چطور به فرد افسرده کمک کنیم؟

چطور به فرد افسرده کمک کنیم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چطور به فرد افسرده کمک کنیم؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

طبق آخرین برآوردهای موسسه ملی بهداشت روان ، بیش از ۷ درصد از کل بزرگسالان ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کرده اند.در سراسر جهان ، بیش از ۳۰۰ میلیون بزرگسال و کودک با افسردگی زندگی می کنند.که البته در دوران همه گیری کرونا و به دلایلی نظیر عدم اطمینان از آینده،عدم برنامه ریزی،ترس از بیماری ،محدود شدن روابط با اطرافیان ،سفر نرفتن و …مطمئنا آمار افسردگی هم در سراسر جهان افزایش یافته است.ما در این مقاله قصد داریم به شما نکاتی را آموزش دهیم که برای کمک به فرد افسرده موثر است پس با ما همراه باشید.

اما همه افسردگی را به یک شکل تجربه نمی کنند و علائم آن ممکن است متفاوت باشد.

اگر دوست شما افسردگی دارد ، ممکن است:

علائم افسردگی:

غمگین یا گریان به نظر می رسد
نسبت به آینده بیش از حد معمول بدبین یا ناامید به نظر برسند
مدام در مورد احساس گناه ، پوچی یا بی ارزش بودن صحبت کند
به نظر می رسد کمتر به گذراندن وقت با دیگران علاقه مند هستند یا کمتر از آنچه معمول است ارتباط برقرار می کنند
به راحتی ناراحت میشود یا تحریک پذیر است
انرژی کمتری داشته باشید ، به آرامی حرکت کنید ، یا به طور کلی بی حال به نظر برسید

کمتر از حد معمول به ظاهر خود علاقه نشان می دهند یا از رعایت بهداشت اولیه مانند دوش گرفتن و مسواک زدن خود غافل می شوند

در خوابیدن مشکل دارید یا خیلی بیشتر از حد معمول می خوابید
کمتر به فعالیتها و علایق معمول خود اهمیت دهند
فراموشکار به نظر می رسند یا در تمرکز یا تصمیم گیری در مورد مسائل مشکل دارند
بیشتر یا کمتر از حد معمول بخورید
صحبت از مرگ یا خودکشی

در اینجا ، ما بیش از ۱۰ کار را که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید و همچنین چند مورد برای جلوگیری از آنها انجام خواهیم داد.

چطور به فرد افسرده کمک کنیم؟
چطور به فرد افسرده کمک کنیم؟

کمک به فرد افسرده:

۱- به حرفهای آنها گوش دهید.

به دوست خود بگویید که شما برای آنها آنجا هستید. می توانید مکالمه را با به اشتراک گذاشتن نگرانی ها و پرسیدن یک سوال خاص آغاز کنید. به عنوان مثال ، ممکن است بگویید ، “به نظر می رسد اخیراً سختی کشیده اید. درست است؟ “

به خاطر داشته باشید که دوست شما ممکن است بخواهد در مورد آنچه احساس می کنند صحبت کند ، اما ممکن است مشاوره ای نخواهند پس سریع سراغ نصیحت کردن نروید.

با استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال با دوست خود هم کلام شوید:

به جای اینکه تصور کنید معنی آنها را می فهمید ، برای کسب اطلاعات بیشتر سوال کنید.
احساسات آنها را معتبر ارزیابی کنید. ممکن است بگویید ، “این واقعا دشوار به نظر می رسد. متأسفم که این را می شنوم. ”
با زبان بدن خود همدلی و علاقه نشان دهید.

دوست شما ممکن است اولین بار حوصله صحبت کردن را نداشته باشد ، اما مدام سوال های بپرسید (بدون اینکه فشار  بیاورید) و ابراز نگرانی کنید. سعی کنید در هر زمان ممکن باهم مکالمه کنید. اگر در مناطق مختلف زندگی می کنید ، گپ ویدیویی را امتحان کنید.

۲- به آنها کمک کنید تا پشتیبان پیدا کنند.

