محمد علی کلی ،کی بود؟

محمد علی کلی ،کی بود؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”محمد علی کلی ،کی بود؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

محمد علی با رکورد چشمگیر ۵۶ قهرمانی در بوکس سنگین وزن در جهان معروف شد. وی همچنین به مواضع شجاعانه در برابر جنگ ویتنام مشهور بود.محمد علی کلی ،کی بود؟ .محمد علی بوکسور ، نیکوکار و فعال اجتماعی بود که به عنوان یکی از بزرگترین ورزشکاران قرن بیستم شناخته می شود. علی در سال ۱۹۶۰ دارنده مدال طلای المپیک و در سال ۱۹۶۴ قهرمان بوکس سنگین وزن جهان شد.

محمد علی کلی که در سال ۱۹۸۴ به بیماری پارکینسون مبتلا شد ، بیشتر وقت خود را به انسان دوستی اختصاص داد و در سال ۲۰۰۵ مدال آزادی را از نهاد ریاست جمهوری بدست آورد.

 زندگی محمد علی کلی:

علی در ۱۷ ژانویه ۱۹۴۲ در لوئیزویل ، کنتاکی در ایالت متحده متولد شد. پدر و مادرش نام او را کاسیوس مارسلوس کلی جونیور گذاشتند.

محمد علی كلی جوانی بود که تلاش بسیار میکرد . او که در جنوب کشورش بزرگ شده بود ، تعصب نژادی و تبعیض را از نزدیک تجربه کرده بود.

در ۱۲ سالگی ، کلی استعداد خود را در بوکس کشف کرد. پس از سرقت دوچرخه وی و آشنایی كلی به یك افسر پلیس ، جو مارتین ،جرقه حضورش در بوکس زده شد. مارتین علاوه بر اینکه افسر پلیس بود ، بوکسورهای جوانی را در یک سالن ورزشی محلی نیز آموزش می داد.

محمد علی كلی برای یادگیری نحوه اسپارك كردن با مارتین شروع به كار كرد و خیلی زود كار بوكس ​​خود را آغاز كرد. در اولین مسابقه آماتور خود در سال ۱۹۵۴ ، او برنده مبارزه شد.

کلی در سال ۱۹۵۶ در مسابقات دستکش طلایی برای مبتدیان در کلاس سنگین وزن به پیروزی رسید. سه سال بعد ، او قهرمان مسابقات ملی دستکش طلایی شد ، و همچنین عنوان ملی اتحادیه بکس برای مسابقات سنگین وزن نیز نصیب وی شد.

کسب طلای المپیک توسط محمد علی کلی:

در سال ۱۹۶۰ ، کلی به مقام قهرمانی بوکس در ایالات متحده دست یافت و برای شرکت در مسابقات به رم ایتالیا سفر کرد. كلی با شش فوت وزن، سه اینچ قد ، چهره ای جنگنجو در زمین بوکس بود ، اما همچنین به دلیل سرعت برق مانندش و كارهای فانتزی پا معروف شد. كلی پس از پیروزی در سه مسابقه نخست خود ، زبیگنیو پیوترزكوسكی از لهستان را شکست داد و مدال طلای سنگین وزن المپیك را بدست آورد.پس از پیروزی در المپیک ، کلی به عنوان یک قهرمان آمریکایی معرفی شد.

محمد علی کلی ،کی بود؟
محمد علی کلی ،کی بود؟

محمد علی کلی و گرویدن به اسلام:

كلی در سال ۱۹۶۴ به گروه مسلمانان سیاه پوست پیوست. در ابتدا ، قبل از آنكه نام محمد علی را برای خود انتخاب کند ، نامش كاسیوس بود. این بوکسور سرانجام در دهه ۱۹۷۰ به دین اسلام  گروید.

محمد علی کلی و جنگ ویتنام :

محمد علی با دیدگاه های صریح خود علیه جنگ ویتنام بار دیگر خود را معروف کرد.

وی در آوریل ۱۹۶۷ که به ارتش اعزام شد ،اما به دلیل اینکه وی یک مسلمان با اعتقادات مذهبی بود مانع از حضور محمد علی در ارتش شدند. سپس بلافاصله کلی دستگیر شد و عنوان جهانی و جواز بوکس اش سلب شد.

