چند مدل عدس داریم ؟طرز پخت هر کدام چگونه است؟

عدس یک حبوبات کوچک است که مقدار زیادی از مواد مغذی را شامل می شود! هر وعده حاوی پروتئین ، فیبر و مواد معدنی است. در اینجا راهنمای انواع مختلف عدس و تفاوت آنها در طعم ، بافت و کاربردها آمده است.

اگر در حال حاضر با عدس آشپزی نمی کنید – گوش دهید! این حبوبات نادیده گرفته شده فوق العاده همه کاره است و به راحتی آماده می شود. آنها باید جز حبوبات اصلی در کابینت شما باشند.

من عاشق پخت و پز با عدس هستم زیرا این ماده غذایی دارای فیبر بالا است-اگرچه عدس دارای کربوهیدرات و پروتئین زیادی است ، اما در هر فنجان عدس پخته حدود ۱۶ گرم فیبر دارد. آنها به طور کامل در سوپ ، سالاد ، خورش ، سس خوشمزه هستند ، اما وقتی پوره شوند نیز خوب عمل می کنند. به نظر می رسد که نمی تواند بهتر شود ، اما اندازه آنها به این معنی است که نیازی به خیساندن شبانه مانند سایر حبوبات ندارند و مرحله آماده سازی مزاحم را از بین می برد.

فواید تغذیه ای عدس

عدس یا Lens culinaris ، حبوباتی هستند که گیاهان حاوی دانه های خوراکی هستند که توسط پوست محافظ بیرونی احاطه شده اند. عدس منبع عالی پروتئین است که می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

در حال حاضر عدس به عنوان اصلی ترین حبوبات در فرهنگ های مختلف ، مشابه فواید کینوا ، یک غذای غنی از مواد مغذی فوق العاده است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. عدس خشک از حدود ۸٪ آب ، ۲۶٪ پروتئین ، ۶۳٪ کربوهیدرات کل و ۴۲ تا ۴۷٪ نشاسته تشکیل شده است. آنها سرشار از مواد معدنی هستند و منبع خوبی از منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم ، روی و فسفر هستند.

ویژگی بارز آنها این است که سرشار از آمینو اسید ضروری به نام لیزین هستند که محتوای آن در سایر غلات کم است. با این حال ، آنها فاقد آمینو اسید ضروری تریپتوفان هستند ، بنابراین مطمئن شوید که منابع را از گوشت یا سایر غلات تهیه می کنید.

یک وعده عدس ، حدود ۱/۴ فنجان خشک حاوی تقریباً ۱۸۰ کالری ، ۱۱ گرم پروتئین ، کمتر از ۱ گرم چربی ، ۳۲ گرم کربوهیدرات کل ، ۱ گرم شکر و ۱۹ گرم فیبر است. برای ریز مغذی ها ؛ ۴۰ میلی گرم کلسیم ، ۲٫۵ میلی گرم آهن ، ۴۲ میلی گرم منیزیم ، ۱۰۵ میلی گرم فسفر ، ۴۸۰ میلی گرم پتاسیم و ۱٫۵ میلی گرم روی.

انواع عدس

انواع عدس

خوردن غذای سالم نباید خسته کننده باشد ، به خصوص وقتی حداقل ۱۲ نوع عدس برای انتخاب از نظر طعم و بافت متفاوت است. انواع زیر بیشترین استفاده را برای غذاهای جانبی ، سالاد ، سوپ و خورش دارند. آنها همچنین بیشتر در فروشگاه های مواد غذایی یا خرده فروشان آنلاین در دسترس هستند.

عدس قهوه ای

عدس قهوه ای رایج ترین است و بیشتر هنگام پخت شکل خود را حفظ می کند. آنها دارای طعم یکنواخت ، ملایم و بافت خامه ای هستند. آنها به عنوان یک غذای جداگانه خوب هستند ، در سالاد ریخته می شوند ، دلپذیری را به سوپ ها و خورش ها می افزایند و برای پوره کردن مفید هستند.

زمان پخت: حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

عدس قرمز

رنگ عدس قرمز می تواند از زرد/طلایی تا نارنجی روشن یا قرمز متغیر باشد. آنها طعم کمی شیرین دارند و تمایل دارند هنگام پختن شکل و تجزیه خود را به شکل پوره از دست بدهند. به همین دلیل ، آنها برای سوپ ها ، دال هندی یا غذاهایی که در آنها قرن هاست از این نوع عدس به عنوان ماده اولیه استفاده می شود ایده آل هستند. از آنجا که کت محافظ ندارند ، زمان پخت آنها کوتاهتر است.

