همه چیز درباره پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و در نتیجه شکستگی های ناگهانی و غیرمنتظره بیشتر می شود. این بیماری غالباً بدون علائم و درد پیشرفت می کند . می توانید برای جلوگیری از این بیماری اقداماتی انجام دهید و روش های درمانی وجود دارد.

پوکی استخوان چیست؟

کلمه “پوکی استخوان” به معنی “استخوان متخلخل(دارای سوراخ بسیار) ” است. این یک بیماری است که استخوان ها را ضعیف می کند ، و اگر به آن مبتلا باشید ، بیشتر در معرض شکستگی های ناگهانی استخوان قرار دارید. پوکی استخوان به این معنی است که از توده و قدرت استخوانی کمتری برخوردار هستید. این بیماری اغلب بدون علائم و دردی ایجاد می شود و معمولاً تا زمانی که استخوان های ضعیف شده منجر به شکستگی های دردناک نشوند ، کشف نمی شود. بیشتر این موارد شکستگی لگن ، مچ دست و ستون فقرات است.

چه کسانی به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟

حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی استخوان مبتلا هستند. در ایالات متحده ، این رقم در حدود ۵۴ میلیون نفر است. اگرچه پوکی استخوان هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد ، زنان چهار برابر بیشتر در مردان دچار این بیماری می شوند. در حال حاضر در ایالات متحده حدود دو میلیون مرد مبتلا به پوکی استخوان و حدود ۱۲ میلیون مرد دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

بعد از ۵۰ سالگی ، از هر دو زن یک نفر و از هر چهار نفر یک نفر در طول زندگی خود شکستگی مربوط به پوکی استخوان خواهد داشت. ۳۰٪ دیگر تراکم استخوان کم دارند که آنها را در معرض خطر پوکی استخوان قرار می دهد. به این وضعیت پوکی استخوان گفته می شود.

پوکی استخوان مسئول بیش از دو میلیون شکستگی در سال است و این تعداد همچنان در حال رشد است . مراحلی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان انجام دهید. در صورت ابتلا به پوکی استخوان ، روش های درمانی می توانند سرعت از دست دادن استخوان را کاهش دهند.

چه عواملی باعث پوکی استخوان می شوند؟

محققان می دانند که پوکی استخوان حتی بدون دانستن علت دقیق ایجاد آن ، چگونه توسعه می یابد. استخوان های شما از بافت زنده و در حال رشد ساخته شده است. قسمت داخلی استخوان سالم مانند اسفنج به نظر می رسد. به این ناحیه استخوان ترابکولار گفته می شود. پوسته ای از استخوان متراکم به دور استخوان اسفنجی می پیچد. به این پوسته سخت استخوان قشر مغز گفته می شود.

هنگامی که پوکی استخوان رخ می دهد ، “سوراخ” های “اسفنج” بزرگتر و بیشتر می شود ، که باعث ضعف داخلی استخوان می شود. استخوان ها از بدن حمایت می کنند و از اندام های حیاتی محافظت می کنند. استخوان ها همچنین کلسیم و سایر مواد معدنی را ذخیره می کنند. هنگامی که بدن به کلسیم نیاز دارد ، تجزیه و بازسازی استخوان می شود. این فرآیند که از نوسازی استخوان نامیده می شود ، ضمن استحکام استخوان ها ، کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

تا حدود ۳۰ سالگی ، شما به طور معمول استخوان سازی میکنید اما بعد از ۳۵ سالگی ، تجزیه استخوان سریعتر از تجمع استخوان اتفاق می افتد که باعث از بین رفتن تدریجی توده استخوان می شود. اگر پوکی استخوان داشته باشید ، توده استخوانی را با سرعت بیشتری از دست می دهید. پس از یائسگی ، سرعت تجزیه استخوان حتی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

علائم پوکی استخوان چیست؟

معمولاً هیچ علامتی از پوکی استخوان وجود ندارد. به همین دلیل است که گاهی اوقات یک بیماری خاموش نامیده می شود. با این حال ، باید مراقب موارد زیر باشید:

از دست دادن قد (کوتاه شدن یک اینچ یا بیشتر).
تغییر حالت (خم شدن یا خم شدن به جلو).
تنگی نفس (ظرفیت ریه کمتر به دلیل دیسک های فشرده).
شکستگی استخوان.
درد در ناحیه کمر.

علائم جسمی مشخص پوکی استخوان وجود ندارد و ممکن است برای مدتی مشکلی ایجاد نکند. اگر پزشک شما فکر می کند پوکی استخوان دارید ، ممکن است برای اندازه گیری تراکم استخوان ها از شما اسکن DEXA (دو انرژی جذب اشعه ایکس) کند.

اسکن به راحتی در دسترس است و دراز مدت در حالی که استخوان های شما تحت اشعه ایکس قرار گرفته است ، کاملاً پوشیده روی کاناپه دراز کشیده اید. دوز اشعه ایکس بسیار کم است – تقریباً همان مقدار یک روز در آفتاب گذراندن.

