شوند و معمولاً در نوجوانان نیز شایع نیستند.

دلایل ایجاد فیبروم در رحم دقیقاً مشخص نیست. با این حال، این احتمال وجود دارد که آنها نتیجه تغییرات ژنتیکی یا هورمونی باشند. همچنین گفته می شود که آنها می توانند مشکلات عروقی و تأثیرات سایر بیماری ها باشند. با این حال، برخی از عوامل خطر برای فیبروم وجود دارد که قبلاً شناخته شده است.

حاملگی ها
فشار خون
داروهای ضد بارداری
سابقه خانواده.
قاعدگی در سنین پایین.

علائم فیبروم در رحم

فیبروم رحم می تواند با جنبه های مختلف ظاهر شود و بارداری را پیچیده کند. به عنوان مثال، می تواند یک یا چند باشد. آنها همچنین می توانند کوچک یا چند سانتی متر قطر داشته باشند.

آنها حتی می توانند علائم ایجاد کنند یا کاملاً بدون علامت باشند. در بیشتر موارد، این فیبروم ها ریز هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. با این حال، متخصصان در این زمینه نشان می دهند که برخی از علائم رایج وجود دارد که باعث ایجاد این تومورها می شود.

خونریزی واژینال

همانطور که متخصصان بیان می کنند، خونریزی واژینال یکی از شایع ترین علائم فیبروم است. به صورت پریود با مقدار خون بیشتر ظاهر می شود و روزهای بیشتری نسبت به حالت عادی طول می کشد. فیبروم های زیر مخاطی آنهایی هستند که بیشتر با این نوع خونریزی ظاهر می شوند. اگر این علامت خارج از دوره قاعدگی رخ دهد، علت آن فیبروم نیست.

درد لگن

درد لگن یک علامت رایج در فیبروم رحم است. این توسط تومورهای ساب سروز ایجاد می شود و باعث ایجاد احساس وزن در لگن می شود. بسته به محل آن، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، مشکل در ادرار کردن یا درد هنگام مقاربت.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

خطرات فیبروم در رحم در دوران بارداری

در دوران بارداری، سطح استروژن افزایش می یابد و وضعیت فیبروم متفاوت است. معمولاً تغییرات هورمونی باعث افزایش سایز آن می شود. با این حال، مواردی وجود دارد که فیبروم اندازه خود را حفظ می کند یا حتی کاهش می یابد.

فیبروم های بزرگ، متعدد و تغییر شکل دهنده خطر بروز عوارض در دوران بارداری را افزایش می دهند. این زمانی اتفاق می افتد که جفت در فیبروم فرو می رود. معمولاً این فیبروم های زیر مخاطی و داخل دیواره هستند. زن در ایالت می تواند سقط جنین، پارگی رحم و مشکلاتی در زایمان داشته باشد.

در زمان زایمان، مشکل اصلی ناشی از محل تومور است. اگر در پایین ترین ناحیه رحم قرار داشته باشد، می تواند کانال زایمان را مسدود کند. در چنین شرایطی احتمالاً سزارین ضروری است.

مراقبت های بارداری برای فیبروم در رحم

هر بارداری باید از ماه های اول توسط متخصص زنان کنترل شود. اگه قابل اعتماد باشه خیلی بهتره به این ترتیب در صورت وجود هر گونه بی نظمی می توان به موقع آن را اصلاح کرد. در مورد فیبروم، پیگیری پزشکی برای جلوگیری از زایمان زودرس ضروری است.

مراجعه مداوم به پزشک بسیار مهم است. علاوه بر این، تمام مطالعاتی که برای رد وجود فیبروم مورد نیاز است باید انجام شود. در صورت وجود آنها، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرام بمانید. به یاد داشته باشید که رشد خوب کودک به شما و آرامش شما بستگی دارد. متعاقباً به دستورات پزشک متخصص عمل کنید،

فیبروم رحم چگونه قابل درمان است؟

فیبروم رحم چگونه قابل درمان است؟

فیبروم های رحم و بارداری زمانی شروع به درمان می کنند که علائم ایجاد کنند، بسیار بزرگ باشند یا به سرعت رشد کنند. درمان های هورمونی بیشترین استفاده را در این مورد دارند. اینها به کاهش اندازه فیبروم ها و کاهش علائم آنها کمک می کنند.

استروژن ها بر افزایش اندازه فیبروم ها تأثیر می گذارند، حالتی شبیه به یائسگی توسط آگونیست های GnRH ایجاد می شود. درمان بین سه تا شش ماه طول می کشد و حجم فیبروم ها را بین ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

به همین ترتیب، درمان جراحی نیز وجود دارد. در حال حاضر، عملیات برای این تومورها بهبود یافته است. نتایج او رضایت بخش است و ریکاوری او کوتاه تر و کوتاه تر است. بسته به مورد می توان فیبروم یا رحم را برداشت.

فیبروم رحم اغلب قبل و در طول بارداری باعث مشکلات سلامتی می شود. اما اگر به موقع تشخیص داده شوند و درمان شوند، عوارض جدی ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، در صورت عدم بارداری، انجام معاینات پزشکی هر شش ماه یکبار ضروری است. اگر باردار هستید، ضروری است که ماهانه به متخصص مراجعه کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.