دوست شما ممکن است از اینکه آنها با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند آگاهی نداشته باشد یا اینکه مطمئن نیست که چگونه می تواند برای خود پشتیبان و کمک کننده داشته باشد.

حتی اگر آنها بدانند که درمان می تواند بهشان کمک کند ، جستجوی یک درمانگر و تعیین وقت قبلی می تواند دلهره آور باشد.

اگر دوست شما به نظر می رسد علاقه مند به مشاوره است ، به آنها کمک کنید تا درمانگران بالقوه را بررسی کنند. شما می توانید به دوست خود کمک کنید تا مواردی را برای پرسیدن از درمانگران بالقوه و مواردی را که می خواهند در اولین جلسه خود ذکر کنند ، فهرست کند.

تشویق و حمایت از آنها برای تعیین اولین قرار ملاقات در صورت تلاش شما می تواند بسیار مفید باشد.

۳- برای کمک به فرد افسرده در طول دوره درمان کنارشان باشید.

در یک روز بد ، ممکن است دوست شما احساس کند از خانه بیرون نمی رود. افسردگی می تواند انرژی را کاهش داده و میل به منزوی شدن در خود را افزایش دهد.

اگر آنها چیزی مانند این را بگویند ، “من فکر می کنم که قرار ملاقات درمانی خود را لغو می کنم” ، آنها را تشویق کنید که به آن پایبند بمانند.

ممکن است بگویید ، “هفته گذشته گفتید که جلسه شما واقعاً مثمر ثمر است و پس از آن احساس بهتری خواهید داشت. اگر جلسه امروز هم کمک کند چه می کنید؟ “

در مورد دارو نیز همین طور است. اگر دوست شما بخاطر عوارض جانبی ناخوشایند می خواهد مصرف دارو را متوقف کند ، حمایت کنید ، اما آنها را تشویق کنید تا در مورد روی آوردن به داروی ضد افسردگی یا استفاده کامل از دارو با روانپزشک صحبت کنند.

قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی بدون نظارت یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند عواقب جدی داشته باشد.

چطور به فرد افسرده کمک کنیم؟
چطور به فرد افسرده کمک کنیم؟

۴- مراقب خود باشید.

وقتی به شخصی که با افسردگی زندگی می کند اهمیت می دهید ، وسوسه انگیز است که همه چیز را کنار بگذارید و در کنار او باشید و از او حمایت کنید. اینکه بخواهید به دوست خود کمک کنید اشتباه نیست ، اما مراقبت از نیازهای خود نیز مهم است.

اگر تمام انرژی خود را صرف حمایت از دوست خود کنید ، خیلی کم برای خودتان باقی خواهید ماند. و اگر احساس ناامیدی کرده اید ، کمک چندانی به دوست خود نخواهید کرد.

۵-برای کمک به فرد افسرده حد و مرز تعیین کنید.

تعیین مرزها می تواند کمک کند. به عنوان مثال ، ممکن است بعد از اینکه از محل کار به خانه برگشتید ، به دوست خود اطلاع دهید که برای گفتگو در دسترس هستید ، اما نه قبل از آن.

اگر نگران این هستید که احساس کنند نمی توانند به شما برسند ، به آنها کمک کنید تا در صورت نیاز به شما در طول روز کاری ، یک طرح اضطراری تهیه کنند. این ممکن است شامل یافتن یک خط تلفنی باشد که آنها می توانند با آن تماس بگیرند و یا ارائه یک کلمه کد است که در صورت بحران می توانند برای شما پیام کوتاه کنند.

به جای اینکه بخواهید هر روز کمک کنید ، ممکن است پیشنهاد کنید یک روز در میان با او حرف بزنید و کنارش باشید.

۶-هنگام کمک به فرد افسرده ،مراقبت از خود را تمرین کنید.

گذراندن وقت زیاد با یکی از عزیزان مبتلا به افسردگی می تواند صدمه عاطفی به بار آورد. محدودیت های خود را درمورد احساسات دشوار بدانید و مطمئن شوید که برای شارژ مجدد خود وقت صرف کرده اید.

