معتبرترین تست های آی کیو یا همان تست هوش

آزمون‌های آی کیو ارزیابی‌های استانداردی هستند که برای ارزیابی مهارت‌های استدلال و سایر توانایی‌های شناختی استفاده می‌شوند. با این حال، اگرچه تست‌های هوش آنلاین زیادی وجود دارد، اما فقط آنهایی که توسط یک روانشناس آموزش دیده انجام می‌شوند می‌توانند نتایج قابل اعتمادی ارائه دهند.در این مقاله بهترین تست های آی کیو را به شما معرفی میکنیم تا با جستجوی آنها در اینترنت و انجام آن تست ها هوش تان را بسنجید.

محدوده آی کیو چقدر است؟

اکثر مردم بین ۷۰ تا ۱۳۰ امتیاز می گیرند که ۱۰۰ میانگین است. نمره بالای ۹۰ متوسط، بالای ۱۳۰ بالاتر از میانگین و ۷۰ یا پایین تر از میانگین در نظر گرفته می شود.

۱۱۰-۱۱۹: بالاتر از حد متوسط
۱۲۰-۱۴۰: با استعداد یا فوق باهوش
بیش از ۱۴۰: نابغه یا نزدیک به نابغه
۸۰-۸۹: زیر میانگین
۷۰-۷۹: کمبود یا لب مرز
زیر ۷۰ : ضعف ذهنی قطعی

بهترین تست های آی کیو

میانگین نمرات IQ بر اساس سن چقدر است؟

مطالعات نشان داده است که میانگین نمرات IQ بر اساس گروه سنی به شرح زیر است:

سن ۱۶-۱۷: ۱۰۸
سنین ۱۸-۱۹: ۱۰۵

در بعضی سنین ممکن است ضریب هوشی کاهش یابد و نمرات آن معمولاً پس از ۲۰ تا ۳۰ سالگی دوباره افزایش می یابد:

سنین ۳۵-۴۴: ۱۰۱
سنین ۴۵-۵۴: ۱۰۶
سنین ۵۵-۶۴: ۱۰۹
سنین ۶۵-۶۹: ۱۱۴
سنین ۷۰-۷۴: ۱۱۹

بهترین تست های آی کیو کدام تست ها است؟

تست هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS)

تست آی کیو وکسلر یکی از معتبرترین تست‌های هوش بزرگسالان است که توانایی‌های شناختی را اندازه‌گیری می‌کند و برای سنین ۱۶ سال به بالا در نظر گرفته شده است. WAIS-III جدیدترین نسخه آزمایش است و تکمیل آن حدود ۶۰ تا ۷۵ دقیقه طول می کشد. اگرچه نسخه‌های آنلاین رایگان همان مهارت‌ها را ارزیابی می‌کنند و معمولاً تنها حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تکمیل می‌شوند، اما به اندازه نسخه رسمی قابل اعتماد نیستند.

آزمون تمرینی منسا

منسا بزرگترین و قدیمی ترین جامعه با بهره هوشی بالا در جهان است و تنها کسانی پذیرفته می شوند که درصد ۹۸ یا بالاتر امتیاز بگیرند. آزمون تمرینی Mensa سوالاتی می‌پرسد که با مهارت‌هایی که معمولاً توسط ارزیابی‌های IQ آزمایش می‌شوند ، همسو هستند و نمره‌ای معادل با محدوده ضریب هوشی یک فرد مطابقت دارد. اگرچه فقط ۳۰ دقیقه طول می کشد، اما آزمون تمرینی به شما ایده خوبی از نحوه انجام آزمون رسمی پذیرش می دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه ضریب هوشی کودک خود را بالا ببریم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

تست آی کیو استانفورد-بینه (SBIS)

تست آی کیو استانفورد-بینه حال حاضر این یکی از پرکاربردترین و بسیار مورد توجه تست های هوش است.در آخرین ویرایش آن ، ارزیابی SB-V، به ۱۰ خرده آزمون تقسیم شده است که تکمیل هر کدام حدود ۵ دقیقه طول می کشد.خرده آزمون ها هر یک از پنج عامل توانایی شناختی را به طور عمیق پوشش می دهند:

استدلال سیال
دانش
استدلال کمی
پردازش بصری – فضایی
حافظه کاری

اگرچه استنفورد-بینت رسمی به صورت آنلاین در دسترس نیست، چندین تست هوش آنلاین از همان تست الهام گرفته شده و بر اساس آن ها انجام شده است. نسخه های آنلاین معمولاً شامل ۳۰ سؤال است و تکمیل آن زمان بسیار کمی می برد.

تست هوش سنجش مغز (BMI).

این تست خود را به عنوان دقیق ترین تست هوش آنلاین موجود در ایالات متحده معرفی می کند. این آزمون تنها از ۲۰ سوال تشکیل شده است و یک نمره IQ، گواهی IQ و گزارش عملکرد ارائه می دهد که نقاط قوت و ضعف فکری را مشخص می کند. این آزمون به طور گسترده به عنوان یکی از معتبرترین تست‌های هوش آنلاین در نظر گرفته می‌شود، زیرا توزیع نتایج با تست‌های IQ رسمی، مانند WAIS و Stanford-Binet قابل مقایسه است، در حالی که بسیاری از تست‌های هوش آنلاین دیگر ممکن است در نمرات اغراق آمیز باشند.

 تست آی کیو ماتریس های پیشرونده ریون (RPM)

RPM آزمون هوش غیرکلامی پیشرو در جهان است و برای تکمیل نیازی به خواندن یا نوشتن ندارد. اگرچه امتحان زمان‌بندی نشده است، اما معمولاً ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

 تحلیل هوش رادرفورد

این تست که توسط کارشناسان روانشناسی دانشگاه دوک و هاروارد ایجاد شده است، ادعا می کند که دقیق ترین ارزیابی IQ است. از نظر فرمت و سختی سؤال، آزمون به گونه ای طراحی شده است که نشان دهنده آزمون های رسمی IQ باشد و سؤالات به طور مداوم برای نمره گذاری دقیق کالیبره می شوند.

تفاوت تست استعداد و تست هوش چیست؟

آزمون های استعداد

اکثر آزمون‌های استعداد، مجموعه خاصی از مهارت‌ها را ارزیابی می‌کنند، در حالی که آزمون‌های استعداد شناختی می‌توانند طیف وسیعی از توانایی‌ها را ارزیابی کنند و برای هر کدام نمرات فردی ارائه کنند.

حوزه های خاص هوش را اندازه گیری کنید
به سن بستگی ندارد
بسیار پیش بینی کننده عملکرد شغلی
بیشتر در تست های قبل از استخدام استفاده می شود

معتبرترین تست ها برای ارزیابی آی کیو

تست های آی کیو

آزمون‌های هوش معمولاً آزمون‌های استانداردی هستند که طیف وسیعی از موضوعات مانند سؤالات منطقی، بصری، فضایی، طبقه‌بندی، قیاسی و الگو محور را پوشش می‌دهند. امتیاز IQ به عنوان تفاوت بین نمره آزمون و میانگین نمره افراد آزمون دهنده هم سن محاسبه می شود.

سنجش هوش عمومی
عوامل مربوط به سن
یک امتیاز کلی ارائه می دهد
عملکرد شغلی را به طور متوسط ​​پیش بینی می کند
بیشتر در تحقیقات و آموزش استفاده می شود

1/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.