نحوه مراقبت از گل کالاتیا

کالاتیا گیاهی بسیار زیبا در داخل خانه است، برگ های آن این قابلیت را دارند که هنگام طلوع خورشید باز شوند و در شب غلت بزنند. برگ های آن در بالا سبز و در قسمت زیرین بنفش است. این واقعیت که گل کالاتیا بسته به زمان روز موقعیت خود را تغییر می دهند به ما اجازه می دهد تا آنها را در حداکثر شکوه خود تحسین کنیم.

نام علمی آن calathea است، ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتی متر می رسد و بومی مناطق گرمسیری آمریکا است. به خواندن ادامه دهید زیرا جزئیات بیشتری در مورد این زیبایی و همچنین مراقبت از آن به شما خواهیم گفت.

نحوه مراقبت از گل کالاتیا

کالاتیا دارای برگ های موج دار با الگوی هندسی بسیار چشمگیر است. برخی گل تولید می کنند، اما چیزی که بیشتر توجه این گیاه را جلب می کند، برگ های آن است که بسته به گونه خاص، چشمگیر و منحصر به فرد هستند. از رایج ترین آنها می توان به calatea mackoyana، calatea zebrina، calatea insignis و calatea ornata اشاره کرد.

به عنوان گیاهی که منشأ آن درختان جنگل های استوایی است، نیاز به مراقبت بسیار خاصی دارد. در میان آنها، قرار گرفتن در معرض نور متوسط ​​بدون آفتاب مستقیم.

۱- تعدیل و مراقبت از آبیاری

آبیاری یکی از ظریف ترین جنبه های مراقبت از کالاتیا است. از آنجایی که یک گیاه گرمسیری است، معمولا فکر می کنید که باید مدام به آن آبیاری کنید. با این حال، این مترادف با این واقعیت نیست که شما باید آن را روزانه آبیاری کنید، زیرا شرایط رطوبت بیشتر است.

لازم است گیاه در طول سال دارای بستر کمی مرطوب باشد. در فصل زمستان توصیه می شود بین آبیاری کمی صبر کنید تا خاک کمی خشک شود و در بهار و تابستان باید این کار را بیشتر انجام دهید و حتما آب اضافی را بردارید و ظرفی زیر گلدان بگذارید.

۲- همیشه نور غیر مستقیم

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، calathea از طبقه زیرین استوایی، یک منطقه مرطوب، اما در داخل تاریک می آید. به یاد داشته باشید که در این نوع جنگل درختان تنومند و گونه های بومی وجود دارند که جلوی نور خورشید را از گونه های کوچکتر می گیرند.

به همین دلیل است که وقتی گیاه را در داخل خانه داریم، مناسب است آن را در فضایی قرار دهیم که نور را دریافت کند، اما نه مستقیم. اگر بتوانید از این موضوع چشم پوشی کنید و آن را زیر نور مستقیم خورشید بگذارید، متوجه خواهید شد که چگونه برگ های زیبای آن می سوزند. به زبان ساده، تا حدودی شرایط طبیعی این گیاه را تقلید می کند.

نحوه مراقبت از گل کالاتیا

۳-کود گل کالاتیا باید ماهیانه باشد

کالاتیا از نظر کود گیاهی بسیار خواستار است، به هر حال، در زیر درختان، خاک سرشار از عناصر ریز و درشت مغذی بی‌شماری است.بنابراین، حتی در ماه های سرد مانند زمستان، باید ماهی یک بار به گیاه خود کود بدهید. اما در مرحله رشد باید دو بار در ماه یعنی هر ۱۵ روز یکبار انجام شود.

۴- از دمای محیط به خوبی مراقبت کنید

اگرچه گرمای مستقیم به کالاتیا آسیب می رساند، اما سرما نیز به آن آسیب می رساند. در این ترتیب ایده ها، سعی کنید دمای خانه خود را ثابت نگه دارید، در حالت ایده آل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد.

۵- زمان پیوند گل کالاتیا

پیوند همیشه برای هر گیاهی استرس زا است، زیرا شما آن را از منطقه راحتی خود خارج خواهید کرد، بنابراین بعدا احساس بهتری پیدا می کند. این اتفاق می‌افتد زیرا چرخه رویشی تغییر می‌کند، چیزی که به‌خوبی کاهش نمی‌یابد، مخصوصاً برای کالاته‌ها.

با این حال، گاهی اوقات لازم است تغییر ایجاد کنید، به خصوص زمانی که آنقدر بزرگ شده است که نیاز به گلدان جدید دارد. خواهید دانست که این لحظه ایده آلی است که ریشه های آن شروع به بیرون زدن از آن می کند، که نشان می دهد این ظرف برای آن خیلی کوچک است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا باغبانی برای روحیه شما خوب است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

گل کالاتیا چطوری باشه یعنی مشکل دار؟

Calathea گیاه زیبایی است، بنابراین دیدن آن در حالت بد به معنای بیمار بودن آن است. در ادامه، کمی بیشتر در مورد آن به شما می گوییم:

برگهای پژمرده و چروکیده و بستر خشک: کمبود آب.
برگ های زرد با پایه سیاه: آبیاری زیاد.
لکه های روی برگ: عفونت قارچی یا تجمع مواد معدنی از آب لوله کشی.
پشه در خاک: وجود قارچ یا بستر بیش از حد مرطوب.

اکنون که مراقبت از کالاتیا را می دانید، وقت آن است که مانند یک حرفه ای از خود مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که تیغه ها تمیز و براق هستند، بنابراین گاهی اوقات از یک پارچه میکروفیبر مرطوب برای حذف گرد و غبار و گرد و غبار استفاده کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.