چرا کف پاهایم زرد است؟آیا نگران کننده است؟

زرد بودن کف پا می تواند هم به دلیل شرایط پاتولوژیک باشد و هم به دلیل مشکلی زودگذر و خوش خیم، در ادامه بیشتر درباره زردی کف پا و علت آن بدانید. کف پا بخشی از بدن است که ما به سختی به آن توجه می کنیم. با این حال، آنها ناحیه ای هستند که مانند کف دست ها می توانند بسیاری از فرآیندها یا آسیب شناسی هایی را که در داخل بدن رخ می دهند منعکس کنند.

علت زرد بودن کف پا

تغییرات رنگ در کف پا به طور مکرر رخ می دهد و به دلایل متعددی رخ می دهد. مردم اغلب وقتی متوجه رنگ زرد در این قسمت می شوند، نگران می شوند. با این حال، هیچ دلیلی وجود ندارد که خونسردی خود را از دست بدهید، در واقع، این تغییر نباید نشان دهنده چیز جدی باشد.

حتی رایج است که این مساله را کف پاهای نوزاد هم مشاهده می کنیم. نکته طبیعی این است که زردی کف پاها به دلیل وجود کاروتن بیش از حد در رژیم غذایی است. کاروتن ها رنگدانه هایی هستند که در بسیاری از غذاها مانند هویج وجود دارند.

علت زرد بودن کف پا

نقش کاروتنوئیدها در زردی کف پا

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، شایع ترین علت زردی کف پا هیپرکاروتینمی است. این یک بیماری خوش خیم است که در آن فرد کاروتن اضافی در بدن دارد.

کاروتن ها رنگدانه هایی هستند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. آنها معمولاً رنگ سبزیجات را تعیین میکنند. به عنوان مثال پرتقال، هویج یا سیب زمینی شیرین از این ماده بسیار غنی هستند.

هویج دارای بتا کاروتن فراوان است

هویج حاوی بتاکاروتن است و رنگ آن طبیعی است و توسط مواد افزودنی ایجاد نمی شود.

هیپرکاروتینمی می تواند در وهله اول با مصرف مقدار زیادی کاروتنوئید ایجاد شود. با این حال، اغلب با بیماری های دیگری همراه است که باعث افزایش این ماده در خون می شود. به عنوان مثال، معمولا در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رخ می دهد.

این یک آسیب شناسی است که به غیر از رنگ زرد مایل به زردی که در مورد آن صحبت می کنیم، که معمولاً کف پا و دست را درگیر می کند، بدون ایجاد لکه های مخاطی یا صلبیه، هیچ علامتی ندارد. این چیزی گذرا است و فقط در سطح زیبایی شناسی تأثیر می گذارد.

چه دلایل دیگری برای زرد شدن کف پا وجود دارد؟

علاوه بر هیپرکاروتینمی، شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث زرد شدن کف پا شود و برخی از آنها در واقع پاتولوژیک هستند. مثلاً زردی.

زردی یک اصطلاح پزشکی است که برای اشاره به زرد شدن پوست و غشاهای مخاطی زمانی که بیلی روبین بالاتر از مقادیر طبیعی خون است، استفاده می شود. بیلی روبین رنگدانه زرد رنگی است که در کبد متابولیزه و دفع می شود و به همین دلیل به عنوان شاخصی برای عملکرد این اندام عمل می کند.

زمانی که یرقان وجود دارد، نه تنها کف پا و کف دست ها زرد می شود، بلکه چشم ها و مخاط ها نیز زرد می شوند. این آسیب شناسی ممکن است به دلیل نارسایی کبدی مانند سیروز، هپاتیت یا قولنج صفراوی و سایر علل باشد.

اگر چیزی که شما را نگران می کند کودک شما است، مهم است که در مورد زردی نوزاد بدانید. این یک وضعیت نسبتاً رایج در این سنین است. معمولاً موقتی است، اما ایده آل این است که با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

کم خونی عامل زردی کف پا

از سوی دیگر، کم خونی نیز می تواند باعث این وضعیت شود، اگرچه در این حالت رنگ آن زرد شدید نیست، بلکه کم رنگ است. این شامل کاهش گلبول های قرمز خون یا غلظت هموگلوبین است. در این موارد معمولا علائم همراه دیگری مانند خستگی و خستگی نیز وجود دارد.زرد شدن کف پا نیز می تواند نشان دهنده کم خونی باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۸ مزیت باورنکردنی روغن خردل که باعث محبوبیت آن شده است” را نیز مطالعه بفرمایید.

