هوش هیجانی چیست؟اصطلاحی که زیاد میشنویم

هوش هیجانی توانایی شناسایی، درک و مدیریت احساسات است. این نه تنها شامل درک احساسات خود، بلکه همچنین درک احساسات دیگران است. علاوه بر این، هوش هیجانی به عنوان یک ویژگی شخصیتی و هم یک توانایی توصیف شده است.این مقاله نگاه دقیق تری به هوش هیجانی و تاثیری که ممکن است در زندگی شما داشته باشد دارد.

هوش هیجانی چیست؟

مفهوم هوش هیجانی اولین بار توسط محققان جان دی مایر و پیتر سولووی در دو مقاله منتشر شده در سال ۱۹۹۰ معرفی شد.

تعریف: هوش هیجانی به عنوان توانایی استدلال در مورد احساسات و  تأثیر احساسات بر افکار تعریف می شود.

آنها در مقاله تأثیرگذار خود در سال ۱۹۹۰، هوش هیجانی را به عنوان «زیر مجموعه ای از هوش اجتماعی توصیف کردند که شامل توانایی نظارت بر احساسات و عواطف خود و دیگران، تمایز قائل شدن بین آنها و استفاده از این اطلاعات برای هدایت افکار و اعمال خود است.»

جان دی. مایر و پیتر سولووی:

[هوش عاطفی] توانایی درک احساسات، ادغام احساسات برای تسهیل فکر، درک احساسات، و تنظیم احساسات برای ارتقای رشد شخصی است.

علاوه بر این، آنها مدلی را پیشنهاد کردند که نشان می‌دهد آنها برای عوامل کلیدی و هوش هیجانی هستند. این عوامل عبارتند از ادراک عاطفی، درک عاطفی، مدیریت هیجانی و استدلال هیجانی.

هوش هیجانی چیست؟

عناصر اصلی بر هوش هیجانی چیست؟

برای درک بهتر هوش هیجانی، با نگاه کردن به عوامل مختلفی که مایر و سولووی شناسایی کردند، به تجزیه آن کمک می کند. آنها چهار سطح مختلف از هوش هیجانی را شناسایی کردند:

ادراک عاطفی
جذب عاطفی
درک عاطفی
مدیریت عاطفی

ادراک عاطفی

برای اینکه از نظر عاطفی باهوش باشید، ابتدا باید بتوانید احساسات مختلف را چه در خود و چه در دیگران تشخیص دهید. راه های مختلفی برای دیدن احساسات وجود دارد، از جمله حالات چهره، پاسخ های کلامی و سیگنال های غیرکلامی.

جذب عاطفی

هنگامی که احساسی را درک کردید، مرحله بعدی شامل استدلال با احساسات است. احساسات می توانند به ما کمک کنند تا مشخص کنیم به چه چیزی باید توجه کنیم یا چه چیزی ممکن است در دنیای اطرافمان مهم باشد.

استدلال با عواطف به ما این امکان را می دهد که بفهمیم در تعامل با دیگران و محیط خود به چه چیزهایی باید اولویت دهیم.

درک عاطفی

هوش هیجانی شامل درک احساسات نیز می شود. تشخیص یک احساس و توجه به آن کافی نیست، بلکه باید معنی آن را نیز بفهمید.

آیا کسی عصبانی است که از کاری که شما انجام داده اید ناراحت است یا فقط روز بدی را سپری می کند؟ افرادی که دارای هوش هیجانی زیادی هستند می توانند به واکنش های عاطفی نگاه کنند و بفهمند که چه چیزی ممکن است باعث آنها شود.

مدیریت عاطفی

در نهایت، توانایی مدیریت احساسات بخش مهمی از باهوش بودن عاطفی است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می توانند احساسات خود را تنظیم کنند و در لحظه واکنش مناسب نشان دهند. آنها همچنین در مدیریت موقعیت های عاطفی و پاسخ به واکنش های احساسی افراد دیگر خوب هستند.

توانایی های افراد دارای هوش هیجانی

خودآگاهی

خودآگاهی شامل توانایی درک احساسات خود است. این شامل شناخت احساسات خود و همچنین درک اینکه چگونه خلق و خوی و اعمال شما ممکن است بر افراد دیگر نیز تأثیر بگذارد.

افرادی که خودآگاه هستند احساسات خود را زیر نظر دارند و می توانند احساس خود را در یک موقعیت تشخیص دهند و تشخیص دهند. آنها همچنین از واکنش و احساس دیگران نسبت به آنها آگاه هستند.

مهارتهای اجتماعی

افرادی که از نظر عاطفی باهوش هستند، به خوبی با دیگران تعامل دارند، زیرا در درک، مدیریت و بیان احساسات بسیار ماهر هستند. آنها به احساس دیگران فکر می کنند، می دانند که مردم چگونه ممکن است واکنش نشان دهند، و از این اطلاعات برای هدایت رفتار و واکنش های خود استفاده می کنند.

خود تنظیمی

هوش عاطفی شامل توانایی مدیریت احساسات خود نیز می شود. تنظیم احساسات به این معنا نیست که آنچه را که واقعاً احساس می کنید، پنهان کنید. این در مورد ابراز احساسات به روش های سالم و قابل قبول است.

این توانایی اغلب مستلزم حفظ آرامش در مواجهه با احساسات شدید است. همچنین شامل وجدان بودن نسبت به احساسات دیگران نیز می شود.

انگیزه

افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، تمایل به داشتن چیزی دارند که به عنوان انگیزه درونی شناخته می شود. این نوع انگیزه شامل دنبال کردن چیزهایی فراتر از پاداش های بیرونی است.