در این زمان محمد علی کلی که قادر به رقابت حرفه ای نبود ، بیش از سه سال حضور در مسابقات بوکس را از دست داد. محمد علی در سال ۱۹۷۰ با برتری مقابل جری کواری به رینگ بازگشت و دادگاه عالی ایالات متحده سرانجام در ژوئن ۱۹۷۱ این حکم را لغو کرد.

محمد علی کلی که اغلب از خود با لقب “بزرگترین” یاد می کرد ، از ستایش کردن خود نمی ترسید. وی به خاطر رجز خوانی اش قبل از مسابقه مشهور بود.

محمد علی خود را به خبرنگاران اینگونه توصیف کرد که می تواند در رینگ بوکس”مانند یک پروانه شناور شود و مانند یک زنبور عسل نیش بزند” .

چند مورد از مسابقات معروف کلی :

سانی لیستون

محمد علی کلی پس از کسب طلا در بازی های المپیک ۱۹۶۰ ، علی کوپر قهرمان سنگین وزن انگلیس را در سال ۱۹۶۳ از زمین خارج کرد و سپس در سال ۱۹۶۴ سانی لیستون را ناک اوت کرد تا قهرمان سنگین وزن جهان شود.

جو فریزیر

در سال ۱۹۷۱ ، علی در آن چیزی که “جنگ قرن” نامیده می شود ،با جو فریزیر مسابقه داد. قبل از اینکه Frazier علی را با قلاب گرفتن به پائین بیاندازد ، ۱۴ دور انگشت پا به پا رفت. داوران امتیاز را به Frazier اعطا کردند و محمد علی کلی را پس از ۳۱ برد ،بازنده اعلام کردند.

علی پس از متحمل شدن باخت به کن نورتون ، در سال ۱۹۷۴ Frazier را شکست داد.

در سال ۱۹۷۵ ، علی و فرازیر برای بازی کینه توزی خود در شهر کوزون ، فیلیپین ، دوباره شاخ های خود را در هم قفل کردند. این مسابقه که “تریلا در مانیل” نامیده می شود با برد و پیروزی کلی همراه شد.

جورج فورمن

یک مبارزه افسانه ای دیگر ، مسابقه علی در سال ۱۹۷۴ برابر جورج فورمن قهرمان سنگین وزن و بدون شکست بود. این مسابقه با عنوان “Rumble in the Jungle” برگزار شد و توسط مروج دون کینگ داوری شد.

کلی فورمن را طعمه پرتاب مشت های وحشی با تکنیک “rope-a-dope” خود کرد ،و برنده بازی شد.

لئون اسپینکس

علی پس از از دست دادن عنوان خود به لئون اسپینکس در فوریه ۱۹۷۸ ، او را در بازی برگشت سپتامبر ۱۹۷۸ شکست داد و به عنوان اولین بوکسور سه بار قهرمان مسابقات سنگین وزن شد.

لری هولمز

بعد از یک استراحت کوتاه ، علی در سال ۱۹۸۰ به مصاف لری هولمز رفت و در برابر قهرمان جوانتر از مسابقه پیروز شد.

محمد علی کلی در ۳۹ سالگی از بوکس خداحافظی کرد.

همسر و فرزندان محمد علی کلی:

محمد علی چهار بار ازدواج کرد و صاحب ۹ فرزند بود .

علی در سال ۱۹۶۴ با همسر اول خود ، سونجی روی ازدواج کرد. آنها پس از یک سال که همسرش از پذیرفتن آداب و رسوم اسلام خودداری کرد ، طلاق گرفتند.

علی در سال ۱۹۶۷ با همسر دوم خود ، بلیندا بوید ۱۷ ساله ازدواج کرد. بوید و علی چهار فرزند مشترک داشتند: ماریوم ، متولد ۱۹۶۹٫ جمیله و لیبان ، هر دو متولد ۱۹۷۰ ؛ و محمد علی جونیور ؛ متولد ۱۹۷۲ است. بوید و علی در سال ۱۹۷۶ طلاق گرفتند.