اگر لازم است به دوست خود اطلاع دهید که برای مدتی در دسترس نخواهید بود.

۵-در مورد بیماری افسردگی اطلاعات خود را بالا ببرید.

تصور کنید که مجبورید در زندگی شخصی به هر یک از افراد در مورد یک مسئله بهداشت روانی یا جسمی که تجربه می کنید آموزش دهید – آن را بارها و بارها توضیح دهید. خسته کننده به نظر می رسد ، درست است؟

می توانید با دوست خود در مورد علائم خاص وی یا احساس او صحبت کنید ، اما از اینکه از دونفری درباره افسردگی اطلاعات خود را مرور کنید اجتناب کنید چون ممکن است هر چیزی که در دوست شما نبوده هم با تلقین های منفی ایجاد شود.

علائم ، علل ، معیارهای تشخیصی و روش های درمانی را به تنهایی بخوانید.

در حالی که افراد افسردگی را متفاوت تجربه می کنند ، آشنایی با علائم عمومی و اصطلاحات می تواند به شما کمک کند گفتگوی عمیق تری با دوست خود داشته باشید.

۶- پیشنهاد دهید که در کارهای روزمره به او کمک کنید.

با افسردگی ، کارهای روزمره احساس طاقت فرسایی می کنند. مواردی مانند لباس شستن ، خرید مواد غذایی یا پرداخت قبض می تواند روی هم تلنبار شود و دانستن اینکه از کجا شروع کنید دشوار است.

دوست شما ممکن است از پیشنهاد کمک شما قدردانی کند ، اما ممکن است آنها نتوانند آنچه را که نیاز به کمک دارند به وضوح بیان کنند.

بنابراین ، به جای اینکه بگویید “اگر کاری از دست من بر می آید به من اطلاع دهید” ، این جمله را در نظر بگیرید که “امروز بیشتر به چه چیزی نیاز دارید؟”

اگر متوجه شدید که یخچال آنها خالی است ، بگویید “آیا می توانم از شما خرید مواد غذایی بردارم ، یا اگر لیستی برای من بنویسید آنچه را که نیاز دارید بردارم؟” یا “بیایید با هم مواد غذایی تهیه کنیم و شام را با هم بپزیم.”

صرف کمک کردن شما به او می تواند کار را برایش کمتر دلهره آور نشان دهد.

۷- در کمک به فرد افسره ،صبور باشید.

افسردگی معمولاً با درمان بهبود می یابد ، اما می تواند یک روند آهسته باشد که شامل برخی از آزمون و خطا است. آنها ممکن است مجبور شوند چند روش مشاوره ای یا دارویی مختلف را قبل از یافتن داروی کمک کننده به علائم آنها ، امتحان کنند.

حتی درمان موفقیت آمیز همیشه به این معنی نیست که افسردگی به طور کامل از بین می رود. دوست شما ممکن است هر از گاهی علائم خود را بروز دهد.

در ضمن ، آنها احتمالاً روزهای خوب و روزهای بدی خواهند داشت. از فرض یک روز خوب به معنای “بهبود یافتن” خودداری کنید و اگر رشته ای از روزهای بد از او دیدید این باعث نشود که از درمان آنها ناامید شوید .

افسردگی جدول زمانی بهبودی مشخصی ندارد. انتظار اینکه دوست شما پس از چند هفته درمان به زندگی معمول خود برگردد ، به هیچ یک از شما کمک نمی کند فقط صبر و حوصله را از شما میگیرد پس لطفا صبور باشید.

۸- در تماس باشید.

به دوست خود بگویید که هنوز به آنها اهمیت می دهید زیرا آنها در دوران افسردگی خیلی حساس و زودرنج میشوند.

حتی اگر نمی توانید وقت زیادی را به طور منظم با آنها بگذرانید ، مرتباً با یک متن ، تماس تلفنی یا بازدید سرزده اعلام حضور کنید. حتی ارسال یک متن سریع با عنوان “من به شما فکر می کردم و به شما اهمیت می دهم” می تواند کمک کند.

