نادرترین بیماری های خودایمنی در جهان

حدود ۴٫۵ درصد از جمعیت جهان حداقل با یک اختلال خودایمنی زندگی می کنند. اختلال خودایمنی مشکل است زیرا سیستم ایمنی بدن شما علیه بدن شما می چرخد ​​و شروع به حمله به بافت ها و اندام های شما می کند. سیستم ایمنی که قرار است از شما در برابر میکروارگانیسم‌های مهاجم محافظت کند، دیگر نمی‌تواند بین سلول‌های سالم بدن و باکتری‌ها و ویروس‌های بیرونی تمایز قائل شود. در اینجا ما ۸ بیماری خودایمنی نادر را فهرست می کنیم و توضیح می دهیم که چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد.

دلایل دقیقی که چرا برخی افراد به اختلالات خودایمنی مبتلا می شوند مشخص نیست. محققان چند عامل خطر را شناسایی کرده اند که شانس ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد.بیماری های مربوط به خود ایمنی زنان را با نرخ بسیار بالاتری نسبت به همتایان مرد خود تحت تاثیر قرار می دهند.

نادرترین بیماری های خودایمنی

سندرم گیلن باره (GBS)

شیوع: از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۱ نفر مبتلا می شود.
قسمت های آسیب دیده بدن: سیستم عصبی محیطی
چه کسانی در معرض خطر بیشتری هستند؟: هر کسی ممکن است به این اختلال مبتلا شود، اما افراد بالای ۵۰ سال در معرض خطر بیشتری هستند.
علائم: ضعف، گزگز در پا یا دست، فلج کل بدن.

سندرم گیلن باره یک اختلال خودایمنی جدی است که به اعصاب بدن شما حمله می کند. علائم با گزگز و ضعف در هر دو طرف بدن شروع می شود. برخی از بیماران نیز درد در ناحیه پشت یا پا را تجربه می کنند. علائم معمولا ابتدا در قسمت پایین بدن ظاهر می شود. با این حال، برای برخی، ممکن است برعکس باشد. در ۹۰ درصد موارد، علائم تا هفته سوم پس از شروع تشدید می‌شوند.

بیماری های خود ایمنی

میوزیت

شیوع: از هر یک میلیون، ۵ تا ۱۰ نفر هر سال تحت تأثیر قرار می گیرند
قسمت های آسیب دیده بدن: بافت های عضلانی
چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟: افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال. زنان بیش از دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند. آمریکایی های آفریقایی تبار بیشتر در معرض خطر هستند.
علائم: بثورات، ضعف، تورم، التهاب مزمن عضلانی، مشکل در تنفس، مشکل در بلع

میوزیت یک اختلال خود ایمنی نادر است که به بافت های عضلانی سالم حمله می کند. منجر به تورم، ضعف و در نهایت آسیب عضلانی می شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بالا رفتن از پله ها، گرفتن اشیاء با دست یا بلند شدن از مبل ها برایشان مشکل باشد. این علائم اغلب قبل از تشخیص اختلال رخ می دهد.

بیماران همچنین ممکن است مرتباً زمین بخورنددو ممکن است بدن درد را تجربه کنند. بیشتر اوقات به بالای بازوها و ران ها حمله می کند. با این حال، هر بخشی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

درماتومیوزیت نوعی میوزیت است که چندین ماهیچه را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد بثورات می شود. حتی گاهی به بافت های ریه و مری نیز حمله می کند. در چنین مواردی، بیماران دچار مشکل در تنفس و بلع می شوند.

میاستنی گراویس

شیوع: ۲٫۱ تا ۵٫۰ در هر میلیون نفر در سال
قسمت های آسیب دیده بدن: ماهیچه های اسکلتی
چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟: زنان کمتر از ۴۰ سال و مردان مسن تر از ۶۰ سال
علائم: ضعف عضلانی و خستگی عضلانی

در میاستنی گراویس، دفاع ایمنی بدن شما با از بین بردن مکان‌های گیرنده عضلانی، ارتباط بین عضله و اعصاب را مسدود می‌کند. با تعداد جایگاه های گیرنده کمتر، عضلات شما نمی توانند سیگنال های عصبی زیادی را که باید دریافت کنند. در نتیجه دچار خستگی و ضعف عضلانی می شوید.

این ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌توانید داوطلبانه آن‌ها را کنترل کنید و از آنها برای حرکت دادن اعضای بدن و تنفس استفاده کنید. پس از دوره‌هایی از فعالیت، خستگی و ضعف عضلانی را تجربه می‌کنید. بعد از استراحت بهتر می شود. با این حال، این وضعیت در طول سال ها بدتر می شود.

این عضله می تواند هر ماهیچه ارادی را تحت تاثیر قرار دهد، اما چشم ها، صورت، گلو، عضلات گردن و اندام ها بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال نادر هستند.

می تواند باعث مشکل در بلع، افتادگی چشم، دوبینی، ضعف در پا و مشکل در تنفس شود. هنگامی که به عضلات گردن حمله می کند، بالا بردن سر برای بیمار دشوار می شود.

 بیماری خودایمنی سندرم Goodpasture

شیوع: کمتر از دو مورد در یک میلیون نفر جمعیت
قسمت های آسیب دیده بدن: ریه ها و کلیه ها

سندروم Goodpasture یک بیماری بسیار نادر است که در آن آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن، پوشش داخلی ریه ها و کلیه ها را هدف قرار می دهد. علائم به سرعت پیشرفت کرده و ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود.