ورونیکا پورچه ، که در سال ۱۹۷۷ سومین همسر او شد . این زوج دارای دو دختر با یکدیگر بودند ، از جمله لیلا علی ، که با تبدیل شدن به یک بوکسور قهرمان راه پدرش را ادامه داد. پورچه و علی در سال ۱۹۸۶ طلاق گرفتند.

محمد علی کلی در سال ۱۹۸۶ با همسر چهارم و آخر خود یولاندا (“لونی”) ازدواج کرد. این زوج از زمانی که لونی فقط شش ساله بود و علی ۲۱ ساله بودند ، یکدیگر را می شناختند. مادران آنها بهترین دوستان هم بودند. زوج علی و لونی یک پسر به نام اسعد داشتند.

محمد علی کلی ،کی بود؟
محمد علی کلی ،کی بود؟

بیماری پارکینسون و محمد علی کلی:

در سال ۱۹۸۴ ،محمد علی اعلام کرد که به بیماری پارکینسون مبتلا است ، یک بیماری عصبی تحلیل برنده.

با وجود پیشرفت پارکینسون و شروع تنگی ستون فقرات ، وی همچنان در زندگی اجتماعی فعال بود. محمد علی کلی برای مرکزی در ققنوس ، آریزونا سرمایه جمع کرد. همچنین در این زمان محمد علی برای شرکت در مراسم تحلیف اولین رئیس جمهور آفریقایی آمریکایی در ژانویه ۲۰۰۹ ، هنگامی که باراک اوباما رئیس جمهور شد ، آماده میشد.

علی چند سال قبل از مرگش تحت عمل تنگی نخاع قرار گرفت ، شرایطی که باعث باریک شدن ستون فقرات می شود و این باعث ناتوانایی او میشد.

انسان دوستی محمد علی کلی:

علی در دوران بازنشستگی ، بیشتر وقت خود را به امور خیرخواهانه اختصاص داد. در طول سالها ، علی از بازیهای المپیک ویژه حمایت کرد. در سال ۱۹۹۶ ، وی در بازی های المپیک تابستانی در آتلانتا مشعل المپیک را روشن کرد ، لحظه ای احساسی در تاریخ ورزش.

علی برای کمک به نیازمندان به کشورهای متعددی از جمله مکزیک و مراکش سفر کرد. در سال ۱۹۹۸ ، به دلیل فعالیت در کشورهای در حال توسعه ، به عنوان پیام آور صلح سازمان ملل متحد انتخاب شد.

جوایز محمد علی کلی:

در سال ۲۰۰۵ ، محمد علی مدال آزادی ریاست جمهوری را از رئیس جمهور جورج دبلیو بوش دریافت کرد.

بلافاصله پس از مراسم تحلیف اوباما در سال ۲۰۰۹ ، علی جایزه رئیس جمهور را از NAACP به دلیل تلاش های خدمات عمومی دریافت کرد.

مرکز محمد علی کلی:

کلی در سال ۲۰۰۵ مرکز محمد علی را در زادگاهش لوئیزویل ، کنتاکی افتتاح کرد.

وی گفت: “من یک مرد عادی هستم که برای پرورش استعدادی که به من داده شد سخت کار کردم.” “بسیاری از طرفداران می خواستند موزه ای بسازند تا دستاوردهای من را آنجا نگه دارند.اما من ساختمانی برای نگهداری یادگاری هایم می خواستم. جایی را می خواستم كه به مردم الهام کند تا علایق و استعدادشان را دنبال کنند و به یکدیگر احترام بگذارند. “

فیلم محمد علب کلی:

ویل اسمیت نقش علی را در فیلم زندگینامه محمد علی بازی کرد .این فیلم در سال ۲۰۰۱ اکران شد.

محمد علی در بازی های المپیک ۱۹۹۶:

محمد علی قبل از روشن کردن مشعل المپیک در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک صد ساله در آتلانتا ، جورجیا در ۱۹ ژوئیه ۱۹۹۶ ، مشعل را نگه داشت.

