نیکی کریمی با دسته دختران به سینما آمد…

با آغاز بهار ۱۴۰۲ فیلم‌های متنوعی همچون «فسیل»، «غریب» و … در ژانرهای متفاوت به روی پرده‌ی سینماها آمدند. با گذشت نزدیک به یک ‌ماه که از اکران فیلم‌های مذکور می‌گذرد، مخاطبان زیادی به سینماها آمدند و سبب رونق دوباره‌ی سینماها شده‌اند. حال با نزدیک شدن به عید سعید فطر چهار فیلم «آهنگ دونفره»، «دسته دختران»، «سه کام حبس» و «بابا سیبیلو» در کنار «فسیل»، «جنگ جهانی سوم»، «غریب» و … به سینماها می‌آیند و پیش‌بینی می‌شود که رونق سینما ادامه‌دار باشد.

«آهنگ دونفره» به کارگردانی آرزو ارزانش، «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور و «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان و  «دسته دختران» ساخته‌ی منیر قیدی است که از ۲۹ فروردین در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شوند. در ادامه به معرفی فیلم «دسته دختران» و بازیگران آن می‌پردازیم.

فیلم دسته دختران

منیر قیدی کارگردانی سینما را با فیلم «ویلایی‌ها» در سال ۱۳۹۵ آغاز کرد. این فیلم که به زندگی خانواده‌‌ی فرماندهان سپاه و ارتش می‌پرداخت در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جوایزی را نیز کسب کند. «دسته دختران» دومین ساخته‌ی منیر قیدی است که ژانری جنگی و دفاع مقدس دارد و چهره‌ی زنانه‌ی جنگ را به تصویر می‌کشد. فیلمنامه‌ی این فیلم مشترکا توسط منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی نوشته شده و توسط محمدرضا منصوری در سال ۱۴۰۰ تهیه‌کنندگی شده است. علاقه‌مندان به خرید بلیت دسته دختران می‌توانند به سایت یا اپلیکیشن سینماتیکت مراجعه کنند.

«دسته دختران» داستان گروهی از زنان در ابتدای جنگ تحمیلی را به تصویر می‌کشد که گرد هم جمع شدند، آموزش نظامی دیدند و قرار است ماموریتی را به انجام برسانند. معلمی به نام یگانه وجود داشت که فرزندش را در بمباران از دست داده بود، زنی عصبی و عرب به نام وجیهه و دو دختر جوان این دسته از دختران را شامل می‌شوند. این افراد مامور رساندن مهمات جنگ به خط مقدم جبهه هستند و در طول فیلم شاهد رشادت‌های آنان برای انجام این ماموریت هستیم؛ به طوری که حتی برخی از آنها در این راه جان خود را از دست می‌دهند.

 پانته‌آ پناهی‌ها، نیکی کریمی، هدی زین‌العابدین، فرشته حسینی، صدف عسگری، حسین سلیمانی، مهدی حسینی‌نیا، محد صدیقی‌مهر و یاسین مسعودی بازیگران فیلم را شامل می‌شوند. کنار هم قرار گرفتن دو بازیگر باتجربه‌ی سینمای ایران (نیکی کریمی و پانته‌آ پناهی‌ها) در کنار بازیگران جوان حال حاضر سینما (فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری) بر جذابیت‌های این فیلم افزوده است.

همچنین «دسته دختران» را می‌توان نخستین فیلم سینمایی ایرانی دانست که گوشه‌ای از شجاعت و رشادت زنان ایرانی را در جنگ تحمیلی به طور متمرکز به تصویر می‌کشد. بازی قابل قبول و خوب بازیگران این فیلم همچون پانته‌آ پناهی‌ها در نقش وجیهه و هدی زین‌العابدین در نقش فرشته نیز از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود. قابل ذکر است که فرشته حسینی برای این فیلم موفق به کسب دیپلم افتخار شد. در ادامه به معرفی مختصری از بازیگران این فیلم می‌پردازیم. ‎کارنامه‌ی

نگاهی به کارنامه هنری بازیگران دسته دختران

نیکی کریمی بازیگری را با فیلم «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ آغاز کرد و تاکنون در فیلم‌های مهمی همچون «سارا»، «نیمه پنهان»، «واکنش پنجم»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «بوی پیراهن یوسف» و «جرم» ایفای نقش کرده است. «دسته دختران» و «تا فردا» آخرین فیلم سینمایی او در سینما به حساب می‌آید. قابل ذکر است که او در «دسته دختران» به خوبی از نقش پر چالش یگانه را به تصویر می‌کشد.

پانته‌آ پناهی‌ها حرفه‌ی بازیگری را از صحنه‌های تئاتر در اواسط دهه‌ی ۸۰ آغاز کرد؛ خیلی زود توانایی‌هایش در این عرصه به نمایش گذاشت و پا به سینما و تلویزیون گذاشت. او تاکنون در فیلم‌های «من دیه‌گو و مارادونا هستم»، «لاک قرمز»، «درخونگاه»، «جشن دلتنگی» و «ناگهان درخت» ایفاگر نقش مکمل بوده است. پناهی‌ها در «دسته دختران» نیز به خوبی وجوه متفاوت کاراکتر وجیهه را به درستی به تصویر می‌کشد و یکی از بهترین بازی‌های خود را در این فیلم به نمایش می‌گذارد.

هدی زین‌العابدین حرفه‌ی بازیگری را با فیلم سینمایی «خانه روشن» در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد. او خیلی زود در این عرصه پیشرفت کرد و تاکنون در فیلم‌هایی همچون «عرق سرد»، «اسرافیل»، «جاده قدیم» و «زالاوا» حضور داشته است. او در «دسته دختران» نیز به خوبی از پس کاراکتر فرشته برآمده است و بار دیگر ثابت کرده که بازیگری تواناست.

فرشته حسینی بازیگر جوان سینمای ایران است با فیلم «رفتن» به کارگردانی نوید محمودی در سال ۱۳۹۵ وارد سینما شد. او تاکنون در فیلم‌هایی همچون «شکستن همزمان بیست استخوان»، «سونامی» و «هفت و نیم» ایفای نقش کرده است. او در «دسته دختران» ایفاگر نقش سیمین است و به خوبی این کاراکتر را ایفا کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.