در عوض، افراد کارهایی را انجام می دهند که اهداف و نیازهای درونی خودشان را برآورده می کنند. آنها به دنبال راه هایی برای بهبود خود و گسترش تجربیات و دانش خود از جهان هستند.

یکدلی

همدلی شامل توانایی قرار دادن خود در موقعیت دیگران و احساس شفقت و درک برای آنچه که آنها تجربه می کنند، است. این توانایی به این معنی است که می توانید تصور کنید اگر جای شخص دیگری بودید چه احساسی داشتید.

همدلی می تواند بر نحوه واکنش شما به دیگرانی که ممکن است احساسات دشواری را تجربه می کنند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است به دنبال راه‌هایی برای شاد کردن یا آرام کردن کسی باشید.

نمونه هایی از هوش هیجانی

هوش عاطفی می تواند نقش مهمی در بسیاری از جنبه های زندگی شما داشته باشد، از روابط شما با عزیزان گرفته تا تعاملات شما در محل کار.

تشخیص و درک احساسات همیشه آسان نیست، اما آگاهی بیشتر از نقشی که احساسات بازی می کنند اغلب می تواند کمک کننده باشد. هوش عاطفی به افراد اجازه می دهد تا تصویر واضح تری از چیزهایی که احساس می کنند به دست آورند و به ریشه آنچه باعث این احساسات می شوند پی ببرند.

گاهی اوقات ما بر اساس آنچه فکر می کنیم صرفاً منطق است، بدون در نظر گرفتن نقش مهمی که احساسات می توانند ایفا کنند، تصمیم می گیریم. با این حال، با فکر کردن به احساسات، اغلب می‌توانید به تأثیر یک تصمیم بر شما و دیگران توجه بیشتری داشته باشید.

داشتن هوش هیجانی قوی به افراد این امکان را می دهد که بهتر به تعارض پاسخ دهند. افراد به جای اینکه تحت تأثیر احساسات قوی قرار گیرند و در گرمای لحظه واکنش نشان دهند، می توانند عقب نشینی کنند و سعی کنند دیدگاه شخص دیگری را درک کنند.

علائم هوش هیجانی پایین:

مشاجره های زیاد با افراد دیگر
طغیان های عاطفی
گوش ندادن به حرف های دیگران
سرزنش دیگران؛ هرگز مسئولیت شخص را بر عهده نگیرید
روابط اجتماعی ضعیف

نشانه های هوش هیجانی بالا:

فکر کردن به احساس دیگران
علاقه در برقراری ارتباط با دیگران
داشتن خودآگاهی بالا
لیست کردن و پرسیدن سوال از دیگران
به اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران

چگونه هوش عاطفی خود را تقویت کنیم؟

برخی از افراد تمایل دارند این مهارت های عاطفی را بسیار طبیعی تر به دست آورند، که ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند ژنتیک، خلق و خوی کلی و تربیت باشد. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های عاطفی خود انجام دهید.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Frontiers in Psychology نشان داد که آموزش هوش هیجانی در افزایش شایستگی های عاطفی زمانی که به صورت آنلاین، در کلاس درس یا از طریق مربیگری تدریس می شود، موثر است.

پیشنهاد می کنیم مقالهچگونه ضریب هوشی کودک خود را بالا ببریم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

بنابراین چند استراتژی که ممکن است برای تقویت هوش هیجانی خود استفاده کنید چیست؟

به احساسات خود توجه کنید.

خودآگاهی بیشتر یکی از اولین قدم ها برای ایجاد توانایی های عاطفی قوی است. وقتی احساسی دارید، روی شناسایی آن احساس کار کنید و دقیقاً علت آن را در نظر بگیرید.

بیشتر همدلی کنید.

توانایی درک احساسات دیگران برای آگاهی عاطفی قوی بسیار مهم است. همدلی به شما امکان می دهد در موقعیت های اجتماعی بهتر پاسخ دهید. گذراندن زمان فعالانه برای فکر کردن به احساسات دیگران می تواند به شما کمک کند این توانایی های همدلی را تقویت کنید.

مراقب استرس خود باشید راه هایی را در نظر بگیرید که به موقعیت های استرس زا یا دشوار پاسخ می دهید. درک تمایلات خود می تواند به شما کمک کند احساسات خود را در لحظات استرس زا کنترل کنید.

نشانه های هوش هیجانی بالا

قبل از واکنش مکث کنید.

اینکه بتوانید احساسات خود را تنظیم کنید بسیار مهم است. قبل از اینکه یک واکنش احساسی داشته باشید، لحظه ای به عقب برگردید و به احساسات و اعمال خود فکر کنید. روی پاسخ دادن به روش هایی که سازگار و مناسب هستند کار کنید.

در نظر بگیرید که چگونه احساسات شما بر دیگران تأثیر می گذارد.

واکنش های احساسی شما فقط بر رفتار شما تأثیر نمی گذارد؛ آنها همچنین روی افراد اطراف شما تأثیر می گذارند. سعی کنید به روش هایی پاسخ دهید که روابط شما را بهبود بخشد و مسئولیت اعمال خود را بپذیرید.

هوش هیجانی توانایی مهمی است که می تواند بر رفاه، موفقیت و روابط شما تأثیر بگذارد. در حالی که به نظر می رسد برخی افراد به سادگی در درک و کار با احساسات بهتر هستند، اما این مهارتی است که می توانید با تمرین آن را توسعه دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.