مرگ محمد علی کلی:

محمد علی پس از بستری شدن در بیمارستان به علت مشکل تنفسی ، در ۳ ژوئن ۲۰۱۶ در آریزونا درگذشت. او هنگام فوت ۷۴ ساله بود.

سلطان بوکس جهان از بیماری پارکینسون و تنگی ستون فقرات رنج می برد. در اوایل سال ۲۰۱۵ ، این ورزشکار با ذات الریه مبارزه کرد و به دلیل عفونت شدید دستگاه ادراری در بیمارستان بستری شد.

محمد علی کلی
محمد علی کلی

مراسم تشییع و یادبود محمد علی کلی:

به گفته سخنگوی خانواده کلی ، علی سالها قبل از فوت ، برنامه های یادبود خود را برنامه ریزی کرده بود و گفت که می خواهد “همه از هر قشری در مراسمش باشند، جایی که به هر تعداد دیگری که می خواهند به من احترام بگذارند فرصتی بدهیم.

این رویداد سه روزه ، که در زادگاه علی ، لوئیزویل ، کنتاکی برگزار شد ، شامل جشنواره هنرهای عمومی ، تفریحی و آموزشی و یک مراسم یادبود میشد.

قبل از مراسم یادبود ،تشییع جنازه از خانه کودکی علی ، دبیرستان ، اولین سالن ورزش بوکس که در آن وی آموزش دیده بود شروع شد طرفدارانش گلها را به طرف جنازه او می انداختند و نامش را فریاد میزدند.

مراسم یادبود قهرمان با حضور نزدیک به ۲۰،۰۰۰ نفر در KFC Yum Center برگزار شد. سخنرانان این مراسم شامل رهبران مذهبی از آیین های مختلف ، عطاالله شباز ، دختر بزرگ محمد علی کلی ، رئیس جمهور سابق بیل کلینتون ، کمدین بیلی کریستال و فرزندان دیگر بودند.

لونی همسر محمد علی کلی گفت: “محمد علی می خواست از زندگی و مرگ او به عنوان لحظه ای مهم  برای جوانان ، برای کشورش و جهان استفاده کنیم.” “در حقیقت ، او می خواست ما به افرادی كه رنج می برند یادآوری كنیم كه محمد علی هم بی عدالتی را دیده است و درد ۀنها را تجربه کرده است. “

رئیس جمهور پیشین کلینتون درباره چگونگی توانمندسازی محمد علی گفت: “من فکر می کنم او تصمیم گرفت ، قبل از اینکه بتواند همه کارها را انجام دهد و قبل از اینکه سرنوشت و زمان اراده آنها را بر روی او انجام دهند ، تصمیم گرفت که هرگز از قدرت برکنار نشود.

کریستال ، که وقتی با علی دوست شد یک کمدین مبارز بود ، در مورد سلطان بوکس گفت: “در نهایت ، او به یک پیام رسان خاموش برای صلح تبدیل شد ، که به ما آموخت که زندگی بهترین زمانی است که شما میتوانید بین مردم پل بزنید ، نه دیوار.”

راشدا علی درباره پدرش گفت: “شما به ما و دنیا الهام بخشیده اید تا بهترین نسخه از خودمان باشیم.” شما در بهشت ​​فارغ از رنج زندگی کنید. شما دنیا را در زندگی به لرزه درآوردید و اکنون دنیا را به لرزه در می آورید با مرگتان. اکنون تو آزاد هستی که با خالق خود باشی. ما خیلی دوستت داریم بابا. تا وقتی که دوباره ملاقات کنیم ، پروانه وار پرواز کن ، پرواز کن. “

در این میان ویل اسمیت و مایک تایسون و لنوکس لوئیس قهرمان سنگین وزن سابق حضور داشتند. علی در گورستان ملی Cave Hill در لوئیزویل به خاک سپرده شد.

محمد علی کلی نه تنها به خاطر مهارتهای قابل توجه ورزشی که دارد بلکه به دلیل تمایل به بیان عقاید و شجاعت خود برای به چالش کشیدن وضعیت موجود جهان، مورد تجلیل قرار می گیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “محمد علی کلی ،کی بود؟

بهترین مبارز سیاه پوست تاریخ بوکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.