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند ممکن است گوشه گیرتر شده و از تماس با دیگران پرهیز کنند ، بنابراین ممکن است خود را در تلاش برای ادامه دوستی بیشتر ببینید. اما ادامه حضور مثبت و حمایتی در زندگی دوست شما ممکن است برای آنها تفاوت ایجاد کند ، حتی اگر آنها فعلاً نتوانند قدر حضور شما را بدانند.

۹- برای کمک به فرد افسرده ،انواع مختلف افسردگی را بدانید.

افسردگی غالباً شامل ناراحتی یا روحیه پایین می شود ، اما علائم دیگری نیز دارد که کمتر شناخته شده است.

به عنوان مثال ، بسیاری از مردم نمی دانند که افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

عصبانیت و تحریک پذیری
گیجی ، مشکلات حافظه یا مشکل در تمرکز
خستگی مفرط یا مشکلات خواب
علائم جسمی مانند مشکلات معده ، سردردهای مکرر ، یا کمر و سایر دردهای عضلانی
دوست شما ممکن است اغلب بدخلق به نظر برسد ، یا در بسیاری از اوقات احساس خستگی می کند. سعی کنید به خاطر داشته باشید که آنچه احساس می کنند هنوز بخشی از افسردگی است .

حتی اگر نمی دانید چگونه به آنها کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشند ، به سادگی بگویید “متاسفم که چنین احساسی دارید. من اینجا هستم تا اگر کاری از دست من برمی آید کمک کنم. “ممکن است کمک کند.

افسردگی
افسردگی

کارهایی که نبایدبرای فرد افسرده انجام شود:

۱- بدانید دلیل افسردگی دوستتان شما نیستید.

افسردگی دوست شما تقصیر شما نیست ، همانطور که این خود آنها نیستند.

اگر به نظر می رسد با عصبانیت یا ناامیدی به شما هجوم می آورند ، مدام برنامه ها را لغو می کنند (یا پیگیری را فراموش می کنند) یا نمی خواهند خیلی از کارها را بکنند ، به آنها اجازه ندهید شما را سرزنش کنند.

شما ممکن است در برخی از مواقع ، نیاز به استراحت و فاصله گرفتن از دوست خود داشته باشید. اگر احساس می کنید از نظر احساسی خسته شده اید ، فضا را برای خود تغییر دهید ، اما مهم است که از سرزنش دوست خود یا گفتن چیزهایی که ممکن است در احساسات منفی آنها تأثیر بگذارد ، خودداری کنید.

در عوض ، در مورد احساس خود صحبت کنید با یک درمانگر یا شخص حامی دیگر.

۲- سعی نکنید آنها را برطرف کنید.

افسردگی یک بیماری جدی روانی است که نیاز به درمان حرفه ای دارد.

درک اینکه افسردگی دقیقاً چه حسی دارد ، اگر هرگز آن را تجربه نکرده باشید ، دشوار خواهد بود. اما این چیزی نیست که با چند عبارت خوب فکر مانند “شما باید قدردان چیزهای خوب زندگی خود باشید” یا “فقط به فکر چیزهای غم انگیز نباشید” درمان می شود.

شما می توانید با یادآوری مواردی که درباره آنها دوست دارید ، مثبت گرایی را تشویق کنید (گرچه ممکن است دوست شما پاسخی ندهد) – خصوصاً وقتی به نظر می رسد آنها فقط حرفهای منفی میزنند.

حمایت مثبت می تواند به دوست شما بفهماند که او واقعاً برای شما مهم است.

۳- برای کمک به فرد افسرده او را نصیحت نکنید.

اگرچه برخی از تغییراتی در سبک زندگی اغلب به بهبود علائم افسردگی کمک می کند ، اما انجام این تغییرات در اوج افسردگی دشوار است.

ممکن است کارهایی مانند ورزش بیشتر یا داشتن رژیم غذایی سالم به شما کمک کند. اما حتی اگر توصیه خوبی باشد ، ممکن است دوست شما در حال حاضر تمایل به شنیدن آن نداشته باشد.

