برای پیشگیری موثر از سنگ کلیه چه باید کرد؟

سنگ های کلیه، رسوبات معدنی سختی هستند که در داخل کلیه ها ایجاد می شوند. اگر از مجرای ادرار شما عبور کنند، می توانند باعث درد شدید شوند. بنابراین اگر سنگ کلیه در شما تشخیص داده شد، باید مراقب آنها باشید. شما نمی دانید چه زمانی آنها در حالب های شما مسدود می شوند و باعث برگشت ادرار می شوند – یک وضعیت اورژانسی. در این مقاله به بررسی راهکارهای مفید برای پیشگیری از سنگ کلیه می پردازیم. برای یادگیری بیشتر خواندن را ادامه دهید.

بیشتر افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه می شوند. بنابراین اگر یک بار آنها را داشته اید، باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آنها در آینده انجام دهید. سنگ کلیه همچنین می تواند منجر به عفونت دستگاه ادراری شود که می تواند جدی شود.

شما نباید علائم سنگ کلیه را ساده نگیرید زیرا در صورت انسداد در مجاری ادراری ممکن است باعث درد شدید شوند. ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی می تواند به شما در پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند. اگر شکایتی از سنگ کلیه عود کننده دارید، می توانید به یک اورولوژیست در لاهور مراجعه کنید.

علائم سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه با اندازه کوچک عمدتاً خود به خود از طریق ادرار دفع می شود و چنین علائمی را نشان نمی دهد. اما سنگ های بزرگ‌ می‌توانند علائمی مانند:

درد و سوزش هنگام دفع ادرار
خون در ادرار
درد شدید در پشت یا شکم
مشکل در دفع ادرار
تهوع و استفراغ

 

برای پیشگیری موثر از سنگ کلیه چه باید کرد؟

پیشگیری از سنگ کلیه

برای پیشگیری از سنگ کلیه می توانید نکات زیر را رعایت کنید:

۱٫ مقدار زیادی آب بنوشید

برای جلوگیری از سنگ کلیه ضروری ترین چیز نوشیدن آب فراوان است. برای پیشگیری از آنها باید حداقل هشت تا دوازده لیوان آب در روز بنوشید. وقتی آب زیاد و زیاد می نوشید، نمک هایی که سنگ ها را می سازند جمع نمی شوند. با آب، کلیه شما آنها را خارج می کند.

اگر نمی توانید آب ساده بنوشید، می توانید با اضافه کردن آب لیمو به آن طعم و مزه بدهید. رنگ ادرار می تواند نشان دهد که آیا مقدار زیادی آب می نوشید یا نه. هنگامی که آب زیادی می نوشید، رنگ ادرار شما زرد روشن تا سفید می شود. در حالی که وقتی آب کافی نمی نوشید، بدن شما ادرار غلیظی به رنگ زرد تیره دفع می کند.

۲٫ مصرف کلسیم را کاهش ندهید

بیشتر سنگ ها از اگزالات کلسیم ساخته شده اند. بنابراین بسیاری از افراد تمایل به قطع مصرف کلسیم دارند. با این حال، این عمل اشتباه است. شما باید از غذاها و مکمل های حاوی کلسیم استفاده کنید زیرا می توانند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کنند. زمانی که مصرف کلسیم کافی را در رژیم غذایی خود متوقف کنید، می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه و افزایش خطر پوکی استخوان شود.

۳٫ سدیم کمتری مصرف کنید

به گفته متخصصان، مصرف بیش از حد سدیم در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. این اتفاق می افتد زیرا سدیم بیش از حد در ادرار می تواند از جذب مجدد کلسیم از ادرار به جریان خون جلوگیری کند.

رژیم غذایی کم سدیم می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند. هرچه سدیم کمتری مصرف کنید، خطر ابتلا به سنگ کمتر می شود. شما می توانید مقادیر زیادی نمک را از طریق غذاهای کنسرو شده و کنسرو شده دریافت کنید. بنابراین باید از آنها دوری کنید.