اگر به موقع تشخیص داده نشود، سندرم Goodpasture می تواند کشنده باشد. حتی با توجه پزشکی، علائم ممکن است بدتر شوند. بیمار ممکن است خونریزی ریه تهدید کننده زندگی را تجربه کند، اما آسیب معمولاً موقتی است. با این حال، آسیب به کلیه ها طبیعتا دائمی تر است و بیمار ممکن است نیاز به دیالیز یا حتی پیوند کلیه داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سندرم دوز چه بیماری است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

سندرم سوساک

شیوع: بیش از ۵۰۰ مورد در سراسر جهان گزارش شده است
قسمت های آسیب دیده بدن: دیواره های داخلی رگ های خونی در شبکیه چشم، گوش داخلی و مغز
چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟: افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال. زنان سه برابر بیشتر در معرض ابتلا هستند.
علائم: اختلال در عملکرد مغز، کاهش شنوایی، اختلال بینایی

شدت سندرم Susac ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در این اختلال نادر، سیستم ایمنی بیمار به کوچکترین رگ های خونی مغز، شبکیه چشم و گوش داخلی حمله می کند.

سردرد شدید، تکلم نامفهوم، گیجی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، مشکل در راه رفتن، تغییر در شخصیت و سایر مشکلات روانی ممکن است زمانی رخ دهد که به مغز شما حمله کند.

از دست دادن شنوایی، صدای زنگ در گوش و سرگیجه علائم شایعی هستند که افراد ممکن است در هنگام حمله به عروق خونی داخل گوش تجربه کنند. علائم مرتبط با چشم عبارتند از: اختلالات بینایی، لکه های سیاه و از دست دادن بینایی محیطی.

برای اکثر افراد مبتلا، علائم با مغز شروع می شود و سپس به تدریج سایر قسمت ها تحت تأثیر قرار می گیرند. ۸۵ درصد از بیماران علائم مربوط به هر سه اندام را در زمان مناسب تجربه می کنند.

 سندرم COPA

شیوع: عدد دقیق مشخص نیست.
قسمت های آسیب دیده بدن: اندام های متعدد از جمله ریه ها، کلیه ها و مفاصل
چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟: افراد با سابقه سندرم COPA در خانواده. علائم معمولاً در افراد کمتر از ۲۰ سال تشخیص داده می شود.
علائم: تنگی نفس، سرفه مداوم، تنفس سریع، التهاب مفاصل و کلیه ها.

سندرم COPA برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ شناسایی شد. این یک اختلال ژنتیکی است که با بیان متغیر مشخص می شود. علائم و نشانه ها حتی در یک خانواده می تواند متفاوت باشد.

این دارای ویژگی های هر دو اختلالات خود ایمنی و خود التهابی است. باعث ایجاد اسکار پیشرونده در ریه ها می شود و ممکن است منجر به کاهش عملکرد ریه شود. حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به سندرم COPA از خونریزی آلوئولی رنج می برند. این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و می تواند منجر به ناتوانی سریع در تنفس شود.

بسیاری از بیماران آرتریت را تجربه می کنند که در آن مفاصل بزرگ و کوچکتر تحت تأثیر قرار می گیرند. حتی کودکان نیز ممکن است دچار التهاب شدید مفصل شوند.برخی از افراد ممکن است التهاب کلیه ها را نیز تجربه کنند. به کلیه ها آسیب می رساند و عملکرد آنها را کاهش می دهد.

 انتروپاتی خودایمنی

شیوع: اختلال نادر، تعداد دقیق موارد ناشناخته است
قسمت های آسیب دیده بدن: روده
چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟: نوزادان و کودکان خردسال
علائم: اسهال شدید، کاهش وزن، بثورات پوستی، عفونت مکرر

در انتروپاتی خودایمنی، سیستم ایمنی بدن پوشش روده را هدف قرار می دهد. پوشش داخلی را ملتهب می کند و مدفوع آبکی شل را دائماً ایجاد می کند. گاهی اوقات، ممکن است خون در مدفوع مشاهده کنید.

بیمار به تغییرات رژیم غذایی یا درمان استاندارد پاسخ نمی دهد. انواع مختلفی از انتروپاتی خودایمنی وجود دارد. یک معاینه کامل و چندین آزمایش برای تعیین ماهیت اختلال مورد نیاز است.

معمولاً برای بهبود وضعیت از سرکوبگرهای ایمنی استفاده می شود. گاهی اوقات بیماران ممکن است برای بهبودی از آسیب به تغذیه وریدی نیز نیاز داشته باشند.

نادرترین بیماری های خودایمنی

بیماری خودایمنی سندرم آشرسون

قسمت های آسیب دیده بدن: اندام های متعدد
چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟: افرادی که دارای سایر بیماری های خود ایمنی هستند یا از سندرم آنتی فسفولیپید رنج می برند. بزرگسالان جوان در معرض خطر بیشتری هستند.
علائم: لخته شدن سریع خون

سندروم آشرسون نادرترین بیماری خودایمنی است که باعث لخته شدن خون می‌شود و بر سیستم‌های چندگانه تأثیر می‌گذارد. این یک بیماری تهدید کننده زندگی است که در آن آنتی بادی ها شروع به هدف قرار دادن پروتئین های خاص مرتبط با فسفولیپیدها می کنند.

پاسخ ایمنی التهابی بدن را تحریک می کند و در نهایت منجر به لخته شدن خون به تدریج گسترده می شود.

دلایلی که منجر به سندرم آشرسون می شود هنوز مشخص نشده است. عفونت‌ها، زخم‌ها، واکسیناسیون و نارسایی مکانیسم ضد انعقاد می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.