سایر علل کمتر شایع زرد بودن کف پا

جالب اینجاست که سموم خاصی وجود دارند که می توانند باعث زرد شدن کف پا شوند. یکی از آنها یک ترکیب شیمیایی به نام تری نیتروتولوئن (TNT) است. در زمینه صنعتی استفاده می شود، بنابراین کمتر پیش می آید که یک فرد عادی آن را ارائه دهد.

مانند کم کاری تیروئید، سایر بیماری ها مانند دیابت، برخی از بیماری های ارثی یا متابولیک نیز به این امر مرتبط هستند. سایر علل کمتر شایع تغییر رنگ کف پا عبارتند از:

نارسایی کلیه:

این یک آسیب شناسی نسبتاً جدی است که در آن کلیه ها به درستی کار نمی کنند. معمولاً با علائم دیگری مانند ادم عمومی و کاهش تولید ادرار همراه است.

عفونت قارچی:

یکی دیگر از دلایل زردی کف پا می تواند عفونت قارچی باشد، به خصوص اگر رنگ آن روی ناخن ها تأثیر بگذارد. درماتوفیت ها شایع ترین عوامل ایجاد کننده هستند، آنها توانایی تاثیر بر کراتین پوست را دارند و باعث ایجاد رنگ غیر طبیعی می شوند.

هیپرلیپوپروتئینمی:

این روش دیگری برای اشاره به کلسترول بالا است. چربی های تجزیه نشده تمایل دارند در قسمت های مختلف بدن به خصوص در پوست تجمع پیدا کنند و باعث زرد شدن ناحیه آسیب دیده شوند.

بیماری رینود:

این وضعیتی است که در آن رگ های خونی محیطی در پاسخ به استرس یا سرما به شدت منقبض می شوند. زمانی که کف پا به رنگ سفید یا زرد، سپس آبی و در نهایت قرمز شدن پس از قرار گرفتن در معرض سرما می شود، باید به این آسیب شناسی همیشه مشکوک بود.

درمان زردی کف پا

اگر متوجه تغییر رنگ در کف پا شدید، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. پزشک قادر خواهد بود علت مشکل را شناسایی کرده و درمان خاصی را برای هر بیماری آغاز کند.

به نوبه خود، درمان های خانگی وجود دارد که اگرچه جایگزین درمان پزشکی نمی شوند، اما می توانند به پاها کمک کنند تا به رنگ طبیعی خود بازگردند. برخی از ترفندهایی که می توانید برای مبارزه با این مشکل امتحان کنید به شرح زیر است:

بی کربنات یا پراکسید هیدروژن:

خیساندن پاها به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در آب گرم با بی کربنات یا پراکسید هیدروژن مفید است. هر دو ماده خاصیت سفید کنندگی و همچنین ضد عفونی کنندگی دارند، بنابراین به مبارزه با هرگونه عفونت کمک می کنند.

درمان خانگی برای زردی کف پا

پوره سیب زمینی:

طبق طب سنتی ، قرار دادن پوره سیب زمینی برای چند دقیقه در روز روی کف پا می تواند به مبارزه با زرد شدن ناحیه کمک کند.

لیمو:

لیمو یک ماده سفید کننده عالی است، بنابراین آب لیمو را می توان ۲ بار در هفته استفاده کرد. فقط لازم است پس از استفاده از آن آفتاب نگیرید تا لکه های جدید ایجاد نشود.

اگر دیدید کف پا یا دستتان زرد شده است، نگران نباشید. طبیعی ترین چیز این است که به دلیل هیپرکاروتینمی است که سلامت شما را به خطر نمی اندازد. با این حال، مهم است که همچنان به پزشک مراجعه کنید تا هر علت دیگری را رد کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.