۴٫ اگزالات ها را محدود کنید

برخی از سنگ های کلیه از یون اگزالات تشکیل شده اند. این یک ترکیب طبیعی است که با کلسیم متصل می شود و سنگ کلیه را تشکیل می دهد. بنابراین باید مصرف غذاهای حاوی اگزالات را محدود کنید. شما می توانید اگزالات را از طریق مواد غذایی دریافت کنید، مانند:

اسفناج
شکلات
ریواس
محصولات سویا
سبوس گندم
سیب زمینی های شیرین
قهوه
چغندر
بادام زمینی

برای مصرف اگزالات می توانید آنها را با کلسیم ترکیب کنید تا در دستگاه گوارش نمک تشکیل دهند.

علائم سرطان کلیه چیست؟

۵ نکته مفید برای حفظ سلامت کلیه ها

کلیه ها یک جفت اندام هستند که در پشت شکم در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. اندازه هر کلیه می تواند تا ۴ یا ۵ اینچ باشد. وظیفه اصلی کلیه ها تصفیه خون و دفع مواد زائد است.

در زیر ۵ نکته مفید برای حفظ سلامت کلیه ها آورده شده است:

۱٫ رژیم غذایی سالم داشته باشید

شرایطی مانند فشار خون بالا، چاقی یا دیابت ناشی از یک رژیم غذایی ناسالم در درجه اول بر کلیه ها به روشی مضر تأثیر می گذارد. کلیه‌ها غذای ما را تجزیه می‌کنند، بنابراین لازم است سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، ماهی و مواد غذایی سالم‌تری برای عملکرد صحیح آن‌ها داشته باشیم.

غذاهای حاوی مقادیر کم سدیم مانند موز، سیب و گل کلم برای کلیه ها عالی هستند.

برای حفظ فشار خون و پیشگیری از بیماری هایی مانند چاقی و حفظ سلامت کلیه ها باید از رژیم های غذایی حاوی مقادیر بیش از حد نمک و لبنیات یا وعده های غذایی حاوی چربی خودداری کرد.

 

5 نکته مفید برای حفظ سلامت کلیه ها

۲٫ هیدراته بمانید

مصرف آب به طور کلی برای بدن شما مفید است. نوشیدن حداقل ۲ لیتر آب در روز توصیه می شود زیرا به کلیه کمک می کند کارایی خود را حفظ کند و مواد سمی و مواد زائد وارد شده به مثانه را به عنوان ادرار دفع می کند.

نوشیدن مقدار مناسب آب همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را کاهش دهد و همچنین در حذف سدیم از بدن شما مفید است.

مقدار آبی که یک فرد باید بنوشد به شرایط آب و هوایی و سلامت بدن فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر زنی باردار است یا به کودکی شیر می دهد، باید با پزشک مشورت کند تا تصمیم بگیرد چقدر آب می تواند در روز بنوشد.

۳٫ ترک سیگار

سیگار به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و آن‌ها را ضعیف می‌کند و جریان خون را در بدن شما کاهش می‌دهد. به دلیل مقدار ناکافی خون، توانایی کلیه برای عملکرد کاهش می یابد.

اگر فردی سیگاری باشد، احتمال ابتلا به سرطان تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. با ترک سیگار می توانید این خطر را کاهش دهید.

۴٫ به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم اهمیت زیادی دارد زیرا فشار خون شما را کاهش می دهد و سلامت قلب را افزایش می دهد که برای کلیه ها مفید است.

حفظ بدن بخشی از یک سبک زندگی سالم است. ورزش منظم همچنین احتمال بیماری مزمن کلیوی را کاهش می دهد.

با این حال، زیاده روی در هر کاری می تواند مضر باشد، به خصوص زمانی که از نظر بدنی مناسب نیستید. شما مجبور نیستید تمرینات هاردکور را انجام دهید. فعالیت های ساده مانند پیاده روی، دویدن یا رقصیدن می توانند نتایج عالی داشته باشند.

۵٫ از مصرف مکرر داروهای بدون نسخه خودداری کنید

شما باید از مصرف مکرر داروهای بدون نسخه خودداری کنید زیرا ممکن است باعث آسیب شدید به کلیه ها شوند.

شما باید از مصرف روزانه داروهایی مانند ایبوپروفن، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و ناپروکسن خودداری کنید. این داروها را فقط باید هر از گاهی طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.