زمان پخت: حدود ۱۵ دقیقه

عدس سبز یکی از انواع عدس ها است

عدس سبز بزرگتر و شبیه عدس قهوه ای است. آنها به رنگ سبز مایل به قهوه ای کم رنگ ، مانند نخود فرنگی خشک ، یا دارای لکه های قهوه ای نیز هستند. آنها نسبتاً سفت می شوند و طعم ملایمی دارند.

زمان پخت: حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه

عدس دو پوی فرانسوی

این عدس های کوچک و گرد رنگ زیتونی-سبز و مشکی با لکه دار دارند. آنها دارای طعم سرزنده و خاکی و بافت محکم هستند. شکل گرد بهترین حالت را در آشپزی دارد. عدس های دوپوی از نظر تنوع مشابه با عدس سبز هستند ، اما این عدس ها به صراحت در فرانسه کشت می شوند ، نه در آمریکای شمالی .

این عدس ها در خاکهای آتشفشانی منطقه پوی در فرانسه پرورش داده می شوند و به دلیل طعم فلفل دلپذیر و محتوای معدنی بالا ، از جمله آهن و منیزیم ، جشن گرفته می شوند. هنگامی که به دنبال این عدس ها می گردید ، به دنبال نام رسمی منطقه در بسته باشید و از اصالت آن اطمینان حاصل کنید. دلسوزی آنها از غذاهای گوشتی مانند گوسفند ، اردک و خوک یا به عنوان غذای جانبی گیاهی عالی است.

زمان پخت: حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه

عدس سبز فرانسوی

این عدس های کوچک بسیار شبیه به عدس دو پوی هستند ، طعم فلفلی کمی دارند. آنها شکل خود را به خوبی حفظ می کنند و جویدن خوبی دارند ، و آنها را به سوپ ها ، خورش ها یا به عنوان غذای جانبی اضافه می کند.

زمان پخت: حدود ۲۰ دقیقه

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین غذاها در دهه های مختلف زندگی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

عدس سیاه یکی از انواع عدس ها است

عدس سیاه یا عدس سیاه بلوگا کوچک و براق است. آنها شکل خود را به خوبی حفظ کرده و هنگام پخت ظاهر خاویار به خود می گیرند. بافت نرم و طعم عمیق و قوی آنها اجازه می دهد تا در هر دستور غذایی که خواستار عدس است استفاده شود ، به ویژه هنگامی که تنوع رنگی می خواهید.

زمان پخت: حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه

انواع عدس

طرز پخت عدس

آشپزی با عدس می تواند آسان باشد. شما می خواهید آنها را به سرعت زیر آب سرد بشویید ، آنها را به یک قابلمه با آب منتقل کنید ، روی حرارت متوسط ​​تا زیاد بجوشانید و سپس به جوش بیاورید. بسته به نوع عدس ، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بدون پوشش بپزید. با این حال ، روش های دیگری برای پخت عدس وجود دارد تا سالم بماند و خامه ای شود.

بعد از پختن ، آن را در برنج پلو یا ریزوتو (ریزوتو، ریسوتو یا رسوتو غذایی مخصوص شمال ایتالیا است که شامل پختن برنج با عصاره‌ی گوشت یا مرغ یا ماهی یا عصاره‌ی سبزیجات است تا جایی که برنج حالتی نرم اما نه شِفته به خودش بگیرد. اغلب در پخت این غذا از برنج‌های دانه‌کوتاه استفاده می‌شود. انواع مختلفی از ریزوتو پخته‌شده با ترکیباتی مانند پیاز کاراملی‌شده، یا کره وجود دارد.این یکی از روشهای معمول پخت برنج در ایتالیا است و در آن گاهی از زعفران برای ایجاد رنگ زرد استفاده می‌شود.)

، کاری ، سوپ ، کاسرو یا سرد یا گرم در سالاد ، یا با سبزیجات یا به عنوان پایه سالاد غلات ، امتحان کنید. طعم خاکی و پروتئین و فیبر بالای آن باعث می شود عدس جایگزین مناسبی برای گوشت و یک جفت ایده آل برای اکثر سبزیجات باشد ، به ویژه در غذاهایی که به چاشنی زیاد نیاز دارند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.