نتایج احتمالی عبارتند از:

طبیعی – احتمال شکستگی با ضربه ممکن است کم باشد.

استئوپنی – استخوان شما ضعیف می شود اما احتمال شکستگی با ضربه کم نسبتاً کم است. بسته به اینکه چه عوامل خطر دیگری دارید ممکن است به درمان نیاز داشته باشید یا نداشته باشید. شما باید با پزشک خود درمورد اینکه چگونه می توانید عوامل خطر خود را کاهش دهید در میان بگذارید.

پوکی استخوان – احتمال شکستگی کم ضربه بیشتر است و ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. شما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

چه کسانی در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند؟

عوامل خطر بسیاری وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد ، از جمله مهمترین آنها جنس و سن است.

خطر پوکی استخوان در هر فرد با افزایش سن افزایش می یابد. با این حال ، زنان بالای ۵۰ سال یا زنان یائسه بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارند. زنان در ۱۰ سال اول پس از ورود به یائسگی دچار تحلیل رفتن سریع استخوان می شوند ، زیرا یائسگی باعث کاهش سرعت تولید استروژن ، هورمونی می شود که از ریزش بیش از حد استخوان محافظت می کند.

عوامل خطر برای ایجاد پوکی استخوان عبارتند از:

مصرف استروئیدها : 

از استروئیدها (کورتیکواستروئیدها) برای درمان تعدادی از بیماری های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید استفاده می شود. آنها می توانند با کاهش میزان کلسیم جذب شده از روده و افزایش از دست دادن کلسیم از طریق کلیه ، بر تولید استخوان تأثیر بگذارند. اگر به احتمال زیاد به استروئیدهایی مانند پردنیزولون نیاز دارید ، بیش از ۳ ماه پزشک احتمالاً قرص های کلسیم و ویتامین D و بعضی اوقات داروهای دیگر را برای جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد می کند.

کمبود استروژن در بدن :

اگر یائسگی زودرس دارید (قبل از ۴۵ سالگی) یا عمل برداشتن رحم در جایی که یکی یا هر دو تخمدان برداشته می شود ، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. این به این دلیل است که آنها باعث می شوند تولید استروژن بدن شما به طرز چشمگیری کاهش یابد ، بنابراین روند از دست دادن استخوان سرعت می گیرد. برداشتن تخمدان ها (تخمدان یا اوفرکتومی) کاملا نادر است اما با افزایش خطر پوکی استخوان نیز در ارتباط است.

عدم انجام ورزش :

ورزش رشد استخوان را تشویق می کند و عدم ورزش باعث می شود که بیشتر در معرض خطر از دست دادن کلسیم از استخوان ها و پوکی استخوان باشید. سلامت ماهیچه و استخوان با هم مرتبط هستند بنابراین مهم است که به حفظ قدرت عضلانی خود بپردازید ، همچنین خطر زمین خوردن را کاهش می دهد.

رژیم غذایی ضعیف :

اگر رژیم شما به اندازه کافی کلسیم یا ویتامین D نباشد ، یا اگر بسیار کم وزن هستید ، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارید.

سیگار کشیدن زیاد :

دخانیات برای استخوان ها کاملاً سمی است. در زنان سطح استروژن را کاهش می دهد و ممکن است باعث یائسگی زودرس شود. در مردان ، سیگار کشیدن باعث کاهش فعالیت تستوسترون می شود و این امر همچنین می تواند استخوان ها را ضعیف کند.

سابقه خانوادگی :

 اگر یکی از اقوام نزدیک دچار شکستگی مرتبط با پوکی استخوان شده باشد ، احتمالاً احتمال شکستگی در شما از حد طبیعی بیشتر است. ما هنوز نمی دانیم که نقص ژنتیکی خاصی باعث پوکی استخوان می شود یا خیر ، اگرچه می دانیم که افرادی که دارای اختلال ژنتیکی بسیار نادر به نام استئوژنز ایمپرفکتا هستند ، بیشتر دچار شکستگی می شوند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “تشخیص چای مرغوب در سه سوت” را نیز مطالعه بفرمایید.      

عوامل دیگری که ممکن است خطر شما را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

قومیت
وزن کم بدن
شکستگی قبلی
شرایط پزشکی ، مانند بیماری سلیاک (یا بعضی اوقات درمان ها) که بر جذب غذا تأثیر می گذارد.

پوکی استخوان چه تاثیری بر من خواهد داشت؟

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در مراحل مختلف زندگی انجام دهید تا از خود در برابر پوکی استخوان محافظت کنید.

ورزش

هر ورزشی که در آن استخوان ها برای تحمل وزن بدن ساخته شده اند ، مانند راه رفتن ، می تواند روند رشد استخوان جدید را تسریع کند.

هرچه شروع ورزش از سنین پایین بیشتر باشد ، این امر باعث کاهش خطر پوکی استخوان می شود.

