ماموگرافی چیست و چگونه انجام می شود؟

ماموگرافی تصاویری از بافت پستان است که بر روی فیلم اشعه ایکس تولید می شود. ماموگرافی کارآمدترین روش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. فقط چند ثانیه طول می کشد و ممکن است کمی ناراحت کننده باشد. ماموگرافی چیست؟با خواندن این مقاله همه چیز را درباره ماموگرافی خواهید دانست.

ماموگرافی غیرطبیعی لزوماً به معنای وجود سرطان نیست. آزمایشات دیگری از جمله بیوپسی، ام آر آی یا سونوگرافی ممکن است برای روشن شدن بیشتر ماموگرافی غیرطبیعی انجام شود.یک ماموگرافی طبیعی وجود سرطان را رد نمی کند.

ماموگرافی تشخیصی روشی است که در صورت ناکافی بودن ماموگرافی غربالگری یا تشخیص یک ناهنجاری بالقوه و شامل تصاویر اضافی از پستان انجام می شود.ماموگرافی تشخیصی بیشتر از غربالگری ماموگرافی طول می کشد زیرا برای بدست آوردن چندین زاویه از پستان به اشعه ایکس بیشتری نیاز است.

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک آزمایش اشعه ایکس است که تصویری از بافت پستان روی فیلم ایجاد می کند. این تکنیک که ماموگرافی نامیده می شود برای تجسم ساختارهای طبیعی و غیر طبیعی در سینه ها استفاده می شود. بنابراین ماموگرافی می تواند به شناسایی کیست ها، کلسیفیکاسیون ها و تومورهای سینه کمک کند. در حال حاضر این کارآمدترین روش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است. معاینات فیزیکی معمولاً سرطان های سینه را زمانی پیدا می کنند که بسیار بزرگتر از آنهایی باشند که توسط ماموگرافی شناسایی می شوند.

ماموگرافی می تواند برای کشف سرطان کوچک در مرحله قابل درمان استفاده شود. با این حال، آن بی اشتباه نیست. بسته به سن زن و سایر عوامل، تقریباً ده تا پانزده درصد از سرطان‌های سینه با ماموگرافی شناسایی نمی‌شوند و این سرطان‌ها اغلب با معاینه فیزیکی پیدا می‌شوند. انجام BSE ماهانه و معاینه پستان توسط پزشک علاوه بر ماموگرافی برای یک زن بسیار مهم است تا به بهترین نحو از نظر سرطان سینه غربالگری شود.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که یک زن اولین ماموگرافی پایه خود را در سن ۴۰ سالگی انجام دهد. پس از آن، او باید یک ماموگرافی سالانه دریافت کند. زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند ممکن است نیاز به انجام ماموگرافی زودتر از این توصیه‌ها و در فواصل زمانی بیشتر داشته باشند.

ماموگرافی چیست؟

پزشکان چگونه سرطان سینه را با ماموگرافی تشخیص می دهند؟

شایع ترین علامت سرطان سینه، توده یا توده جدید در سینه است.

اگرچه سرطان سینه را می‌توان با علائم و نشانه‌های فوق تشخیص داد، اما استفاده از ماموگرافی غربالگری این امکان را به وجود آورده است که بسیاری از سرطان‌ها را قبل از ایجاد هرگونه علامتی زود تشخیص دهیم.

آیا ماموگرافی درد دارد؟

در طی ماموگرافی، سینه‌ها روی یک صفحه صاف سفت قرار می‌گیرند و فشار ملایمی به سینه وارد می‌شود که در نتیجه سینه بین دو پانل فشرده می‌شود. این می تواند منجر به ناراحتی موقتی شود که فقط چند ثانیه طول می کشد.

در چه سنی باید اولین ماموگرافی خود را انجام داد؟

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که یک زن اولین ماموگرافی پایه خود را در سن ۴۰ سالگی انجام دهد و تا سن ۵۴ سالگی ماموگرافی سالانه دریافت کند و پس از آن برای زنان ۵۵ سال و بالاتر هر ۲ سال یک بار ماموگرافی انجام شود.

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) ماموگرافی را یک سال در میان توصیه می کند که از سن ۵۰ سالگی شروع می شود و تا ۷۴ سالگی ادامه می یابد.

 کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان و هم کالج رادیولوژی آمریکا انجام ماموگرافی سالانه را از سن ۴۰ سالگی توصیه می کنند. زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند ممکن است نیاز به انجام ماموگرافی زودتر از این توصیه ها و در فواصل زمانی بیشتر داشته باشند.

خطرات ماموگرافی چیست؟

از آنجایی که در روش های اشعه ایکس از اشعه استفاده می شود، خطر کمی عوارض جانبی پرتو برای بدن وجود دارد. میزان پرتوهایی که در ماموگرافی انجام می شود بسیار کم است. با این حال، به بیمارانی که باردار هستند یا ممکن است باردار باشند، توصیه می‌شود که به پزشک درخواست‌کننده و کارکنان رادیولوژی خود اطلاع دهند، زیرا پرتو می‌تواند برای جنین در حال رشد خطرآفرین باشد.

چگونه برای ماموگرافی آماده شوم؟

ماموگرافی نیاز به آمادگی خاصی ندارد. زنانی که هنوز دوره های قاعدگی دارند ممکن است راحت تر از برنامه ماموگرافی در هفته قبل از دوره مورد انتظار که ممکن است سینه ها حساس باشد، برنامه ریزی نکنند.

ضد تعریق ها، دئودورانت ها و پودرها نباید در طول ماموگرافی استفاده شوند و باید قبل از انجام عمل برداشته شوند، زیرا این مواد می توانند تفسیر نتایج را دشوارتر کنند. ضد تعریق ها می توانند باعث شوند که تصاویر مه آلود به نظر برسند، و پودرها گاهی اوقات می توانند ظاهر میکروکلسیفیکاسیون ها را شبیه سازی کنند (یافته ای غیر طبیعی که گاهی با سرطان سینه مرتبط است).

پیشنهاد می کنیم مقاله “تعریف ساده سرطان به همراه علت و عوامل ایجاد کننده آن” را نیز مطالعه بفرمایید.

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

یک تاریخچه پزشکی مختصر و سابقه مشکلات خاص مربوط به پستان، مانند درد یا توده قابل لمس ، قبل از ماموگرافی گرفته می شود. ممکن است یک نشانگر کوچک اشعه ایکس روی سینه که روی توده قابل لمس قرار دارد، چسبانده شود. این به تعیین اینکه آیا ماموگرافی خاص دیگری باید فراتر از نماهای استاندارد انجام شود، کمک خواهد کرد. تمام جواهرات و لباس های موجود در ناحیه سینه و قبل از انجام ماموگرافی خارج می شوند.

سپس سینه‌های بیمار روی یک صفحه صاف سفت قرار می‌گیرند و فشار ملایم و محکمی روی سینه با پانل دیگری اعمال می‌شود که در نتیجه سینه بین دو پانل فشرده می‌شود. این فشرده سازی باعث ایجاد درجه ای از ناراحتی می شود که فقط برای چند ثانیه طول می کشد. فشرده سازی سینه برای به دست آوردن ماموگرافی با کیفیت ضروری است و بافت پستان را به بیرون پخش می کند تا تصویر اشعه ایکس بافت داخلی سینه را با وضوح خوبی نشان دهد. اگر از فشرده سازی استفاده نشود، ماموگرافی ها ممکن است تار باشند، بافت پستان به خوبی مشخص نشود و ضایعات کوچک نادیده گرفته شوند.

ماموگرافی چیست؟ماموگرافی چیست

به طور کلی، دو عکس اشعه ایکس از هر پستان گرفته می شود

اگر سینه ها بزرگ باشند، خانمی که بزرگ کردن سینه انجام داده باشد، یا ناحیه ای در نماهای اولیه ماموگرافی وجود داشته باشد، ممکن است نماهای بیشتری به دست آید که نیاز به بررسی بیشتر دارد. سپس می توان ماموگرافی های بزرگ یا موضعی ویژه یک ناحیه خاص از پستان را انجام داد.

تکنسین رادیولوژی وظیفه انجام ماموگرافی را بر عهده دارد. هنگامی که عکس‌های اشعه ایکس گرفته می‌شوند، توسط رادیولوژیست (پزشکی که در تفسیر اشعه ایکس و سایر مطالعات تصویربرداری تخصص دارد) ساخته و بررسی می‌شوند. در اکثر مراکز ماموگرافی، این رادیولوژیست ها آموزش های اضافی مختص به تفسیر ماموگرافی را نیز داشته اند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.