چگونه برنامه غذایی هفتگی بنویسم؟

چگونه برنامه غذایی هفتگی بنویسم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه برنامه غذایی هفتگی بنویسم؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

همیشه یکی از دغدغه های مامانها این است که غذا چی بپزم؟

چون معمولا و در اکثر نقاط جهان پخت و پز با خانمها و مادرهاست و غذا هم اولین و مهمترین وعده خوراکی در شبانه روز است که اعضای خانواده از آن تغذیه میکنند پس داشتن یک برنامه غذایی با توجه به میزان کالری و پروتئین و دیگر اصول سلامتی  ،توجه به هزینه آن برای خانواده و … کار خوبی است تا هم مادرها از سردرگمی رها شوند و هم غذاهایی که طبخ میشود مناسب و سازگار با خانواده مان باشد.

امیدوارم این مقاله به شما در تدوین بک برنامه غذایی هفتگی کمک شایانی کند.

برنامه ریزی وعده غذایی بخش مهمی از خوردن یک رژیم غذایی سالم است و فواید پخت و پز آن بسیار زیادتر از زمانی است که شما فقط بخواهید رفع تکلیف کنید .

من به شما توصیه می کنم حداقل هفته ای نیم ساعت برای یادداشت برنامه غذایی خانواده وقت بگذارید.

برنامه ریزی وعده های غذایی مزایای بسیاری دارد ، از جمله:

۱٫ پس انداز کردن

وقتی شما بخواهید برنامه غذایی بنویسید مطمئنا باید لیستی از مواد خوراکی را هم مد نظر قرار دهید.

نوشتن لیست خرید به شما کمک میکند تا از خریدهای بیهوده و بعضا مضر برای سلامتی تان منصرف شوید .

وقتی شما مواد خوراکی هفتگی تان را بخرید هم در خرید زیاده روی نکرده اید و هم شاید بتوانید صرفه جویی هم بکنید.وقتی مواد سالم و باتوجه به وضعیت جسمانی خانواده خرید کنید هم سلامتی تان را بهبود بخشیده اید و هم اینکه جلوی بیمارشدنتان و صرف هزینه های هنگفت درمان را گرفته اید.

۲٫برای مابقی خریدتان هم برنامه بنویسید

وقتی شما برنامه غذایی بنویسید میتوانید برای تک تک مواد غذایی خریداری شده برنامه داشته باشید .

مثلا وقتی برای پنجشنبه شام غذایتان سوپ باشد شما میتوانید از گوجه و پیاز و سبزی های خریداری شده در طول هفته که مقدار کمی از انها باقی مانده است استفاده کنید و از اصراف شدن و هدر رفتن جلوگیری نمایید.

۳٫استرس کمتر

وقتی شما برنامه غذایی داشته باشید به جای اینکه قبل از ظهر و شام دچار استرس شوید که حالا برای اعضای خانواده که گرسنه هستند چه چیزی درست کنم ،به راحتی با دیدن روز هفته و آماده بودن مواد غذایی که هفتگی خرید کرده اید میتوانید غذایتان را طبخ کنید و لذت ببرید.

۴٫صرفه جویی در وقت

یکی دیگر از مزایای مهم برنامه ریزی غذا صرفه جویی در زمان و وقت است.

فواید برنامه ریزی در کسب و کار و انجام کارهای روزمره برای همه ما مشهود است حالا شما برای یکبار هم که شده است یک برنامه ریزی هفتگی تنظیم کنید و از اینکه چقدر توانسته است در وقت شما صرفه جویی کند خوشحال شوید.

۵٫تنوع غذاهایتان زیاد میشود

به نظر می رسد وقتی که برنامه ریزی  غذایی نداشته باشید هرروز همان چیزهایی را میخورید که بارها تکرارش کرده اید ،شاید از نظر شما فقط سیر شئن مهم باشد اما بچه ها از خوردن غذاهای تکراری خسته و کسل میشوند.

غذاهای جدید را امتحان کنید و اشتهای بچه ها را با این روش زیاد کنید تا آنها هم از غذا خوردن لذت ببرند.

 رژیم متنوع  میتواند برای سلامتی دستگاه گوارش  ما مفید باشد  و ما را در معرض طیف وسیعی از مواد مغذی قرار می دهد.

 

چگونه برنامه غذایی هفتگی بنویسم؟
چگونه برنامه غذایی هفتگی بنویسم؟

 

چند نکته در بابن نوشتن برنامه غذایی هفتگی :

  • الگوی کلی را ترسیم کنید،یعنی مثلا بدانید در طول یک هفته چند بار غذای گوشتی ،غذای دریایی ،سالادها و سوپ ها و غذایهای فست فودی سالم و ساندویچ ها ، استفاده میکنید.
  • غذاهایی که اعضای خانواده تان همیشه آنها را دوست دارند را حتما در برنامه غذایی تان بگنجانید.شما میتوانید هفته ای ۲ مدل غذای جدید را امتحان کنید.
  • اگر از نظر مالی در مضیغه هستید میتوانید به جای استفاده از پروتئن های گران قیمت مثل گوشت قرمز و برخی از ماهی ها ،حبوبات را جایگزین کنید.و هم صرفه جویی کرده باشید و هم سلامتی خانواده تان به خطر نیفتد.
  • شما میتوانید در آشپزخانه تان باشید اما به هر جای دنیا که خواستید سفر کنید .ادویه ها گزینه عالی برای طمع غذاها هستند مثلا مقداری پودر زیره و فلفل دلمه ای اضافه کنید و طعم مکزیکی داشته باشید ، یا مقداری ادویه کاری برای طعم  هندی تهیه کنید. ریحان ، آویشن ، پونه کوهی و سیر عطر و طعم غذاهای ایتالیایی را می دهد.
  • از بچه ها بخواهید به شما غذا پیشنهاد دهند تا آنها هم در این برنامه ریزی سهیم باشند.
  • گاهی اوقات فقط لازم است کنار غذای مانده ،چیز جدیدی اضافه کنید و آن را به عنوان وعده غذایی استفاده کنید .مثلا سوپ شب شما مانده است خوب است کنارش کوکوی سیب زمینی را اضافه کنید و برای ناهار مصرف کنید.

نحوه ایجاد برنامه های غذایی فصلی

خوردن فصلی یک روش ساده دیگر برای صرفه جویی در هزینه و افزایش محتوای مغذی مواد غذایی است.

غذاها حاوی بیشترین میزان مواد مغذی در هنگام فصل هستند.مثلا شما میتوانید در فصل تابستان از کدو و بادمجان و … بیشتری در غذاهایتان استفاده کنید تا مناسب فصل تغذیه کرده باشید.

یا مثلا اینکه شما در زمستان بیشتر از غذاهایی استفاده کنید تا سیستم دفاعی بدنتان را تقویت کند مثل انواع سوپ ها که با مواد خوراکی مناسب طبخ شده است .

نکته پایانی:

نوشتن برنامه غذایی هفتگی  را حتما امتحان کنید .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.