با این حال ، همه اشکال ورزش به بهبود هماهنگی و حفظ قدرت عضلات کمک می کند. این مهم است زیرا با افزایش سن عضلات نیز ضعیف می شوند و این عامل خطر سقوط و در نتیجه شکستگی است.

پیاده روی تمرین خوبی برای بهبود قدرت استخوان است و همچنین برای تقویت عضلات ران و ران مفید است ، این امر برای کمک به افراد در تعادل و جلوگیری از زمین خوردن بسیار مهم است.

تصور می شود که ورزش های با تأثیر بالا مانند پرش ، ایروبیک ، تمرین با وزنه ، دویدن ، آهسته دویدن و تنیس برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند. در صورت ابتلا به پوکی استخوان ، ممکن است همه این تمرینات مناسب نباشد.

برای حمایت ، انگیزه و مشاوره بیشتر با پزشک خود ، یک فیزیوتراپ یا مربی شخصی در یک باشگاه ورزشی در مورد شرایط خود و بهترین ورزش برای شما صحبت کنید.

رژیم و تغذیه برای جلوگیری از پوکی استخوان

بهترین منابع کلسیم:

محصولات لبنی مانند شیر ، پنیر و ماست (بهترین محصولات کم چرب)
انواع شیر غنی شده با کلسیم که از سویا ، برنج یا جو دوسر تهیه می شود
ماهی هایی که با استخوان خورده می شوند ، مانند ساردین .

منابع دیگر کلسیم عبارتند از:

سبزیجات سبز برگ مانند کلم ، کلم پیچ ، کلم بروکلی ، شاهی
لوبیا و نخود مرغ
برخی از مغزها ، دانه ها و میوه های خشک
اگر محصولات لبنی یا جایگزین های غنی شده با کلسیم زیاد نمی خورید ، ممکن است به مکمل کلسیم نیاز داشته باشید. توصیه می کنیم این موضوع را با پزشک یا متخصص تغذیه در میان بگذارید.

در جدول زیر مقدار تقریبی کلسیم برخی از غذاهای رایج آورده شده است :

۶۰ گرم ماهی ساردین  ۲۶۰
۰٫۲ لیتر شیر کامل ۲۲۰
۳ برش بزرگ نان قهوه ای یا سفید ۲۱۵
ماست کم چربی ۱۲۵ گرم  ۲۰۵
۳۰ گرم پنیر  ۱۹۰ گرم
۳ برش بزرگ نان سبوس دار ۱۲۵
لوبیای پخته شده ۱۱۵ گرم  ۶۰
کلم آب پز ۱۱۵ گرم  ۴۰

رابطه ویتامین دی و پوکی استخولن

ویتامین D برای جذب و فرآوری کلسیم در بدن لازم است و برخی شواهد نشان می دهد که آرتروز با سرعت بیشتری در افرادی که ویتامین D کافی ندارند پیشرفت می کند.

ویتامین D گاهی اوقات “ویتامین آفتاب” نامیده می شود زیرا وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد توسط بدن تولید می شود. کمبود ویتامین D در انگلستان در زمستان بسیار رایج است.

ویتامین D را می توان از برخی غذاها ، به ویژه از ماهی های روغنی ، یا از مکمل هایی مانند روغن کبد ماهی دریافت کرد. با این حال ، مهم است که روغن کبد ماهی را زیاد مصرف نکنید.

از آنجا که در انگلیس در تمام طول سال آفتاب کافی نداریم و از آنجا که تضمین دریافت کافی ویتامین D از آنچه می خوریم دشوار است ، بهداشت انگلستان توصیه می کند که همه باید در طول پاییز هر روز ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامین D مصرف کنند. و زمستان

افرادی که در گروه های خاصی قرار دارند و در معرض خطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیستند ، یا پوست آنها قادر به جذب کافی ویتامین D از میزان آفتاب در انگلیس نیست ، توصیه می شود روزانه ۱۰ میکروگرم مکمل در طول سال مصرف کنند.برای بسیاری از افراد ، مکمل های کلسیم و ویتامین D همراه با سایر درمان های پوکی استخوان تجویز می شود.

چه کسانی در معرض پوکی استخوان هستند ؟

هیچ شواهد وجود ندارد که غربالگری همه افراد برای پوکی استخوان مفید باشد. با این حال ، اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما اعمال می شود ، باید در مورد انجام اسکن با پزشک خود صحبت کنید:

شما قبلاً دچار شکستگی شده اید
شما به مدت ۳ ماه یا بیشتر به درمان های استروئیدی نیاز دارید
یائسگی زودرس داشتید (قبل از ۴۵ سالگی)
هر یک از والدین شما شکستگی مفصل ران داشته اند
شما بیماری دیگری دارید که می تواند بر استخوان ها تأثیر بگذارد – به عنوان مثال ، بیماری سلیاک ، بیماری التهابی روده (بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو) ، آرتریت روماتوئید ، دیابت و پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار)
شما دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۹ هستید.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.