نحوه انجام آنژیوگرافی مغزی چگونه است؟

آنژیوگرافی مغزی از پرتوهای یونیزان برای ایجاد تصاویری از جریان خون مغزی استفاده می کند. این اجازه می دهد تا تغییرات مشابه را ارزیابی کنید، مانند وجود آنوریسم یا بیماری عروق مغزی. آنژیوگرافی مغزی یک مطالعه تصویربرداری پزشکی کم تهاجمی است که از کاتتر، هدایت اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب برای ارزیابی عروق خونی مغز استفاده می کند.

ارزیابی رگ های خونی در مغز امکان شناسایی ناهنجاری هایی مانند آنوریسم، باریک شدن و وجود لخته را می دهد و توسط رادیولوژیست ارزیابی می شود.

آنژیوگرافی مغز چیست؟

 در این روش، ماده حاجب داخل وریدی از طریق کاتتر وارد می شود که به رگ های خونی در گردن و مغز می رسد. این با استفاده از تصاویر به دست آمده توسط پرتوهای یونیزان (اشعه ایکس) امکان تجسم جریان خون مغزی را فراهم می کند.

نحوه انجام آنژیوگرافی مغزی

برای آنژیوگرافی مغزی از ماده حاجب معمولاً یددار، اشعه ایکس و کاتتر استفاده می شود. این روش زمانی شروع می شود که فردی روی میز اشعه ایکس دراز کشیده و سرش بی حرکت باشد. فعالیت قلبی همیشه باید در طول معاینه کنترل شود، بنابراین با استفاده از الکترودهای مختلف به EKG متصل می شود.

برای آنژیوگرافی مغزی، ممکن است قبل از شروع عمل یک آرام بخش داده شود تا فرد آرام شود. پس از آرام کردن، کاتتر وارد می شود. معمولاً در کشاله ران قرار می گیرد، اگرچه ممکن است در بازو نیز قرار گیرد.

کاتتر اجازه می دهد تا ماده حاجب وارد رگ های خونی گردن و سر شود. به این ترتیب، تصاویری از چگونگی جریان خون در مغز ارائه می دهد.

در کشاله ران، یک بی حس کننده موضعی تمیز و نفوذ می کند تا سوراخی باز شود که اجازه می دهد کاتتر وارد شود. کاتتر مورد استفاده در آنژیوگرافی مغزی یک لوله نازک و توخالی است که از طریق شریان، از طریق عروق در ناحیه شکم و قفسه سینه وارد می شود تا به شریان گردن برسد. پس از آن، موقعیت همان توسط اشعه ایکس تایید می شود.

هنگامی که کاتتر به درستی قرار گرفت، رنگ کنتراست از طریق شریان به رگ های خونی مغز تزریق می شود و سپس عکس برداری با اشعه ایکس انجام می شود.

در پایان عمل با گرفتن تصاویر، سوزن و کاتتر برداشته شده و بلافاصله به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به محل قرار دادن کاتتر فشار وارد می شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آماده سازی و ملاحظات قبل از آنژیوگرافی مغزی

۴ تا ۸ ساعت قبل از آنژیوگرافی مغزی، نمی توانید غذا بخورید یا بنوشید. علاوه بر این، در موارد زیر باید به پزشک اطلاع دهید:

آلرژی به مواد حاوی ید یا هر جزء ماده حاجب.
مشکوک به بارداری
سابقه خونریزی یا مصرف داروهای ضد انعقاد یا ضد انعقاد.
هر درجه ای از اختلال در عملکرد کلیه.
بیمار مبتلا به دیابت (به دلیل اختلال احتمالی در عملکرد کلیه) است.
حساسیت به بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی.
استفاده از داروهای استروئیدی
شما در حال شیردهی هستید (زنانی که شیر می دهند تا زمانی که ماده حاجب را به طور کامل در حدود ۲۴ ساعت دفع نکرده باشند، نمی توانند شیر بدهند).

مراقبت های بعد از بعد از آنژیوگرافی مغزی

بلافاصله پس از آنژیوگرافی مغزی، می توانید غذا بخورید، اما استراحت تا ۱۲ ساعت پس از آن توصیه می شود تا تمام فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید. با توجه به احتمال استفاده از داروی آرام بخش، فرد نباید با ماشین به سمت عمل جراحی برود. در حالت ایده آل، باید با کسی همراه باشد.

پایی که کاتتر برای آنژیوگرافی مغزی در آن قرار داده شده است باید به مدت ۴ تا ۶ ساعت پس از پایان عمل کشیده شود و خونریزی به مدت ۱۲ ساعت پس از آن کنترل شود.

خطرات مرتبط با روش آنژیوگرافی مغزی

اگرچه عوارض حین و بعد از آنژیوگرافی مغزی نادر است، اما برخی از آنها ممکن است رخ دهد، مانند:

واکنش آلرژیک به ماده حاجب.
لخته شدن خون یا خونریزی در محل قرار دادن کاتتر (که بر گردش خون در پا یا دست تأثیر می گذارد).
آسیب شریانی از کاتتر (می تواند باعث انسداد جریان خون و بیماری عروق مغزی شود).
آسیب کلیه در اثر استفاده از ماده حاجب داخل وریدی.
در صورت بروز علائمی مانند درد ناگهانی، افزایش حجم و تغییر رنگ در اندامی که کاتتر وارد شده است یا بی حسی آن، مشکل در تکلم، اختلالات بینایی، ضعف صورت یا هر علامت دیگری از نقص عصبی، باید مراجعه کنید. بلافاصله به دکتر

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.