ممکن است زمانی پیش بیاید که دوست شما بخواهد بداند چه غذاهایی می توانند در افسردگی کمک کنند یا اینکه چگونه ورزش می تواند علائم را تسکین دهد. اگرچه تا آن زمان ، ممکن است بهترین کار این باشد که به گوش دادن همدلانه پایبند باشید و تا زمانی که از شما سوال نشود ، از ارائه مشاوره خودداری کنید.

با دعوت از آنها به پیاده روی یا پختن یک وعده غذایی مغذی با هم ، تغییر مثبت را تشویق کنید.

۴- تجربه آنها را با دیگران مقایسه نکنید.

اگر دوست شما درباره افسردگی خود صحبت می کند ، ممکن است بخواهید جملاتی مانند “من می فهمم” یا “همه ما آنجا بوده ایم” را بگویید. اما اگر خودتان هرگز با افسردگی مقابله نکرده اید ،گفتن این جملات کار خوبی نیست چون دوست شما فکر میکند بدون درک آنها این سخنان را گفته اید.

افسردگی فراتر از احساس غمگینی است. غم و اندوه معمولاً خیلی سریع از بین می رود ، در حالی که افسردگی می تواند برای ماهها یا حتی سالها تأخیر کند و بر روحیه ، روابط ، کار ، مدرسه و سایر جنبه های زندگی تأثیر بگذارد.

مقایسه آنچه که آنها در حال گذراندن آن هستند با مشکلات شخص دیگر یا گفتن جملاتی مانند: “اما همه چیز می تواند خیلی بدتر باشد” ، به طور کلی فایده ای ندارد.

درد دوست شما همان چیزی است که در حال حاضر برای او واقعی است – و تأیید این درد چیزی است که ممکن است بیشتر به آنها کمک کند.

جمله ای اینچنین را بگویید: “من نمی توانم تصور کنم که مقابله با آن چقدر سخت است. من می دانم که نمی توانم احساس بهتری به شما بدهم ، اما فقط یادتان باشد که تنها نیستید. “

۵- در مورد دارو موضع گیری نکنید.

دارو می تواند برای افسردگی بسیار مفید باشد ، اما برای همه مفید نیست.

برخی از افراد از عوارض جانبی آن بیزارند و ترجیح می دهند افسردگی را با درمان یا داروهای طبیعی درمان کنند. حتی اگر فکر می کنید دوست شما باید از داروی ضد افسردگی استفاده کند ، به یاد داشته باشید که انتخاب یک دارو تصمیم شخصی است.

به همین ترتیب ، اگر شخصاً به دارو اعتقادی ندارید ، هنگام صحبت با آنها از این موضوع پرهیز کنید. برای برخی از افراد ، مصرف دارو در رسیدن آنها به محلی كه بتوانند كاملاً درگیر درمان شوند و قدم های خود را برای بهبودی بردارند ، امری اساسی است.

 اینکه فرد مبتلا به افسردگی دارو مصرف کند یا نه ، تصمیمی کاملاً شخصی است که به طور کلی بهتر است به او و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی وی سپرده شود.

وقت آن است که برای کمک به فرد افسرده مداخله کنید:

افسردگی می تواند خطر خودکشی یا خودزنی را در فرد افزایش دهد ، بنابراین دانستن چگونگی تشخیص علائم مفید است.

برخی از نشانه هایی که ممکن است نشان دهد دوست شما افکار جدی خودکشی دارد عبارتند از:

تغییرات مکرر خلقی یا تغییرات شخصیتی
صحبت از مرگ یا مردن
خرید اسلحه
افزایش مصرف مواد
بروز رفتار خطرناک
خلاص شدن از شر وسایل یا دادن دارایی های ارزشمند
صحبت کردن در مورد احساس به دام افتادن یا خواستن راهی برای نجات
دور کردن مردم یا گفتن اینکه میخواهم تنها باشم
خداحافظی با احساس ،بیشتر از حد معمول
اگر فکر می کنید دوست شما قصد خودکشی دارد ، از آنها بخواهید که در حالی که با آنها هستید با درمانگر خود تماس بگیرند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.